Re:Dirty Pages fotograven talk !!

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

Gesloten
JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr dec 02, 2005 7:40 pm

De vraag was eigenlijk hoe je het best indoor (statische) fietsen en onderdelen kunt fotograveren en of de standaard flitser daarvoor goed genoeg is.

Als mogelijke techniek werd hier inflitesen of slow flitsen geopperd, maar ik kan die stand dus niet vinden op mijn camera. Ik heb een Canon 350D, dus misschien dat jullie me verder kunnen helpen??

Thanks
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Irmo
Contacteer:

Bericht door Irmo » vr dec 02, 2005 8:28 pm

Geen probleem voor 350. In principe zal hij bij gebruik overdag (op de automaat) automatisch als invul worden gebruikt. Maarrrr....in situaties met minder licht (bos, gebouw) veranderd dit. Zet hem dan idd maar eens in je nachtstand; wordt wel geflitst, maar met langere sluitertijd waardoor je nog wat beweging erin houd en achtergrond wordt beter belicht.

Probleem van ingebouwde flitsers is dat ze weinig/geen instelmogelijkheden bieden en daardoor ben je al snel gedwongen een externe te kiezen. Ook door gebrek aan "kracht"...

Check deze link;
http://www.daveblackphotography.com/workshop/index.htm

En flitsen is vies, bewijs;
http://www.adrenalinsports.nl/_K3R3669.jpg
Laatst gewijzigd door Irmo op di dec 06, 2005 7:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr dec 02, 2005 8:36 pm

jahaa daar komt de aap uit de mouw.........

Bij de digitale SLR's word er van de gebruiker ook enige basiskennis fotografie verwacht :console:
Flitssstanden zitten hier volgens mij niet op, hij zal automatisch flitsen als dit nodig is in de "P" stand, in de andere standen zal je hem waarschijnlijk zelf moeten aanzetten.(ik ken de camera niet goed maar meestal is dit het geval)

Het hangt er vanaf wat je wilt, bij een close up kan ik mij voorstellen dat de achtergrond best zwart mag zijn maarrrrrr je gaat natuurlijk glimmende ronde buizen fotograferen om ons een beetje te teasen :evil:
ronde voor werpen hebben de nare eigenschap om altijd op een bepaald punt de flits recht in de lens terug te kaatsen waardoor je een lelijke witte vlek krijgt(overbelicht)
De flitser op jou camera kan je handmatig meer of minder laten flitsen; tot 2 stops over en tot 2 stops onder, in stappen van 1/3 stop. Daar moet je iets mee gaan doen.
Verder zou ik kijken of jet het niet gewoon op 400 asa red.
Ook zou ik ff testen hoe vast je hand is bij het maken van close ups, 1/250 sec. vind ik minimaal de tijd die je moet gebruiken om een close up scherp te krijgen, dat is ook je maximale sync tijd dus dat komt mooi uit.

Ik zou zeggen maak testen met verschillende standen.

Je mag ook een keer langskomen als je op Schoorl bent geweest voor een privé les fotografie, ik heb voorlopig nog wel tijd.

dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo dec 04, 2005 1:52 pm

Joe Breeze heet ooit de 3de prijs gewonnen in een fotowedstrijd.

Afbeelding

Joe Breeze won the $25 third prize in a Bicycling Magazine photo contest for this shot of Wende Cragg and me near Kings Canyon in the Sierra Nevada. Of course no one would be permitted to ride this trail today.

dusssss©
DE site

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » zo dec 04, 2005 4:22 pm

Het tijdschrift mountainbike plus heeft ook (weer) een foto contest!

De prijzen zijn niet ZO bijzonder...maar toch altijd leuk om wat te winnen he...

Dus voor de fotograven hier. Succes!

rene

Bericht door rene » di dec 06, 2005 3:47 pm

Irmo schreef:Check deze link;
http://www.daveblackphotography.com/workshop/index.htm

En flitsen is vies, bewijs;
Als je slecht flitst wel ja :roll:
Grappig linkje. Hier nog één: http://www.dg28.com/technique.html
Ditmaal wat meer gericht op Canon gebruikers ;)

Damn, dat was bijna een kwart jaar terug, dat ik hier was :oops:

Irmo
Contacteer:

Bericht door Irmo » di dec 06, 2005 7:17 pm

En weer een handige link erbij.
Pocketwizards...staan al lang op mijn wishlist. Jammer van de prijs van die krengen. Al gaat "jammer van de prijs" in fotografie wel vaker op bedenk ik me nu.

