Pimiento schreef:
@ Den Wiskeymaker: Cultuur is niet alleen frietekramen en moskees. Het is ALLES wat zich in een een land bevind en beweegt. Jij dus ook. Als er een moskee staat, betekent dat dat die moskee onderdeel is van de cultuur van dat land. Cultuur is constant aan verandering onderhevig. Zie het als een kans, niet als een bedreiging.
Dat klopt.. En het is ook een goede zaak dat de culturen van geheel europa meer met elkaar in contact komen.. zeker als we daarmee een steeds grotere eenheid! kunnen vormen
maarrr... (zoals ik wilde aangeven, wat overigens nog niet eens zoveel met de nieuwe grondwet te maken heeft)
zoals dat in Nederland gebeurt vind ik het niet echt "uitwisselen" van cultuur.. er komen hier bepaalde gemeenschappen in ons land, die hun cultuur midden in de onze zetten, zonder daarbij onze regels te respecteren
Hierbij denk ik aan simpele dingen als hoofddoekjes op scholen (wij mogen ook geen petten dragen), slachten van dieren (terwijl dit volgens de wet verboden is), beetje de hele dag rondbonjouren en toch een uitkering opstrijken....!zonder hierbij te generaliseren, want dit is natuurlijk niet altijd t geval!
Om dit dan toch even in verband te brengen met de nieuwe grondwet::::
>> Landen als Turkije hebben hele andere idealen, manieren van leven en denken...
deze past gewoonweg in vele opzichten niet bij de Westerse normen en waarden, en manieren van denken! Daarom is het gewoon niet verantwoord zulke landen zoveel verantwoordelijkheid te geven tov de onze