Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl
Moderators:JJ, Beheerders
-
George2 - Berichten:306
Vraagje over achterpatten
Bericht
door George2 » za sep 30, 2006 2:13 pm
Ik ben nu een tijdje een tevreden singlespeed racefiets gebruiker

en ik ben me ook al een tijdje aan het verdiepen in m'n eerste 'bos' singlespeed. Nou komt die er sowieso snel want ik heb nog een oud frame en de nodige onderdelen liggen waar ik zodra ik tijd heb (:no:) een fietsje uit kan bouwen maar ik zoek en kijk ook graag naar SS-specifieke frames. Nou ben ik heel tevreden over de horizontale patten van mijn racer:
Ik vraag me dus af waarom ik deze nooit op SS mtb-frames zie (behalve op oude of erg goedekope mtb-frames) Bestaan ze? Of is er een goede reden om dit niet te doen?
-
dré - Berichten:1271
Bericht
door dré » za sep 30, 2006 2:24 pm
misschien niet sterk genoeg? Geen idee. Ik heb ze wel eens gezien op een italiaans singlespeed mtb-frame (niet goedkoop) volgens mij tomasinni ofzo.
-
steelhead
Bericht
door steelhead » ma okt 02, 2006 8:30 pm
Oude achter derailleurs (zoals Campa Nuovo record, oude simplex etc..) hadden deze padden nodig voor de afstelling van de derailleur.
Ik weet er verder ook niet zoveel van. Das al voor mijn tijd, maar misschien zijn er een paar oude wijze mensen op het forum die zich die tijd kunnen herinneren. Soms worden deze padden nog op tour / reisfietsen toegepast. (Ik werd er wel een som gevraagd) omdat het handig zou zijn als je een slag in je wiel hebt. Dan kun je je remmen vrij laten lopen als je het wiel er iets scheef in zet. Ik denk niet dat dit het beoogde doel was bij het ontwerpen van deze padden.
Als iemand interesse heeft....... Ik heb nog een paar setjes ZEUS liggen van deze soort.
Caspar
-
Hilco - Berichten:775
Bericht
door Hilco » di okt 03, 2006 6:48 pm
Binnenkort heb k ze in een atb frame zitten en zal ik de bevindingen melden.
Ikdenk dat je ze niet veel ziet in atb frames omdat het niet nodig is en de kans op verschuiven van je wiel groot is.
-
steelhead
Bericht
door steelhead » di okt 03, 2006 7:09 pm
Ik heb nog wel eens vroege mtb's gezien met verbogen padden. De horizontale zijn wellicht iets minder sterk. Zeker in combi met een snelspanner.
Caspar
-
sneeuwpop
Bericht
door sneeuwpop » di okt 03, 2006 7:57 pm
Heb van die semi-horizontale in m'n rockhopper SS. Moet zeggen dat het wiel nog niet is verschoven. Moet je natuurlijk wel het wiel goed vast zetten met de snelspanners!!!(oftewel met veel kracht)
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
-
George2 - Berichten:306
Bericht
door George2 » wo okt 04, 2006 4:54 pm
Die twee lullige schroefjes houden het zaakje tot nu toe goed op zijn plek

Trouwens heeft de Surly CC ook niet zulke patjes? @Hilco: Ik ben benieuwd!
-
dré - Berichten:1271
Bericht
door dré » wo okt 04, 2006 7:30 pm
George2 schreef:Die twee lullige schroefjes houden het zaakje tot nu toe goed op zijn plek

Trouwens heeft de Surly CC ook niet zulke patjes? @Hilco: Ik ben benieuwd!
ja ook zulke patjes, niks mis mee!
-
cyclopedia
Bericht
door cyclopedia » wo okt 04, 2006 11:22 pm
sneeuwpop schreef:Heb van die semi-horizontale in m'n rockhopper SS. Moet zeggen dat het wiel nog niet is verschoven. Moet je natuurlijk wel het wiel goed vast zetten met de snelspanners!!!(oftewel met veel kracht)
waarom knal je er niet voor een kleine 1,5euro aan kettingspanners op? Dan zit je altyd safe.
-
sneeuwpop
Bericht
door sneeuwpop » wo okt 04, 2006 11:26 pm
cyclopedia schreef:
waarom knal je er niet voor een kleine 1,5euro aan kettingspanners op? Dan zit je altyd safe.
Waar moet ik die dan aan vastmaken? En wat voor kettingspanner bedoel je precies?
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
-
steelhead
Bericht
door steelhead » do okt 05, 2006 5:47 am
Ik heb een Batavus kettingspaner om de as gedaan en het oude stelboutje verwijderd. Aan de bout van de spanner heb ik een puntje gevijld wat nu in het gat van de race pad valt. Dat puntje vijlen is niet strikt nooddzakelijk. Spanner koste mij 0,50 euro.
Moet onthouden een foto te maken. Ik heb een Peugeot PX10 omgebouwd tot SS stadfiets. Ligt nu half uitelkaar. Had onderdelen nodig. Lang Leven het knutselen.
Caspar