Nog een handig linkje;
http://www.tslpictures.co.uk

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo dec 07, 2005 9:28 pm

Voor portretjes etc. gebruik ik vaak mijn 550EX icm met een frost lastolite van 1,5 mtr doorsnede.
De 550EX los van de camera op statief, de lastolite ervoor en ontsteken mbv de IR tranmitter van Canon.
Kost niet veel en werkt perfect!

Vroegah heb ik zelf een synchrosnoer gemaakt op een haspeltje, 25 mtr. echt heel veel plezier van gehad en een stuk goedkoper en betrouwbaarder dan de PW's.

Ik heb trouwens nog een Condor zender(nieuwe) te koop, moet je er alleen een ontvanger bijzoeken, deze zijn radiografisch en werken tot wel 100 meter!

dussssss©
DE site

Irmo
Contacteer:

Bericht door Irmo » wo dec 07, 2005 9:39 pm

Helaas, geen $. Ik gebruik nu gewoon 2 550s, en evt. reflectiescherm idd. Werkt prima, maar soms (en dit is inderdaad ook echt SOMS) zou een radiozender/ontvanger handig zijn. Daarentegen kan je in 9/10 gevallen prima met IR uit de voeten. Morgen echter bespreking met klant, waarvoor qua belichting veel nodig gaat zijn...dat wordt huren. En met kabeltjes prutsen, heerlijk!

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » zo dec 11, 2005 5:58 pm

fotograven;
een afdruk van 50*70 kan met een analoog fototoestel gemaakt worden en dat ziet er dan goed uit.
hoeveel megapixels heb je voor een dergelijke afdruk nodig?

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo dec 11, 2005 6:18 pm

uitgaande van 180dpi voor een 70x50.
Je hebt een bestand nodig van ±50 mb in Photoshop. Als je dit wegschrijft als JPG wordt het aanzienlijk kleiner, dat wel.
Maar het komt overeen met ± 18 megapixels op een camera.

dusssssss©
DE site

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » zo dec 11, 2005 7:50 pm

dergelijk formaat foto's komen dus nog van analoog fotcamera's? (na enig googlen vond ik een 22mp hasselblad, dat wil dan ook wel lukken)

voor de consument duidleijk nog een beperking van digitaal. hier in de woonkamer hangt een 40*60 foto gemaakt met een huis tuin keuken olympus. dat lukt dus enkel met een pro digi camera.

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » zo dec 11, 2005 8:38 pm

Groot formaat foto's druk ik vaak op het werk af, gewoon op de kleurenplotter. Uiteraard heb je dan wel lichtelijk kwaliteitsverlies maar het blijft wel mooi scherpt. Het grootste formaat dat ik tot nu toe geplot heb is A1. In photoshop snij ik de foto bij tot het gewenste formaat is centimeters en dan druk ik het af. Soms op fotopapier maar vaak ook op gewoon papier, waarna ik de poster ga lamineren met dunne foam. Een prima poster voor aan de wand.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » zo dec 11, 2005 8:43 pm

Iedere 'ouderwetse' fotograaf met een Hasselblad heeft tegenwoordig ook een digitale achterwand erbij...

Voor persfotografen is het allemaal digitaal, de overige gaan ook steeds meer over. Met de juiste bewerking en het juiste vaklab, krijg je van een digitale foto echter ook een goede vergroting...

Er bestaan immers ook foto's op een formaat van meerdere meters. Ook al komen deze uit een kleinbeeld of 6x6, dan nog is de blow up factor ZO groot dat deze foto's op detail niveau ook niet mooi zijn...

