vragen over low budget bike

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

andries
vragen over low budget bike

Bericht door andries » za aug 26, 2006 9:54 am

Ik wil graag een low budget bike bouwen voor in de stad. Nu wilde ik een oude racefiets kopen als basis (zijn er nog dingen waar ik echt op moet letten?). Ik wilde er een ss van maken. Mijn vader heeft echter een fixed gear, en dat vind ik toch niet ideaal in de stad, zeker niet zonder rem en klikpedalen. Dus wil ik in mijn nieuwe fiets een 28" racevelg zetten met terugtraprem. Iemand enig idee waar ik die kan kopen voor niet al teveel geld? Tips zijn altijd welkom.

Perik

Bericht door Perik » za aug 26, 2006 2:17 pm

Elke fietsenmaker zal zo'n wiel voor je willen spaken!

40

Bericht door 40 » za aug 26, 2006 6:02 pm

een terugtrapremnaaf is bij elke fietsboer te koop voor weinig €10-15
als je een beetje handig en geduldig bent kan je hem zelf inspaken zie http://www.m-gineering.nl/spaak.htm
deze naven hebben een breedte van 126mm en passen dus goed in een oud stalen raceframe
suc6

cyclopedia

Bericht door cyclopedia » zo aug 27, 2006 12:08 am

Ik heb een tijdje geleden ook een gebouwd voor in de stad en koerieren; een dergelijk alu wiel met shimano naaf koop je voor 20e nieuw bij de groothandel. Rijdt als een trein. Gewoon een 28inch terugtrap wiel zoeken met een smalle velgbreedte.

Afbeelding

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » zo aug 27, 2006 11:40 am

Ik ben niet gauw onder de indruk hoor, maar :

Oh wow, wat coool!!!
Ziet er op het eerste gezicht uit als een fixie zo zonder remhendels, maar heeft een terugtraprem?? Wil ik ooook!!

Laat ik nu een stadsfiets hebben met 2-speed achternaaf...
Tikje achteruit is schakelen, harder is remmen. Verschil zal ongeveer tussen 23 en 35km/u zijn, met behoorlijk lage beentempo's nog wel.

Als ik nog eens zo'n achterwiel vind lijkt me dat wel wat...

Ook tof voor een stadsfiets : ik zag een Trek in de fietsenstalling op het werk, met 2-kleurige 32mm Bontrager Racelites. Ziet eruit als een roadie nichtenbandjes, maar dan dubbeldik, tamelijk tof. Extra anti-lek ook stond erop.

andries

Bericht door andries » zo aug 27, 2006 12:31 pm

bedankt voor de tips, ik zal even rond gaan vragen bij fietsenzaken. Echt een mooie fiets, ik hoop dat mijn toekomstige fiets er ongeveer zo uit gaat zien.

cyclopedia

Bericht door cyclopedia » zo aug 27, 2006 8:57 pm

aangezien ik meerdere reacties op mijn fiets heb gehad (bedankt voor de complimenten :) )

setup en kosten van de fiets:

raleigh frame: gratis, oude raleigh flyer racer die ik nog had staan, ik had het geluk dat de stickers op het frame zaten, aangezien ik een blanke fiets wilde, was dat perfect.
shimano 535 voorwiel: gratis, had ik nog liggen aangezien achterwiel van set op was
ritchey logic stuur, xxx bij kruitbosch
noname stuurkurk, gratis had ik nog liggen
itm big one stuurpen samen met ITM stuur voor 14,95 op ebay doorverkocht: ITM stuur voor 29,95 verkocht (dus totaal 15,00 winst)
campa xenon crank met 42 blad, 19,95 op marktplaats
shimano trapas ?, xxx bij kruitbosch
shimano spd 424 pedalen , 27,95 bij Rose, schoenplaatjes bij pedalen voor 8,95 verkocht, totaal 19,00 dus
sram single speed ketting, 3,95 bij Stadler Berlijn
shimano achterwiel: +- xxx kruitbosch
bontrager select achterband, 3,95 Stadler Berlijn
Vittoria rubino voorband, gratis, had ik nog liggen
decathlon binnenbanden, 1,95 voor 2
kalloy zwarte zadelpen, xxx Kruitbosch
selle san marco zadel, 19,95 Stadler Berlijn

totaalprijs: 100,55

je ziet wie slim shopt, die heeft wat ;)

(kruitbosch is een fietsengroothandel, ik denk dat je een dergelijk wiel rond de 30e kunt kopen, voor de Groningers: kijk eens bij TSO op de koningsweg)

BIJNA VERGETEN MAAR ZEKER ESSENTIEEL: REGULIERE KETTINGSPANNERS: 0,95
DUS

TOTAAL: €101,50

Gemini

Bericht door Gemini » zo aug 27, 2006 9:39 pm

Oehhhhh.... Complimenten van mijn kant!

