Klaar, nu met foto's en eerste bevindingen! {update}

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Cubeman

Bericht door Cubeman » ma nov 06, 2006 7:48 am

Hubert ! schreef:Martijn,

Wat hoogstwaarschijnlijk het gevoel in je remmen nog beter maakt is het monteren van Avid Full Metal Jacket. Je kent ze vast, 't zijn RVS buisjes waardoor de kabel gevoerd wordt. Lichter dan dezelfde lengte in Nokon en géén in de buisjes, iets dat bij kabels altijd wel een beetje het geval is.
Ik ken ze, maar kopen zal ik ze nooit.
Heb ze in het wild gezien en het viel me op dat ze een steelflex buitenkant hebben.
AKA, ze vreten je frame op als je niet uitkijkt:)
(misschien hebben ze ze ook in een andere afwerking, heb me er nooit in verdiept)
Ik heb nu € 70,- in Nokon's gestoken en ben eigenlijk wel tevreden met het resultaat.
Goed drukpunt, ziet er goed uit en voelt tijdens het fietsen veel beter aan dan ik stilstaand had verwacht.
Mocht ik in de toekomst niet tevreden zijn zou ik eerde hydro's kopen denk ik, maar gelukkig zie ik daar totaal geen reden toe:)

Ben er ook achter gekomen dat Thomson geen stuurpennen in 80mm heeft.
Nu heb ik nog een Azonic ORC van 90mm in de kast liggen dus die ga ik eerste eens testen icm een Mary bar.
Mocht hij nog te lang zijn kan ik altijd voor een 70mm Thomson gaan of een 75mm Syntace.
Kwestie van uitproberen dus:)

Afbeelding

Een On One Mary bar met Azonic ORC 90mm stuurpen.
645mm breed (center-2-center), 2" forward sweep, 40º bend en 37.5mm rise
Put the fun between your legs!

Hubert !

Bericht door Hubert ! » wo nov 08, 2006 9:07 am

Dit is wat ik bedoel:

Afbeelding

Afbeelding

Veel verschil in remkracht in vergelijking met de remkabels van Shimano die ik meestal gebruik.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo nov 08, 2006 9:26 am

Hubert ! schreef:Dit is wat ik bedoel:

Afbeelding
[sluikreclame]
Mocht iemand nog interesse hebben in 'wat Hubert bedoelt' dan heb ik nog een complete set liggen waar ik eigenlijk toch niks meer mee doe...
[/sluikreclame]

dader

Bericht door dader » wo nov 08, 2006 9:54 am

Afbeelding

Afbeelding

Veel verschil in remkracht in vergelijking met de remkabels van Shimano die ik meestal gebruik.
Hoe kom je nou ineens aan die vork?? Is toch jou Rig?

Fry

Bericht door Fry » wo nov 08, 2006 10:09 am

vet zo een mary bar. Lijkt zo een beetje op het stuur dat ik op mijn stadsfiets heb, en dat stuur rijdt ongelooflijk goed, beter dan al mijn mtb sturen.

Erikje

Bericht door Erikje » wo nov 08, 2006 1:02 pm

Yup, (bijna) gelijk aan een Zoom op mijn stadsfiets, lekker in de hand liggend.

Erikje

Cubeman

Bericht door Cubeman » wo nov 08, 2006 1:29 pm

Mooie vork, toevallig dat ik je net een mailtje stuur waarin ik aankondig heb ook te willen proberen terwijl ik dit bericht nog niet gezien had...:)
Ziet er iig vaag uit zo'n starre buitenkabel!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo nov 08, 2006 10:09 pm

Ik heb op mijn strand/woon-werk 29"er een Zoom, ondersteboven. Heer-lijk stuur, doet het ook prettig off-road. Mary is breder dus beter, maar heeft eigenlijk te veel rise/drop.

Matthijs 2

Bericht door Matthijs 2 » do nov 09, 2006 4:54 pm

wel een gaaf ding!vooral die groene naaf van chris king.

Cubeman

Bericht door Cubeman » do nov 09, 2006 6:41 pm

Matthijs 2 schreef:wel een gaaf ding!vooral die groene naaf van chris king.
Juist ja, die is het dus niet geworden.
Zitten nu nog Bontrager Race SS wielen in maar van't voorjaar komen er wielen met roze Chris King naven en Salsa Delgado velgen.
Tot die tijd nog even de originele wielen die GF ook in de Rig gebruikt.
Sterker nog, het zijn de originele wielen die bij het frame horen.

Cubeman

Bericht door Cubeman » vr nov 10, 2006 6:35 pm

Net een mailtje van Gary Fisher dat ze verloopbusjes voor in de kabelstopper's op gaan sturen!
Kan ik dus toch met een gedeelde maar vooral van buitenaf te smeren achterremkabel gaan rijden.
Verder zit de On One Mary op de fiets en kan ik niet wachten hem morgen eens goed te testen tijdens de Ermelosche toertocht.
Zadel is ook vervangen door de Fizik Alliante van m'n Cube.
Aanlopen van de achterrem ook opgelost, bleek het boutje van de bevestiging te zijn die af en toe net aan de remschijf raakte. Ringetje er tussen en het probleem was opgelost:)

Cranks nog niet binnen (maar wel onderweg) dus nog steeds niet 100% klaar...:(

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr nov 10, 2006 7:58 pm

Cubeman schreef: Cranks nog niet binnen (maar wel onderweg) dus nog steeds niet 100% klaar...:(
En dat gaat dit weekend ook niet gebeuren...

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Cubeman

Bericht door Cubeman » zo nov 12, 2006 8:09 pm

Het weekend was weer geniaal!

Een toertocht in Ermelo gereden op de Rig en man wat was dat een feest!

Het was gisteren redelijk nat in Ermelo, niet zo zeer uit de lucht maar meer de ondergrond.
Singlespeed 29” was kortweg GENIAAL; geen chainsuck, geen volgelopen cassette, geen problemen met schakelen en het juiste verzet.
Had nog wat zorgen over het kunnen volgens van het tempo maar puntje bij het paaltje reden de meeste mensen juist in de weg :lol:

Na zaterdag is het mij helemaal duidelijk waarom ik voor 29”, singlespeed en rigid gegaan ben.
Af en toe gewoon eng hoe makkelijk ik over het parcours ging en mensen in kon halen.
Wegrijden uit bochten en het maken van snelheid ging ook erg makkelijk, benen zijn goed op het moment!
Grip in bochten was top, het was echt het ideale wapen voor dat soort tochten.

Heb nog verwoede pogingen gedaan om lotgenoten te vinden in het singlespeeden maar heb ze niet kunnen ontdekken:) (afgezien van de enkeling wiens derailleur door de modder dienst weigerde).
Heb onderweg wel een paar keer uit moeten leggen dat ik geen versnellingen had, waarom dat WEL leuk was en waarom die grote wielen.
Sommige dachten dat ik een Rohloff naaf had, maar bij nadere inspectie had ik echt geen versnellingen.
Ook geen grote wielen onder mtb's gezien trouwens, wat nog het dichtst in de buurt kwam waren de boswielrenners.

Voor mij geen versnellingen meer op dat soort toertochten!
Perfecte set banden trouwens die ik op de 29-er had!
Voldoende grip, voldoende tractie en niet teveel rolweerstand.
Ik had de Mary bar er op gezet met een kortere (90mm) stuurpen, wat een wereld stuur zeg.
De positie van je handen voelt zo natuurlijk en goed aan, geweldig!
Kan iemand misschien even op de rem trappenl, Ik heb het zo naar mÂ’n zin gehad en ben zo blij met mÂ’n overstap!

Inmiddels ook bericht gehad dat m'n cranks binnen zijn!
Kan ik hem binnenkort dus eens goed afbouwen met Boone titanium speeltjes!

Erikje

Bericht door Erikje » ma nov 13, 2006 8:45 am

TE KOOP AANGEBODEN:

Storck en Cube tegen elk aannemelijk bod..... 8)

Erikje

willem12

Bericht door willem12 » ma nov 13, 2006 8:57 am

Cubeman schreef:Het weekend was weer geniaal!
Had nog wat zorgen over het kunnen volgens van het tempo maar puntje bij het paaltje reden de meeste mensen juist in de weg :lol:
Reed jij nu met 32x18 op de 29" iedereen zoek ?
Dan ben je wel een spinkoning !!

Cubeman

Bericht door Cubeman » ma nov 13, 2006 9:52 am

Erikje schreef:TE KOOP AANGEBODEN:

Storck en Cube tegen elk aannemelijk bod..... 8)

Erikje
TE KOOP AANGEBODEN:

Cube tegen elk aannemelijk bod..... 8)

willem12 schreef:
Cubeman schreef:Het weekend was weer geniaal!
Reed jij nu met 32x18 op de 29" iedereen zoek ?
Dan ben je wel een spinkoning !!
Iedereen zoek is een groot woord, maak lekker ging het zeker ;)
Dat in de weg rijden lag meer aan het feit dat de meeste in de blubber een lichter verzet gingen rijden en ik door de singlespeed verplicht werd een hoger tempo te rijden om niet een te laag tempo te trappen.
Bij een traptempo wat goed aanvoelde ging ik redelijk hard vooruit zonder het idee te hebben te hard te moeten werken.
Het viel me wel op dat je met 29" erg makkelijk een hoog tempo kan rijden en meer grip hebt in de bochten.
32/18t was goed te doen.
Of de benen waren zo goed of de bike was zo geniaal.
Het ging iig erg lekker!

Niet te min zondag op de Storck de toertocht van Landgraaf afgewerkt, ook erg lekker.
Ik had daar niet op de singlespeed willen rijden met zo veel hoogteverschillen en gebrek aan tractie.

Cubeman

Bericht door Cubeman » di nov 14, 2006 5:12 pm

OK dan maar weer, cranks zijn binnen!

Afbeelding

Heb getracht er iets moois van te maken

568gram voor cranks met voorblad.
Heb vandaag ook een setje Middleburn self extracting crankbouten besteld om de boel mooi af te maken.
Twijfel nog over de ketting, of ik monteer de KMC K710SL ketting die ik heb liggen of ik haal een Rohloff SLT99 8-speed ketting.
Wat me tegen zou houden is het feit dat de KMC een 1/8" ketting is en de Boone tandwielen 3/32" zijn.
Misschien is een 3/32" ketting dan toch een stukje beter.

dader

Bericht door dader » di nov 14, 2006 5:30 pm

Is illegaal hoor werpsterren!

Mooie foto!

Gène

Bericht door Gène » di nov 14, 2006 5:32 pm

he bah wat vies :evil:

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » di nov 14, 2006 6:41 pm

Ik heb een hekel aan de term bling bling, maar die gaat hier toch echt op. Ben benieuwd hoe dat er uit ziet als het gemonteerd is.
Ich Heisse Super Fantastisch!

Cubeman

Kleine update maar weer!

Bericht door Cubeman » za dec 02, 2006 2:04 pm

Hier maar weer een kleine update!

De Rig is nu voorzien van z'n definitieve drivetrain bestaande uit 180mm WI ENO cranks, Boone 36t ring, Boone 20t cog en een verse ketting.

Ziet er keurig uit en zal waarschijnlijk ook prima fietsen.
Binnenkort maar weer eens testen op een toertocht:)

Hier de pics:

Foto van de ge-update bike
Afbeelding

Foto van de aandrijving
Afbeelding

De crankbouten worden binnenkort nog vervangen voor Middleburn self extracting bolts in de kleur zilver.

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » za dec 02, 2006 2:34 pm

wanneer kunnen we bieden op de Cube? :lol:

nice ride dude :D

Cubeman

Bericht door Cubeman » za dec 02, 2006 4:54 pm

Faxmulder schreef:wanneer kunnen we bieden op de Cube? :lol:

nice ride dude :D
Thanx!

Bieden mag altijd :D

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » zo dec 03, 2006 4:09 pm

Mooi project, mooi resultaat.

