DeKerf Generation 1996
De Dekerf Generation heb ik nu volledig op XTR M900 overgezet. Voorheen had hij nog SRT 800 GripShift en Diacompe remhendels. De wielen had ik liggen, maar wegens een defecte body nooit echt gereden. Alles nu compleet gemaakt en voorzien van nieuwe GoreTex kabels.
Deze fiets is hard.. enorm hard. Straft je af als je niet in vorm bent. Als je dat wel bent... dan is het een genot! Met een 48 tands voorblad is het een enorme gooi en smijtbak. Wat sturen betreft is dit de fijnste fiets uit mn collectie. Echt enorm fijn voor een potje onvervalst-authentiek-ouderwets-brabants-pedaalduwen.
De banden zijn even een noodoplossing, komen waarschijnlijk Sworks FastTraks op. Die zijn ook niet uit 1996, maar ik maar op dat gebied een uitzondering, aangezien ik deze fiets graag inzet tijdens diverse rondjes trappen met mn fietscollega's. Van toeren is dan weinig spraken.....
In de onderdelen mix vinden we o.a. een Brodie Gatorblade vork (hoezo hard?!), Syncros zadelpen en 0graden stuur, RaceFace stuurpen en een Flite Ti zadeltje. De overige delen (naven, remmen, STi's, derailleurs) zijn van de eerste generatie XTR (M900 serie).

Rocky Mountain Summit
Ik heb deze fiets enkele maanden terug kompleet gekocht. Enkele delen waren vervangen door 'trendy' blauw geanodiseerde delen. Die zijn er nu af en vervangen door de originele delen. Het XT 1 1/8" draadbalhoofd was rijkelijk voorzien van putten en deze heb ik dan ook vervangen voor een kompleet nieuwe versie. De banden zijn IRC GeoClaws, skinwalls dus. Heb die een redelijk aantal paar kunnen kopen en rijden voor hedendaags begrippen nog redelijk netjes.
De fiets is zwaar, stuurt echter erg lekker en rijdt toch erg lekker. Ideaal voor een toertje waarbij warp-speed niet nodig is. Daarom dan ook dat ik hier wel 'ouderwetse' banden heb gemonteerd. De 170mm cranks is wennen. Vooral in klimmetjes merk je dat, waarbij het lijkt alsof je op een kinderfietsje rijdt.

Onderdelen; Alle Syncros onderdelen (vork, stuurpen, stuur en zadelpen) zijn die van het eerste uur, en dus de meest begeerde/zeldzame onder de verzamelaars. Ze zaten origineel op deze fiets en gelukkig alles in goede staat toen ik deze fiets kocht. De XT delen (cranks, naven, remmen) zijn uit de 7spd M732 serie, met de nieuwere Sti grepen die in 1990 nieuw op de markt kwamen waarbij beide hendels op de shifters onder elkaar onder het stuur zitten. De werking hiervan is niet in de verste verte te vergelijken met de kwaliteit van de latere versies hiervan. Het schakelt, maar ergonomisch en degelijkheid laten te wensen over.
Frame is wederom uit Tange buis opgetrokken. De opgetrokken achterbrug kennen we beter als 'Elevated Chainstays' en waren o.a. een 'oplossing' tegen chainsuck. De onderbuizen zitten naast elkaar en zorgen voor extra stijfheid onderaan bij het BB. Stijf is het frame zéker... hard eerder...



