fully rond de 1200
Moderators:JJ, Beheerders
aangezien mijn rug de laatste tijd protesteert na een rit op mijn GT hardtail, ben ik geneigd uit te kijken naar een fully. Ik had gedacht rond de 1200 euro te spenderen.
Enerzijds zou ik kunnen een santa cruz superlight frame kopen voor 1150 euro. Dit frame heeft dezelfde zadelpen diameter dus hoef ik echt niets anders te vervangen.
Anderzijds was ik aan het denken aan een kona kikapu voor 1099 of anders een specialized FSR XC comp voor 1250, dit als volledige fiets dan natuurlijk.
Mijn huidige GT is wel van april '99 dus reeds 7 jaar oud in verband met enkel een nieuw frame aan te schaffen. Is het af te raden van sommige 7 jaar oude componenten op een nieuw frame te zetten. Mijn GT is nooit in de modder gebruikt, daarom zijn de meeste dingen nog gewoon origineel.
grtz,
Fry.
Enerzijds zou ik kunnen een santa cruz superlight frame kopen voor 1150 euro. Dit frame heeft dezelfde zadelpen diameter dus hoef ik echt niets anders te vervangen.
Anderzijds was ik aan het denken aan een kona kikapu voor 1099 of anders een specialized FSR XC comp voor 1250, dit als volledige fiets dan natuurlijk.
Mijn huidige GT is wel van april '99 dus reeds 7 jaar oud in verband met enkel een nieuw frame aan te schaffen. Is het af te raden van sommige 7 jaar oude componenten op een nieuw frame te zetten. Mijn GT is nooit in de modder gebruikt, daarom zijn de meeste dingen nog gewoon origineel.
grtz,
Fry.
Het zou mijn inziens zonde zijn om de oude onderdelen op een nieuwe Superlight te zetten. Ik weet niet precies wat je hebt maar als het 7 jaar oud is is het waarschijnlijk geen mooi gezicht en werken dingen als de voorvork niet ideaal met dat frame. Ik bedoel daarmee dat je werking van de fiets niet tot uiting laat komen omdat je hem beperkt door de afmontage.
Ik zou eerder voor een Speci gaan ipv de Kona, maar dat ligt ook aan de afmontage natuurlijk. Dat omdat je hem wilt voor XC en ik Kona niet echt beste XC fullies vind maken.
Ik zou eerder voor een Speci gaan ipv de Kona, maar dat ligt ook aan de afmontage natuurlijk. Dat omdat je hem wilt voor XC en ik Kona niet echt beste XC fullies vind maken.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!
het rare is, in de mountain bike guide 06 staat er een speci fsr xc comp met SD-5 v-brakes voor 1250, terwijl die op de site van spec niet staat, en tevens ook niet op de site van mijn lbs.
Bestaat dat model dan? Ik wil zeker wel V-brakes, omdat het lichter en vooral goedkoper is zodat ik dan meer aan de overige afmontage zou kunnen spenderen.
Bestaat dat model dan? Ik wil zeker wel V-brakes, omdat het lichter en vooral goedkoper is zodat ik dan meer aan de overige afmontage zou kunnen spenderen.
Misschien ben ik niet 100% objectief, maar na 3 races op een Kona King Supreme kan ik toch wel zeggen dat ze in ieder geval 1 hele beste XC fully in hun line-up hebben staan.N I E L S schreef: Ik zou eerder voor een Speci gaan ipv de Kona, maar dat ligt ook aan de afmontage natuurlijk. Dat omdat je hem wilt voor XC en ik Kona niet echt beste XC fullies vind maken.
Sorry, daar had bij moeten staan; voor die 1200 euro. Ik denk dat een 'goedkoop' goed XC frame nog echt uit de echte four bar linkage / horst link hoek moet komen om wat te zijn. Wil je dat niet en wil je bijvoorbeeld een goeie single pivot, faux bar (Kona's) of een ander systeem moet je het echt meer van je demper hebben. En dat zijn meestal duurdere grappen.Exar schreef:Misschien ben ik niet 100% objectief, maar na 3 races op een Kona King Supreme kan ik toch wel zeggen dat ze in ieder geval 1 hele beste XC fully in hun line-up hebben staan.N I E L S schreef: Ik zou eerder voor een Speci gaan ipv de Kona, maar dat ligt ook aan de afmontage natuurlijk. Dat omdat je hem wilt voor XC en ik Kona niet echt beste XC fullies vind maken.
