Roest - Ik ga iem. vermoorden....

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Elevation12,000
Roest - Ik ga iem. vermoorden....

Bericht door Elevation12,000 » do feb 03, 2005 2:17 am

...en wel de roestduivel ;D

Mijn Yo! is goeddeels "gesealed". Slechts voor het balhoofd en zitbuis gaat dat niet op. Chris heeft overigens wel getracht de zadelpenbuis zo goed mogelijk af te sluiten met een gesealde strop, maar dat weert niet al het water.

Enfin, er ligt reeds een laag Tectyl op de bracket en de zitbuis is ook voozien. Desalnietemin; ik orienteerde mij op degelijke roestwering voor mijn klassieke Saab. Heb nu ook besloten mijn Yo! maar een behandeling met gunnen met, volgens velen, het beste wat er bestaat: Mike Sander"s Hohlraumkonzerfirung!

Ben aan de slag gegaan met Innotech Ultraclean en alle Tectyl is weg. Binnenkort krijgt mijn Yo! zijn behandeling en nu ook de roestduivel uitgebannen is zal hij mij helemaal overleven.... en ik ben niet van plan snel de pijp uit te gaan, dus.....

Moraal van het verhaal: Ik had mazzel, mijn Yo! is gelukkig geheel vrij van roest (en zal dat ook altijd wel blijven), maar denk niet te lichtzinnig over roest. Je wilt echt niet weten hoeveel hoogwaardige frame"s ten prooi zijn gevallen aan de roestduivel. Die wanddikten zijn ook zo dun. Check die stalen HT goed en behandel hem OK - dan kan je er heel lang plezier van hebben. ;)

Eén vd zovele tests waarin Mike Sander"s riant zegevierd:
http://www.citroen.ac/downloads/2002_10046_Rost.pdf

Dit adviseert IF:
http://www.ifbikes.com/frames2/steeldeluxe.shtml
Klik op "Seat tube and Frame Maintenance"

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Re:Roest - Ik ga iem. vermoorden....

Bericht door JJ » do feb 03, 2005 8:44 am

Goeie tip, maar waarom die link? Kan ik gelijk het komende half uur niet werken...

Afbeelding

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » do feb 03, 2005 10:12 am

EDIT: laat maar. ;)

michel2

Bericht door michel2 » do feb 03, 2005 10:20 am

roest hoef op zich geen probleem te zijn als je je fiets in een warme ruimte kunt stallen.zeker met de hedendaagse staal soorten maar het is nog steeds een probleem zodanig dat scapin en pegoretti bezig zijn met oplossingen in de vorm van tectyl enz.
maar zoals ik al zei de fiets warm zetten zorgt ervoor dat het water er vaak voledig uit dampd.na hele natte rittje haal je de zadelpen eruit.hoe leg je dit uit aan je levens gezel?je verteld gewoon als je dit niet doet veel vakker een nieuw frame moet kopen en dat het dus eigenlijk een vorm van kapitaals vernieteging is als je je juwelen in de schuur zet! ??? ???

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » do feb 03, 2005 10:50 am

Fiets warm stallen is idd een goede zaak. Zadelpen eruit en als het ff kan fiets onderste boven.

Bij bv mijn Yo! wil water er niet alleen erg lastig in, het wil er ook lastig uit. Zit geen ventilatiegaatje onder in de bracket. Als je het mij vraagt "sealde" Chris zijn fietsen misschien wel iets te goed ;D

Met Mike Sander"s durf ik mijn Yo! overigens ook nog wel weg te zetten zonder deze hele procedure. Droogt het water "@ a slow pace" met dank aan de kieren in de kop van mijn Mobypost en de minimale kieren tussen frame en pen.

BTW voorkomen is beter dan genezen, maar als er al genezen moet worden is er vaak geen nood aan de man. Men moet dan wel ff de buidel trekken, maar zadelpen buis is wel te vervangen. Andere ook wel trouwens. Voor laat zeggen voor een FRO, Yo! of 10th Anniversary waar je aan gehecht bent wel een optie.

Heb diverse Yo!"s gezien (op eBay bv) die dergelijke operaties achter de rug hadden. Als het goed gedaan is zie je geen verschil. Je treft ze echter ook die ineens een dunnere zitbuis voor 27,2 hebben of slechts een gelaste strop om de plek waar de roest zat....

Behalve geld kost het ook wel energie en tijd. Een geschikte bouwer zit niet bij iedereen om de hoek, je moet achter decals aan en het ding moet opnieuw gelakt worden (op zoek naar eventueel originele kleurcodes etc).

Hier een link naar de site van iem. die dergelijk exercitie aangedurft heeft:
http://www.mtb-classic.de/html/bike-restauration.html

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » do feb 03, 2005 11:18 am

www.Xircuit.tk schreef:
Freakazoid zegt: is dat een Cannondale?

aaaarrrrg...... :o

sorry tis nog vroeg

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do feb 03, 2005 6:27 pm

Kan iemand Xircuit verbannen??

