Monteren van XT hollowtech 2 crankstel
Moderator:Beheerders
Mijn groepje heb ik bij elkaar, morgenvroeg ga ik een speciaale sleutel kopen voor m'n XT crankstel.
Nu is mijn vraag zijn er nog tips of dingen waarop ik moet letten bij het monteren? Ik heb al eens eerder een crankstel gemonteerd alleen was dat i.c.m. een old fashion crankstel.
Dit lijkt me kinderspel, maar goed zoals gezegd waar moet ik op letten? Waar mag wel montagevet op, waar niet. Hoe moet ik de ringen plaatsen, of moet ik daar een beetje mee spelen?
Ik heb gezocht hier en op de shimano site maar vond geen installatie manuel.
mzzl
Gène
Nu is mijn vraag zijn er nog tips of dingen waarop ik moet letten bij het monteren? Ik heb al eens eerder een crankstel gemonteerd alleen was dat i.c.m. een old fashion crankstel.
Dit lijkt me kinderspel, maar goed zoals gezegd waar moet ik op letten? Waar mag wel montagevet op, waar niet. Hoe moet ik de ringen plaatsen, of moet ik daar een beetje mee spelen?
Ik heb gezocht hier en op de shimano site maar vond geen installatie manuel.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Aan de drive side moet altijd 1 ring meer dan aan de non-drive side. Bij een 68 mm bracket moet 1 ring aan de non-drive zijde en 2 aan de drive side (mits je geen e-type derrie gebruikt, dan is het 1 ring + de e-type bracket). Verder gewoon montagepasta of vet op de schroefdraad. Shimano heeft op de rest van de onderdelen al meer dan genoeg vet gesmeerd (de bladboutjes staan daarentegen bij shimano wel altijd helemaal droog
) dus daar hoeft niets op.
Verder raad ik je aan de originele shimano ht2 sleutel te kopen en geen bbb ofzo. Die had ik ook en de passing was echt belabberd. Ik trok de krassen in de cups
.
Voor je de 2 boutjes van de linkercrank aandraait eerst het eindkapje met het speciale tooltje van shimano (die moet je dus ook kopen) handvast draaien. De boutjes van de linkercrank moet je vervolgens om en om vastdraaien tot het geheel goed vast zit. Dit is erg belangrijk!
Edit: Hier is de shimano manual in pdf.

Verder raad ik je aan de originele shimano ht2 sleutel te kopen en geen bbb ofzo. Die had ik ook en de passing was echt belabberd. Ik trok de krassen in de cups

Voor je de 2 boutjes van de linkercrank aandraait eerst het eindkapje met het speciale tooltje van shimano (die moet je dus ook kopen) handvast draaien. De boutjes van de linkercrank moet je vervolgens om en om vastdraaien tot het geheel goed vast zit. Dit is erg belangrijk!
Edit: Hier is de shimano manual in pdf.
Juist.
En niet al te veel montage pasta (wat dan ook) op de schroefdraad want de cups die je in je frame draait kunnen daardoor niet helemaal in elkaars verlengde liggen: het probleem is dan dat die holle pijp er niet soepel in glijdt
Als die pijp er niet makkelijk inglijdt, ook al heb je de juiste hoeveelheid (niet te weinig niet te veel) pasta/vet erbij gebruikt, dan moet je misschien wel je frame even opnieuw (laten) frezen. Het komt erg nauw/precies bij hollowtechII.
En nog een tip: De cups waarop "Do not disassemble" staat, moet je eigenlijk disassemblen, en overmatig veel vet ingooien (om de industrielagers heen en eventueel in de industrielagers), want er komt echt vocht in, en dat is uiteindelijk funest (nee ik gebruik nooit de hogedrukreiniger). Shimano gebruikt 'af fabriek' nooit echt veel vet in naven en andere lagers.
Ik heb laatst SKF lagers erin gezet.
En niet al te veel montage pasta (wat dan ook) op de schroefdraad want de cups die je in je frame draait kunnen daardoor niet helemaal in elkaars verlengde liggen: het probleem is dan dat die holle pijp er niet soepel in glijdt