Veerwerking i.c.m. met trappen is voor XC het allerbelangrijkst als je het mij vraagt. Voor 1200 is het dan niet echt makkelijk een goede complete fiets te krijgen.
Vandaar de Specialized dus.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!
Turner is onlangs ook overgegaan op faux-bar en daar hoor je ook niemand meer over klagen.
De nadelen ten opzichte van een echter four-bar zijn verwaarloosbaar voor XC gebruik (vind ik). Specialized en Kona maken beide degelijke fietsen, waarbij ik geen voorkeur voor de ene of de andere wil en kan uitspreken... Specialized is over het algemeen wel langer qua geometrie... of dat je rug ten goede komt..?
De nadelen ten opzichte van een echter four-bar zijn verwaarloosbaar voor XC gebruik (vind ik). Specialized en Kona maken beide degelijke fietsen, waarbij ik geen voorkeur voor de ene of de andere wil en kan uitspreken... Specialized is over het algemeen wel langer qua geometrie... of dat je rug ten goede komt..?
Maar ze steken er wel dikke dempers in, of in ieder geval dempers met platform. En daarnaast is de ene faux bar de andere niet. Ik denk dat je met die leverage en de geometrie heel veel verandering kan doen. Als ik Banshee rijders moet geloven maakt dat veel uit...Steelboy schreef:Turner is onlangs ook overgegaan op faux-bar en daar hoor je ook niemand meer over klagen.
De nadelen ten opzichte van een echter four-bar zijn verwaarloosbaar voor XC gebruik (vind ik). Specialized en Kona maken beide degelijke fietsen, waarbij ik geen voorkeur voor de ene of de andere wil en kan uitspreken... Specialized is over het algemeen wel langer qua geometrie... of dat je rug ten goede komt..?
Een goedkoop Turner frame binnen zijn budget zul je ook niet snel vinden. En als je hem tweedehands vind zit hij waarschijnlijk net zo goed als met de SC.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!
Tweedehands Turnerframe voor die prijs is geen fauxbar 
De systemen zijn niet heilig, het hangt veel teveel af van de plaatsing van de draaipunten.
Terug on topic..
De meeste frames die je los koopt zijn niet meer geschikt voor V-brakes en hebben een vork nodig met minimaal 100mm veerweg, anders komen ze niet goed tot hun recht.
Als je iets meer veerweg kunt waarderen kun je ook in het te koop topic rondkijken, onlangs werd daar bijvoorbeeld een Gary Fisher Cake voor 550 euro aangeboden, lijkt mij een goede optie.
Als je omzichtig te werk gaat kun je de overige onderdelen ook wel vinden voor relatief kleine prijzen en kun je uiteindelijk een hele mooie fully opbouwen binnen het budget.
Wil je toch een complete bike kopen? Dan zou ook ik eens bij Kona of Specialized gaan kijken, al was het maar voor een proefrit. (hele verschillende karakters, dus weet wel wat je kiest)

De systemen zijn niet heilig, het hangt veel teveel af van de plaatsing van de draaipunten.
Terug on topic..
De meeste frames die je los koopt zijn niet meer geschikt voor V-brakes en hebben een vork nodig met minimaal 100mm veerweg, anders komen ze niet goed tot hun recht.
Als je iets meer veerweg kunt waarderen kun je ook in het te koop topic rondkijken, onlangs werd daar bijvoorbeeld een Gary Fisher Cake voor 550 euro aangeboden, lijkt mij een goede optie.
Als je omzichtig te werk gaat kun je de overige onderdelen ook wel vinden voor relatief kleine prijzen en kun je uiteindelijk een hele mooie fully opbouwen binnen het budget.
