Wantoestanden in de fietsenindustrie? (ex Cube vs Decathlon)
Moderator:Beheerders
- free-rider
- Berichten:145
- Lid geworden op:do feb 23, 2006 9:33 am
- Locatie:Zwanenburg
hallo breek me de bek niet open over de nederlandse fietsenhandel
hypo... zooitje wat gedomineerd wordt door twee bedrijven
de accel groep en het shimano .... met tig supmerken enz enz enz
en ze doen er allemaal aan mee
ik kan het wel bestellen voor je hoor en dan komt het grote shimano boek weer te voorschijn en dan kan je iets kopen voor de consumenten adviesprijs !!!!!!!
zal ik eens wat vertellen
ga eens rondneuzen op de site van de douane
en kijken naar nummers voor het inklaren van fietsen en fiets onderdelen
en dan moet je nog net even iets verder naar beneden scrollen
en wie heeft vrijstelling van invoerrechten
GIANT, ACCEL Groupe en Shimano
en dan nog kan je spullen goedkoper krijgen in duitsland
mensen wordt toch eens wakker !!!!
en hier even 1 voorbeeld
van wat je kunt vinden als je de weg weet op de site an de douane
De vrijgestelde partijen waarvan de assemblageverrichtingen geen ontwijking opleveren omdat zij buiten de werkingssfeer van artikel 13, lid 2, van Verordening nr. 384/96 vallen, zijn de navolgende: Batavus, 8440 AM Heerenveen, Nederland; BH Bicicletas de Alava, 01080 Vitoria, Spanje; Cycles Mercier-France-Loire, 42162 Andrézieux-Boutheon Cedex, Frankrijk; Cycleurope International/Peugeot, 10100 Romily-sur-Seine, Frankrijk; Dawes Cycles, Birmingham B11 2DG, Verenigd Koninkrijk; Hercules, 90441 Nürnberg, Duitsland; MICMO/Gitane, 44270 Machecoul, Frankrijk; Moore Large & Co, Derby DE24 9G1, Verenigd Koninkrijk; Promiles, 59650 Villeneuve d'Ascq, Frankrijk; Raleigh, Nottingham NG7 2DD, Verenigd Koninkrijk; Tandem Group, York Y01 4YU, Verenigd Koninkrijk.
zo voor u het harde bewijs
voor degen die het niet geloven ga maar kijken op
http://hbi.douane.nl/tarieven/aktueel/rtf/ContentFS.htm
punt 87 is voor rijwielen
kan je ook gelijk kijken waarvoor ze dan daadwerkelijk vrijstelling hebben
mzzzzl
hypo... zooitje wat gedomineerd wordt door twee bedrijven
de accel groep en het shimano .... met tig supmerken enz enz enz
en ze doen er allemaal aan mee
ik kan het wel bestellen voor je hoor en dan komt het grote shimano boek weer te voorschijn en dan kan je iets kopen voor de consumenten adviesprijs !!!!!!!
zal ik eens wat vertellen
ga eens rondneuzen op de site van de douane
en kijken naar nummers voor het inklaren van fietsen en fiets onderdelen
en dan moet je nog net even iets verder naar beneden scrollen
en wie heeft vrijstelling van invoerrechten
GIANT, ACCEL Groupe en Shimano
en dan nog kan je spullen goedkoper krijgen in duitsland
mensen wordt toch eens wakker !!!!
en hier even 1 voorbeeld
van wat je kunt vinden als je de weg weet op de site an de douane
De vrijgestelde partijen waarvan de assemblageverrichtingen geen ontwijking opleveren omdat zij buiten de werkingssfeer van artikel 13, lid 2, van Verordening nr. 384/96 vallen, zijn de navolgende: Batavus, 8440 AM Heerenveen, Nederland; BH Bicicletas de Alava, 01080 Vitoria, Spanje; Cycles Mercier-France-Loire, 42162 Andrézieux-Boutheon Cedex, Frankrijk; Cycleurope International/Peugeot, 10100 Romily-sur-Seine, Frankrijk; Dawes Cycles, Birmingham B11 2DG, Verenigd Koninkrijk; Hercules, 90441 Nürnberg, Duitsland; MICMO/Gitane, 44270 Machecoul, Frankrijk; Moore Large & Co, Derby DE24 9G1, Verenigd Koninkrijk; Promiles, 59650 Villeneuve d'Ascq, Frankrijk; Raleigh, Nottingham NG7 2DD, Verenigd Koninkrijk; Tandem Group, York Y01 4YU, Verenigd Koninkrijk.
