Re:Stelling: DH wordt te extreem?!
Moderator:Beheerders
Naar aanleiding van het verhaal van Martijn zijn val In BWB, stel ik vraagtekens bij hoe de DH en freeride sport zich ontwikkeld.
Alles lijkt extremer en gevaarlijker te moeten en de fietsfabrikanten doen er vrolijk aan mee, door fietsen te maken met zoveel veerweg dat alles schijnbaar kan... de vering vangt de mogelijke fouten wel op...
Maar als het dan een keer fout gaat...
(Ik herinner me gebroken ribben...
ik herinner me een ontwrichte schouder...
Ik herinner me een gescheurde milt...)
dan gaat het ook goed mis. Ik denk dat ik bij bovenstaande voorbeelden geen namen hoef te zetten...
Is de techniek ons niet te ver voor? Kunnen de fietsen veel meer dan goed voor ons is? Schuilt het gevaar er niet in dat we denken alles onder controle te hebben met 200 mm veerweg voor en achter en 200 mm schijven en 3.0 banden dat we juist de zwakste schakel, de mens zelf, vergeten.
Ik herinner me een Todtnau enkele jaren geleden, waar een aantal mensen zich diep konden gaan schamen, nadat DeKerf"s en ik op nota bene een cross country fiets de hele freeride strecke zonder probleem en delen van de DH strecke naa beneden fietstenm waar anderen (met 200 mm veerweg toe stonden te kijken... Daarmee aangevend dat beheersing van de fiets en kennis van je eigen kunnen nog altijd belangrijker is, dan een M1 onder je gat (ik noem maar een voorbeeld...)
En hebben we met bv 15 cm niet net zoveel plezier? Zeker als we bedenken dat heel veel DH parcoursen met de juiste techniek ook nog met een hardtail te doen zijn.
Nogmaals benadrukken: het gaat hier om de verstrekkende gevolgen van de steeds extemer wordende parcoursen...
Alles lijkt extremer en gevaarlijker te moeten en de fietsfabrikanten doen er vrolijk aan mee, door fietsen te maken met zoveel veerweg dat alles schijnbaar kan... de vering vangt de mogelijke fouten wel op...
Maar als het dan een keer fout gaat...
(Ik herinner me gebroken ribben...
ik herinner me een ontwrichte schouder...
Ik herinner me een gescheurde milt...)
dan gaat het ook goed mis. Ik denk dat ik bij bovenstaande voorbeelden geen namen hoef te zetten...
Is de techniek ons niet te ver voor? Kunnen de fietsen veel meer dan goed voor ons is? Schuilt het gevaar er niet in dat we denken alles onder controle te hebben met 200 mm veerweg voor en achter en 200 mm schijven en 3.0 banden dat we juist de zwakste schakel, de mens zelf, vergeten.
Ik herinner me een Todtnau enkele jaren geleden, waar een aantal mensen zich diep konden gaan schamen, nadat DeKerf"s en ik op nota bene een cross country fiets de hele freeride strecke zonder probleem en delen van de DH strecke naa beneden fietstenm waar anderen (met 200 mm veerweg toe stonden te kijken... Daarmee aangevend dat beheersing van de fiets en kennis van je eigen kunnen nog altijd belangrijker is, dan een M1 onder je gat (ik noem maar een voorbeeld...)
En hebben we met bv 15 cm niet net zoveel plezier? Zeker als we bedenken dat heel veel DH parcoursen met de juiste techniek ook nog met een hardtail te doen zijn.
Nogmaals benadrukken: het gaat hier om de verstrekkende gevolgen van de steeds extemer wordende parcoursen...
Re:Stelling: DH wordt te extreem?!
ahja, waar heb ik die stelling eerst gelezen (beter gezegd eerst geschreven...)
PLons view :
Ik rij meer dan 15 jaar mtb.
Wat mij de laatste tijd vooral opvalt is dat sommige mensen over een fiets beschikken die hen toelaat dingen te doen omdat zij juist over zo een fiets beschikken maar niet over de technische bagage om met zo een fiets te rijden.
Maw de fiets kan meer als hun en als de fiets dan weigerd dan gaat het ERNSTIG verkeerd.