Als die pijp er niet makkelijk inglijdt, ook al heb je de juiste hoeveelheid (niet te weinig niet te veel) pasta/vet erbij gebruikt, dan moet je misschien wel je frame even opnieuw (laten) frezen. Het komt erg nauw/precies bij hollowtechII.
En nog een tip: De cups waarop "Do not disassemble" staat, moet je eigenlijk disassemblen, en overmatig veel vet ingooien (om de industrielagers heen en eventueel in de industrielagers), want er komt echt vocht in, en dat is uiteindelijk funest (nee ik gebruik nooit de hogedrukreiniger). Shimano gebruikt 'af fabriek' nooit echt veel vet in naven en andere lagers.
Ik heb laatst SKF lagers erin gezet.
Standaard. SKF type nr 61805-2RS1Steelboy schreef:
Gewoon standaard groeflagers of een speciaal type? Wat hier heb ik ook oren naar!
Het is effe wurmen om dat zwarte plastic uit de cup te krijgen, maar daaronder zit echt bagger! Flink invetten dus.
Ik heb het gedaan omdat het klonk als een koffiemolen en even later was er flinke speling.
Het crankstel is gemonteerd en dat ging redelijk simpel. Ik heb daarvoor een sleutel van Pro gekocht. Dat werkte prima, sloot perfect op de cups aan. De cups zelf gingen goed het frame in. Alleen bij de as heb ik wat moeten door duwen. Hij gleed heel stoef (dit is ook goed want zo sluit het perfect aan) door het lager heen maar kwam met een plop netjes aan de andere kant eruit. Verdere montage verliep goed. Het crank draait goed. Ik blij.
Ik heb de lagers niet gedemonteerd, het vet kwam aan alle kanten eruit, dus dat zat voorlopig wel goed. Van de zomer na enkele wedstrijd kilometers pleeg ik wat onderhoud. De bladbouten heb ik voorzien van wat vet, want die zaten droog gemonteerd.
Bedankt voor de tips en ik zal na de eerste test rit even controleren of alles nog lekker vast zit.
mzzl
Gène
Ik heb de lagers niet gedemonteerd, het vet kwam aan alle kanten eruit, dus dat zat voorlopig wel goed. Van de zomer na enkele wedstrijd kilometers pleeg ik wat onderhoud. De bladbouten heb ik voorzien van wat vet, want die zaten droog gemonteerd.
Bedankt voor de tips en ik zal na de eerste test rit even controleren of alles nog lekker vast zit.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Ja verrek zeg. Die BBB sleutel heb ik ook, en gebruikt. Mijn vertrouwen in BBB was al niet groot (slechte cassette, stuurlint) maar de pasvorm van die sleutel is echt zo beschamend slecht. Dat was het laatste wat ik van BBB koop denk ikSjase schreef: Verder raad ik je aan de originele shimano ht2 sleutel te kopen en geen bbb ofzo. Die had ik ook en de passing was echt belabberd. Ik trok de krassen in de cups.


Ach, ander gereedschap van BBB ben ik wel tevreden over, maar de pasvorm van deze sleutel is idd bar slecht zoals jij ook al hebt ondervonden. Ik ben nog zo stom geweest om creatief met de dremel te werk te gaan om te proberen het te verbeteren. Achteraf had ik 'm gewoon meteen onder garantie moeten laten vervangen. Zou jij trouwens alsnog moeten doen!BLRacing schreef:Ja verrek zeg. Die BBB sleutel heb ik ook, en gebruikt. Mijn vertrouwen in BBB was al niet groot (slechte cassette, stuurlint) maar de pasvorm van die sleutel is echt zo beschamend slecht. Dat was het laatste wat ik van BBB koop denk ikSjase schreef: Verder raad ik je aan de originele shimano ht2 sleutel te kopen en geen bbb ofzo. Die had ik ook en de passing was echt belabberd. Ik trok de krassen in de cups.
![]()
Zoals eerder gezegd: voor €11.95 een Pro sleutel aanschaffen, die van mij werkt perfect. Dat is incusief dat speciale dopje. Tuurlijk zal gereedschap van Pedros, Park tool en Shimano beter zijn, maar dat is ook wat meer voor de sleutelaar die een dergelijke sleutel bijna dagelijks in z'n handen heeft.
mzzl
Gène
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Ik heb destijds de originele Shimano tool gekocht bij B2B:
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=9334
Werkt prima!
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=9334
Werkt prima!
Heb sinds kort de Howitzer van Truvativ gemonteerd in combinatie met de holzfeller double (36-24). De Howitzer heeft het principe van de hollowtech 2 (dus lagers aan buitenzijde , zelfs een slagje groter dan de shimano's
) maar dan gecombineerd met een ISIS trapas.
Voordeel voor mij is dat ik kan switchen tussen mijn double en m'n triple setje. Dit switchen was één van mijn voorwaarden bij een double crankset. Combinatie is superstijf en dit merk je gelijk in verhouding met een het oude hollowtech/ISIS systeem (heb de hollowtech 2 nog niet zelf getest).
Moest wel een aparte Howitzer tool (grote losse dop met interne vertanding - alla doppenset) kopen van truvativ maar die gaat ook nooit meer kapot
(ding is van staal en weegt een halve kilo of zo).

Voordeel voor mij is dat ik kan switchen tussen mijn double en m'n triple setje. Dit switchen was één van mijn voorwaarden bij een double crankset. Combinatie is superstijf en dit merk je gelijk in verhouding met een het oude hollowtech/ISIS systeem (heb de hollowtech 2 nog niet zelf getest).
Moest wel een aparte Howitzer tool (grote losse dop met interne vertanding - alla doppenset) kopen van truvativ maar die gaat ook nooit meer kapot

My bikes:
EN - Trek Slash 8 - 27,5" (2015)
XC/AM - Trek Stache 9 - 29+ (2016)
4X/pumptrack - Dartmoor Phantom (2013)
EN - Trek Slash 8 - 27,5" (2015)
XC/AM - Trek Stache 9 - 29+ (2016)
4X/pumptrack - Dartmoor Phantom (2013)
-
- Berichten:973
- Lid geworden op:di feb 01, 2005 10:47 pm
- Locatie:Antwerpen.
Misschien een klein beetje, blijft alluminium (tochGène schreef:Hey RR:
Is dit niet slecht voor je crank, lubber je die verbinding niet uit door ze vaker dan nodig in en uit elkaar te halen?
mzzl
Gène


My bikes:
EN - Trek Slash 8 - 27,5" (2015)
XC/AM - Trek Stache 9 - 29+ (2016)
4X/pumptrack - Dartmoor Phantom (2013)
EN - Trek Slash 8 - 27,5" (2015)
XC/AM - Trek Stache 9 - 29+ (2016)
4X/pumptrack - Dartmoor Phantom (2013)