zo voor u het harde bewijs
voor degen die het niet geloven ga maar kijken op
http://hbi.douane.nl/tarieven/aktueel/rtf/ContentFS.htm
punt 87 is voor rijwielen
kan je ook gelijk kijken waarvoor ze dan daadwerkelijk vrijstelling hebben
mzzzzl
fietsen deed ik heel veel, het werd me werk en me passie.
nu heb ik me werk verloren maar die passie raak ik nooit meer kwijt
nu heb ik me werk verloren maar die passie raak ik nooit meer kwijt
- free-rider
- Berichten:145
- Lid geworden op:do feb 23, 2006 9:33 am
- Locatie:Zwanenburg
Dat iets voor de adviesprijs verkocht wordt ligt niet aan Shimano, lui. Dat komt omdat je LBS geen dr*l verkoopt en zodoende zeer hoge marges moet houden om een beetje omzet te draaien. En waarom verkoopt de LBS niets? Omdat wij met z'n allen in Duitsland - waar ze wel dik onder de adviesprijs verkopen - ons spul halen. Dat is onze vrij keuze, maar ze*k dan niet dat alles bij Sjakie's Rijwielcorner hier om de hoek te duur is.
De invoerrechten maken geen enorm verschil, net zoals de vermeende hoge marges van importeurs. Uiteindelijk is het de fietsenzaak die het grootste bedrag erbij moet plakken, domweg omdat ze van twee XTR derailleurs per maand echt geen brood op tafel kunnen zetten. Vraag je je af: mogen zij ook nog een redelijk salaris verdienen? Hoe veel rijke LBS werknemers ken jij?
Daarbuiten is het heel normaal om op een sparepart het volle pond te betalen . Het kost de LBS een bak geld één klein rotkapje te bestellen bij SRAM of Shimano, dat dan weer op te laten sturen, enz. enz. Het idee dat het zo maar even in een envelop gegooid wordt gaat immers niet helemaal op.
De invoerrechten maken geen enorm verschil, net zoals de vermeende hoge marges van importeurs. Uiteindelijk is het de fietsenzaak die het grootste bedrag erbij moet plakken, domweg omdat ze van twee XTR derailleurs per maand echt geen brood op tafel kunnen zetten. Vraag je je af: mogen zij ook nog een redelijk salaris verdienen? Hoe veel rijke LBS werknemers ken jij?
Daarbuiten is het heel normaal om op een sparepart het volle pond te betalen . Het kost de LBS een bak geld één klein rotkapje te bestellen bij SRAM of Shimano, dat dan weer op te laten sturen, enz. enz. Het idee dat het zo maar even in een envelop gegooid wordt gaat immers niet helemaal op.
- free-rider
- Berichten:145
- Lid geworden op:do feb 23, 2006 9:33 am
- Locatie:Zwanenburg
kijk en daar wringt nou de schoen
ik weet uit ervaring als je als winkel veel besteld bij shimano
je bovenop de inkoop prijs een korting krijgt
en des te meer je besteld des te hoger de korting
ben je een shimano service center dan gelden er andere regels en kortingen...
maar die worden nooit maar dan ook nooit doorberekend aan de klanten
uitzonderingen daar gelaten natuurlijk....
waarom niet ???? als ik het echt nodig heb koop ik het heus wel
maar denk je dat ik terugkom???? nee
ik heb het zelf laatst gehad met me voorvork
zat een verkeerde en oude pat op moest een nieuwe schijfrem pat op
weet je wat ik kwijt was 200 euro
ja de vork moest uitmekaar seals hebben ze vernieuwd enz enz
kijk en nu komt het waardoor ik me genaaid voel
wat doen die eikels strepen alles weg op de factuur
kijk dat ze er aan moeten verdienen vind ik geen probleem
maar nu voel ik me genaaid
je krijgt toch ook een bon met alles erop beschreven als je auto een beurt krijgt
kijk en als ze buiten de btw om 30 euro adminstratie kosten hadden gerekend oke
maar wat hebben ze nu gedaan !!!!
