Re:Krakend frame
Moderator:Beheerders
Ik heb een Specialized Stumpjumper FSR uit 2003. Weinig problemen mee gehad, tot een tijdje terug. Steeds als ik flink aan moest zetten (klim oid) begon het frame te kraken. Ben daarmee naar een speciaalzaak geweest, en die heeft de kraak eruit gekregen, althans voor twee weken. Nu is deze terug gekomen. Het frame bestaat uit nieuwe onderdelen. Ik dacht zelf dat het aan de krank lag, deze is samen met de bottom bracket pas vernieuwd. Heeft iemand ideeën of tips hoe ik van dat gekraak kan afkomen? Alvast bedankt.
Roy
Roy
Probeer eens te kijken waar het vandaan komt. Kan ook gekraak zijn in bv. je trapas, pedaal.
Maar als er een nieuwe trapas is in gekomen is de kans best groot het gekraak daar vandaan komt, dan zou je hem opnieuw moeten monteren met (meer) vet. succes
Maar als er een nieuwe trapas is in gekomen is de kans best groot het gekraak daar vandaan komt, dan zou je hem opnieuw moeten monteren met (meer) vet. succes
Succes....
waarom? Een kraak in een alu frame is erg lastig te lokaliseren. Er zijn wat dingen die je kunt uitsluiten, zoals een zadelpen (staand aanzetten en het is er nog steeds, weet je zeker dat het dát in elk geval niet is). De enige tips die ik je kan geven zijn o.a. het balhoofd (cups in frame die kraken) en evt. rommel/vet tussen de dropout en het frame. Ik heb, vooral bij Specialized, dat ook nog al eens voorbij zien komen. Vaak worden die dingen net over het hoofd gezien en worden komplete trapassen, headsets, zadelpennen e.d. uitgewisseld en blijkt het uiteindelijk terug te komen in de vorm van een uitvalpad wat dus kraakt....
waarom? Een kraak in een alu frame is erg lastig te lokaliseren. Er zijn wat dingen die je kunt uitsluiten, zoals een zadelpen (staand aanzetten en het is er nog steeds, weet je zeker dat het dát in elk geval niet is). De enige tips die ik je kan geven zijn o.a. het balhoofd (cups in frame die kraken) en evt. rommel/vet tussen de dropout en het frame. Ik heb, vooral bij Specialized, dat ook nog al eens voorbij zien komen. Vaak worden die dingen net over het hoofd gezien en worden komplete trapassen, headsets, zadelpennen e.d. uitgewisseld en blijkt het uiteindelijk terug te komen in de vorm van een uitvalpad wat dus kraakt....
Mijn NRS kraakte een tijdej terug ook, kreeg "t maar niet weg.
Tijdje leter zag ik scheurtjes o de lasnaad.
Bij een FSR is het lager achter het bracket een zwak puntje.
De as/bout is te dun en met gesneden draad, daar is een modificatie voor.
Kan zijn dat de zaak daar wringt en binnenkort afbreekt.
Tijdje leter zag ik scheurtjes o de lasnaad.
Bij een FSR is het lager achter het bracket een zwak puntje.
De as/bout is te dun en met gesneden draad, daar is een modificatie voor.
Kan zijn dat de zaak daar wringt en binnenkort afbreekt.
Krakend geluid is soms idd moeilijk te lokaliseren, maar als je BB onlangs vervangen is, die er weer uit, genoeg montagevet aan doen en weer erin, zadelpen eens afkuisen wat nieuw vet en terug monteren. Lagers van de achterbrug zou ook kunnen (hangt er een beetje vanaf hoe het gekraak klinkt, kan je namelijk al sommige dingen door uitsluiten) Check ook zeker je frame eens op scheurtjes e.d., die brengen ook dikwijls een krakend geluid voort.
Als je een marzocchi vork er in hebt zitten, dan zou ik eens goed kijken en luisteren naar de aanhechting van de kroon op de stuurpijp. z`on kraak heeft mij destijds een nieuw bighit frame opgeleverd via specialized terwijl later bleek dat het aan de vork lag.
-
Check je zadelpen eerst even, indien nodig schoonmaken en opnieuw invetten.
Anders check voor zover mogelijk met het blote oog je lasnaden van je frame heb dit namelijk in een grijs verleden ook eens gehad met een Giant.
Achteraf bleek mijn frame inderdaad op een lasnaad gescheurt te zijn.
En probeer uiteraard te lokaliseren waar en wanneer het gekraak ontstaat.
Anders check voor zover mogelijk met het blote oog je lasnaden van je frame heb dit namelijk in een grijs verleden ook eens gehad met een Giant.
Achteraf bleek mijn frame inderdaad op een lasnaad gescheurt te zijn.
En probeer uiteraard te lokaliseren waar en wanneer het gekraak ontstaat.
- BigHitRider
Re: Krakend frame
Kijk eens naar je cranks, daar zit waarschijnlijk de spider op de traparmen geschroefd met een lockring. Vraag aan je dealer om die los te draaien, er een ruime hoeveelheid montagevet tussen te doen en de boel terug vast te draaien.jericho2k schreef:Ik heb een Specialized Stumpjumper FSR uit 2003. Weinig problemen mee gehad, tot een tijdje terug. Steeds als ik flink aan moest zetten (klim oid) begon het frame te kraken. Ben daarmee naar een speciaalzaak geweest, en die heeft de kraak eruit gekregen, althans voor twee weken. Nu is deze terug gekomen. Het frame bestaat uit nieuwe onderdelen. Ik dacht zelf dat het aan de krank lag, deze is samen met de bottom bracket pas vernieuwd. Heeft iemand ideeën of tips hoe ik van dat gekraak kan afkomen? Alvast bedankt.
Roy
Dat zou wel eens de oplossing kunnen zijn, of dat was ze toch voor een kennis met een 2002 stumpjumper fsr.
greetz
bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!
-
En hij denkt blijkbaar dat hij een of ander commando of sniper is aan zijn nickname te zien.
M82A1 is het eerste (semi automatische) .50 sniper rifle dat Barrett geproduceerd heeft.
M82A1 is het eerste (semi automatische) .50 sniper rifle dat Barrett geproduceerd heeft.
Laatst gewijzigd door Jumping Hansje op di mei 16, 2006 3:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.