Het valt mij inderdaad op dat ik HEEL VEEL mensen ken die bepaalde dingen alleen maar doen met BIG BIKES (en heel veel van die mensen met die BigBike durven het zelfs niet met de BIG BIKE) terwijl andere mensen het gewoon doen met een hardtail bike met 10 cm voorvering.
Ik gun iedereen het plezier om met een Patat van een fiets rond te rijden, maar denk eens voor jezelf na hoe belachelijk jezelf maakt als daar een smurf iets wel doet met een xc bike wat jij niet doet. Heb jij dan nog plezier van je bigbike of plezier van je schaamte gevoel.
Opgelet : dit heeft onrechtstreeks te maken met het ongeval van Lautje.
Bwb gaar vooral verkeerd met mensen die er wel veel rijden en veel doen, bwb maakt het onderscheidt tussen mannen en jongens.
Maar ook ik ben van de overtuiging dat iedereen maar eens eerst moet leren rijden met een feits van 5-6" travel voordat ze naar een bigbike gaan.
Ik ben het vooral beu te moeten horen : ik doe dat wel maar enkel op mijn bigbike terwijl dezelfde hindernis genomen wordt door mensen met een hardtail xc bike met 10cm voorvering.
IK ga het nu al horen : Ja, maar "sommige" hebben echt de skills,... (iets wat ik ook heel veel hoor)
maar draai dat eens om "ik heb geens skills maar mijn fiets wel" want dat is net hetzelfde zeggen...
My point
(btw die stelling kwam er eerst door mij, maar ik delete-de hem maar Steelboy wou er over verder borduren)
PLons view :
Ik rij meer dan 15 jaar mtb.
Wat mij de laatste tijd vooral opvalt is dat sommige mensen over een fiets beschikken die hen toelaat dingen te doen omdat zij juist over zo een fiets beschikken maar niet over de technische bagage om met zo een fiets te rijden.
Maw de fiets kan meer als hun en als de fiets dan weigerd dan gaat het ERNSTIG verkeerd.
Het valt mij inderdaad op dat ik HEEL VEEL mensen ken die bepaalde dingen alleen maar doen met BIG BIKES (en heel veel van die mensen met die BigBike durven het zelfs niet met de BIG BIKE) terwijl andere mensen het gewoon doen met een hardtail bike met 10 cm voorvering.
Ik gun iedereen het plezier om met een Patat van een fiets rond te rijden, maar denk eens voor jezelf na hoe belachelijk jezelf maakt als daar een smurf iets wel doet met een xc bike wat jij niet doet. Heb jij dan nog plezier van je bigbike of plezier van je schaamte gevoel.
Opgelet : dit heeft onrechtstreeks te maken met het ongeval van Lautje.
Bwb gaar vooral verkeerd met mensen die er wel veel rijden en veel doen, bwb maakt het onderscheidt tussen mannen en jongens.
Maar ook ik ben van de overtuiging dat iedereen maar eens eerst moet leren rijden met een feits van 5-6" travel voordat ze naar een bigbike gaan.
Ik ben het vooral beu te moeten horen : ik doe dat wel maar enkel op mijn bigbike terwijl dezelfde hindernis genomen wordt door mensen met een hardtail xc bike met 10cm voorvering.
IK ga het nu al horen : Ja, maar "sommige" hebben echt de skills,... (iets wat ik ook heel veel hoor)
maar draai dat eens om "ik heb geens skills maar mijn fiets wel" want dat is net hetzelfde zeggen...
My point
(btw die stelling kwam er eerst door mij, maar ik delete-de hem maar Steelboy wou er over verder borduren)
Re:Stelling: DH wordt te extreem?!
Velen vergeten dat het tijd kost om het talent (als je dat hebt) te ontwikkelen door techniek en ervaring aan de mix toe te voegen. Alles moet sneller groter liever gisteren dan vandaag enz. Vandaag XCer morgen Berecloth.
Ik kan me een heel stuk vinden in jullie opmerkingen, maar ik vind het opmerkelijk dat ook hier de "peer pressure" weer wordt opgevoerd door de: "schaam je als iemand met een ht in T kan wat jij (niet) kunt met een FR bak" "separate the men from the boys", kunnen, durven en een houding dat jullie moeten bepalen op welke bike iemand rijdt.