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr feb 04, 2005 8:14 am

X mag blijven, Freek moet een pak rammel krijgen.

Die houdt ie tegoed ;)

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » ma feb 07, 2005 7:56 pm

Mijn Yo! heeft vandaag van zijn behandeling met Mike Sander"s genoten. :-*

Zo gepiept en maar 10 euro. Heel veel beter dan zo"n 500 voor een nieuwe zitbuis later. ;D ;)

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » do mar 10, 2005 4:29 pm

Ik heb zon supervlieggewicht marinframe ooit weg zien rotten.

Dat wil zeggen, ik kwam erachter toen ie door was..................

En da"s idd zonde.

E

MavErik
Contacteer:

Bericht door MavErik » vr jun 24, 2005 10:37 pm

topic kick...

Waar haal je die spullen eigenlijk?

En wat te doen als er al wel een beetje roest gevormd is?

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » za jun 25, 2005 11:28 am

Mike Sander zegt zelf dat zijn goedje gewoon over roest heen kan, dwz dus zonder voorbehandeling. Ik neem aan dat Mike Sander weet wat goed is. Mike Sander"s behoeft geen nabehandeling. Volgens mij is Van der Pols in Bennebroek de enige in NL die MS gebruikt. In D barst het MS stations.

http://mike.british-cars.de/english.htm

Zelf doen kan natuurlijk ook, maar dan moet pistool, kompressor, verwarmgeval etc. kopen en dan ben je zo 200 euro verder... en dan moet je het vet zelf nog hebben....

Andere optie is eerst een omvormer als Fertan gebruiken en dan een behandeling met een ook wel degelijk produkt als Waxoyl. Hier vind je Fertan met 25% reductie: http://www.rustbuster.nl/ Ook dichterbij huis zul je Fertan of producten met vergelijkbare werking wel kunnen vinden denk. Informeer bij de betere autoshop. Waxoyl haal je bv hier: http://www.es-international.nl/TOOLS/SPECS/specials.htm
Spuitbus doet dus zo"n 10 euro.

Nabehandeling na pakweg een 1 jaar is wel wenselijk bij Wasxoyl. Met een eigen spuitbus moet dat geen probleem zijn.

Mocht je jouw eigen handen niet vies willen maken dan kan je altijd nog deze mensen vragen: http://www.vejon.nl/

Er zijn ook lieden die zeer te spreken zijn over een mengeling van diesel met Waxoyl.

Dat wat IF adviseert, J.P. Weigle"s Frame Saver, hebben we volgens mij niet in NL.

walter

Bericht door walter » ma jun 27, 2005 1:12 pm

Wat is er mis met ML ?
Afbeelding
Ik heb ooit mijn stalen Scott frame ("89) behandeld met ML, vanwegen mijn onhebbelijke neiging hier en daar het water in te rijden.
Dat heeft blijkbaar geholpen, frame is niet doorgeroest.
Zitbuis is nu een beetje uitgelubberd, maar daar kan geen roestwerend product iets tegen doen.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma jun 27, 2005 4:19 pm

ML kan in principe niet over roest heen, het roest gewoon door onder de Tectyl.
MS stopt het het eventuele roestproces.

dusssss©

MavErik
Contacteer:

Bericht door MavErik » do jun 30, 2005 4:06 pm

Thanks Elev.12000.

Ik dacht het iets was wat je zelf wel kon doen. Maar is nu duidelijk :)

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » za jul 02, 2005 12:55 am

walter schreef:
Wat is er mis met ML ?
Afbeelding
Ik heb ooit mijn stalen Scott frame ("89) behandeld met ML, vanwegen mijn onhebbelijke neiging hier en daar het water in te rijden.
Dat heeft blijkbaar geholpen, frame is niet doorgeroest.
Zitbuis is nu een beetje uitgelubberd, maar daar kan geen roestwerend product iets tegen doen.

Ik ga mee in wat Boss zegt + dat Tectyl over de jaren zal uitdrogen. Er zal broosheid optreden en in de ontstane barstjes kan vocht zich dan gaan nestelen. Het roestproces kan dan hard gaan. Tectyl is een middel met zwakten. Indien niet goed aangebracht of met pech roest de boel er alleen nog maar sneller mee.

walter

Bericht door walter » zo jul 03, 2005 10:28 am

Fijn te horen :?
Gisteren mijn frame vol ML gespoten.
ML is overigens iets anders dan Tectyl.
Tectyl is voor de onderkant van je auto, ML is iets om de holle ruimten te behandelen.
M"n Scott is na 15 jaar nog steeds niet doorgerot, ondanks div. zwempartijen, da"s genoeg voor mij.

