Suspension Designs

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie

Kies je favoriet uit

Virtual Pivot Point
2
4%
FSR
10
21%
Meastro
1
2%
DW-Link
2
4%
Single Pivot
14
30%
Faux 4-Bar
9
19%
Linear Rail
3
6%
Mono Link
4
9%
Mert Lawwil
2
4%

Totaal aantal stemmen: 47

downhillbiker
Suspension Designs

Bericht door downhillbiker » wo jun 21, 2006 8:51 am

we zijn een paar jaar verder en mountainbikes worden steeds geadvanceerder door nieuwe veertechnieken die in het ontwerp en design van Full suspension mountainbikes zitten of het nou XC of DH fietsen zijn,ze hebben allemaal dezelfde werking hoe de fiets op het terrein reageert en doet.Wat vinden jullie het mooiste en beste design

VPP Virtual Pivot Point
------------------------------
wordt gebruikt door Intense en Santa Cruz
Afbeelding

Multi-Link
-----------------------------
Giants Meastro,Iron Horse DW-link
Afbeelding
Afbeelding

Single Pivot
-----------------------------------
Simpel en stijf ontwerp,gebruikt door veel fabrikanten zoals Cannondale,morewood,Cove etc.
Afbeelding

FSR 4-bar
------------------------------------
Specialized patented technology.wordt ook gebruikt door Norco en Devinci
Afbeelding

Faux 4-Bar
-----------------------------------------
wordt gebruikt door Kona en Banshee en nog velen meer
Afbeelding

Linear Rail
----------------------------------------------
Yeti nieuwe te gekke ontwerp
Afbeelding
Afbeelding

Mono Link
-------------------------------------------------
Wordt alleen gebruikt door maverick,Seven cycles
Afbeelding
Afbeelding

Freedrive
-----------------------------------------------
Alleen Mongoose bikes gebruiken dit
Afbeelding

Stable Platform Design
---------------------------------------------------
wordt alleen gebruikt door 2stagebikes
Afbeelding

Mert Lawwil
-----------------------------------------------
rotec gebruikt dit alleen
Afbeelding

Parralel Links
---------------------------------------------
wordt alleen gebruikt door Canfield Brothers
Afbeelding

Faxmulder

Re: Suspension Designs

Bericht door Faxmulder » wo jun 21, 2006 10:06 am

downhillbiker schreef:ze hebben allemaal dezelfde werking hoe de fiets op het terrein reageert en doet.
Dat doen ze juist NIET.. daarom zijn er zoveel verschillen.

Maar wat is nu t doel van dit topic?? Wie showed de mooiste fiets? Of wat??

Tuurlijk zijn er verschillen tussen die fietsen... kijk maar eens goed rond.... bestudeer eens wat verschillende frames in t linkage programma (ff de zoek functie gebruiken en downloaden).

En dit is natuurlijk allemaal persoonlijk voorkeur (voor merk en type) en budget related...

Denk niet dat je hier ook wat mee op gaat schieten.

Zeker niet aangezien jij op een Merida hardtail fietst :P

Sven

Bericht door Sven » wo jun 21, 2006 10:43 am

Het mooiste en beste design...
Vertel mij eens hoe jij weet op je hardtail waarom een VPP niet anders werkt dan een single pivot?

Come on.. Get your act together en post wat nuttigs!! Als je uit dit topic weer een M3 gaat kiezen met Manitou Travis Intrensic, moet je het effe melden...

Ik vind dit topic zwaar onnuttig als je dit gaat gebruiken voor een nieuw fantasie-project, maar ben wel benieuwd naar je beredenering waarom je dit post...
Laatst gewijzigd door Sven op wo jun 21, 2006 1:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Don

Bericht door Don » wo jun 21, 2006 11:24 am

Wellicht zijn dr hier soepkippen die wat nuttigs te melden hebben aangaande persoonlijke ervaring met verschillende veersystemen?

Ik ben laatst iig aangenaam verrast door op zo'n nieuwe Mongoose te rijden. Denk echter dat dr weinig pannekoeken zijn die overal op heb gereden, zou wat zijn zeg. Beetje jammer dat er meteen weer vanuit wordt gegaan dat het om looks gaat en niet functionaliteit... t zijn bikes, geen tsjiks.
Daarentegen is het wel weer een beetje jammer dat degene die dit topic start suggereerd dat alle veersystemen het zelfde reageren... das mss nog wel de grootste nOOb opmerking allertijden.
Zondagsrijder

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo jun 21, 2006 12:24 pm

Ben ik de enige die dit topic (voor de verandering van dit forumlid) wel interessant vind? :shutup:
Ik bedoel, mits er nuttige dingen geschreven worden natuurlijk. En het doel niet is "Wat is de beste of de mooiste?". Want dat is onderhand wel een beetje achterhaald. Beste is nogal relatief.

