Gebroken Sherman Breakout Plus en Stance Flow

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:
Gebroken Sherman Breakout Plus en Stance Flow

Bericht door Djamgils » wo apr 12, 2006 8:18 pm

Ik had een Stance Flow waarvan de steekas bevestiging was gebroken op de buitenpoten.
Ik heb toen ter vervanging een Sherman Breakout Plus gekregen. Hele nette service van bikeright.

Nu weer 4 maanden later breekt ook de Steekas bevestiging van de Sherman. Ik heb altijd een goede momentsleutel gebruikt en het gedaan volgens de procedure in het service manual.

Nu krijg ik nieuwe buitenpoten. Maar waarom zou het niet weer kapot gaan???

Nu kreeg ik van bikeright het advies om geen momentsleutel meer te gebruiken maar om het gewoon maar zachtjes aan te draaien...

Waarom geven ze in godsnaam aandraaimomenten op dan???
En het te strak aandraaien moet resulteren in gestript draad en niet in een gebroken buitenpoot.

Hoe draaien jullie de steekas aan???

Bansheebeest gain
Berichten:973
Lid geworden op:di feb 01, 2005 10:47 pm
Locatie:Antwerpen.

Bericht door Bansheebeest gain » do apr 13, 2006 6:42 am

te strak draaien geeft niet altijd het geval dat je je draad stript. wa zou kunne is da je het inderdaad te vast zet, en zo een grote druk maakt op die poten , die op hun beurt breken als ze een grote schok opvange...
of er zitten foute in die pote :) kan ook :o

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do apr 13, 2006 7:04 am

dat die poten fout ontworpen zijn weet ik wel zeker.

maar ik draai ze aan met een goede momentsleutel dus ik zet ze zeker niet te vast.

Bruno
Berichten:834
Lid geworden op:do jul 08, 2004 9:51 pm
Locatie:Antwerpen

Bericht door Bruno » vr apr 14, 2006 11:15 pm

Je mag het wel met een momentsleutel doen, maar neem dan in het vervolg een iets lagere waarde dan opgegeven, om veilig te spelen, bvb 18 of 20Nm ipv 22 ofzo. Zelf gebruik ik nooit een momentsleutel en ook nog nooit problemen gehad

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » za apr 15, 2006 7:13 am

waarom geven ze dan een moment op als die daar niet tegen kan???

BLRacing
Berichten:2754
Lid geworden op:zo nov 04, 2001 4:35 pm
Locatie:Ergens in Utrecht

Bericht door BLRacing » za apr 15, 2006 1:36 pm

Kan drie oorzaken hebben.
1.) Jou momentsleutel geeft foutieve waardes aan, oftewel moet geijkt worden. Als je een momentsleutel hebt met veer moet je hem altijd in slappe toestand opbergen. Vb. Syntace sleutel.
2.)Productie/ontwerp fout. Uit welk materiaal is de as getrokken.
3.)Misbruik. Te grote drops misschien?

Lekker advies krijg jij van Bikeright! "Zachtjes aandraaien" klinkt als een stelletje n00bs die daar werken. Bouten horen gewoon op het juiste moment aangedraaid te worden en daar zit dan nog een bepaalde marge in.

Heb je plaatjes van de vork met de breuk.

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » za apr 15, 2006 3:18 pm

het is ondertussen al gerepareerd.

maar het was een brosse breuk. tijdens het aandraaien brak het gewoon opeens. De onderpoten zijn van magnesium, dat is gewoon niet bestand tegen regelmatig buigen.

De sleutel is met veer, en ik wist dat die in ontspannen toestand weggelegd moet worden.

heb er jammer genoeg geen foto's van

Gebruikersavatar
jojo
Berichten:4092
Lid geworden op:ma feb 03, 2003 5:55 pm
Locatie:Groningen

Bericht door jojo » za apr 15, 2006 6:54 pm

Djamgils schreef: tijdens het aandraaien brak het gewoon opeens.

tijdens aandraaien van de as of tijdens het rijden.....??




moment sleutel nog nooit gebruikt, gewoon met de hand en vast is vast.
keybone collector!!!

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » za apr 15, 2006 7:22 pm

niet tijdens het aandraaien van de as maar van de 2 M4 boutjes die de as vastklemmen.

ik heb op een foto met rood aangegeven waar hij was gebroken.

http://img505.imageshack.us/my.php?imag ... os62mk.jpg

BLRacing
Berichten:2754
Lid geworden op:zo nov 04, 2001 4:35 pm
Locatie:Ergens in Utrecht

Bericht door BLRacing » za apr 15, 2006 9:39 pm

Ik denk dat ik weet wat er misgegaan is. Je moet bouten altijd om en om aandraaien en dan steeds vaster totdat je het opgegeven aanhaalmoment gehaald hebt. Dit om te voorkomen dat je verkeerde spanningopbouw krijgt.
Heb je dit niet gedaan dan zou je dit soort ellende tegen kunnen komen.
Het zijn ook twee boutjes naast elkaar he dus dan moet je echt oppassen, vooral met magnesium onderdelen, dat je ze om en om steeds iets vaster aandraaid.

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » za apr 15, 2006 9:44 pm

ik draai ze ook om en om aan.

Maar de vlakken zijn na het gieten niet nabewerkt dus het kan zijn dat de vlakken niet parallel en of vlak zijn en hierdoor krijg je ook spanningsopbouw.
daarnaast is het een vrij kleine radius waardoor er ook weer spanningspieken plaatsvinden

Gebruikersavatar
Faxmulder
Berichten:3156
Lid geworden op:zo nov 23, 2003 4:07 pm
Locatie:Lake District (UK)

Bericht door Faxmulder » zo apr 16, 2006 11:07 am

M4 is niet echt groot he :D....

En dat in Magnesium!
Die moet je zeker niet te strak aan draaien....Ookal geven ze een moment op.

Vast is vast!


Iig veel plezier met de nieuwe!

Hoe is t eigenlijk gefixed?? Nieuwe buitenpoten?

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » zo apr 16, 2006 2:38 pm

nieuwe buitenpoten idd, eigenlijk wilden ze hele nieuwe vork geven maar heb de SPV laten tunen. Dus wilde dat niet weer laten doen.

M82A1
Berichten:25
Lid geworden op:zo apr 23, 2006 8:08 am
Locatie:E'hvn

Bericht door M82A1 » vr apr 28, 2006 7:45 am

reading the original post brings me to believe you should work on the way you land your front wheel.

I have tore an X-vert carbon in the past at the arch(with some serious bad crashing), but to break an axle mount on a fork of the sherman line would turn you into a freakin kamikazy rider or a wreckless biker.

It certainly isnt due to how tight you screw in any bolts where ever. its the way you land. :?
Why not? eh

Plaats reactie