Re:Verschil schijven/velgremmen

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
ChrisS
Verschil schijven/velgremmen

Bericht door ChrisS » di sep 06, 2005 8:18 pm

Ik sta voor de koop van een CUBE
ACID (met Magura HS 11) ,
Ltd 1 (met Magura33)
of Ltd 2 (Hayes schijven).
Nu wil ik graag van de praktijkmannen horen hoe de ervaringen zijn met schijven ten opzichte van (hydraulische) velgremmen.
Wat ik gehoord heb; schijven lopen (bijna) altijd aan, maar remmen subliem, en hydraulische velgremmen slopen tzt je velgen en vangen een halve kilo modder?
Geef eens een "voorkeursgil" uit de praktijk.
Alvast bedankt,
Chris

Gène

Bericht door Gène » di sep 06, 2005 9:22 pm

Waar wil je hem voor gebruiken? Het ruige alpen en ardennen werk of de utrechtse heuvelrug? Als je voor de laaste gaat kies dan de versie met HS 33 en anders de schijfremmen. HS11 kan ook maar deze hebben niet de looks en het handige stelwieltje bij de hendel.
mzzl
Gène

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » di sep 06, 2005 9:58 pm

HS33 is gewoon goed enig nadeel kan gewicht zijn en modder ophoping.
Bij schijfremmen is het aanbod divers van zeer goed tot zeer bagger.
Zelf heb ik schijfremmen (XT 4 pot) en ik zou niet meer anders willen.
Gewoon goed en betrouwbaar ook in de bergen op vakantie bij lange afdalingen waar de temperaturen nogal eens hoog kunnen oplopen.(dus niet alleen bij de berijder) ;D
Meerder malen in loop der jaren mijn schijven blauw gereden en geen centje pijn, ik had dit liever niet met (hydraulische)velgremmen gedaan.
Waarschijnlijk zouden mijn banden gesmolten zijn met een lekke/ klapband als gevolg. :?

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo sep 07, 2005 7:06 am

Ik heb weinig aan het verhaal van Jumping Hansje toe te voegen.

Met het aanlopen van schijven moet je kunnen leven. Ik heb er vooral last van als ik net door een erg modderige of natte plek ben gereden, dan zit er even wat zand of modder tussen schijf en brakepads. Maar om het nou reuze irritant te noemen??

Voor mijn schijven reed ik met Magura (HS22) en daar heb ik 0 klachten over, maar persoonlijk wil ik nooit meer een bike zonder schijven.

JJ

(Ook ik rij met XT 4 pots en Hayes Mag)

ELVIS

Bericht door ELVIS » wo sep 07, 2005 8:14 am

Ik heb een behoorlijke tijd met Hayes Nine(schijven gereden) en die gaven geen geluidje niets, remde superrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr. Schijven die echt aanlopen zijn Magura Gustav M.
Kijk wel uit dat je geen mechanische schijfremmen koopt, die remmen niet veel beter dan normale velg remmen. (tenzij die ook al weer verbetert zijn)
Magura HS33 is gewoon een goede keuze, zeer betrouwbaar, zit met remkracht tussen de velg en schijfrem in.

rene

Bericht door rene » wo sep 07, 2005 9:28 am

Als je de magura"s neemt, kun je natuurlijk altijd nog een keer een wielsetje met keramische velg kopen... Alleen als je heel veel modder tegenkomt willen de magura"s wel es vollopen.

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » wo sep 07, 2005 11:31 am

schijven lopen enkel aan als : er veeeel modder in zit bv tijdes een goeie dh run , je schijf een slag heeft of je ze slecht afregelt.

maar bij modder sleept zowat alles. dus schijven die aanslepen vind ik ziver. bij hayes toch

Space Man Spiff

Bericht door Space Man Spiff » wo sep 07, 2005 12:39 pm

koop maar die met schijfremmen die maguras zijn niets anders of miserie. krij al 2 jaar met dezelfde hayes, alleen om t jaar nieuwe blokjes voor de rest nooit naar om kijken

rene

Bericht door rene » wo sep 07, 2005 1:07 pm

Space Man Spiff schreef: die maguras zijn niets anders of miserie

Lekker genuanceerd ::) .... Ik rijd nu al meer dan 4 jaar probleemloos met HS33... Laatste tijd met keramische velg. Nul problemen, één keer nieuwe olie bij een grote beurt.

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » wo sep 07, 2005 5:36 pm

@ space : das ook ni helemaal waar , ik heb ook al troubles genoeg gehad me hayes , maar ze remme als een beest :)

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » wo sep 07, 2005 5:59 pm

ELVIS schreef:
Kijk wel uit dat je geen mechanische schijfremmen koopt, die remmen niet veel beter dan normale velg remmen. (tenzij die ook al weer verbetert zijn)

De Avid BB7"s remmen wel echt héél goed

ChrisS

Bericht door ChrisS » wo sep 07, 2005 6:57 pm

Kijk mannen, en vrouwen, daar heb ik wat aan, verhalen uit de praktijk, voordat ik de praktijk in ga.
Verschillende ervaringen met "een lichte neiging naar schijven" zal ik maar zeggen. Voor mij duidelijk genoeg. Het zullen(als mijn beurs het toelaat) schijven worden. En vwb het aanlopen. Zolang ik ze hoor kom ik vooruit......
Bedankt,
Chris

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » wo sep 07, 2005 10:22 pm

rene schreef:
[
Space Man Spiff schreef: die maguras zijn niets anders of miserie

Lekker genuanceerd ::) .... Ik rijd nu al meer dan 4 jaar probleemloos met HS33... Laatste tijd met keramische velg. Nul problemen, één keer nieuwe olie bij een grote beurt.

