Crank montage...

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie

Zelf cranks monteren?

Gewoon doen.
29
69%
Neeeeeee!
1
2%
Stomme n00b's tegenwoordig.
12
29%

Totaal aantal stemmen: 42

de G U R U
Contacteer:
Crank montage...

Bericht door de G U R U » zo dec 18, 2005 9:41 pm

hey,

wilde graag jullie mening horen.

Mijn oude cranks zijn verrot ( lagers rot en pinchbolt gaar) , dus ga ik nieuwe cranks in mijn DMR monteren maar , hier komt de vraag, is het wel handig om dat zelf te doen want ik speel met een hoop geld?

Het gaat om een 68mm USA BB; model is Profile Dirtjump.

Ik weet hoe ik de oude bb eruit gekregen heb en dus hoe alles ongeveer in elkaar zit, en heb de Profile handleiding, maar nu hoorde ik dat als je bij een Profile maar een beetje de mist ingaat je de lagers weg kan gooien.

Zal ik de gok wagen, of toch naar mijn LBS gaan ?(gaat erg tegen mijn heilige DIY principe in) Heeft iemand nog tips ?

Advies of weetjes erg welkom.

enpro
Contacteer:

Bericht door enpro » za dec 24, 2005 1:01 am

Ik had een crank-as met plastic schroefdraad dus ik heb er zelf maar ingeramd :D
En zou eigelijk ook niet weten warom je het niet zelf zou proberen , het enigge wat na mijn id fout kan gaan is dat jeje schroefdraad verneukt.
En hoezo lagers weg kan gooien :? dat is tog gewoon een stuk??? wat hebben je lagers ermee temaken?
En profiel .... pfff wat weet profiel nu van fietsenmaken. sorry hoor maar iig profiel venray weet echt helemaal nix over dit soort fietsen.
Je hebt mensen en je hebt potloden........

Gène

Bericht door Gène » za dec 24, 2005 1:45 pm

Waarom niet, zo moeilijk is het niet. Het is belangrijk dat je je gevoel volgd bij het indraaien van de cups. Want als je de draad van de cups kapot maakt is dat nog niet zo'n probleem. Het wordt pas een probleem als je de draad in je frame kapot maakt. Dan zul je het geheel opnieuw moeten (laten) tappen. Dit kan een probleem zijn, omdat niet ieder frame dit toelaat.

Gebruik ook fatsoenlijke tools. Niet van die goedkope meuk dat je voor een tientje koopt maar investeer een beetje in je tools. Met een beetje geluk kan je ze dan je hele leven gebruiken.

Er is het een en ander wel te vinden op het i-net. Ik heb het zelf een aantal keren gedaan. Meestal bij m'n eigen fietsen. Ik heb er nog geen problemen mee gehad.

Het is misschien wel verstandig net als bij de schijfrempatten je bracket te laten "egaliseren". Frames die nog de orginele trapas hebben zijn vaak niet egaal bij de trapas. Verf kan er voor zorgen dat je geen nette aansluiting krijgt.

Er komt immers veel kracht op dat stukje frame te staan. Om dat te doen heb je speciale (lees dure) tools nodig. Dit kun je misschien beter laten doen.

Veel plezier and show me some results.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » ma dec 26, 2005 7:28 am

een trapas monteren is moeilijker toch dan jij het laat voorstellen. op zich de as zelf montere is niet moeilijk , maar als je een frame opbouwt , met chainguide en kranks die allemaal niet zo standaard zijn , zou ik wel heeeeeel goed bedenke/berekene welke lengte van as je er gaat induwen en wat je waar tusse stopt...

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr dec 30, 2005 4:04 pm

ik ken de cranks niet, is het er 1 met een vaste BB met de lagers in het frame of is het een X-type met 2 losse lagers buiten het frame?

In het eerste geval kan er weinig fout gaan, in het 2de geval wel degelijk, vraag maar aan mijn ex-LBS, :evil: omdat je trapas dan aan je rechtercrank vastzit en een vaste waarde heeft moet de spacering van de lagers wel precies kloppen anders "plet" je ahw je lagers bij het vastzetten van de cranks of je hebt speling.

succes

dusssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

El Krico

Bericht door El Krico » ma jan 02, 2006 2:05 pm

Als je de juiste tools hebt en je hebt geen twee linkerhanden is er geen enkele reden om het niet zelf te doen.

Erg bevredigend als het dan allemaal mooi gelukt is. :lol:

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » di jan 03, 2006 7:30 pm

ZELFS IK KAN HET!!!

Bakkersma

Bericht door Bakkersma » do jan 05, 2006 11:58 am

Sleutelen aan je fiets, is niet moeilijk maar je moet wel de juiste gereedschap en smeer / montage middelen hebben. De meeste materialen zijn heel licht en makkelijk te beschadigen dus zonder passend gereedschap niet aan beginen.

Groet KLAAS

Plaats reactie