Jammer, want jullie zijn invloedrijke mannen waar velen tegenop kijken.
Ik zou zeggen rijd op je eigen niveau, ontwikkel je techniek, rij tracks, tricks en stunts als je er klaar voor bent - zo niet, oefenen, proberen en onderwijl: have fucking fun. Het lijkt hier (en ook bij de buren) soms wel alsof de staatsbegroting van ons fietsen en onze brikken afhangt.
Ik kan me een heel stuk vinden in jullie opmerkingen, maar ik vind het opmerkelijk dat ook hier de "peer pressure" weer wordt opgevoerd door de: "schaam je als iemand met een ht in T kan wat jij (niet) kunt met een FR bak" "separate the men from the boys", kunnen, durven en een houding dat jullie moeten bepalen op welke bike iemand rijdt.
Jammer, want jullie zijn invloedrijke mannen waar velen tegenop kijken.
Ik zou zeggen rijd op je eigen niveau, ontwikkel je techniek, rij tracks, tricks en stunts als je er klaar voor bent - zo niet, oefenen, proberen en onderwijl: have fucking fun. Het lijkt hier (en ook bij de buren) soms wel alsof de staatsbegroting van ons fietsen en onze brikken afhangt.
-
- Berichten:820
- Lid geworden op:wo okt 31, 2001 10:06 am
Re:Stelling: DH wordt te extreem?!
Als eerst naar mijn mening heeft deze stelling helemaal niets te maken met Martijn, iedereen die Martijn kent en hem heeft zien rijden weet dat hij totaal niet teert op de mogelijkheden van z"n fiets.
Verder over de stelling, je bent het nog altijd zelf die de keuze maakt, denk niet dat het aan de fietsen ligt maar puur aan je eigen inschattings vermogen en zo hier en daar een portie brute pech.
Iedereen valt wel eens en je kan je daar bij bezeren. In T kun je nog eens vallen weer op staan en weer door gaan, Morzine gaat dat ook net als op veel van de DH tracks. In BWB ben je echter meteen de lul.
En idd je kan alles met een XC fiets rijden, alleen met een DH bike doe je ook de sprongen en gaat alles net wat harder.
Zelf ben ik nu ook niet echt een held op 2 wielen, vaak red ik me wel, soms gaat het echter fout. Maar op het moment dat jij (Plons) me de dubbel "liet" springen had jij denk ik toch ook niet gedacht dat ik op m"n plaat zou gaan? Maw shit happens, en als je niet te hard bent gevallen probeer je het nog eens, soms is het echter meteen game over. Dat is nu eenmaal de aard van de sport.
Dan nog, iedereen moet fijn zelf weten wat je rijdt, ben jij happy op je starre bak, mooi zo, rij jij graag met 2 km veerweg, ook goed. Zorg echter wel dat je binnen je eigen grenzen blijft.
Verder over de stelling, je bent het nog altijd zelf die de keuze maakt, denk niet dat het aan de fietsen ligt maar puur aan je eigen inschattings vermogen en zo hier en daar een portie brute pech.
Iedereen valt wel eens en je kan je daar bij bezeren. In T kun je nog eens vallen weer op staan en weer door gaan, Morzine gaat dat ook net als op veel van de DH tracks. In BWB ben je echter meteen de lul.
En idd je kan alles met een XC fiets rijden, alleen met een DH bike doe je ook de sprongen en gaat alles net wat harder.
Zelf ben ik nu ook niet echt een held op 2 wielen, vaak red ik me wel, soms gaat het echter fout. Maar op het moment dat jij (Plons) me de dubbel "liet" springen had jij denk ik toch ook niet gedacht dat ik op m"n plaat zou gaan? Maw shit happens, en als je niet te hard bent gevallen probeer je het nog eens, soms is het echter meteen game over. Dat is nu eenmaal de aard van de sport.
Dan nog, iedereen moet fijn zelf weten wat je rijdt, ben jij happy op je starre bak, mooi zo, rij jij graag met 2 km veerweg, ook goed. Zorg echter wel dat je binnen je eigen grenzen blijft.
Re:Stelling: DH wordt te extreem?!
