zadelpenvering

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Fry
zadelpenvering

Bericht door Fry » ma mei 15, 2006 7:42 pm

Is het eigenlijk af te raden om een zadelpenvering aan te schaffen omwille van het feit dat je ze niet vaak ziet en dat eigenlijk de afstand tussen zadel en trapas voortdurend veranderd?

Maartentje

Bericht door Maartentje » ma mei 15, 2006 8:01 pm

Fietst gewoon van geen meter (mijn mening)

Je hebt het idee dat je achterwiel van elastiek is of zo.

En natuurlijk de redenen die je zelf noemt...

Ook deel van kracht die normaal rechtstreeks naar je pedalen gaat wordt geabsorbeerd door die vering. Voor zover ik weet is deze niet dusdanig in te stellen als sommige geavanceerde dempers in fully's.
It's you, not the bike

Scaluner

Bericht door Scaluner » ma mei 15, 2006 8:04 pm

Voor een Gazelle toerfiets staat het bijzonder interessant en dan is al één reden waarom je het niet zou doen... Het ziet er niet uit !!

En wat Maarten al noemde werkt het voor geen meter, zeker niet te vergelijken met achtervering.

Maareh, waarom zou je het in eerste instantie eigenlijk willen ?? :?

Fry

Bericht door Fry » ma mei 15, 2006 8:36 pm

Scaluner schreef:Voor een Gazelle toerfiets staat het bijzonder interessant en dan is al één reden waarom je het niet zou doen... Het ziet er niet uit !!

En wat Maarten al noemde werkt het voor geen meter, zeker niet te vergelijken met achtervering.

Maareh, waarom zou je het in eerste instantie eigenlijk willen ?? :?
gewoon een goedkoop alternatief voor een full suspension frame eigenlijk maar mss toch maar investeren in een full suspension frame dan maar

Maartentje

Bericht door Maartentje » di mei 16, 2006 8:04 am

Lijkt me het verstandigst ja.

Veel succes er mee...
It's you, not the bike

Gordon

Bericht door Gordon » di mei 16, 2006 9:00 am

Je gaat toch FS rijden omdat achtervering meer grip geeft bij hoge snelheden op grillige ondergrond? Daar helpt een verende zadelpen niks bij! Die is alleen maar voor comfort op de weg...

(en ik vind het óók niet lekker fietsen btw)
Van Tuyl VT340 CX

walter

Bericht door walter » di mei 16, 2006 9:22 am

Zo'n pen doet niets voor de wegligging.
Puur een kwestie van comfort.
Dat probleem van die veranderende afstand zie ik niet zo.
Zonder zo'n pen moet je eerder uit 't zadel om zelf de klappen op te vangen, dan verandert er ook van alles in je houding en de afstand tot aan je trappers.
En idd, afhankelijk van merk en type, het ziet er niet uit.
Helaas ziet de enige die 't een beetje fatsoenlijk doet (Cane Creek)er echt niet uit, Zie dit plaatje.
Alleen doen wanneer je ernstig behoefte hebt aan wat meer comfort (rugklachten) en je absoluut tegen de aanschaf van een FS bent.

Luc

Bericht door Luc » di mei 16, 2006 9:52 am

Het is inderdaad geen alternatief voor een FS bike, maar de betere modellen (USE, Cane Creek) hebben wel degelijk hun nut. Het voornaamste argument is inderdaad meer comfort. En als je bvb. nogal makkelijk een pijnlijke rug hebt van het fietsen is een verende zadelpen een zeer goede upgrade, en een pak goedkoper dan maar meteen een nieuw frame te kopen.
Een Duitse universiteit heeft ooit eens de test gedaan op een TransAlp-achtig parcours met een HT, een HT met verende zadelpen en een FS bike. Daaruit bleek dat een verende zadelpen tot 1/3 van de schokken kan opvangen die op een gewone HT rechtstreeks aan de rug worden doorgegeven ... Uit testartikels die ik al gelezen heb over verschillende verende zadelpennen lijkt de positieverandering tijdens het inveren geen enkele nadelige rol te spelen.
De afweging of je ze aanschaft of niet hoort dus niet te gaan over een vergelijking met een FS bike, maar met een andere HT.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » di mei 16, 2006 2:03 pm

Concreet, voor mensen met b.v. rugklachten kan een geveerde zadelpen een (redelijk) goed en goedkoper alternatief zijn voor een fully.
En als je een beetje zichzelf respecterend merk koopt dan zit er vaak ook nog een (inbus) bout onder waarmee je de vering slapper of juist stijver kunt afstellen.
Dus om het af te raden is om een dergelijke pen te kopen is denk ik heel persoonlijk.
Voor het geld hoef je het niet te laten, het is in ieder geval aanmerkelijk goedkoper dan een fully.
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di mei 16, 2006 5:47 pm

Ik heb ooit een TI pen gekocht, en als je deze rijdt met RR 2.4 op 1.8 bar dan heb je minstens zoveel comfort als een verende pen, zonder de nadelen.

dusssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » di mei 16, 2006 11:02 pm

Jumping Hansje schreef:Concreet, voor mensen met b.v. rugklachten kan een geveerde zadelpen een (redelijk) goed en goedkoper alternatief zijn voor een fully.
En als je een beetje zichzelf respecterend merk koopt dan zit er vaak ook nog een (inbus) bout onder waarmee je de vering slapper of juist stijver kunt afstellen.
Dus om het af te raden is om een dergelijke pen te kopen is denk ik heel persoonlijk.
Voor het geld hoef je het niet te laten, het is in ieder geval aanmerkelijk goedkoper dan een fully.
Ik wil mij hier graag bij aansluiten. Natuurlijk is zo'n pen geen alternatief voor een FS fiets, dat beweert toch ook niemand serieus? En de instelbaarheid van bijvoorbeeld de Thudbuster (Cane Creek) is groot door de diverse elastomeren. Wij hebben in beide tandems een verende pen, een telescopische Airwings in de straattandem en een Thudbuster in de MTB-tandem. Beiden doen gewoon onopvallend en goed hun werk.
Mvg,
Marten
www.tandemclub.nl

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » di mei 16, 2006 11:05 pm

walter schreef:Helaas ziet de enige die 't een beetje fatsoenlijk doet (Cane Creek)er echt niet uit, Zie dit plaatje.
Alleen doen wanneer je ernstig behoefte hebt aan wat meer comfort (rugklachten) en je absoluut tegen de aanschaf van een FS bent.
Je bent lekker stellig - heb je weleens met zo'n verende pen gereden? Enne, leuk dat je de zadelpen op zo'n niet-afgemaakte fiets (heeft maar één veerpoot) voor lelijk uitmaakt ;)
Nou ja zie maar, ik geniet op mijn fiets van de Thudbuster!
Mvg,
Marten
www.tandemclub.nl

Sir Gonz Lays

Bericht door Sir Gonz Lays » di mei 16, 2006 11:12 pm

t werkt goed, door meer comfort rij ik gemakkelijker lange afstanden. je kan langer blijven zitten en hoeft niet zo snel uit t zadel. en van t lengteverschil merk je niks, tis ook maar een klein stukje. ik had vroeger zon rockshox pen van 40 euro, doet t best oke, maar hij krijgt wel zijdelingse speling. maar dat hindert mij niet... t voelt alleen ff raar.
ik wil niet meer terug naar een gewone pen op mn oude xc hardtail.
ja t ziet er niet uit, maar ach, dat doen die strakke broekkies ook niet!

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » wo mei 17, 2006 11:04 am

Sir Gonz Lays schreef: ja t ziet er niet uit, maar ach, dat doen die strakke broekkies ook niet!
Ach, het is maar net waar je van houdt.... :oops:
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.

Sir Gonz Lays

Bericht door Sir Gonz Lays » wo mei 17, 2006 9:11 pm

idd,

van verende zadelpennen en baggy pants dus... handig die zakken aan de zijkant...

hoor ik daar een nieuwe hollandsche zomerhit.?

Maartentje

Bericht door Maartentje » do mei 18, 2006 12:34 am

Cargo pants en starre zadelpen dussss...

zakken aan de zijkant zijn idd relaxed: mp3, gsm, sleutels, euro voor wasstraat, etc....
It's you, not the bike

walter

Bericht door walter » do mei 18, 2006 8:59 am

dubbelop schreef:
walter schreef:Helaas ziet de enige die 't een beetje fatsoenlijk doet (Cane Creek)er echt niet uit, Zie dit plaatje.
Je bent lekker stellig - heb je weleens met zo'n verende pen gereden? Enne, leuk dat je de zadelpen op zo'n niet-afgemaakte fiets (heeft maar één veerpoot) voor lelijk uitmaakt ;)
Nou ja zie maar, ik geniet op mijn fiets van de Thudbuster!
Nee, jij bent lekker bezig, mij een beetje half quoten1
Ik reed jaren geleden al met een RockShox pen, naar volle tevredenheid, al is het afstellen wel een crime. En er komt speling op de langsgeleiding, waardoor het zadel iets kan roteren. Vreemd, maar dat went snel.
De CaneCreek heb ik ook gereden, beviel mij veel beter. Geen speling, minder onderhoud (smeren vd bushings is bij telescopische modellen "dagelijks" werk).
De RS veert dus in en uit, net als de Airwing en sommige lowbudget modellen van Halfords en Gazelle (PostModerne).
De CaneCreek veert schuin naar achteren weg, en zoals gezegd, ik vind beide niet hinderlijk. Liever dat dan een trap tegen je kont. ;)
Tegenwoordig heb ik een FS met alles, en een singlespeed met weinig.
Geen verende zadelpen in de ss. In lomp terrein kies ik toch voor de FS.

Plaats reactie