daar hou ik niet van, dus kom ik daar ooit nog terug neeeeeeeeeeee
en dan nog even iets ik heb bij o.a een bekende rotterdamse fietsenzaak gewerkt, althans in zuid-holland bekend
wij mochten geen batavus en gazelle dealer zijn omdat we en luister nu goed de verkoopadvies prijs hanteerde en op deze manier de markt verpesten !!!!!!! en wie heeft daar voor gezorgd de fietsenhandel Nederland... maar dan bestelde we het via een agent in duitsland en dan is het geen enkel probleem en kwamen ze het gewoon met een nedelandse wagen leveren....
maar de toekomst zal het leren
straks bestellen liefhebbers alleen nog maar via internet omdat dat goedkoper is en de budget bikes gaan verkocht worden via bouwmarkten
enz enz
en wat blijft er dan over
bijna geen markt meer voor de oude lbs
en dan moeten ze niet zeuren en piepen want ze graven hun eigen graf
even een voorbeeld
oude lbs kinder fiets vanaf 120 euro tot 300 euro
bijvoorbeeld grote sport super bij de ArenA vanaf 69 euro tot 169 euro
bij wie zullen mensen eerder geneigd zijn om snel effe een fiets te kopen voor de kleine want hij is net te klein de oude fiets.
bij de sport super lopen ze erlangs en nemen hem spontaan mee
bij de lbs gaan ze eerst drie keer kijken want het is wel een hele uitgaven
zo werkt het en niet anders...
maar ja die sport super vaart er wel bij.
en bij the way invoerrechten zijn niet zoveel
6 procent, en is de bekende batavus ook maar iets goedkoper
dan bijvoorbeeld gazelle . nee
waar zijn dan die zes % heen gegaan ?????
tot zover mijn visie op de fietsenwereld
wordt heus wel vervolgd
ik weet uit ervaring als je als winkel veel besteld bij shimano
je bovenop de inkoop prijs een korting krijgt
en des te meer je besteld des te hoger de korting
ben je een shimano service center dan gelden er andere regels en kortingen...
maar die worden nooit maar dan ook nooit doorberekend aan de klanten
uitzonderingen daar gelaten natuurlijk....
waarom niet ???? als ik het echt nodig heb koop ik het heus wel
maar denk je dat ik terugkom???? nee
ik heb het zelf laatst gehad met me voorvork
zat een verkeerde en oude pat op moest een nieuwe schijfrem pat op
weet je wat ik kwijt was 200 euro
ja de vork moest uitmekaar seals hebben ze vernieuwd enz enz
kijk en nu komt het waardoor ik me genaaid voel
wat doen die eikels strepen alles weg op de factuur
kijk dat ze er aan moeten verdienen vind ik geen probleem
maar nu voel ik me genaaid
je krijgt toch ook een bon met alles erop beschreven als je auto een beurt krijgt
kijk en als ze buiten de btw om 30 euro adminstratie kosten hadden gerekend oke
maar wat hebben ze nu gedaan !!!!
daar hou ik niet van, dus kom ik daar ooit nog terug neeeeeeeeeeee
en dan nog even iets ik heb bij o.a een bekende rotterdamse fietsenzaak gewerkt, althans in zuid-holland bekend
wij mochten geen batavus en gazelle dealer zijn omdat we en luister nu goed de verkoopadvies prijs hanteerde en op deze manier de markt verpesten !!!!!!! en wie heeft daar voor gezorgd de fietsenhandel Nederland... maar dan bestelde we het via een agent in duitsland en dan is het geen enkel probleem en kwamen ze het gewoon met een nedelandse wagen leveren....
maar de toekomst zal het leren
straks bestellen liefhebbers alleen nog maar via internet omdat dat goedkoper is en de budget bikes gaan verkocht worden via bouwmarkten
enz enz
en wat blijft er dan over
bijna geen markt meer voor de oude lbs
en dan moeten ze niet zeuren en piepen want ze graven hun eigen graf
even een voorbeeld
oude lbs kinder fiets vanaf 120 euro tot 300 euro
bijvoorbeeld grote sport super bij de ArenA vanaf 69 euro tot 169 euro
bij wie zullen mensen eerder geneigd zijn om snel effe een fiets te kopen voor de kleine want hij is net te klein de oude fiets.