Ik stem voor de FSR omdat ik daar het meeste op gereden heb en nog steeds het meeste vertrouwen in heb. Mijn M1 voelde levendiger aan dan de M3 maar ik heb er te weinig en te weinig verschillende parcours mee gereden om er echt iets over te kunnen zeggen.

Met de nieuwe generatie shocks (dus het hele platform gebeuren) denk ik dat single pivots ook veel te bieden kunnen hebben.

Ohja, een goeie ouwe M1 vind ik er ook beter uitzien.
Laatst gewijzigd door N I E L S op wo jun 21, 2006 12:40 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

kooz
Contacteer:

Bericht door kooz » wo jun 21, 2006 12:36 pm

nee niels..ik vind het eigenlijk ook wel interessant..
ik vraag me eigenlijk ook wel af wat nou eigenlijk het beste werkt..al is dat natuurlijk ook vrij persoonlijk.. en kom op he.. de meeste mensen die hier op DP rondlopen willen toch buiten een fiets die goed rijdt..ook een fiets die er goed uitziet?..
jij toch ook sven?..dus ik ben best nieuwsgierig over de meningen van verschillende mensen..

my point of view..

kooz

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo jun 21, 2006 12:47 pm

Voor de pro's werkt VPP denk ik het beste, maar net als in de Formule 1 moet je het als pro maar doen met het spul dat je krijgt. Daarom rijdt niet iedereen met het 'beste' systeem.

Single pivots spreken normaal gesproken heel makkelijk aan, dat rijdt anders dan een systeem dat trager functioneert zoals FSR. Een FSR daarentegen geeft wel wat meer 'platform' zodat je niet 'wegtrapt' in je shock. Nieuwe shocks met platform imiteren dat. Dit is een beetje het verhaal in het heel kort als ik me niet vergis.

Zitten (of zaten) wel een aantal mannen hier met echte kennis; Mech, BF en nog wat anderen die ik nu even vergeten ben...

Hier staat wat basis stuff over veersystemen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mountain_bike

Volgens mij klopt hier en daar iets niet maar het meeste wel.

Leuk topic over M3 en M1 uit de oude doos: http://www.dirty-pages.net/forum/viewto ... b6d727f743
Laatst gewijzigd door N I E L S op wo jun 21, 2006 2:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Sven

Bericht door Sven » wo jun 21, 2006 1:05 pm

Even een genuanceerde post:

Ik ben wel degelijk benieuwd naar een duidelijke discussie, ik heb alleen geen behoefte naar weer een topic van dh-biker over een nieuw aan te schaffen bike van 3000 euri's.

M'n fijnste veersysteem was toch wel een faux-bar, maar dat was geen DH, eerder een turner 5-spot...

les alpes

Bericht door les alpes » wo jun 21, 2006 3:06 pm

zeer interessant topic op het pinkbike forum: KLIK

-Noize-

Bericht door -Noize- » wo jun 21, 2006 8:39 pm

hoe heet het systeem dat in de bombproof dh240 zit eigenlijk?

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » wo jun 21, 2006 9:07 pm

dat was gewoon een VPP

net als bij de Giant, Intense, Santa-Cruz, Iron Horse, Canfield, Cortina en many others

TBB (ex BP)

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo jun 21, 2006 10:15 pm

Tall Boy Bram schreef:dat was gewoon een VPP

net als bij de Giant, Intense, Santa-Cruz, Iron Horse, Canfield, Cortina en many others

TBB (ex BP)
VPP?? Mag ik daar eens een plaatje van dan?

Ironhorse Erik
Contacteer:

Bericht door Ironhorse Erik » wo jun 21, 2006 11:14 pm

DW link is geen type link, het is een VPP systeem.
Mooie is dat VPP een onjuiste term is, want tijdens het inveren verplaatst je VPP zich over een kromme.

Deze kromme dien je zo te tunen dat een optimum wordt gevonden in sag, demping en verwerking van remkrachten.

Getuige de resultaten van Sam Hill op de Sundays van IH is dat *aardig* gelukt.

Vanuit mijn eigen optiek ben ik groot voorstander van een systeem dat simpel is EN goed werkt. DW link en Bombproof zijn daar juiste voorbeelden van, ware het niet dat de bombproofs zoals wij ze gebouwd hebben een lineair degressieve demping kennen (opgelost met progressieve demper veer combis ). De tekenbord BP die van alu gebouwd had moeten worden was feitelijk 1 stap weg van de Dw link, als je die modellen naast elkaar zet krab je je achter op je hoofd mmmmmmmmmmm.