Wil je toch een complete bike kopen? Dan zou ook ik eens bij Kona of Specialized gaan kijken, al was het maar voor een proefrit. (hele verschillende karakters, dus weet wel wat je kiest)
het hoeft geen race bike te zijn, hij zal enkel voor rustige toertochten gebruikt worden.
Ik heb gezien dat de SC superlight wel degelijk V-brake nokken heeft. Mijn huidige vork is echter een 1998 RS judy XC met 63 mm veerweg. Ik weet niet of dat zal aarden met de 100 mm achter van de SC. De balhoofdhoek van de SC lijkt overigens aardig steil.
Ik heb gezien dat de SC superlight wel degelijk V-brake nokken heeft. Mijn huidige vork is echter een 1998 RS judy XC met 63 mm veerweg. Ik weet niet of dat zal aarden met de 100 mm achter van de SC. De balhoofdhoek van de SC lijkt overigens aardig steil.
Het klinkt melig, maar ik kan geen oude fietsen verkopen, ik geraak er als het ware aan gehecht.Steelboy schreef:Ik denk dat je vork dan ook aan vervanging toe is...
Je oude GT verkopen en de opbrengst daarvan gebruiken voor een nieuwe fiets is geen optie?
OT: behoor ik met een 7 jaar oude GT met 8 jaar oude RS vork niet tot de retro club?
Zelfs als het zou werken wanneer je de 63mm vork zou installeren, zou het afdoen aan de werking van je vering achteraan om met zo'n vork te rijden. Voor 100 euro extra heb je al een heel stuk beter vork tweedehands dan een 1998 met 63mm. Voor 150 of 200 misschien wel bijna de perfecte vork voor dat frame. Het is zonde als je de voorvork de laagste drempel op je fiets laat zijn.
Nadeel is dat je voor je oude fiets en onderdelen gewoon vrij weinig gaat vangen denk ik. Het is helaas vrij oud. Misschien als het er echt goed uitziet dat je nog wel wat gaat vangen maar echt veel zou het niet zijn ben ik bang.
Nadeel is dat je voor je oude fiets en onderdelen gewoon vrij weinig gaat vangen denk ik. Het is helaas vrij oud. Misschien als het er echt goed uitziet dat je nog wel wat gaat vangen maar echt veel zou het niet zijn ben ik bang.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!
eventueel kan ik bij gebrek aan v-brake modellen een fiets kopen en er dan meteen avid BB7 schijfremmen opzetten want ik ben niet zo een "hydraulische schrijfremmen op fietsen van onder de 1800 euro" - fan.Steelboy schreef:Hahah, dat ken ik maar al te goed
Dan zou ik toch voor een complete fiets opteren.
Het is een marketing trick om zelfs op HTs van 600 euro hayes soles schijven te zetten.
Een goede zithouding én een goed zadel kunnen wonderen doen! Ben zelf ook rugpatient en heb in de tijd besloten om fully te gaan rijden, had er echter nog meer last van dan tevoren. Nu rijd ik tt's zonder rugpijn op een simpel fietske maar met een zadel dat mij zeer goed ligt. Achtervering kan je rug nog meer belasten, de schok is merkelijk zachter, MAAR duurt veel langer, men spant de rugspieren gemiddeld 3 maal zolang, opletten dus.
Ik ben geen rugpatient, de achterdriehoek van een GT is zeeer stijf door de speciale constructie. Ik zit vrij normaal op de fiets, ik vind zowiezo dat het comfort niet zo denderend is. Het rendement daarentegen is zeer hoog.Pato schreef:Een goede zithouding én een goed zadel kunnen wonderen doen! Ben zelf ook rugpatient en heb in de tijd besloten om fully te gaan rijden, had er echter nog meer last van dan tevoren. Nu rijd ik tt's zonder rugpijn op een simpel fietske maar met een zadel dat mij zeer goed ligt. Achtervering kan je rug nog meer belasten, de schok is merkelijk zachter, MAAR duurt veel langer, men spant de rugspieren gemiddeld 3 maal zolang, opletten dus.
-
- Berichten:1935
- Lid geworden op:ma okt 14, 2002 1:15 pm
- Locatie:Amsterdam
- Contacteer: