singlespeed MTB en terugtraprem?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
dickie
singlespeed MTB en terugtraprem?

Bericht door dickie » vr aug 25, 2006 1:26 pm

Hallo,
Onlangs een discussietje met mijn vader gehad toen ik bezig was met het onderhoud van mijn remkabels en remmen.
Je hoort nooit iets over een singlespeed-mtb met terugtraprem.
Het is toch een eenvoudig,goedkoop, quasi onverslijtbaar, dicht en clean uitziend remsysteem.
Mijn vader heeft in zijn jonge jaren een week met een bepakte 'torpedo'-fiets door de Beierse Alpen getrokken met soms kms-lange afdalingen :geen probs gehad...Hij vroeg zich dan ook af waarom ik altijd zit te klooien met de V-en/of schijfremmen(na bijna elke tt, reinigen kabels,afstellen blokjes en remarmen,...)
en met een terugtrapper valt de langste kabel al weg.
Vandaar de bedenking: wat zijn dan die grote nadelen van dit soort remsysteem dat je ze nooit ziet bij Mtb en in onze platte streken dan nog?
In combi met een goede (hydraulische?)voorrem zou je dan toch voldoende stopping-power moeten hebben?
Bestaan er trouwens zulke passende 135mm-naven?
Groetjes.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr aug 25, 2006 3:07 pm

Ik wil nog wel eens achteruit trappen om mn pedalen niet een obstakel te laten raken......
---www.cjmedia.nl---

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr aug 25, 2006 3:12 pm

Voor niet technisch rijden hoeft het mss geen probleem te zijn.
Bovendien geeft je laatste vraag zelf het probleem al aan. Naven met terugtraprem in 135mm zijn er niet, en dat heeft denk ik een reden.

Ik denk dat je met een terugtraprem nooit de performance kunt krijgen die je uit schijf- of velgremmen haalt.

Ik sprak laatst toevallig iemand die op een oude zweedse legerfiets reed. Die fiets had een enorm dikke achternaaf. Hij wist te vertellen dat dat ding zo overgedimensioneerd was om tijdens lange afdalingen met volle bepakking geen oververhitte naaf te krijgen.

Het kan dus, maar ideaal is het in mijn ogen niet.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Tinus

Bericht door Tinus » vr aug 25, 2006 4:03 pm

Ik heb "ergens" op het net wel een artikel gezioen van iemand die een SS'er had gebouwd met trommelremmen..

Misschien ook een idee..

ott

check

Bericht door ott » vr aug 25, 2006 4:28 pm

Lijkt me erg lastig in de bocht als je door moet blijven trappen :thumbsdown: slecht plan

kooz
Contacteer:

Bericht door kooz » vr aug 25, 2006 4:43 pm

waarom zou je door moeten blijven trappen?..hij wil geen fixie..
op een normale fiets met de terugtraprem hoef je toch ook niet constant door te fietsen?

kooz

ott

klopt

Bericht door ott » za aug 26, 2006 5:55 am

Verkeerd begrepen dan :oops:

Ik dacht hierboven te lezen dat een conventionele terugtrap rem geen optie is, een "fixie" is dan een optie vandaar mijn reactie

dickie

Bericht door dickie » za aug 26, 2006 11:46 am

Thnx voor de reacties.
Ik gebruik mijn ss enkel voor muddy tochten in het 'zo plat als een biljartbal'-noorden van Vlaanderen.
Daarom heb ik trouwens net een nieuwe zwaardere overbrenging voor mijn Rig besteld(32X18 naar 36X18+nieuwe ketting,@JJ ;) )
Vandaar mijn hypothetische vraag. :angelnot:
De standaard mechanische Avid-schijfremmen ga ik in de toekomst toch door hydraulische stoppers vervangen.
Ze werken behoorlijk, ondanks de modder, maar ze remmen niet beter dan de Avid SD5 op mijn andere bike. :cry:
Groeten.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » zo aug 27, 2006 11:44 am

De eerste MTB's (omgebouwde 26" kinderfietsen) hadden terugtrapremmen.
De eerste MTB races waren downhill (omdat trappen nu eenmaal klote was met kleine wielen :lol: )

Die races in Californië waren op oa een berg die ze "Repack" zijn gaan noemen. Repack is een Engels woord voor "reviseren", wat je absoluut met je terugtraprem moest doen na een ritje van een paar minuten 8)

Gary Fisher is toen met tandemremmen en nog extremer gaan experimenteren, en zette zo een parcoursrecord voor het daar verboden werd.

^oZ

Bericht door ^oZ » zo aug 27, 2006 5:06 pm

Remt minder goed, alleen achterrem (dat is toch waar je voor ging?), eigenlijk op 2 pedaalposities optimaal, achteruittrappen voor over obstakels..

cyclopedia

Bericht door cyclopedia » wo okt 04, 2006 11:35 pm

je zit vaak met je pedaal positie voor remmen. Ik rijd zelf met een omgebouwde racefiets met een terugrtrap rem, en soms kun je het moeilijk hebben als je een noodstop moet maken in het verkeer als je je pedalen net verkeerd hebt staan.

steelhead

Repack

Bericht door steelhead » do okt 05, 2006 5:44 am

Cloxxki schreef:Die races in Californië waren op oa een berg die ze "Repack" zijn gaan noemen.

Die berg is in Marin County (Bij St. Fransisco de brug over) en heet volgens mij Mount Tamaipal (ik zal het fout spellen)

Caspar
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

Fry

Bericht door Fry » do okt 05, 2006 11:53 am

ik denk dat het beter is dat je zoveel mogelijk de functies van je bike moet apart houden per onderdeel. Hiermee wil ik zeggen dat je om het gebruiksgemak te verhogen beter geen rem + aandrijving in 1 onderdeel plaatst (de naaf) maar spreidt over een rem en naaf. Dat maakt het simpeler dus is het beter.

Xircuit
Contacteer:

Re: Repack

Bericht door Xircuit » do okt 05, 2006 12:28 pm

steelhead schreef:
Cloxxki schreef:Die races in Californië waren op oa een berg die ze "Repack" zijn gaan noemen.

Die berg is in Marin County (Bij St. Fransisco de brug over) en heet volgens mij Mount Tamaipal (ik zal het fout spellen)

Caspar
Mount Tamalpais bedoel je inderdaad.
Ich Heisse Super Fantastisch!

Fry

Re: Repack

Bericht door Fry » do okt 05, 2006 12:40 pm

Xircuit schreef:
steelhead schreef:

Caspar
Mount Tamalpais bedoel je inderdaad.
Afbeelding

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do okt 05, 2006 2:00 pm

Daarbij zijn ze de berg niet 'Repack' gaan noemen, maar de race die er op verreden werd.

Genoeg ge-Off-Topic-ed 8)
---www.cjmedia.nl---

Plaats reactie