bij de sport super lopen ze erlangs en nemen hem spontaan mee
bij de lbs gaan ze eerst drie keer kijken want het is wel een hele uitgaven
zo werkt het en niet anders...
maar ja die sport super vaart er wel bij.
en bij the way invoerrechten zijn niet zoveel
6 procent, en is de bekende batavus ook maar iets goedkoper
dan bijvoorbeeld gazelle . nee
waar zijn dan die zes % heen gegaan ?????
tot zover mijn visie op de fietsenwereld
wordt heus wel vervolgd
fietsen deed ik heel veel, het werd me werk en me passie.
nu heb ik me werk verloren maar die passie raak ik nooit meer kwijt
nu heb ik me werk verloren maar die passie raak ik nooit meer kwijt
- free-rider
- Berichten:145
- Lid geworden op:do feb 23, 2006 9:33 am
- Locatie:Zwanenburg
- free-rider
- Berichten:145
- Lid geworden op:do feb 23, 2006 9:33 am
- Locatie:Zwanenburg
iedereen ze mening
zou ik zeggen
ik wou alleen iets aan de kaak stellen en dat is aardig gelukt denk ik
en ik hoop persoonlijk dat de volgende keer er iets beter over nagedacht wordt voordat er een test verslag wordt geschreven
want het is een blijft een goed iets deze site
zou ik zeggen
ik wou alleen iets aan de kaak stellen en dat is aardig gelukt denk ik
en ik hoop persoonlijk dat de volgende keer er iets beter over nagedacht wordt voordat er een test verslag wordt geschreven
want het is een blijft een goed iets deze site
fietsen deed ik heel veel, het werd me werk en me passie.
nu heb ik me werk verloren maar die passie raak ik nooit meer kwijt
nu heb ik me werk verloren maar die passie raak ik nooit meer kwijt
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Kan iemand aub even een korte samenvatting maken van de bovenstaande posts want ik kan er eerlijk gezegd geen duidelijk punt van maken.
Eerst vertellen wie er is vrijgesteld van invoerrechten etc en het dan hebben over prijsvechters etc en bestellen via internet. Wat wil Free-Rider zeggen want ik kan het er niet meer uithalen.
Mijn 2 cents over handel in het algemeen.
Er zullen altijd grote spelers zijn. Deze zullen prijsbepalend zijn. Kleine handelaren zullen daar altijd de dupe van zijn en altijd duurder zijn dan bepaalde grootgrutters. Het enige waar kleine handelaren echt mee kunnen scoren is specialiteiten en service tot aan het graf. En in een specialistische markt als high end fietsen moet je je als lokale LBS ook echt meerwaarde kunnen geven tov internet etc. Iets wat ik bij mij in de buurt nog niet ben tegengekomen. Niet als het gaat om kennis en ook niet als het gaat om parts/service.
Eerst vertellen wie er is vrijgesteld van invoerrechten etc en het dan hebben over prijsvechters etc en bestellen via internet. Wat wil Free-Rider zeggen want ik kan het er niet meer uithalen.
Mijn 2 cents over handel in het algemeen.
Er zullen altijd grote spelers zijn. Deze zullen prijsbepalend zijn. Kleine handelaren zullen daar altijd de dupe van zijn en altijd duurder zijn dan bepaalde grootgrutters. Het enige waar kleine handelaren echt mee kunnen scoren is specialiteiten en service tot aan het graf. En in een specialistische markt als high end fietsen moet je je als lokale LBS ook echt meerwaarde kunnen geven tov internet etc. Iets wat ik bij mij in de buurt nog niet ben tegengekomen. Niet als het gaat om kennis en ook niet als het gaat om parts/service.
Zie ook half hier:
http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=28564
http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=28564
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Om even op een paar puntjes van free-rider in te gaan:
- Kortingen die je via Shimano krijgt worden nooit doorberekend? Misschien niet bij jouw LBS, maar ik kan je met 100% zekerheid vertellen dat dit bij zowat iedere grote zaak absoluut het geval is. Anders zou je nergens Shimano schoenen voor minder dan advies kunnen kopen, toch?