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » zo jul 03, 2005 6:42 pm

Tectyl is een handelsnaam van ik meen Valvoline. In het Valvoline gamma heet heet dan ook ML Tectyl. Het gelijke goedje in bv het Valma gamma heet ML coating. ML is wel correcter, want Tectyl behelst eigenlijk een lijn van producten.

Een stalen frame met ML (Tectyl) kan jarenlang goed gaan. Zelfs zonder bescherming kan het jarenlang goed gaan. Je kan echter ook pech hebben en dan blijkt jouw Eddy, FRO en wat al dies meer zij ineens koek.

Mocht je net je frame met het spul ingespoten hebben en er toch niet zo "happy" mee zijn, dan biedt Innotech"s Ultraclean uitkomst bij het verwijderen: http://www.innotec-world.com/Default.as ... oduct=1304

TIME powered CUBE

Bericht door TIME powered CUBE » ma jul 04, 2005 12:05 pm

BOMBPROOF erik schreef: Ik heb zon supervlieggewicht marinframe ooit weg zien rotten.

En da"s idd zonde.

E
ik ben zelf ook in het bezit van een prachtige marin bear valley se, ik schrok ff van dit verhaal, mijn fiets is namelijk ook van staal en belachelijk licht (triple en double butted tubes). Fietsje is echter pas een jaar in mijn bezit en heeft de 10 jaar ervoor warm en droog in een plaatselijke fietsenwinkel gestaan. wat zijn nou goede handelingen of middelen om je bike roestvrij te houden (van binnenuit, want aan de buitenkant zie je eht vaak niet)

Nick

Afbeelding

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » ma jul 04, 2005 1:34 pm

Haha,heb je die Marin van Koen vandaan?
Die had er pas een stalen cult collectie aan overgehouden! ;)

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » ma jul 04, 2005 1:53 pm

TIME powered CUBE schreef:
[
BOMBPROOF erik schreef:
Ik heb zon supervlieggewicht marinframe ooit weg zien rotten.

En da"s idd zonde.

E

ik ben zelf ook in het bezit van een prachtige marin bear valley se, ik schrok ff van dit verhaal, mijn fiets is namelijk ook van staal en belachelijk licht (triple en double butted tubes). Fietsje is echter pas een jaar in mijn bezit en heeft de 10 jaar ervoor warm en droog in een plaatselijke fietsenwinkel gestaan. wat zijn nou goede handelingen of middelen om je bike roestvrij te houden (van binnenuit, want aan de buitenkant zie je eht vaak niet)

Nick

He Nick,

Niet schrikken, maar gewoon ff naar dit topic surfen: http://www.dirty-pages.net/yabbse/index ... adid=20305

Pas paniekeren op het moment er gaten in je frame gaan vallen...

TIME powered CUBE

Bericht door TIME powered CUBE » do jul 07, 2005 1:15 am

Het TUIG schreef: Haha,heb je die Marin van Koen vandaan?
Die had er pas een stalen cult collectie aan overgehouden! ;)
van koen vandaan? heet de persoon in kwestie koen? of bedoel je een fietsenzaak? bij ons in de buurt zat namelijk wel een fietsenzaak "koen tweewielers".

Nick

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » do jul 07, 2005 5:43 pm

Off topic:Die Koen bedoelde ik idd. die had echt veel stalen(zwaar overjarige)mountainbikes staan.

On topic:Doe ik er nou echt verstandig aan om een nieuw(stalen)frame te behandelen tegen roest?Is de techniek niet inmiddels zover dat een nieuw frame gewoon goed blijft?

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » do jul 07, 2005 8:28 pm

Helaas, staal roest nog steeds. Als het een frame is dat de moeite waard is om te konserveren, dan zou ik goede roestpreventie zeker niet achter wege laten. Bij gesealde frames ben je klaar met preventie in de zitbuis, indien niet geseald dan heb je wat meer werk. Bracket as moet er dan uit, evenals vork en eventueel bidonhouderboutjes - dit om alles een beetje bereikbaar te maken.

Als je het echt secuur wilt doen dan smeer je ook nog wat aan de achterzijde vd remnokjes en dat soort plaatsen.

rene

Bericht door rene » vr aug 05, 2005 5:42 pm

Goed, net effe bezig geweest met de Marin. Veel kleine plekjes, vooral liggende achtervork door ketting en steenslag. Binnenkant valt volgens mij mee; er lag wel roest onderin, maar dat was volgens mij vooral van het BB afkomstig ::) Als ik in de buizen kijk, zie ik wel wat bruinigs, maar niet echt roest"vlokken".
Wat is wijsheid? Binnenkant met Fertan doen om roest te verwijderen, en vervolgens met Waxoil?
Buitenkant ga ik roest ws. wegschuren (brillo sponsje of fijn schuurpapier, en vervolgens plaatselijk bijspuiten. Over een tijd hele frame maar es laten stralen en lakken....
Iemand betere ideeen?

Plaats reactie