Drivtrain trouble
Moderators:JJ, Beheerders
Dammit. Ik heb nu twee fietsen met problemen:
Mijn SS heeft een ketting die ernom snel 'te los' komt te zitten. De ENO naaf zit snoeihard vast, maar 't stomme FSA kettingblad schijnt wel ovaal te zijn. Zoe dit de oorzaak zijn? (NB: Gisteren zowat tandjes beschadigd, dus hij komt zowiezo in de vuilnisbak terecht....)
Probleemfiets #2: Ben z'n oude Surly omgebouwd voor een vriendin, met o.a.:
- XT 4-arm cranks + BlackSpire blad
- Shimano tandwieltje uit een nieuwe 8-speed cassette
- Shimano XT achternaaf met QR
Symptomen: de ketting blijft eraf dondering onder kracht, ondanks dat de kettinglijn lijkt te kloppen. En wederom: de kettingspanning blijft snel afnemen. Niet dat ik de ketting superstrak opspaan, maar 't neemt gewoon erg snel af.
Heeft iemand enig idee wat ik hier allemaal aan kan doen?
Mijn SS heeft een ketting die ernom snel 'te los' komt te zitten. De ENO naaf zit snoeihard vast, maar 't stomme FSA kettingblad schijnt wel ovaal te zijn. Zoe dit de oorzaak zijn? (NB: Gisteren zowat tandjes beschadigd, dus hij komt zowiezo in de vuilnisbak terecht....)
Probleemfiets #2: Ben z'n oude Surly omgebouwd voor een vriendin, met o.a.:
- XT 4-arm cranks + BlackSpire blad
- Shimano tandwieltje uit een nieuwe 8-speed cassette
- Shimano XT achternaaf met QR
Symptomen: de ketting blijft eraf dondering onder kracht, ondanks dat de kettinglijn lijkt te kloppen. En wederom: de kettingspanning blijft snel afnemen. Niet dat ik de ketting superstrak opspaan, maar 't neemt gewoon erg snel af.
Heeft iemand enig idee wat ik hier allemaal aan kan doen?
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
eigen ss:
Merk je dat het blad ovaal is als je de ketting opgespannen hebt en aan de crank ronddraait??
Even andere crank proberen en kijken of het probleem zich blijft voordoen?
Kan ook zijn dat het blad niet fixed op de crank zit, dus in de gaten tov de crank verschuift.
Surly:
sowieso dat achterkransje vervangen voor een bmx/singlespeed specifiek ding, dat doet al wonderen..
QR kun je eenvoudiger verschuiven dan bolt on, al reed ik op mijn ss racer gewoon met QR en die bleef goed op spanning.
Is de QR ook XT?
Merk je dat het blad ovaal is als je de ketting opgespannen hebt en aan de crank ronddraait??
Even andere crank proberen en kijken of het probleem zich blijft voordoen?
Kan ook zijn dat het blad niet fixed op de crank zit, dus in de gaten tov de crank verschuift.
Surly:
sowieso dat achterkransje vervangen voor een bmx/singlespeed specifiek ding, dat doet al wonderen..
QR kun je eenvoudiger verschuiven dan bolt on, al reed ik op mijn ss racer gewoon met QR en die bleef goed op spanning.
Is de QR ook XT?
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Euh, ik rij 34-18.
Ik had zelf het idee dat het het voorblad was, omdat de verandering van de kettingspanning elke keer op het zelfde punt van de omwenteling van het voorblad zit.
Als het achtertandje ovaal zou zijn, zou het elke keer op het zelfde punt van een omwenteling van het achtertandje moeten zijn...
Of ben ik nu te theoretisch bezig?

Ik had zelf het idee dat het het voorblad was, omdat de verandering van de kettingspanning elke keer op het zelfde punt van de omwenteling van het voorblad zit.
Als het achtertandje ovaal zou zijn, zou het elke keer op het zelfde punt van een omwenteling van het achtertandje moeten zijn...
Of ben ik nu te theoretisch bezig?

- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Die zou ik er maar snel opzetten! Klinkt als een BMX achtige krans, perfect voor ss..fast fran schreef:Ik heb laatst mijn fietsenmaker een of ander antiek 17 achtertandje afgetroggeld. Da's geen hyperglide o.i.d. maar iets wat daarvoor gebruikelijk was. De tandjes lijken hoger dan van een "normaal" achtertandje en er zitten geen schakelhulpjes op. Zou dat een oplossing kunnen zijn?
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Niet doen!wictor schreef:BBB blad
Ik heb laatst met een 34t BBB blad gereden en het was gewoon schandalig,

Ik heb er zelf een TA op zitten en die werkt veel beter!
Over ovale bladen:Dat zijn ze volgens mij allemaal,als iemand 100% rechte heeft wil ik het adres!
Succes!

Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!
Hmmm, ik heb een 36t BBB en die deed het heel behoorlijk de ene keer dat ik hem probeerde, NKSS05. Leek ook vrij mooi rond.
Ik had die origineel bedoeld om diezelfde fiets 1x9 te maken komend seizoen, met een kettinggeleider vóór. Ik hoop maar dat de ketting bij het eerste modderspatje niet gaat haperen...
Ik had die origineel bedoeld om diezelfde fiets 1x9 te maken komend seizoen, met een kettinggeleider vóór. Ik hoop maar dat de ketting bij het eerste modderspatje niet gaat haperen...