Homemade....

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
DeKerfs
Homemade....

Bericht door DeKerfs » wo apr 27, 2005 9:23 pm

Dat de opbouw van een "klassieker" niet zomaar een kwestie is van de juiste onderdelen zoeken, blijkt bij mijn WTB Phoenix SE maar weer eens.

Prachtige fiets, maar er zijn een aantal zaken die ik nog moet regelen/maken/verbeteren voor ik ook maar aan iets van een opbouw kan beginnen.

Zo is daar bijvoorbeeld de WTB Type II vork die gespoten moet worden in een kleur die dichterbij het frame komt dan dat nu het geval is. Verder heb ik me de pleuris gezocht nara een passende WTB Rollercam voorrem en lijkt het geluk zo goed als aan mijn zijde...

Toch zijn we er nog niet. Met name Charlie Cunningham paste, waar nodig, onderdelen aan om ze passend/werkend te krijgen op zijn creaties. "Verbeteren" viel ook in deze categorie en zag hierin een roeping voor mijzelve om ook maar met die gedachten aan de gang te gaan.

Via een duiste kennis heb ik een New Paradigm achternaaf kunnen kopen. Deze was standaard voorzien van een XT 8spd body incl. stalen as. Met de gedachten "verbeteren" ben ik deze naaf gaan ombouwen. Het stond mij bij dat de XTR en XT body"s vrij veel op elkaar leken wat opbouw en maatvoering betreft. Zodoende een XTR naaf op de kop getikt en uit elkaar gehaald. Hetzelfde met de New Paradigm naaf:

http://gallery.consumerreview.com/webcr ... adigm1.jpg

Zoals gezegd, de XT en XTR body lijken vrijwel identiek wat opbouw en maatvoering. Toch blijkt de borst op de XTR naaf iets dikker te zijn dan de XT. Deze borst valt voor een deel ín de naafhuls en helaas kwam deze dus klem te zitten in de WTB naaf.

http://gallery.consumerreview.com/webcr ... wheels.jpg

Gelukkig is een draaibank niet ver weg en violá:

http://gallery.consumerreview.com/webcr ... RBody1.jpg

Het eind resultaat:

http://gallery.consumerreview.com/webcr ... digmTi.jpg

In totaal heb ik dus nu de stalen as én stalen body van de WTB naaf, vervangen door de titanium as en titanium body van een XTR naaf. Resultaat; een stillere achternaaf en 100 gram winst. Of het echt veel nut heeft/had betwijfel ik, maar het was in elk geval leuk om te doen. ;)

DeKerfs

Re:Homemade....

Bericht door DeKerfs » wo apr 27, 2005 9:23 pm

Het volgende probleem bevind zich aan de achterzijde van het frame.

De 12" Phoenix SE is erg, erg klein. De SE modellen waren allemaal voorzien van de Rollercam remmen. Echter, deze verlangt een kabelloop die in het midden van de rem uit komt. Dit is bij de kleiner framematen onmogelijk en zodoende onstond de "Togglecam" , waarbij de kabel meer aan de zijkant van de rem uit kwam.

Werkt best leuk, alleen heeft mijn frame helaas daar nog niet genoeg aan.

Afbeelding

Bij het aantrekken van de rem, komt de Camplate al snel tegen de sluiter van de zadelpen. Het principe van de rem is zodanig, dat de rol op het tweede deel van de camplate zijn echte remwerking moet doen. Het eerste deel loopt steil, zodat de remblokken ver van de velg kunnen staan (bij aantrekken snel naar de velg gaan) en bij aanraking de krachten iets anders worden, waardoor je ze beter kunt doseren.

In mijn geval komt de rol amper op het tweede deel van de camplate. Ook al leg ik de kabel iets anders, het probleem wordt er niet mee opgelost. Wat dan? Ook maar als de hobby Bob aan de slag. In Me10 een 1:1 copy gemaakt van de originele camplate en verschillende versies/aanpassingen uitgetekend. De beste versie uiteindelijk uitgeknipt uit karton en geprobeerd:

Afbeelding

Deze versie lijkt voldoende vrijheid te hebben om de rem genoeg te kunnen bedienen. De tekening naar de lasersnijder gestuurd en vandaag het resultaat mogen ontvangen:

Afbeelding

Links nog 2 copiën van de originele camplate, in het geval dat ik nog meer wil hobbiën, rechts de aangepaste versie. In de loop van de week zaag ik nog de draadeindjes die er aan horen, en las deze vast, polijst de boel en kunnen we in elk geval fatsoenlijk remmen.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo apr 27, 2005 9:49 pm

Owjah....

Voor de Phoenix SE heb ik uiteindelijk toch besloten om een originele WTB Dirt Drop bar te monteren. Heb een setje WTB shiftermounts weten te bemachtigen, die het mogelijk maken om DX of XT duimschakelaars in een Dirt Drop te monteren.

Hiervoor hebben we echter wel een stuurpen nodig, die behoorlijk hoog is, met relatief weinig lengte in horizontale richting. De oplossing die ik op mijn Breezer heb, is niet je-van-het. Ik zit daar nog net wat té diep en té ver. Daarbij hoort op een WTB met Dirt Drop niets anders dan een zogeheette Gooseneck stuurpen:

Afbeelding

Na wat rondmailen met verschillende bouwers, heb ik eindelijk iemand bereid gevonden die het voor mij gaat proberen een Gooseneck na te bouwen. Dit vergt echter een speciale buismaat om bepaalde maten te kunnen realiseren (passing maten) en daar hangt het nu nog even vanaf.

Om nu de juiste maatvoering voor een stuurpen te vinden, uiteraard gerelateerd aan de zithouding, bestaan er leuke meetmethoden. Charlie Cunningham heeft er zelfs een apparaatje voor gemaakt;

Afbeelding

Leuk tooltje. Er is er één van in Nederland en er is er recentelijk een verkocht op Ebay, voor heeeel veel geld. Aangezien ik nog al eens een maat/hoek van een stuurpen moet uitdokteren, zou zo"n tooltje erg handig zijn voor mij. Echter er één vinden die betaalbaar is, is haast onmogelijk en daarbij vind ik de Cunningham FitFinder niet geheel optimaal.

Als een ware betweter zelf maar aan de slag gegaan en op 2 onderdelen, wat las- en montagewerk na nu compleet:

Afbeelding

Geheel zelf ontworpen met een goede knipoog naar het origineel van Charlie. Ik noem hem echter de "StemFinder" ;)

Rechts boven is de huls te zien, die op de stuurbuis geklemd wordt zoals bij een normale stuurpen. Dit is een RVS buis met een inwendige maat van 1 1/8". Hierop worden de draadbusjes nog gelast en wordt het geheel in lengte richting opgezaagd, om hem te kunnen klemmen. Aan de zijkant hiervan las ik twee plaatjes met draadgaten, waaraan de zij platen gemonteerd kunnen worden (1 afgebeeld). Met kleine klemplaatjes met een wijzer er aan, kan de hoek van de stuurpen afgelezen worden. Hetzelfde voor de horizontale verstelling. Ik moet nog een stuur-klem frezen, welke tussen de twee zij platen gemonteerd wordt. Ook hier is de lengte direct afleesbaar.

De losse draai delen die er nog bij liggen zijn adapters om de Stem Finder te monteren op een 1" ahead vork of met de quill-adapter in een 1" draad vork. Het geheel is zodanig ontworpen dat het scharnierpunt van de zij platen en de positie van het stuur, altijd in lijn liggen. De afleesbare maten op de zijplaten zijn hierop gebaseerd en geven dus direct de juiste stuurpen lengte en hoek weer, nadat men de juiste zithouding heeft gevonden.

Screenshot uit Me10

Exar

Bericht door Exar » wo apr 27, 2005 10:10 pm

Stel je toch eens voor, als je je krachten zou gaan gebruiken om de echte Problemen van de Wereld op te lossen...

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo apr 27, 2005 11:07 pm

Exar schreef:
Stel je toch eens voor, als je je krachten zou gaan gebruiken om de echte Problemen van de Wereld op te lossen...

