Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.
Moderator:Beheerders
-
dubbelop
-
Contacteer:
'Modderbestendigheid' van derailleurs
Bericht
door dubbelop » di dec 13, 2005 9:59 am
Afgelopen weekend de Pedaleurscross in Malden gereden. Op een gegeven moment wilde de voorderailleur (XT downswing) niet meer naar het kleinste blad. Inderdaad: modder en zand ertussen.
Zijn er voorderailleurs (zoals bijv. SRAM X-GEN) die daar minder last van hebben? Of maakt het in de praktijk allemaal weinig uit?
Gaarne leer ik van uw aller ervaringen

-
didadunlop
Bericht
door didadunlop » di dec 13, 2005 11:41 am
Uch"singlespeed"Uch
Nee ken het probleem. Heb het zelf bij al mijn fietsen gehad. Hoort bij het principe van een open schakelmechanisme. Kan er zo snel geen noemen die er geen dan wel minder last van heeft.
-
revis - Berichten:258
Bericht
door revis » di dec 13, 2005 12:01 pm
Wat iets helpt in modderige omstandigheden; de derailleurs inspuiten met siliconenspray. Modder kan dan niet gaan hechten.
Grtz revis.
-
dubbelop
-
Contacteer:
Bericht
door dubbelop » di dec 13, 2005 1:35 pm
didadunlop schreef:Uch"singlespeed"Uch
Nee ken het probleem. Heb het zelf bij al mijn fietsen gehad. Hoort bij het principe van een open schakelmechanisme. Kan er zo snel geen noemen die er geen dan wel minder last van heeft.
Hmmm... een singlespeed mountain tandem. Interessant .....

-
Diwwek - Berichten:88
Bericht
door Diwwek » wo dec 14, 2005 10:36 am
Voor schakelen in de modder is bij nooit een probleem geweest... Ook hier niet:
http://members.home.nl/vanklinken/Modder/Dscf0016.jpg
http://members.home.nl/vanklinken/Modder/Dscf0017.jpg
Je kunt voor ook makkelijk even een beetje water over je derailleur laten lopen lijkt me. Of een paar keer snel van licht naar groot en weer terug schakelen, zodat de troep er een beetje tussenweg kan vallen...
Een ander type derailleur werkt denk ik niet. Alhoewel ik wel denk dat een downswing derailleur minder last heeft van modder.
-
Thomas - Berichten:154
Bericht
door Thomas » wo dec 14, 2005 11:54 am
Wat wel zal helpen is een rubber bescherm kapje om je voorderailleur. Ik heb dit wel eens gezien bij een IDWORX fiets. Was volgens mij een shimano XT voorderailleur.
Edit heb even een plaatje erbij gezocht het is een "Shimano Mud Flap".

-
Pino - Berichten:2472
Bericht
door Pino » wo dec 14, 2005 2:00 pm
Die mudflap houdt de prut ook lekker binnen.
Topswing heeft meer last van modder dan de downswing die je gebruikt.
De beste modderoplossing voor een tandem heet Rohloff.
-
N I E L S - Berichten:3653
Bericht
door N I E L S » wo dec 14, 2005 3:17 pm
Ik heb een splinternieuwe X-Gen met adapters, boekje, doosje voor je en zoek zelf een topswing XT. PB me.
Laatst gewijzigd door
N I E L S op wo dec 14, 2005 8:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
dubbelop
-
Contacteer:
Bericht
door dubbelop » wo dec 14, 2005 7:53 pm
N I E L S schreef:Ik heb een splinternieuwe X-Gen met adapters, boekje, doosje voor je en zoek zelf een dowswing XT. PB me.
Emmmm ........

volgens mij heb ik iets fout gezegd en is het wel degelijk een topswing. Of haal ik nou weer dingen door elkaar? Het gaat om deze derailleur waarvan ik vrees dat het toch een topswing is

-
N I E L S - Berichten:3653
Bericht
door N I E L S » wo dec 14, 2005 8:23 pm
Sorry! Ik zei downswing maar bedoelde topswing (ik zoek dus een topswing). Die van jou is prima. Je kabel komt van boven zo te zien?
Als je wilt ruilen voor mijn nieuwe X-gen, laat het me weten. Je voorderailleur moet dan wel 34,9 diameter zijn, topswing en kabel moet van boven komen!
Thanks.