Gebroken Sherman Breakout Plus en Stance Flow
Moderator:Beheerders
Ik had een Stance Flow waarvan de steekas bevestiging was gebroken op de buitenpoten.
Ik heb toen ter vervanging een Sherman Breakout Plus gekregen. Hele nette service van bikeright.
Nu weer 4 maanden later breekt ook de Steekas bevestiging van de Sherman. Ik heb altijd een goede momentsleutel gebruikt en het gedaan volgens de procedure in het service manual.
Nu krijg ik nieuwe buitenpoten. Maar waarom zou het niet weer kapot gaan???
Nu kreeg ik van bikeright het advies om geen momentsleutel meer te gebruiken maar om het gewoon maar zachtjes aan te draaien...
Waarom geven ze in godsnaam aandraaimomenten op dan???
En het te strak aandraaien moet resulteren in gestript draad en niet in een gebroken buitenpoot.
Hoe draaien jullie de steekas aan???
Ik heb toen ter vervanging een Sherman Breakout Plus gekregen. Hele nette service van bikeright.
Nu weer 4 maanden later breekt ook de Steekas bevestiging van de Sherman. Ik heb altijd een goede momentsleutel gebruikt en het gedaan volgens de procedure in het service manual.
Nu krijg ik nieuwe buitenpoten. Maar waarom zou het niet weer kapot gaan???
Nu kreeg ik van bikeright het advies om geen momentsleutel meer te gebruiken maar om het gewoon maar zachtjes aan te draaien...
Waarom geven ze in godsnaam aandraaimomenten op dan???
En het te strak aandraaien moet resulteren in gestript draad en niet in een gebroken buitenpoot.
Hoe draaien jullie de steekas aan???
-
Kan drie oorzaken hebben.
1.) Jou momentsleutel geeft foutieve waardes aan, oftewel moet geijkt worden. Als je een momentsleutel hebt met veer moet je hem altijd in slappe toestand opbergen. Vb. Syntace sleutel.
2.)Productie/ontwerp fout. Uit welk materiaal is de as getrokken.
3.)Misbruik. Te grote drops misschien?
Lekker advies krijg jij van Bikeright! "Zachtjes aandraaien" klinkt als een stelletje n00bs die daar werken. Bouten horen gewoon op het juiste moment aangedraaid te worden en daar zit dan nog een bepaalde marge in.
Heb je plaatjes van de vork met de breuk.
1.) Jou momentsleutel geeft foutieve waardes aan, oftewel moet geijkt worden. Als je een momentsleutel hebt met veer moet je hem altijd in slappe toestand opbergen. Vb. Syntace sleutel.
2.)Productie/ontwerp fout. Uit welk materiaal is de as getrokken.
3.)Misbruik. Te grote drops misschien?
Lekker advies krijg jij van Bikeright! "Zachtjes aandraaien" klinkt als een stelletje n00bs die daar werken. Bouten horen gewoon op het juiste moment aangedraaid te worden en daar zit dan nog een bepaalde marge in.
Heb je plaatjes van de vork met de breuk.
het is ondertussen al gerepareerd.
maar het was een brosse breuk. tijdens het aandraaien brak het gewoon opeens. De onderpoten zijn van magnesium, dat is gewoon niet bestand tegen regelmatig buigen.
De sleutel is met veer, en ik wist dat die in ontspannen toestand weggelegd moet worden.
heb er jammer genoeg geen foto's van
maar het was een brosse breuk. tijdens het aandraaien brak het gewoon opeens. De onderpoten zijn van magnesium, dat is gewoon niet bestand tegen regelmatig buigen.
De sleutel is met veer, en ik wist dat die in ontspannen toestand weggelegd moet worden.
heb er jammer genoeg geen foto's van
niet tijdens het aandraaien van de as maar van de 2 M4 boutjes die de as vastklemmen.
ik heb op een foto met rood aangegeven waar hij was gebroken.
http://img505.imageshack.us/my.php?imag ... os62mk.jpg
ik heb op een foto met rood aangegeven waar hij was gebroken.
http://img505.imageshack.us/my.php?imag ... os62mk.jpg
Ik denk dat ik weet wat er misgegaan is. Je moet bouten altijd om en om aandraaien en dan steeds vaster totdat je het opgegeven aanhaalmoment gehaald hebt. Dit om te voorkomen dat je verkeerde spanningopbouw krijgt.
Heb je dit niet gedaan dan zou je dit soort ellende tegen kunnen komen.
Het zijn ook twee boutjes naast elkaar he dus dan moet je echt oppassen, vooral met magnesium onderdelen, dat je ze om en om steeds iets vaster aandraaid.
Heb je dit niet gedaan dan zou je dit soort ellende tegen kunnen komen.
Het zijn ook twee boutjes naast elkaar he dus dan moet je echt oppassen, vooral met magnesium onderdelen, dat je ze om en om steeds iets vaster aandraaid.
reading the original post brings me to believe you should work on the way you land your front wheel.
I have tore an X-vert carbon in the past at the arch(with some serious bad crashing), but to break an axle mount on a fork of the sherman line would turn you into a freakin kamikazy rider or a wreckless biker.
It certainly isnt due to how tight you screw in any bolts where ever. its the way you land.
I have tore an X-vert carbon in the past at the arch(with some serious bad crashing), but to break an axle mount on a fork of the sherman line would turn you into a freakin kamikazy rider or a wreckless biker.
It certainly isnt due to how tight you screw in any bolts where ever. its the way you land.

Why not? eh