Re:Geometrie
Moderator:Beheerders
Met de ene fiets kan ik makkelijker en langer een wheelie maklen dan met de andere. Wat bepaalt het evenwichtspunt van een fiets?
- bovenbuislengte?
- wielbasis?
- lengte van de chainstay (liggende achterbrug)?
- bovenbuislengte?
- wielbasis?
- lengte van de chainstay (liggende achterbrug)?
De grootte van de hoeken.
lengte van de chainstay ook dacht ik....
-
Ik zou zeggen een combinatie van zowel de hoeken als de lengte van je buizen...
en met wat voor combinaties daarvan gaan wheelies dan makkelijker¿?
Een zwaarder voorwiel helpt ook, vooral bij het sturen tijdens een wheely.
Ikzelf dacht eigenlijk alleen aan de lengte van de chainstay, maar ik wilde graag de mening van een ervaren wheelier/manualer die op meerdere bikes heeft gereden.
Wheelies gaan makkelijker wanneer het zadel hoog staat(breed balanspunt). Hoe verder het zadel boven de achteras hoe gemakkelijker (wederom breed balanspunt). Een zware voorkant heeft een vertragend effect. Kost meer nrg om up te houden. Armen gestrekt > breder balanspunt > makkelijker wheelien. Armen gebogen: ziet er cooler uit ::) en je hebt de mogelijkheid meer te doen door je stuur naar je toe te trekken of van je af te duwen.
Waarschijnlijk zijn veel vd bovenstaande dingen ook van toepassing bij de manual. Bij een manual wil je ook vooral veel ruimte om die n**qende beweging te kunnen maken boven je achteras. Hoe korter de chainstay hoe verder je je lijf achter de achteras kan krijgen en dat kan handig zijn denk ik?
Waarschijnlijk zijn veel vd bovenstaande dingen ook van toepassing bij de manual. Bij een manual wil je ook vooral veel ruimte om die n**qende beweging te kunnen maken boven je achteras. Hoe korter de chainstay hoe verder je je lijf achter de achteras kan krijgen en dat kan handig zijn denk ik?