Re:Het moment nadert.....

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

DeKerfs
Het moment nadert.....

Bericht door DeKerfs » za sep 10, 2005 9:19 pm

jah, onze sport is continue onderhevig aan veranderingen, hou je niet tegen, moet je ook niet tegen willen houden. Het is alleen af en toe wel eens leuk te "zien" hoe nieuwelingen tegen de sport aan kijken, hoe ze er mee in aanraking zijn gekomen en wat mountainbiken dus in hun ogen betekend.

Zo is het nu al voor vele nieuwkomers vanzelfsprekend dat voor een rondje in de locale bossen, een fully echt noodzakelijk is.. want dát zijn mountainbikes.. en die hebben vering en schijfremmen, uiteraard ;)

http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=20786

Ik denk dat de volgende stap zoiets zal zijn als;

ik.. rijdend op een mooi parcoursje.. op een van mn favorite fietsjes... en ik kom een groepje "nieuwelingen" tegen... De gezichten zullen voornamelijk verbaasd zijn, want immers.. waar rijdt die dwaas op zeg? Een beetje met een wegfiets hier in de bossen rijden! Geen vering en zow...

Nee, geen topic over het feit dat mijn stalen rossen met starre vorken al dan niet beter zijn, nee absoluut niet, maar gewoon even extreem voorbeeld situeren van dat wat zich dus voor lijkt te gaan doen. Ook daar heb ik geen moeite mee... dit is geen klaagzang ;) Gewoon een conclussie, of hoe je het wilt noemen..

beetje indezelfde trend als het idee dat vele stadse kinderen hebben over zoiets als melk... "Melk en vlees... dat wordt toch in de fabriek gemaakt?"

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » zo sep 11, 2005 6:44 am

mountainbiken leer je op een fiets zonder vering. Maar dat zijn de meeste mensen inmiddels vergeten.;)

Dirt4breakfast

Bericht door Dirt4breakfast » zo sep 11, 2005 7:44 am

wat wil je, een basic fully is tegenwoordig goedkoper dan een goeie HT...

ik maak me meer zorgen over de verkeerde boodschap die bij de low budget fully"s gegeven wordt dan over de mensen die ik tegenkom in het bos die op een bike rijden die zwaar overkill is voor de omstandigheden...

Gisteren in het skateparkje bij me aan de overkant van de straat weer zo"n 14jarige mongool die even stoer dacht te zijn met zijn impala... Ik moet toegeven, mooie airtime voor een 14jarige op een veel te zware fiets, ook erg indrukwekkend hoe zijn vork in 4 stukken brak bij de landing... Dat mannetje heeft wel heel erg veel mazzel gehad dat hij er met een paar schaafwonden vanaf kwam, aangezien hij 0,0 bescherming droeg...

Mister P2
Contacteer:

Bericht door Mister P2 » zo sep 11, 2005 10:16 am

tsja komt neer op dat andere topic van dat gozertje....

surfstad

Bericht door surfstad » zo sep 11, 2005 12:36 pm

Zelfde is dat mensen zonder mobiel raar aangekeken worden.
Dit terwijl 3 jaar geleden bijna niemand zo´n ding had en nu niemand meer zonder kan.

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » zo sep 11, 2005 2:15 pm

Zat ik enige tijd geleden lekker rustig op "t bankje na een ritje Schoorl, komt er wat jonge lui van het parcours afgereden. Beklaagt de één zich tegenover de ander dat hij niet hard kon omdat hij geen achtervering had....
Dat iem ook gewoon "niet fietsen" kan lijkt al helemaal niet meer ter zake te doen.

Kan natuurlijk een afschuiftechniek ter voorkoming van gezichtsverlies geweest zijn, maar ja, wat moet je dan als je later daadwerkelijk een FS hebt ;D

Oh ja, ik bel al weer 9 jaar mobiel en dat is dus ongeveer net zo lang als dat ik noviteiten op mtb gebied niet meer volg ;)

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » zo sep 11, 2005 4:07 pm

Het wordt tijd voor een MTB rijbewijs. Eerst 3 jaar op een lichte HT zonder vering, dan mag je alles kiezen wat je wil. Net als bij een motor!