Spareparts zijn een andere kwestie: waarom zou een LBS op een kapje van 2,53 nog eens 10% korting moeten gaan geven? Dat is voor de enkele klant een insignificant bedrag, maar als je het over alle soorten kapjes die dat jaar besteld worden optelt, een redelijk brok winst voor de LBS. Terecht dat je de catalogusprijs betaalt.
- Dat een voorvork van nieuwe onderpoten voorzien 200 EUR kost kan ik me aardig voorstellen. Een RockShox onderkantje kost gewoon ~175 EUR advies. Tel daar seals en arbeid bij en je komt aan 200! Dat de LBS de faktuurspecificatie wegstreept kan: het zijn mogelijk ZIJN inkoopprijzen die op dat faktuur staan: wij als klant hebben geen enkel recht om die prijzen te weten. Het was netter geweest als hij een nieuw faktuur had gemaakt, dat wel....
- Wat betreft het "beter [nadenken] voor er een testverslag wordt geschreven""? WAT IS JOUW PROBLEEM? Jij bent het ermee oneens - je vindt een Decathlon fiets meer waar voor je geld bieden. PRIMA! Nergens wordt gezegd dat dat niet zo is - die vergelijking wordt niet eens getrokken. Nu kom je weer betweterig en belerend over, wat IMHO totaal misplaatst is.
De test is een oordeel van de crew van DP. Wij kunnen het daarmee eens of oneens zijn, maar dat doet geen afbreuk aan het oordeel zelf.
- Kortingen die je via Shimano krijgt worden nooit doorberekend? Misschien niet bij jouw LBS, maar ik kan je met 100% zekerheid vertellen dat dit bij zowat iedere grote zaak absoluut het geval is. Anders zou je nergens Shimano schoenen voor minder dan advies kunnen kopen, toch?
Spareparts zijn een andere kwestie: waarom zou een LBS op een kapje van 2,53 nog eens 10% korting moeten gaan geven? Dat is voor de enkele klant een insignificant bedrag, maar als je het over alle soorten kapjes die dat jaar besteld worden optelt, een redelijk brok winst voor de LBS. Terecht dat je de catalogusprijs betaalt.
- Dat een voorvork van nieuwe onderpoten voorzien 200 EUR kost kan ik me aardig voorstellen. Een RockShox onderkantje kost gewoon ~175 EUR advies. Tel daar seals en arbeid bij en je komt aan 200! Dat de LBS de faktuurspecificatie wegstreept kan: het zijn mogelijk ZIJN inkoopprijzen die op dat faktuur staan: wij als klant hebben geen enkel recht om die prijzen te weten. Het was netter geweest als hij een nieuw faktuur had gemaakt, dat wel....
- Wat betreft het "beter [nadenken] voor er een testverslag wordt geschreven""? WAT IS JOUW PROBLEEM? Jij bent het ermee oneens - je vindt een Decathlon fiets meer waar voor je geld bieden. PRIMA! Nergens wordt gezegd dat dat niet zo is - die vergelijking wordt niet eens getrokken. Nu kom je weer betweterig en belerend over, wat IMHO totaal misplaatst is.
De test is een oordeel van de crew van DP. Wij kunnen het daarmee eens of oneens zijn, maar dat doet geen afbreuk aan het oordeel zelf.
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
en dan vallen de winstmarges op fietsen nog mee vind ik. Kijk eens naar outdoorspullen (North-Face etc). Die gaan soms wel 200% over de kop. Of gewoon kleren. Ga er maar vanuit dat je bij bijna alles wat je koopt eraan genaaid wordt. Dat heet winst maken en dan heet ondernemersinkomen. Grote bedrijven hebben gewoon de mogelijkheid om net wat goedkoper te zijn door de wet van de grote aantallen.
Misschien moeten we met zijn allen een fietsinkoopcombinatie opzetten. Net zoals de boeren vroeger deden met hun cooperaties. Dan zijn we over enkele jaren zelf de grote speler en kunnen we de rest uitzuigen en genieten van het grote geld...