Volgens mij gaan er binnenkort heel wat van dergelijke fietsen verschijnen onder de DP'ers...
Mijn voorspelling: Oud ijzer gaat geld waard worden.. ;)

Mijn zoektocht is inmiddels al in volle gang naar een nette oude racefiets / frame welke ik voor een dergelijk projectje kan gaan gebruiken!

thnx voor het lijstje!

Volgens mij heb ik je trouwens wel eens door Groningen zien vliegen op die fiets. Vroeg me toen nog af of het een fixed was..
MTB: Cannondale Scalpel
RACE: Trek 1.2
ROAD: Cannondale Street

krekker

Bericht door krekker » zo aug 27, 2006 11:35 pm

Deze trend begint er inderdaad langsaamaan aan te komen . . .
Oud staal is vaak al veel geld waar, Nederland loopt alleen niet helemaal
bij. Zoek maar eens op ebay naar oude raceframes e.d.
Ik rij nu ook al een tijdje op soortgelijke fiets :king:.

http://photo.pinkbike.com/photo/912/pbpic912419.jpg

cyclopedia

Bericht door cyclopedia » ma aug 28, 2006 10:07 am

krekker schreef:Deze trend begint er inderdaad langsaamaan aan te komen . . .
Oud staal is vaak al veel geld waar, Nederland loopt alleen niet helemaal
bij. Zoek maar eens op ebay naar oude raceframes e.d.
Ik rij nu ook al een tijdje op soortgelijke fiets :king:.

http://photo.pinkbike.com/photo/912/pbpic912419.jpg
geinig fietsje, zelf gespoten? Dat is trouwens koude handen krijgen in de winterdagen :)

Oud staal is inderdaad geld waard, en soms kun je het geluk hebben dat de verkoper dat niet weet. Laatst nog een stalen bianchi frame via ebay weten te kopen, mooi celeste met chrome accenten. Helaas was het frame net te groot voor mij: gekocht voor 25e verkocht voor 250e aan een liefhebber :)

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma aug 28, 2006 10:45 am

cyclopedia schreef:xxx bij kruitbosch
FYI: Het is not done om groothandel prijzen op een forum te noemen..

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma aug 28, 2006 10:52 am

Er is ook niks lekkerder dan singlespeed, al dan niet fixed, door een stad te cruisen! En hoe kan dat beter dan op een oude racer?

Baal er soms echt van dat ik gezegend ben met zo'n lang lijf, in 56-58cm zie je idd de mooiste bikes langskomen voor een habbekrats.

En met een comlete oude racer kun je voor nog minder dan de 100 Euro van Cyclopedia klaar zijn. In principe is het alles eraf slopen, freewheel erop schroeven en rijden (OK, achterwiel moet dan meestal een beetje uitgespacerd worden maar dat zijn de kosten ook niet).

Kettingspanner is vaak ook niet eens nodig als een deugdelijk snelspanner gebruikt wordt.

JJ

benz

Gazelle Single Speed

Bericht door benz » wo aug 30, 2006 6:29 am

Heb een tijd geleden een Gazelle omgebouwd tot single speed. Via een gemakkelijke methode: ik monteerde een Suntour pignon en schroefde er een 16 tands kransje op. Werkt uitstekend.

In verband met andere (restauratie/fixed) projecten is deze fiets "over" en dus te koop: 85 € zonder spatborden, 105 € met. (frame, wielen en naven in topconditie, stuurlint met schellak bewerkt, goed zadel, frame maat 60 (c-t).

foto's op aanvraag.

Scaluner

Re: Gazelle Single Speed

Bericht door Scaluner » wo aug 30, 2006 8:06 pm

benz schreef:
foto's op aanvraag.
Ook al verkoop je hem niet, gewoon foto's posten! Altijd mooi om een fixie racer te zien, ben stiekem op m'n werk ook constant op mijn hoede voor een mooie old-school raceframe met horizontale patten...