Als reactie op Castor en TBAFKAN:
Van mij mag iedereeen rijden op de fiets die hij/zij wil... geen enkel probleem. Het punt is juist dat door te snel te gaan rijden op een big hit bike je jezelf te makkelijk overschat en de gevaren niet inziet... Tuurlijk, als je iets eenmaal op je DH-er gereden hebt durf je het daarna op een Fr-er ook wel aan en soms zelfs op de HT... andersom werkt dat helaas niet.
Daarbij wil ik niemand een schuldgevoel aanpraten, maar met mijn voorbeeld juist aangeven dat beheersing belangrijker is dan veel veerweg.
Van mij mag iedereeen rijden op de fiets die hij/zij wil... geen enkel probleem. Het punt is juist dat door te snel te gaan rijden op een big hit bike je jezelf te makkelijk overschat en de gevaren niet inziet... Tuurlijk, als je iets eenmaal op je DH-er gereden hebt durf je het daarna op een Fr-er ook wel aan en soms zelfs op de HT... andersom werkt dat helaas niet.
Daarbij wil ik niemand een schuldgevoel aanpraten, maar met mijn voorbeeld juist aangeven dat beheersing belangrijker is dan veel veerweg.
Re:Stelling: DH wordt te extreem?!
Plons schreef:
...... maar denk eens voor jezelf na hoe belachelijk jezelf maakt als daar een smurf iets wel doet met een xc bike wat jij niet doet......
Het gaat er toch niet om hoe JIJ op anderen overkomt? Het gaat er om of je plezier hebt in je sport. Of ga jij soms alleen naar bikeparks om anderen uit te lachen?
Re:Stelling: DH wordt te extreem?!
mijn naam is gert tholen,en ik downhill al vele jaren.
ik ben het eens dat het met de nieuwe bikes al harder gaat,maar vind tevens dat iedereen een big bike moet kunnen kopen,wat ik kan zeggen is overschat jezelf niet en probeer niet over je max heen te rijden ,maar een ongelukje zit in een klein hoekje.
tot slot, draag altijd goede bescherming en een mx helm en niet een downhill helm,het scheelt een hoop.
groeten gert tholen
ik ben het eens dat het met de nieuwe bikes al harder gaat,maar vind tevens dat iedereen een big bike moet kunnen kopen,wat ik kan zeggen is overschat jezelf niet en probeer niet over je max heen te rijden ,maar een ongelukje zit in een klein hoekje.
tot slot, draag altijd goede bescherming en een mx helm en niet een downhill helm,het scheelt een hoop.
groeten gert tholen
Re:Stelling: DH wordt te extreem?!
Mudfreak schreef:
[Plons schreef:
...... maar denk eens voor jezelf na hoe belachelijk jezelf maakt als daar een smurf iets wel doet met een xc bike wat jij niet doet......
Het gaat er toch niet om hoe JIJ op anderen overkomt? Het gaat er om of je plezier hebt in je sport. Of ga jij soms alleen naar bikeparks om anderen uit te lachen?
Heb jij plezier als je jezelf belachelijk maakt ?
Nogmaals, iedereen mag fietsen met wat hij wil, is tenslotte heel goed voor de economie.
De stelling is echter : big bikes vergeven weinig skills.
Gaat de big bike met jou rijden of jij met je bike ?
iedereen zijn plezier maar je merkt wel heel goed dat de marketing super goed werkt...
Re:Stelling: DH wordt te extreem?!
Een 8" DH fiets geeft in mijn geval meer "zelfvertouwen" om nieuwe dingen te proberen of om gewoon minder te remmen.
Maar ik weet wat ik aankan en waar mijn grens ongeveer ligt........maar als ik crash is het meestal omdat ik een domme
fout maak of mijn concentratie verlies, wat trouwens erg mensenlijk is.
Ik heb ook een 4" fully en daar doe ik bijna alles mee wat ik met mijn 8" DH ook doe, het is alleen veel harder/ruwer en minder foutjes vergevend = beter voor je techniek, maar niet voor je rug en knie"tjes.
Maar sommige parcours zijn wel erg extreem aan het worden, als je een fout maakt is de kans op een kwetsure of stukken erg groot en dan is de lol er voor mij een beetje af omdat ik dan niet meer relax op mijn fiets zit......en als ik niet genoeg zelfvertrouwen heb, gaat het meestal ook fout.