Misschien moeten we met zijn allen een fietsinkoopcombinatie opzetten. Net zoals de boeren vroeger deden met hun cooperaties. Dan zijn we over enkele jaren zelf de grote speler en kunnen we de rest uitzuigen en genieten van het grote geld...

Klinkt als de boerenleenbank (=Rabobank)didadunlop schreef:
Misschien moeten we met zijn allen een fietsinkoopcombinatie opzetten. Net zoals de boeren vroeger deden met hun cooperaties. Dan zijn we over enkele jaren zelf de grote speler en kunnen we de rest uitzuigen en genieten van het grote geld...

-
- Berichten:2370
- Lid geworden op:ma jun 28, 2004 1:43 pm
Dan zul je zelf zien hoe moeilijk het is om een goede winkel op te bouwen. Ik geef het je te doen. Zelfs als je goede service bied en een goede naam hebt. Doe een ding fout en klanten gaan ergens anders.
Een klant tevreden houden is moeilijk hoor. Ik zelf ga vaak naar de zelfde, vroeger ging ik altijd naar de zelfde, maar af en toe kun je geen dief van eigen beurs zijn. Hoe goed die service dan ook is. De aanbieding van ander is gewoon te goed om niet te kunnen laten liggen. Kijk naar een XT groep (v-brakes) advies prijs, dik 600 pleuro, ga naar de internet shopper in duitsland of Salden in Limbricht en je betaald maar 400,-. Ik verwacht dan ook totaal geen service, het is zelfs zo erg dat ik me niet echt gewaardeerd voelde als klant. Dat voel ik me bij m'n "vaste" lbs wel.
Maar die 200 euro kan ik dan wel weer bij m'n vaste lbs besteden.
Zelf zie ik het zo, als je beginnend fietser bent ga dan naar een goede lbs, die geeft je een goed advies enz enz. Als je meer zelf leert te onderhouden, kun je wat slimmer gaan inkopen.
mzzl
Gène
Een klant tevreden houden is moeilijk hoor. Ik zelf ga vaak naar de zelfde, vroeger ging ik altijd naar de zelfde, maar af en toe kun je geen dief van eigen beurs zijn. Hoe goed die service dan ook is. De aanbieding van ander is gewoon te goed om niet te kunnen laten liggen. Kijk naar een XT groep (v-brakes) advies prijs, dik 600 pleuro, ga naar de internet shopper in duitsland of Salden in Limbricht en je betaald maar 400,-. Ik verwacht dan ook totaal geen service, het is zelfs zo erg dat ik me niet echt gewaardeerd voelde als klant. Dat voel ik me bij m'n "vaste" lbs wel.
Maar die 200 euro kan ik dan wel weer bij m'n vaste lbs besteden.
Zelf zie ik het zo, als je beginnend fietser bent ga dan naar een goede lbs, die geeft je een goed advies enz enz. Als je meer zelf leert te onderhouden, kun je wat slimmer gaan inkopen.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Dat is misschien bij een Halfords of Decathlon maar niet bij een normale fietsenzaak kan ik je vertellen.Die moeten het met heel wat minder doen.Nami schreef: Adviesprijzen zijn in de fietshandel bijna altijd twee keer zo hoog als de inkoopprijs (excl. BTW dan...).
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!
Wat dacht je dan van shops als Bike 2 Build en bv Bike Parts R Us? En btw, 2 fietsenzaken hier zijn aan de erg dure kant (maar dat zegt dan misschien weinig)...Het TUIG schreef:Dat is misschien bij een Halfords of Decathlon maar niet bij een normale fietsenzaak kan ik je vertellen.Die moeten het met heel wat minder doen.Nami schreef: Adviesprijzen zijn in de fietshandel bijna altijd twee keer zo hoog als de inkoopprijs (excl. BTW dan...).
kan ik niet zeggen, hier naaien ze je, een noname vooras kost 27 euro, en een vorkbuis dat in hun magazin voor 10 euro staat willen ze mij voor 30 euro verkopenGène schreef:het is zelfs zo erg dat ik me niet echt gewaardeerd voelde als klant. Dat voel ik me bij m'n "vaste" lbs wel
komt waarschijnlijk allemaal omdat ik nog pas 15 ben

ik kan niet wachten om hun failliet te zien gaan