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma dec 12, 2005 7:57 am

Wat je kan doen is om het digitale bestand dat je hebt te openen in Photoshop. Ga dan naar; "image"-->"imagesize", vink het "resample image" hokje aan en kies de optie "bicubic smoother".
Zet de "resolution"op 180pixels/inch en de "width" en "hight" op de gewenstte maten.
Je kan dan gewoon zien hoe "pixelig" de afdruk gaat worden van je digitale bestand op de door jou gekozen grootte.
Meestal kan je een bestand nog wel 1X keer uprezzen, groter maken zonder al te veel kwaliteitsverlies.
Mocht het je bevallen dan moet je, voordat je laat afdrukken nog wel even: "filter"-->"sharpen"-->"unsharp mask" & "filter"-->"texture"-->"grain" toepassen.

Voor een PRO aanpak:
http://www.outbackphoto.com/workflow/wf_60/essay.html

dusssssss©
DE site

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » ma dec 12, 2005 1:15 pm

mijn eerste sequence. 't is niet perfect, ik had het bv nog wat kunnen croppen onder en boven, maar ik heb het maar snel gemaakt gisteravond na de meeting.
foto's zijn getrokken met een Nikon D70s.
collage is gemaakt in PScs2, foto's zijn verder niet geshopt.

Afbeelding

't zijn niet m'n beste foto's, maar deze reeks leende zich er het beste toe.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma dec 12, 2005 1:29 pm

sorry hoor, maar dat ziet er niet uit, technisch dan.
Je basis is verkeerd, dmv stitchen gaat dit nooit mooi worden.

Wat je doen moet is je camera op statief zetten en wat meer afstand nemen of meer groothoeklens. Op deze manier kan je de hele actie van de biker in 1 foto in beeld brengen,
Scherpstelling vastzetten op de gemiddelde scherpte van de gehele beweging van de biker.
Camera stil laten staan en op de hoogst mogelijke snelheid de foto's maken, spiegel opklappen zorgt voor meer snelheid.

Later kies je 1 basisbeeld en poets je uit de andere beelden dmv laagmasker alleen de biker over de basisachtergrond heen.

Op deze manier blijft je achtergrond perfect en hoef je niets te knippen of te plakken wat net niet lekker past.

succes

dussssss©
DE site

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » ma dec 12, 2005 2:52 pm

tjah, zo kan het inderdaad ook, en zal het er inderdaad een eind beter uitzien, maar dat ging niet.

ik heb geen statief, en zelfs al had ik er eentje, dan ging ik het niet meesleuren op een meeting.
en ik kon ook geen afstand nemen, want er was een hele hoop volk achter mij, en anders zou er toch maar voor m'n beeld gelopen worden. een groothoeklens heb ik niet, ik werk met een 18-200mm lens van tamron.
en de D70s kan maximaal 3beelden per seconde maken. ik heb al de AF afgezet en gefocust vlak voor mij, maar het weer deed er ook geen goed aan. alle beelden die ik had heb ik erin gestoken, had ik er een hoopje meer had ik mss wat betere beelden kunnen kiezen, die minder dicht op elkaar zitten (zodat je geen halve wielen krijgt etc, maar dat kon niet.

voorts merk ik ook dat het tafelding waar ie over manualt ook groter is als het aan de zijkant van foto staat, dan wanneer het in het midden staat, daar dus ook wat moeten prutsen.

maar in ieder geval bedankt voor de tips, volgende keer anders proberen.

maar even zien of ik je wel goed begrijp: ik moet dus zien dat de hele sequence in 1 beeld past, en dan enkel de biker uitknippen en plakken?

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma dec 12, 2005 5:06 pm

Drooze @ DirtE19 schreef:
maar even zien of ik je wel goed begrijp: ik moet dus zien dat de hele sequence in 1 beeld past, en dan enkel de biker uitknippen en plakken?
tsja alles heeft z'n beperkingen en dat zie je vaak niet aan de foto af.