Simpelste is single pivot maar daarmee doe je altijd concessies aan remgedrag & demping tijdens remmen, hetgeen deels is te voorkomen met floating callipers oplossingen.

E

downhillbiker

Bericht door downhillbiker » wo jun 21, 2006 11:20 pm

VPP?? Mag ik daar eens een plaatje van dan?
Afbeelding

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo jun 21, 2006 11:21 pm

Ironhorse Erik schreef:DW link is geen type link, het is een VPP systeem.

Mooie is dat VPP een onjuiste term is, want tijdens het inveren verplaatst je VPP zich over een kromme.
Hij heeft hem ook geplaatst onder de VPP, althans, zo had ik hem begrepen.
Met de term VPP is volgens mij niks mis want het gaat er om dat er geen draaipunt is aan te wijzen waar je in het frame een tastbaar draaipunt ziet. Het is dus virtueel. ;)

Hoewel minder dan een VPP en een SP heeft een FSR ook nog last van brake jack. Ik vraag me eigenlijk af of er een systeem is dat dat niet heeft.

Thanks dhbiker maar het ging me dus om de de VPP van Erik zijn BP.

cHoc

Bericht door cHoc » do jun 22, 2006 6:28 am

FSR is het veer systeem met het minste last van brake jack, daarnaast is er geen syteem wat er totaal geen last van heeft, bahalve een HT 8) ;)

En verder is er niet een absoluut veer systeem, maar degene die het beste werkt dan praat je dan toch wel over FSR, die heeft minder nut bij een platform demper dan een SP en een VPP die daar veel zwaarder op moeten leunen om goed te kunnen werken, voornamelijk bij veel veerweg.
shoot me again, I ain't dead yet

N I E L S

Bericht door N I E L S » do jun 22, 2006 7:43 am

Goed gestemd op single pivot. Dan vraag ik me toch af of die mensen er een hebben of het het beste vinden werken. En wanneer het eerste, welke bike ze dan hebben.

Gast

Bericht door Gast » do jun 22, 2006 8:39 am

Ik snap niet dat ze bij fietsen nog steeds al deze fases hebben, bij motoren is dit allang uit ontwikkeld, je hebt daar eigenlijk 2 systemen:

-Soort van single pivot > shock op achterbrug en aan frame > voordeel minimaal aantal bewegende delen, nadeel schokbreker is ingewikkelder qua techniek om een het missen van een progressieve link te compenseren.

- Pro link > opsomming van alle link systemen, er is er eigenlijk maar 1 die echt goed is en dat is dit linksysteem destijds bedacht door Honda.

N I E L S

Bericht door N I E L S » do jun 22, 2006 8:44 am

nwolsink schreef:...
Een motor verschilt echt teveel van een fiets om er gelijk alleen maar hetzelfde systeem voor te gebruiken (gewicht, gewichtsverdeling, het feit dat je jezelf moet voortbewegen, type rijden (singletrack tegenover snelwegbreedte), type parcours (veel rotsige ondergrond t.o.v. relatief vlakke ondergrond). Daarnaast drop je met een MX ook niet zoveel denk ik.

Mech

Bericht door Mech » do jun 22, 2006 9:00 pm

N I E L S schreef:
nwolsink schreef:...
Een motor verschilt echt teveel van een fiets om er gelijk alleen maar hetzelfde systeem voor te gebruiken (gewicht, gewichtsverdeling, het feit dat je jezelf moet voortbewegen, type rijden (singletrack tegenover snelwegbreedte), type parcours (veel rotsige ondergrond t.o.v. relatief vlakke ondergrond). Daarnaast drop je met een MX ook niet zoveel denk ik.
Aangezien ik behoorlijk veel ervaring heb op beide gebieden, motoren en fietsen, kan ik zeggen dat de verschillen helemaal niet zo groot zijn. Het terein waar een enduro motor op rijdt, en die is wat veersysteem betreft gelijk aan een crosser, is bijna 100% hetzelfde als een gemiddeld downhill parcours, alleen is het voor de enduro zeker niet vlakker. Het grote verschil tussen 'droppen' met een motor en een fiets is dat je met een fiets als zak aardappelen op de grond neer komt en met de motor als je land gas kan geven waardoor de landing veel zachter is. Met de motor komt het wel regelmatig voor dat je minimaal een meter of 5 -10 komt vallen.
Alle systemen die voor de fiets onwikkeld worde zijn grotendeels marketing ideen die zo gebracht worden om onderscheidend te zijn van de anderen. In principe zijn er nog steeds 2 systemen singlepivot, en swingarm met linksysteem. vpp is niet meer dan een heel gecompliceerd link systeem dat niet eens perfect werkt.

