Pro pedal vs Brain
Moderator:Beheerders
Toen ik vanmiddag met de specialized fsr testbike aan het biken was, vroeg ik me ineens af wat nou het verschil is tussen pro pedal en brain.
De dealer vertelde mij dat het qua werking enigzins op elkaar lijkt .
Maar niet het zelfde is.
en hoe werkt het dan?
ik weet onder tussen hoe brain werkt.
De dealer vertelde mij dat het qua werking enigzins op elkaar lijkt .
Maar niet het zelfde is.
en hoe werkt het dan?
ik weet onder tussen hoe brain werkt.
Re:Pro pedal vs Brain
Ik heb nog nooit op een spv equiped fietsje gereden maar wel op een Epic.
Ik vind de brain onvoorspelbaar werken. Soms als je denkt dat de veering dat ene hobbeltje wel zou verwerken doet hij dat toch niet, misschien een kwestie van afstellen. Irri. De balans tussen de voorkant en de achterkant is daardoor ook niet optimaal. Verder vind ik dat de veerweg veel te weinig progressiviteit kent. Bij goed ingestelde druk zak ik bij een flinke bult volledig door de veerweg heen. Dat gebeurd dus niet met mij Enduro. Dus dat moet je weer compenseren met meer druk in de luchtkamer. Ik heb een tijdje op een 2003 Epic XC gereden dus misschien is er wel al wat veranderd maar er zijn denk ik betere systemen te krijgen waaronder SPV.
Ik vind de brain onvoorspelbaar werken. Soms als je denkt dat de veering dat ene hobbeltje wel zou verwerken doet hij dat toch niet, misschien een kwestie van afstellen. Irri. De balans tussen de voorkant en de achterkant is daardoor ook niet optimaal. Verder vind ik dat de veerweg veel te weinig progressiviteit kent. Bij goed ingestelde druk zak ik bij een flinke bult volledig door de veerweg heen. Dat gebeurd dus niet met mij Enduro. Dus dat moet je weer compenseren met meer druk in de luchtkamer. Ik heb een tijdje op een 2003 Epic XC gereden dus misschien is er wel al wat veranderd maar er zijn denk ik betere systemen te krijgen waaronder SPV.
geen spv of brain is beter. het is toch "het gebrek" van het veersysteem compenseren.
bij spv en 5th element is er sprake van een "drempel" waar de demper door heen moet. de kleine schokken worden veel minder goed opgevangen.
Ik rij ook enduro en ja deze dijnt iets, maar dit stoort mij totaal niet.
bij spv en 5th element is er sprake van een "drempel" waar de demper door heen moet. de kleine schokken worden veel minder goed opgevangen.
Ik rij ook enduro en ja deze dijnt iets, maar dit stoort mij totaal niet.
Ik heb hiervoor een Jekyll gereden(zonder pro-pedal)en deze deinde ook iets,was af en toe wel vervelend.Heb nu een fiets met zogeheten"float-link" en moet zeggen dat ik diep onder de indruk ben.Er zit een demper op zonder pro pedal of iets dergelijks(dt swiss)en die fiets deint helemaal niets,maar dan ook helemaal niets.Daarentegen filtert hij alle oneffenheden,zelfs de allerkleinste er perfect uit.Ik denk dat een goed uitgekiend veersysteem beter werkt dan een demper met een soort van pro-pedal.(iets van vpp of dw-link)
Heren laten we nou niet de draad kwijt raken , het gaat mij om het verschil tussen pro pedal en brain. Oh en is spv een soort pro pedal variant ???
Ik rij zelf s-works enduro met brain en dat verschilt ook weer gigantisch met de epic .Want waar de epic niet veert veert de enduro 3 cm das niet veel maar dat maakt de ride wel smooth . dus dan heb je alle voordelen van de brain en comfort
Ik rij zelf s-works enduro met brain en dat verschilt ook weer gigantisch met de epic .Want waar de epic niet veert veert de enduro 3 cm das niet veel maar dat maakt de ride wel smooth . dus dan heb je alle voordelen van de brain en comfort
Een Brain demper werk met een ventiel op massatraagheid, een Pro Pedal werkt met een verhoging van de compressie in het eerste deel van de veerweg.
Lijkt me een duidelijk verschil.
Brain is eigenlijk Terralogic maar dan aan de achterkant!
Lijkt me een duidelijk verschil.
Brain is eigenlijk Terralogic maar dan aan de achterkant!
-
- Forumbeheerder
that"s right.
EPV tenslotte werkt met ee klep met luchtdruk
pas als een schok de tegendruk overwint gaat de demping werken.
Die druk is in theorie onafhankelijk van grote of klein eerder van snel of traag. Maar doordat het een luchtdrukklep is, en er dus dichtingen zijn, komt t erop neer dat je met een hoge tengedruk ook een BEETJE gevoeligheid verliest op de kleine schokjes
That said, als de keuze is tussen propedal en brain, hangt dat toch wat af van t gebruik, maar voor alles behalve XC race zou ik toch voor de pro pedal gaan. Beter instelbaar.
Als SPV beschikbaar is zou ik dat toch ook overwegen
Die druk is in theorie onafhankelijk van grote of klein eerder van snel of traag. Maar doordat het een luchtdrukklep is, en er dus dichtingen zijn, komt t erop neer dat je met een hoge tengedruk ook een BEETJE gevoeligheid verliest op de kleine schokjes
That said, als de keuze is tussen propedal en brain, hangt dat toch wat af van t gebruik, maar voor alles behalve XC race zou ik toch voor de pro pedal gaan. Beter instelbaar.
BF = DeJean schreef:
that"s right.
nou ik heb uit eigen ervaring al ondervonden dat bij de epic het verschil tussen veren en niet veren heel groot is. of alles of niets, en daar tussen zit niets .
Vandaar dat ik zelf voor de enduro met brain heb gekozen .
en de stumpjumper met pro pedal bevalt mij ook beter dan een epic .
Ik las dat iemand de verhouding tot de voor en achter vering van een Epic uit belans vond, dat kan soms wel kloppen.
Ik heb ook met een Epic en een gewone voorvork gereden, maar een F100X Fox is m.i de enige die erbij past en de bike meer in evenwicht brengt.
Ja het is soms ff wennen met de brain demper. maar ben er tevreden over.
Ik heb ook met een Epic en een gewone voorvork gereden, maar een F100X Fox is m.i de enige die erbij past en de bike meer in evenwicht brengt.
Ja het is soms ff wennen met de brain demper. maar ben er tevreden over.