??? ::) :) :D ;) ;D

dobbel our zero

Bericht door dobbel our zero » zo sep 11, 2005 4:14 pm

Jurriaan schreef:
mountainbiken leer je op een fiets zonder vering. Maar dat zijn de meeste mensen inmiddels vergeten.;)

precies, op n oude fiets moet je het leren

Hilco

Bericht door Hilco » zo sep 11, 2005 4:25 pm

ik wacht op de fully met hulpmotor.............

doubleK

Bericht door doubleK » zo sep 11, 2005 4:41 pm

Hilco schreef:
ik wacht op de fully met hulpmotor.............

Die is er al, genaamd: Crossmotor :P

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » zo sep 11, 2005 9:48 pm

Ga eens op een drukke zondag ochtend een rondje Amerongen rijden op een SS.
Daar snappen ze helemaal niets van in het bos!
Hu,geen versnellingen?Hoe kom je dan boven?
En je kan het allemaal weer uitleggen........
En dat gedoe over Fully"s?Dat mogen ze mij wel eens uitleggen!

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » ma sep 12, 2005 9:57 am

Gary Klein en Keith Bontrager voorspelden het meer dan 10 jaar geleden al: alle WC XC"s zullen op fully"s gestreden worden in de toekomst........tot er plots een mannetje uit het niets opduikt met een ultra licht rigid fietsje die alle high teck bikes verloren rijdt en plots hebben we "weer" iets nieuws gevonden: een lichte no-nonsens rigid MOUNTAIN BIKE.

tank24

Bericht door tank24 » ma sep 12, 2005 11:52 am

zal steeds meer uit maken welk parcours er is, op welke fiets ze fietsen, fully of rigid

Sven

Bericht door Sven » ma sep 12, 2005 3:01 pm

Totaal gelijk.

Maar is dit ook niet een vraag om waardering van bepaalde personen die wel kunnen rijden? Ik wil niemand voor de schenen stoten maar dit schrikt (maybe getalenteerde) mountainbikers af om ergens te beginnen met biken.

Voorderest helemaal eens met de stelling.

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » ma sep 12, 2005 8:21 pm

[quote="D"n Helle"]
Maar is dit ook niet een vraag om waardering van bepaalde personen die wel kunnen rijden? Ik wil niemand voor de schenen stoten maar dit schrikt (maybe getalenteerde) mountainbikers af om ergens te beginnen met biken.

[/quote]

Ik wilde iig slechts aangeven dat menigeen de oplossing direkt in vering zoekt ipv werken aan conditie en/of vaardigheid.

Op waardering zit ik echt niet te wachten ;)

T
Contacteer:

Bericht door T » di sep 13, 2005 8:02 am

Elevation12,000 schreef:Ik wilde iig slechts aangeven dat menigeen de oplossing direkt in vering zoekt ipv werken aan conditie en/of vaardigheid.
Je vergeet een belangrijk aspect: FUN! Heel veel mensen kopen een fiets voor onspanning en lol en wat maakt "t dan uit waar ze op rijden? En nog erger, wat maakt het uit dat ze niet snappen wat een singlespeed of een DeKerf"s-special is?

Pamscalpel

Bericht door Pamscalpel » di sep 13, 2005 11:17 am

Wat maakt het nu uit waar mensen op rijden zolang ze maar plezier hebben, er zijn genoeg mensen die, al jaren lang fietsen, inmiddels tot de conclusie dat een fully veel comfortabeler is en veel lekkerder fietst. Laat elk mens zijn plezier en laat iedereen in zijn waarde!

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di sep 13, 2005 4:55 pm

Het maakt allemaal geen drol uit waar men op rijdt, en of men fun heeft of niet... Ieder zunne meug...