Naar mijn mening is voor motoren en fietsen een single pivot het beste, het neemt beter grote klappen op, en is perfect te tunen naar elke wens, wat wel belangrijk is is de montage positie van de demper en het type demper dat gebruikt wordt. Uit eindelijk is de demper alles bepalend.

suri

Bericht door suri » vr jun 23, 2006 10:55 am

Mijn stelling is dat de gewonen sterveling niet sneller gaat als hij met een ander systeem rijdt. Het zijn alle overwogen systemen en het gaat nog altijd om de skills die de rijder maken en niet de bike. Dus het is voor de sterveling meer een marketing technisch verhaal.

Ik denk dat zaken als persoonlijke afstelling, geometry e.d. veel belangrijker zijn. Want wie van ons gaat zich werkelijk verdiepen in het optimaliseren van zijn systeem? Dit zijn er maar weinig. Dit zie je al bij de meeste platform dempers met 25 instelmogelijkheden. De meeste zijn al blij als ze de sag en de rebound krijgen afgesteld.

N I E L S

Bericht door N I E L S » vr jun 23, 2006 9:04 pm

Kennelijk was dat te kort door de bocht van me.

Toch kan ik me nog steeds niet voorstellen dat het zo simpel ligt. Ik bedoel, het is maar weinig zo dat een systeem onder andere omstandigheden op bijna dezelfde manier het beste werkt. Maakt het volgens jou dan helemaal niets uit dat een fiets lichter is? En lichter gehouden moet worden? Of dat een fiets gemaakt is naar rijden van een helling? En het verschil in krachten op de frames? En verschillende terreinen m.b.t. tractie?
Helemaal met het oog op het feit dat je op een fiets zelf trappen moet lijkt het me onwaarschijnlijk dat je het beste kan werken met hetzelfde systeem als iets dat een motor heeft.

Met vlakker bedoelde ik niet als in kuilen maar meer een open veld. (Ik heb vroeger ook wat gecrossd maar geen enduro. Gewoon op een baan. Ik heb dus geen idee wat enduro op een motor voorstelt).

De verticale kracht van een jump of drop wordt niet minder door het feit dat je voorruit gaat dus dat snap ik niet.
suri schreef:...
Het ging er niet per se over op welke je sneller bent, net zo goed wat je beter vindt rijden, mooier is, makkelijkste is etc..
Ik merk zelf zeker verschil tussen een single pivot, een 4 bar en een VPP (en niet alleen in de klim). En ik denk dat iedereen dat wel doet als je er eenmaal een paar keer mee gereden hebt.

Mech

Bericht door Mech » vr jun 23, 2006 9:36 pm

Het is ook niet zo simpel als het lijkt, en het verschil van gewicht telt zeker, maar het verschil maak je in de demper en de veer en niet in het frame.
Ook bij een motor wil je zo min mogelijk beweging in de vering achter als je op het gas gaat. De basis waar het om gaat is het zelfde.

Ter verduidelijking hier wat foto's van de enduro WK in Italie afgelopen weekend. Een WK enduro wordt over 2 dagen vereden waar bij de rijders 3-4 ronden van 70km rijden en zo'n 7 uur per dag op de motor zitten. Elke ronde hebben ze 3 proeven die individueel op tijd gereden worden net zoals met een downhill wedstrijd. Tijdens die ronde hebben ze diverse tijdcontroles waar ze precies op tijd moeten klokken om geen straf tijd op te lopen.

David Knight, wereldkampioen enduro E3 (motoren groter 275cc 2-takt en groter dan 475cc 4-takt
Afbeelding

Afbeelding

Ivan Cervantes, wereldkampioen enduro E1 (motoren tot 125cc 2-takt en 250cc 4-takt)
Afbeelding

Ironhorse Erik
Contacteer:

Bericht door Ironhorse Erik » za jun 24, 2006 10:07 am

motorenduro vergelijken met dh is leuk voor het beeld zuiver gefocussed op demping, maar het totaalplaatje is natuurlijk anders

bij een enduromotor wordt er plenty energie geleverd, heb je eigenlijk altijd over, terwijl je op je dh fietsie altijd gelimiteerd bent door menselijk kunnen en evt aanwezige zwaartekracht.

dat gegeven maakt dat evt negatieve invloeden van een veersysteem op een dh bike altijd behoorlijk nadelig zullen werken op snelheid, daar waar een enduromotor hoogstens wat verliest op acceleratie (maar de snelheid uiteindelijk wel haalt).

Daarbij is het gewicht van een enduro wat pleit voor een hufterproofsysteem, SP that is. No doubt. Echter een slepende ketting over een blok nylon is natuurlijk een simpele oplossing die dat systeem rechtvaardigd, terwijl het in het downhillen in die vorm NOOIT toegpast kan worden om bekende redenen.

E

Plaats reactie