zadelpenvering
Moderator:Beheerders
Is het eigenlijk af te raden om een zadelpenvering aan te schaffen omwille van het feit dat je ze niet vaak ziet en dat eigenlijk de afstand tussen zadel en trapas voortdurend veranderd?
- Maartentje
- Berichten:156
- Lid geworden op:zo mar 19, 2006 6:10 pm
- Locatie:Nijmegen
Fietst gewoon van geen meter (mijn mening)
Je hebt het idee dat je achterwiel van elastiek is of zo.
En natuurlijk de redenen die je zelf noemt...
Ook deel van kracht die normaal rechtstreeks naar je pedalen gaat wordt geabsorbeerd door die vering. Voor zover ik weet is deze niet dusdanig in te stellen als sommige geavanceerde dempers in fully's.
Je hebt het idee dat je achterwiel van elastiek is of zo.
En natuurlijk de redenen die je zelf noemt...
Ook deel van kracht die normaal rechtstreeks naar je pedalen gaat wordt geabsorbeerd door die vering. Voor zover ik weet is deze niet dusdanig in te stellen als sommige geavanceerde dempers in fully's.
It's you, not the bike
Voor een Gazelle toerfiets staat het bijzonder interessant en dan is al één reden waarom je het niet zou doen... Het ziet er niet uit !!
En wat Maarten al noemde werkt het voor geen meter, zeker niet te vergelijken met achtervering.
Maareh, waarom zou je het in eerste instantie eigenlijk willen ??
En wat Maarten al noemde werkt het voor geen meter, zeker niet te vergelijken met achtervering.
Maareh, waarom zou je het in eerste instantie eigenlijk willen ??

gewoon een goedkoop alternatief voor een full suspension frame eigenlijk maar mss toch maar investeren in een full suspension frame dan maarScaluner schreef:Voor een Gazelle toerfiets staat het bijzonder interessant en dan is al één reden waarom je het niet zou doen... Het ziet er niet uit !!
En wat Maarten al noemde werkt het voor geen meter, zeker niet te vergelijken met achtervering.
Maareh, waarom zou je het in eerste instantie eigenlijk willen ??
- Maartentje
- Berichten:156
- Lid geworden op:zo mar 19, 2006 6:10 pm
- Locatie:Nijmegen
Zo'n pen doet niets voor de wegligging.
Puur een kwestie van comfort.
Dat probleem van die veranderende afstand zie ik niet zo.
Zonder zo'n pen moet je eerder uit 't zadel om zelf de klappen op te vangen, dan verandert er ook van alles in je houding en de afstand tot aan je trappers.
En idd, afhankelijk van merk en type, het ziet er niet uit.
Helaas ziet de enige die 't een beetje fatsoenlijk doet (Cane Creek)er echt niet uit, Zie dit plaatje.
Alleen doen wanneer je ernstig behoefte hebt aan wat meer comfort (rugklachten) en je absoluut tegen de aanschaf van een FS bent.
Puur een kwestie van comfort.
Dat probleem van die veranderende afstand zie ik niet zo.
Zonder zo'n pen moet je eerder uit 't zadel om zelf de klappen op te vangen, dan verandert er ook van alles in je houding en de afstand tot aan je trappers.
En idd, afhankelijk van merk en type, het ziet er niet uit.
Helaas ziet de enige die 't een beetje fatsoenlijk doet (Cane Creek)er echt niet uit, Zie dit plaatje.
Alleen doen wanneer je ernstig behoefte hebt aan wat meer comfort (rugklachten) en je absoluut tegen de aanschaf van een FS bent.
Het is inderdaad geen alternatief voor een FS bike, maar de betere modellen (USE, Cane Creek) hebben wel degelijk hun nut. Het voornaamste argument is inderdaad meer comfort. En als je bvb. nogal makkelijk een pijnlijke rug hebt van het fietsen is een verende zadelpen een zeer goede upgrade, en een pak goedkoper dan maar meteen een nieuw frame te kopen.
Een Duitse universiteit heeft ooit eens de test gedaan op een TransAlp-achtig parcours met een HT, een HT met verende zadelpen en een FS bike. Daaruit bleek dat een verende zadelpen tot 1/3 van de schokken kan opvangen die op een gewone HT rechtstreeks aan de rug worden doorgegeven ... Uit testartikels die ik al gelezen heb over verschillende verende zadelpennen lijkt de positieverandering tijdens het inveren geen enkele nadelige rol te spelen.
De afweging of je ze aanschaft of niet hoort dus niet te gaan over een vergelijking met een FS bike, maar met een andere HT.
Een Duitse universiteit heeft ooit eens de test gedaan op een TransAlp-achtig parcours met een HT, een HT met verende zadelpen en een FS bike. Daaruit bleek dat een verende zadelpen tot 1/3 van de schokken kan opvangen die op een gewone HT rechtstreeks aan de rug worden doorgegeven ... Uit testartikels die ik al gelezen heb over verschillende verende zadelpennen lijkt de positieverandering tijdens het inveren geen enkele nadelige rol te spelen.
De afweging of je ze aanschaft of niet hoort dus niet te gaan over een vergelijking met een FS bike, maar met een andere HT.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
-
- Berichten:1312
- Lid geworden op:wo jun 02, 2004 8:06 pm
Concreet, voor mensen met b.v. rugklachten kan een geveerde zadelpen een (redelijk) goed en goedkoper alternatief zijn voor een fully.
En als je een beetje zichzelf respecterend merk koopt dan zit er vaak ook nog een (inbus) bout onder waarmee je de vering slapper of juist stijver kunt afstellen.
Dus om het af te raden is om een dergelijke pen te kopen is denk ik heel persoonlijk.
Voor het geld hoef je het niet te laten, het is in ieder geval aanmerkelijk goedkoper dan een fully.
En als je een beetje zichzelf respecterend merk koopt dan zit er vaak ook nog een (inbus) bout onder waarmee je de vering slapper of juist stijver kunt afstellen.
Dus om het af te raden is om een dergelijke pen te kopen is denk ik heel persoonlijk.
Voor het geld hoef je het niet te laten, het is in ieder geval aanmerkelijk goedkoper dan een fully.
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.
Ik wil mij hier graag bij aansluiten. Natuurlijk is zo'n pen geen alternatief voor een FS fiets, dat beweert toch ook niemand serieus? En de instelbaarheid van bijvoorbeeld de Thudbuster (Cane Creek) is groot door de diverse elastomeren. Wij hebben in beide tandems een verende pen, een telescopische Airwings in de straattandem en een Thudbuster in de MTB-tandem. Beiden doen gewoon onopvallend en goed hun werk.Jumping Hansje schreef:Concreet, voor mensen met b.v. rugklachten kan een geveerde zadelpen een (redelijk) goed en goedkoper alternatief zijn voor een fully.
En als je een beetje zichzelf respecterend merk koopt dan zit er vaak ook nog een (inbus) bout onder waarmee je de vering slapper of juist stijver kunt afstellen.
Dus om het af te raden is om een dergelijke pen te kopen is denk ik heel persoonlijk.
Voor het geld hoef je het niet te laten, het is in ieder geval aanmerkelijk goedkoper dan een fully.
Je bent lekker stellig - heb je weleens met zo'n verende pen gereden? Enne, leuk dat je de zadelpen op zo'n niet-afgemaakte fiets (heeft maar één veerpoot) voor lelijk uitmaaktwalter schreef:Helaas ziet de enige die 't een beetje fatsoenlijk doet (Cane Creek)er echt niet uit, Zie dit plaatje.
Alleen doen wanneer je ernstig behoefte hebt aan wat meer comfort (rugklachten) en je absoluut tegen de aanschaf van een FS bent.