HAHAHAHAHAHAHAHA!!! Ik pis bijna in mijn broek van het lachen ;D

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do apr 28, 2005 5:55 am

Exar schreef:

Exôr... als ik dát had gekunnen, had ik jou toch niet zo lang op een plastieke fietsen laten rijden?

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do apr 28, 2005 6:33 am

[quote="DeKerf"s"]
[
Exar schreef:

Exôr... als ik dát had gekunnen, had ik jou toch niet zo lang op een plastieke fietsen laten rijden?
[/quote]

Hier spreekt duidelijk een god in een notendop!

DK, jij bent weer goed bezig zeg.

dusssss©

Plons

Bericht door Plons » do apr 28, 2005 7:10 am

Wat kabouters al niet allemaal doen op een donkere avond in hun paddestoel

Raspect !

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » do apr 28, 2005 12:26 pm

Kerf for pope!

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » do apr 28, 2005 2:47 pm

Had je een paar ADV dagen over?!?

Mooi werk, goed bezig! ;)

Rigard
Contacteer:

Bericht door Rigard » do apr 28, 2005 4:28 pm

had je niet beter gewoon gelijk een heel nieuw frame kunnen ontwerpen ;), je zat toch lekker in die "flow" van het creëren.

En om Plons maar even na te praten, Raspect!

R.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » vr apr 29, 2005 7:01 am

Zulke creatievelingen maakt de mtb sport een stuk mooier.

Mave

Bericht door Mave » vr apr 29, 2005 2:54 pm

Helemaal goed.

Ik kan niet wachten tot je meer echt gaat creëren, ipv aanpassen (en da"s POSITIEF bedoeld!). Je hebt blijkbaar een erg leuke werkplaats tot je beschikking! Ik ben jaloers!

Ga door!

(heuh, wat doe ik nou op DP? Besta ik nog?)

Mave

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr apr 29, 2005 8:41 pm

Mave schreef:
Helemaal goed.

Ik kan niet wachten tot je meer echt gaat creëren, ipv aanpassen (en da"s POSITIEF bedoeld!). Je hebt blijkbaar een erg leuke werkplaats tot je beschikking! Ik ben jaloers!

Ga door!

(heuh, wat doe ik nou op DP? Besta ik nog?)

Mave

Goed om nog iets van je te horen Marcel! De werkplaats is die van mijn werk... helaas heb ik thuis niet zulk soort machines tot mijn beschikking.... :(

Mave

Bericht door Mave » vr apr 29, 2005 9:26 pm

Dat de werkplaats niet van jezelf is maakt niet uit........zolang je er gebruik van kunt maken!

Wil ik ook.........

Oja, maar ik moet eerst eens een plastieke fiets gaan bouwen denk ik.......

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » za apr 30, 2005 8:17 pm

Een mens kan er voor kiezen om overal maar klakkeloos achteraan te lopen. Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich zelf uitdenken en fabriceren. Dat laatste doe jij. Muchos Respectos!

Wordt lastig kiezen wat mee te nemen naar de Retro Ride eind juni lijkt mij. Of huur je een bus? ;)

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za apr 30, 2005 10:03 pm

Elevation12,000 schreef:
Of huur je een bus? ;)

Die heb ik al, dus no worries... Het probleem zal meer liggen in de keuze welke te rijden.... Eigenlijk niet zo heel lastig... Ik moet eerst nog eens zien of de WTB tegen die tijd al klaar is... er ligt nog veel te doen.. kleine details die heel veel tijd kosten helaas. Had me voorgenomen dit voorjaar te kunnen bollen op de WTB, maar dat gaat dus niet meer lukken. Het wachten zal het waard zijn, al zeg ik hetzelf. Er komen nog een paar erg fraaie deeltjes aan. Het nadeel is echter dat ook ik afhankelijk ben van anderen en de tijd die zij hebben...

Ninko

Bericht door Ninko » zo mei 01, 2005 4:37 pm

godsakkers weer netjes bezig jeroen... erg gaaf dat je dit allemaal zelf maakt/aanpast!!!!

Plaats reactie