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo aug 30, 2006 9:10 pm

At benz: Check je PB ik ben misschien geintresseerd in die gazelle..:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gemini

Bericht door Gemini » do aug 31, 2006 1:43 pm

Je bent niet de enige die al aan het struinen is naar leuk spul..

Van de week bij familie kwam het onderwerp fietsen ter spraken en ik vertelde van dergelijke projectjes zoals ze hier te vinden zijn.
Bleek dat m'n oom nog een oude batavus in de schuur had staan waar ie niks mee deed! Ik blij...
Afbeelding
Afbeelding

Dus: Ingeladen, inmiddels gestript en nu opzoek naar een net achterwiel!

Als alles naar wens is word ie nog een mooi kleurtje gespoten.. Zat te denken aan SID-blauw frame met rode accenten zoals banden, stuurlint en zadel..

didadunlop

Bericht door didadunlop » do aug 31, 2006 2:10 pm

ja de fietsenmaker bij ons in het dorp heeft het hele plafond van de winkel volhangen met oude stalen frames. Alleen hij wil ze laten hangen ter decoratie...:(

Ach ik zit in Brabant en daar stikt het van oude wielrenframes.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

^oZ

Bericht door ^oZ » za sep 02, 2006 6:49 am

Haha wat een lul die fietsenmaker

didadunlop

Bericht door didadunlop » za sep 02, 2006 8:58 am

gelukkig is ie wel ss friendly en kan ie dingen bestellen. Dus dat is een voordeel... Maar toch eens vragen of ie niet een leuk frame wil verkopen (lees slijmen)..:D

Scaluner

Bericht door Scaluner » zo sep 03, 2006 11:06 pm

Als ervaringsdeskundige kan ik je zeggen dat je dan tijdens de koffiepauze binnen moet lopen met gebak... (tom-pouce van de Hema als je het helemaal goed wilt doen !!)

Gegarandeerd succes :D

^oZ

Bericht door ^oZ » ma sep 04, 2006 12:07 am

Scaluner schreef:Als ervaringsdeskundige kan ik je zeggen dat je dan tijdens de koffiepauze binnen moet lopen met gebak... (tom-pouce van de Hema als je het helemaal goed wilt doen !!)

Gegarandeerd succes :D
Haha inderdaad, appeltaart hebben we ook een zwak voor

cyclopedia

Bericht door cyclopedia » ma sep 04, 2006 10:09 pm

Gemini schreef:Je bent niet de enige die al aan het struinen is naar leuk spul..

Van de week bij familie kwam het onderwerp fietsen ter spraken en ik vertelde van dergelijke projectjes zoals ze hier te vinden zijn.
Bleek dat m'n oom nog een oude batavus in de schuur had staan waar ie niks mee deed! Ik blij...
Afbeelding
Afbeelding

Dus: Ingeladen, inmiddels gestript en nu opzoek naar een net achterwiel!

Als alles naar wens is word ie nog een mooi kleurtje gespoten.. Zat te denken aan SID-blauw frame met rode accenten zoals banden, stuurlint en zadel..
Ga je zelf aan de spuiterij of laat je het professioneel doen?

Gemini

Bericht door Gemini » di sep 05, 2006 11:45 am

cyclopedia schreef:
Ga je zelf aan de spuiterij of laat je het professioneel doen?
Zit daar nog even over te twijfelen.. M'n oom heeft een spuitcabine op z'n werk, binnenkort eens informeren wat daar eventueel de mogelijkheden zijn..

Anders word het gewoon zelf spuiten.. Moet natuurlijk wel low budget blijven.. 8)

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di sep 05, 2006 11:53 am

of niet spuiten, vind het wel een apart kleurtje.

JJ

^oZ

Bericht door ^oZ » do sep 07, 2006 9:42 pm

Toch wel erg gaaf zo'n racert met terugtraprem, ik heb dus het achterwiel van m'n oude stadsfiets gerooft. Naaf heb ik dus al, nu de rest nog.

Ideetje wat het word: Alles zwart, gestripte flite erop, hele diepe stuurpen met een risertje. Moet een supercoole ninja-caferacer worden :arms:

Plaats reactie