Het gaat mij in dit verhaal enkel over de constatering dat er dus een generatie aan komt die totaal anders met de sport in aanraking is gekomen dan bijv. ikzelf. Geen nadeel, geen voordeel, gewoon een constatering, that"s all.

yo-eddy

Bericht door yo-eddy » di sep 13, 2005 5:21 pm

Ja....... uhh stond 3 weken terug aan de start v/d Grand Raid in der Schweiz met een rigid (ja uiteraard m"n YO EDDY :D ), samen met een maat van mij op een Rigid ARC met Accutrax, en jawel verder GEEN EEN volledig ongeveerde fiets gezien in de race!!! Wel veel verbaasde blikken en vragen of ik wist waar ik mee bezig was ??? Ja deze kant gaat "t inderdaad op, de technische rijvaardigheid van de meeste van onze geveerde vrienden is echter daarmate triest dat ik zeer regelmatig vol in de ankers moest om niet achterop te knallen >:(. Ik zou zeggen please please leer eerst fietsen en snap dan dat je voor XC/Marathons echt geen Fully nodig hebt.
Heb echt heeeeel veeeeel bikers met Fully"s de berg AF zien LOPEN...... :"( en daar word ik heeeel verdrietig van...

greetz Yo Eddy

T
Contacteer:

Bericht door T » di sep 13, 2005 5:31 pm

Of leer te anticiperen ::)

yo-eddy

Bericht door yo-eddy » di sep 13, 2005 5:52 pm

Anticiperen op zo"n 1200 man die voor je starten ??, waarvan je er een paar honderd in moet halen.
En die zo erbarmelijk slecht afdalen ??? zie "t als 30km per uur op de snelweg, das toch ook verboden ;D
En daarbij zijn remblokjes in Zwitserland best prijzig.
Zal gerust voor een deel aan mij liggen, maar "t blijft voor mij moeilijk om te anticiperen op dingen waar ik "t bestaan van had onderschat......."t was mijn eerste marathon....... en ik was idd shocked over het rijvaardigheids niveau van veel deelnemers..... ja en als bijna 100 kilo zware en trage klimmer wil je naar beneden natuurlijk wel een beetje tijd goedmaken en als je dan op je ongeveerde fietsje zo vaak moet remmen is dat wel een beetje treurig dacht ik zo....

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » di sep 13, 2005 6:40 pm

T schreef:
[
Elevation12,000 schreef:Ik wilde iig slechts aangeven dat menigeen de oplossing direkt in vering zoekt ipv werken aan conditie en/of vaardigheid.

Je vergeet een belangrijk aspect: FUN! Heel veel mensen kopen een fiets voor onspanning en lol en wat maakt "t dan uit waar ze op rijden? En nog erger, wat maakt het uit dat ze niet snappen wat een singlespeed of een DeKerf"s-special is?

Kennelijk vind je dit dus gewoon een flauwekul topic. Je punt is duidelijk ;)

T
Contacteer:

Bericht door T » di sep 13, 2005 6:46 pm

Ja, inderdaad. Vooral omdat het er altijd op uitdraait dat wat "jullie" beweren meer waarheid inhoud dat wat bijvoorbeeld "ik" beweer.

Erikje

Bericht door Erikje » di sep 13, 2005 6:50 pm

Yo-héy-Eddy!

Ik wil toch wel kwijt aan je dat ik het heel cool vind van jou dat je zonder vering een zware marathon doet! Volgens mij ben je echt heel goed bezig waar menig ander een puntje aan kan zuigen. Zeker het feit dat je iedereen voorbijraast op je stalen ros waar diezelfde iedereen naar beneden lóópt (!!!!). Stelletje eikels. Én dat op fully"s!

En zoals jij het stelt zou het inderdaad verboden moeten worden, gewoon geen startbewijzen meer aan mensen met fully"s én mensen die niet zo snel kunnen/durven afdalen. Hou je lekker een klein startveld.... met jou als goede rijder natuurlijk voorin het deelnemersveld.

Jammer maar helaas voor sukkels zoals ik die wellicht jaren trainen om een marathon te kunnen rijden op eigen tempo. Maar hey, waar zeuren die knakkers over? Als jij maar stevig kan doorrijden, vooral naar beneden op een stijve bike. Opzouten die anderen.

Snap je mijn punt?

Erikje

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » di sep 13, 2005 6:51 pm

T schreef:
Ja, inderdaad. Vooral omdat het er altijd op uitdraait dat wat "jullie" beweren meer waarheid inhoud dat wat bijvoorbeeld "ik" beweer.

Dan lees jij meer dan dat ik typ.

Plaats reactie