Voor wat het waard is: van 1990 t/m 2003 hebben wij zonder één probleem diverse HS-en op de tandems gehad. En die worden ook off-road en in fietsvakanties zwaar belast. Magura HS is simpelweg top.

Rudie

Bericht door Rudie » ma sep 19, 2005 12:09 pm

Waar je ook op moet letten is de slijtage van je remblokken. Bij schrijfremmen is dit vele malen hoger dan bij velgremmen. Echter moet je wel bij jezelf te raden gaan wat goedkoper is: met regelmaat nieuwe remblokken kopen of af en toe een compleet nieuwe velg moeten kopen.
Persoonlijk heb ik schijfremmen en dat remt subliem! En wat aanlopen betreft: dat valt echt reuze mee. Ze willen wel eens wat geluid maken, maar als jij zwaar in het bos aan het ploeteren bent, maakt dat je op dat moment niet echt iets uit. 8)

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » ma sep 19, 2005 1:24 pm

meer slijtage bij schijfremme dan velgremme ? ik rij street en dual me enkel een achterem , een hayes dh 8 inch schijf met de hayes semi metallics. die ik een klein jaar mee..

Brum.

Bericht door Brum. » ma sep 19, 2005 2:07 pm

Rudie schreef:
Waar je ook op moet letten is de slijtage van je remblokken. Bij schrijfremmen is dit vele malen hoger dan bij velgremmen. Echter moet je wel bij jezelf te raden gaan wat goedkoper is: met regelmaat nieuwe remblokken kopen of af en toe een compleet nieuwe velg moeten kopen.

Inremmen. Schijfremblokken zouden langer mee moeten gaan.

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » ma sep 19, 2005 2:39 pm

ge remt toch zowizo in ?

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » ma sep 19, 2005 3:22 pm

Nee dus, als je nieuwe remblokken monteert moet je deze eerst inremmen voor een beter resultaat.
Denk dan aan remvermogen en slijtage.
Door het juist inremmen worden de remblokken gevormd naar de schijf en behoorlijk warm/ min of meer gebakken waardoor ze veel slijtvaster worden.
Heb dit zelf proefondervindelijk al uitgevonden met XT 4 pot remmen.
En inderdaad het verschil is duidelijk merkbaar zowel qua remvermogen als slijtage van de remblokken.

Rudie

Bericht door Rudie » di sep 20, 2005 8:38 am

Dat is wel zo, maar als jij een paar flinke afdalingen hebt, blijf ik er bij dat je, zelfs nadat je je remblokken hebt ingeremd, ze alsnog sneller slijten dan gewoon HS33 . Ligt het er natuurlijk ook aan of je Endurance of Performance blokken hebt

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » di sep 20, 2005 9:44 am

Lekker weinig genuanceerd, omgekeerd kan het dan ook voor remblokken voor HS 33 gelden.
En wat schijfremblokken betreft kan ik alleen oordelen over XT 4 pot remblokken.
Misschien dat andere merken/ modellen sneller slijten.
Ik doe met mijn XT remblokken ongeveer net zo lang als met HS 33 i.c.m. ceramische velgen.(ruim 1 jaar)
In mijn optiek doen XT 4 pot en HS 33 niet veel onder voor elkaar qua remmen en slijtage.
HS 33 dan wel i.c.m. ceramische velgen.

ChrisS

Bericht door ChrisS » do sep 22, 2005 2:32 pm

mannen,
Ik heb een Cube Ltd 2 besteld, (met "Hayes nine" schijven).
Hoe inremmen; zo hard mogelijk laten werken aan het begin zodat ze lekker verbranden c.q. hard worden, zodat ze lang meegaan ? Want dan zijn ze wel hard, maar remmen minder, toch......?
of inremmen zoals "normaal"; De eerste tientallen kilometers fijntjes behandelen alvorens te mishandelen......?
Hoe ?
Groet, Chris

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » do sep 22, 2005 2:35 pm

Een paar keer (10x of zo) vanaf hoge snelheid noodstopjes maken, dat moet voldoende zijn.

Pimiento

Bericht door Pimiento » do sep 22, 2005 3:46 pm

Freeridin Dragon schreef:
[
ELVIS schreef:

De Avid BB7"s remmen wel echt héél goed

Copy that!

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » vr sep 23, 2005 10:35 am

Een keer of 20 met een gangetje van ongeveer 30 km/uur stevig remmen naar nul.
Dan zijn je remblokken gebakken en warm. (jij waarschijnlijk ook ;D)

Plaats reactie