Nou ja zie maar, ik geniet op mijn fiets van de Thudbuster!
-
- Berichten:1104
- Lid geworden op:di jun 03, 2003 3:30 pm
- Locatie:DH
t werkt goed, door meer comfort rij ik gemakkelijker lange afstanden. je kan langer blijven zitten en hoeft niet zo snel uit t zadel. en van t lengteverschil merk je niks, tis ook maar een klein stukje. ik had vroeger zon rockshox pen van 40 euro, doet t best oke, maar hij krijgt wel zijdelingse speling. maar dat hindert mij niet... t voelt alleen ff raar.
ik wil niet meer terug naar een gewone pen op mn oude xc hardtail.
ja t ziet er niet uit, maar ach, dat doen die strakke broekkies ook niet!
ik wil niet meer terug naar een gewone pen op mn oude xc hardtail.
ja t ziet er niet uit, maar ach, dat doen die strakke broekkies ook niet!
-
- Berichten:1312
- Lid geworden op:wo jun 02, 2004 8:06 pm
-
- Berichten:1104
- Lid geworden op:di jun 03, 2003 3:30 pm
- Locatie:DH
- Maartentje
- Berichten:156
- Lid geworden op:zo mar 19, 2006 6:10 pm
- Locatie:Nijmegen
Nee, jij bent lekker bezig, mij een beetje half quoten1dubbelop schreef:Je bent lekker stellig - heb je weleens met zo'n verende pen gereden? Enne, leuk dat je de zadelpen op zo'n niet-afgemaakte fiets (heeft maar één veerpoot) voor lelijk uitmaaktwalter schreef:Helaas ziet de enige die 't een beetje fatsoenlijk doet (Cane Creek)er echt niet uit, Zie dit plaatje.
Alleen doen wanneer je ernstig behoefte hebt aan wat meer comfort (rugklachten) en je absoluut tegen de aanschaf van een FS bent.![]()
Nou ja zie maar, ik geniet op mijn fiets van de Thudbuster!
Ik reed jaren geleden al met een RockShox pen, naar volle tevredenheid, al is het afstellen wel een crime. En er komt speling op de langsgeleiding, waardoor het zadel iets kan roteren. Vreemd, maar dat went snel.
De CaneCreek heb ik ook gereden, beviel mij veel beter. Geen speling, minder onderhoud (smeren vd bushings is bij telescopische modellen "dagelijks" werk).
De RS veert dus in en uit, net als de Airwing en sommige lowbudget modellen van Halfords en Gazelle (PostModerne).
De CaneCreek veert schuin naar achteren weg, en zoals gezegd, ik vind beide niet hinderlijk. Liever dat dan een trap tegen je kont.

Tegenwoordig heb ik een FS met alles, en een singlespeed met weinig.
Geen verende zadelpen in de ss. In lomp terrein kies ik toch voor de FS.