Je begrijpt het goed, je kiest dan 1 basisbeeld en plakt daar alle bikers in, deze worden dan allemaal aparte lagen, van zo'n laag maak je een laagmasker(laag selecteren en dan onderin je lagenpalet op dat rechthoekje met dat rondje erin drukken) en met een brush en de voorgrond/achtergrondkleur(wisselen dmv "x" indrukken) kun je dan elke biker over je basisbeeld heenzetten. Dat is een fluitje van een cent want aangezien je camera op statief stond zijn alle achtergronden hetzelfde.

dusssss©
DE site

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » ma dec 12, 2005 5:27 pm

Drooze @ DirtE19 schreef: ik heb geen statief, en zelfs al had ik er eentje, dan ging ik het niet meesleuren op een meeting.
tegenwoordig heb je hele mooie kleine handzame statiefjes, die dingen kosten haast niets en zijn volledig uitgeklapt zo'n ruime meter hoog. Misschien dat zoiets uitkomst brengt als je niet te veel mee wilt zeulen. Ingeklapt zijn de niet langer dan een lineaal van 30 cm en dus makkelijk in een rugtas te proppen naast je apparatuur.
Drooze @ DirtE19 schreef: een groothoeklens heb ik niet, ik werk met een 18-200mm lens van tamron.
Dat is een beste lens, echt het is wel groothoek. Nikon hanteert bij de DSLR's een brandpuntsverlenging van 1,5. 18x1.5 = 27 mm. En volgens mij is 27 mm nog altijd groothoek. Jij hebt dus in feite een 27 - 300 lens. Groothoek met tele. Misschien kun je overwegen om een losse groothoek aan te schaffen met een vaste brandpuntsafstand.

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » ma dec 12, 2005 6:31 pm

mja, ik kijk het nog ff aan. de camera is vrij nieuw, dusjah. mocht in de toekomst blijken dat ik echt een groothoek nodig heb, ga ik er wel eens naar kijken.

ik ga wel eens kijken naar een statief, maar wil er echt weinig geld aan uitgeven. zo vaak zou ik het toch niet gebruiken, en het is hoedanook weer extra gewicht/plaats in je rugzak, terwijl ik toch ook nog wat wil kunnen biken.

iets anders: ik heb ook daar een hele hoop foto's van een trialrijder getrokken, maar allemaal op dezelfde plaats, dus een sequence kan hier niet. met welk programma kan ik een animated .GIF bestandje maken met al die foto's achter elkaar?

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » ma dec 12, 2005 7:01 pm

ik heb het wel eens geprobeerd met fotoshop om een gifje te maken maar ik kwam er op een gegeven moment niet meer uit. Je moet dit wel in combinatie met Adobe Image ready doen. Ongetwijfeld zijn er programma's waar het ook mee kan maar ik ken ze niet, misschien iemand anders hier?

trouwens, als je denkt dat je een groothoek nodig hebt, een grotere hoek dan je nu al hebt, daar hoef je dan niet per sé een nieuwe camera voor te kopen. Dat leidt ik namelijk af uit jouw woorden. Zolang je maar een lens koopt die compatible is met jouw Nikon. Maar dat wist je zelf vast ook wel.

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » ma dec 12, 2005 8:47 pm

Arnetteman schreef:ik heb het wel eens geprobeerd met fotoshop om een gifje te maken maar ik kwam er op een gegeven moment niet meer uit. Je moet dit wel in combinatie met Adobe Image ready doen. Ongetwijfeld zijn er programma's waar het ook mee kan maar ik ken ze niet, misschien iemand anders hier?

trouwens, als je denkt dat je een groothoek nodig hebt, een grotere hoek dan je nu al hebt, daar hoef je dan niet per sé een nieuwe camera voor te kopen. Dat leidt ik namelijk af uit jouw woorden. Zolang je maar een lens koopt die compatible is met jouw Nikon. Maar dat wist je zelf vast ook wel.
nee nee, wist ik wel. maar m'n post is mss inderdaad niet echt duidelijk. ik begin mss wat rond te kijken voor een tweedehands fisheye of zo.

pinoisgeel
Contacteer:

Bericht door pinoisgeel » ma dec 12, 2005 9:10 pm

Afbeelding voorbeeld van een simpele sequence...
Laatst gewijzigd door pinoisgeel op ma dec 12, 2005 9:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » ma dec 12, 2005 9:23 pm

ik krijg dit in beeld:

You don't have permission to access /gallery/data/media/51/Mike_sequence_3.jpg on this server.

Gesloten