36x20 voor Nl toertochten? Ik zou er ook een 18t bij de hand houden, daar ben ik zelf altijd heel lekker mee rondgekomen. Beetje werken op klims, maar je kunt goed volgen en tempo houden.
Mijn theorie is met SS ook dat je met een iets groter verzet dan "handig" is, lekker kracht opbouwt, en dat dan kunt uitbreiden en steeds harder rijden.
Gister en vandaag in cross wedstrijdjes 34x16 en 185mm cranks op de 29"er. Nu loopt het wel aardig met de benen voor mij lately (is immers winter), maar tenzij je De ergste klims van Groesbeek of Limburg op moet is 2:1 best houdbaar met 180mm cranks.

Moeilijk te zien op de foto, hangt je Mary iets achterover? Dat werkt bij de meeste rijders het fijnst. Heb je die "Jones" Dimension kurk grips? Die voegen net 2x12mm toe aan je stuur die bij SS goed van pas komen, de Mary is natuurlijk geen breed stuur. In ieder geval met een groot verze zoals ik voorstel is een ietwat breed stuur wel handig.

En dat 29" lekker rijdt : told you so! :-)

Cubeman

Bericht door Cubeman » ma dec 04, 2006 8:07 am

Cloxxki schreef:Mooi project, mooi resultaat.

36x20 voor Nl toertochten? Ik zou er ook een 18t bij de hand houden, daar ben ik zelf altijd heel lekker mee rondgekomen. Beetje werken op klims, maar je kunt goed volgen en tempo houden.
Mijn theorie is met SS ook dat je met een iets groter verzet dan "handig" is, lekker kracht opbouwt, en dat dan kunt uitbreiden en steeds harder rijden.
Gister en vandaag in cross wedstrijdjes 34x16 en 185mm cranks op de 29"er. Nu loopt het wel aardig met de benen voor mij lately (is immers winter), maar tenzij je De ergste klims van Groesbeek of Limburg op moet is 2:1 best houdbaar met 180mm cranks.

Moeilijk te zien op de foto, hangt je Mary iets achterover? Dat werkt bij de meeste rijders het fijnst. Heb je die "Jones" Dimension kurk grips? Die voegen net 2x12mm toe aan je stuur die bij SS goed van pas komen, de Mary is natuurlijk geen breed stuur. In ieder geval met een groot verze zoals ik voorstel is een ietwat breed stuur wel handig.

En dat 29" lekker rijdt : told you so! :-)
Voorlopig ga ik het even bij 20t achter houden, kom er goed mee rond en ook nog behoorlijk omhoog.
Ik heb altijd een redelijk hoog beentempo en met 20t achter rijd ik dan lekker.
Ben niet zo van het stoempen, meer van souplesse :oops:
Maar misschien in de toekomst, als de benen iets meer gewent zijn aan singlspeed:)
Wellicht eens een 19t bestellen en proberen wat dat brengt.
Veel hoger tempo hoeft van mij overigens niet echt, ik rij nu al iedere keer weg bij de geared 26" rijders waar ik mee fiets.
Niet erg, ik wacht nu af en toe even maar met een zwaarder verzet zal het verschil nog groter worden....

De Mary hangt idd net iets achterover, na wat uitproberen was dit de fijnste positie voor mij.
Dimension kurk grips moeten er nog op, zal JJ eens contacten of hij een setje heeft liggen.
Kan ik die meteen meenemen als m'n Phil Wood trapas binnen is:)
Er zitten nu Ritchey WCS foam op zoals op de rest van m'n bike's.
Hardheid is OK maar voor het gevoel net iets te dun op de Mary.

Gisteren in Ossendrecht gereden op de singlespeed.
Redelijk mooie tocht, stukken singlestrack en niet al te veel brede paden.
Ging erg lekker op de Rig, alleen een keer te ketting er af gelopen achter.
Takje er tussen en een bij de start nog verse ketting die inmiddels al wat opgerekt was.
Even bijspannen en klaar!
Kreeg tijdens de tocht toch weer zin in een iets zachtere vork, om het scherpe van de boomwortels wat uit te filteren. (niet Reba oid)
Gewoon maar eens een On One Carbon bestellen misschien:)

And bigger IS better! (in this case)

Plaats reactie