Ik schaam me der niet voor om een jump-gap niet te nemen als ik niet zeker ben dat ik em haal,
ook al rij ik op een 8" DH en doet iemand met een HT hem wel.
Des te meer respect voor de HT rijder die em wel doet, maar ik wil graag de week erna ook nog kunnen rijden.
En er zijn idd mensen die een DH fiets hebben en hem eigenlijk niet op zijn maximum benutten.
Maar wie zijn wij om te oordelen of die of die zijn fiets wel waard is ?
Ik ken ook mensen die een custom Harley hebben van + 25.000euro en er 8 keer per jaar mee naar een terras rijden
en 1 maal naar een Harley treffen...ieder zijn hobby.
Maar ik weet wat ik aankan en waar mijn grens ongeveer ligt........maar als ik crash is het meestal omdat ik een domme
fout maak of mijn concentratie verlies, wat trouwens erg mensenlijk is.
Ik heb ook een 4" fully en daar doe ik bijna alles mee wat ik met mijn 8" DH ook doe, het is alleen veel harder/ruwer en minder foutjes vergevend = beter voor je techniek, maar niet voor je rug en knie"tjes.
Maar sommige parcours zijn wel erg extreem aan het worden, als je een fout maakt is de kans op een kwetsure of stukken erg groot en dan is de lol er voor mij een beetje af omdat ik dan niet meer relax op mijn fiets zit......en als ik niet genoeg zelfvertrouwen heb, gaat het meestal ook fout.
Ik schaam me der niet voor om een jump-gap niet te nemen als ik niet zeker ben dat ik em haal,
ook al rij ik op een 8" DH en doet iemand met een HT hem wel.
Des te meer respect voor de HT rijder die em wel doet, maar ik wil graag de week erna ook nog kunnen rijden.
En er zijn idd mensen die een DH fiets hebben en hem eigenlijk niet op zijn maximum benutten.
Maar wie zijn wij om te oordelen of die of die zijn fiets wel waard is ?
Ik ken ook mensen die een custom Harley hebben van + 25.000euro en er 8 keer per jaar mee naar een terras rijden
en 1 maal naar een Harley treffen...ieder zijn hobby.
- Xircuit
- Berichten:3504
- Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
- Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
- Contacteer:
Re:Stelling: DH wordt te extreem?!
Ik denk dat mensen ook het idee hebben dat ze een BIGBIKE nodig hebben om DH te doen, terwijl het in veel van de gevallen ook te doen is op een simpelere FRbike of zelfs op een XC bike. Daar tegen over staat dat een mooie BIGBIKE erg leuk is om te hebben/bouwen/mee rond te rijden, min of meer om te posen of voor een bepaalde zelfvoldoening.(zelfbevlekking
). Ik rij relatief gezien (XC dan wel) op een "luxe" bike, maar ik heb het idee dat ik het potencieel er redelijk wel uit haal, al zal een beetje wedstrijd rijder op een zelfde fiets mij het snot voor de ogen rijden. Maar daar zitten weer andere risico"s aan vast.


Re:Stelling: DH wordt te extreem?!
Ik zou het niet weten...
Rij enkel lil" bikes!
Maar idd. skills blijven gewoon de basis... maakt niet uit hoeveel of hoe weinig veerweg of welke discipline dan ook.
Een newbie op een HT BWB laten afdalen schiet ook niet op.
En een ieder moet kunnen kopen wat ie wil kopen...
echter blijf binnen je grenzen zeker met DH, met een BIG bike kun je veel verder gaan omdat ie wat vergevingsgezinder is mjaah als het dan fout gaat, gaat ie goed fout want de snelheid ligt veelal hoger als met ene medium bike of HT met 80mm vorkje.
Aan de andere kant je max. wil je toch uitproberen/opzoeken om vooruit te komen qua skills of niet?
Goede protectie dus noodzaak...
Ik hou het bij BMX én 4X want een DH gebakje is me teveel geld.
Rij enkel lil" bikes!

Maar idd. skills blijven gewoon de basis... maakt niet uit hoeveel of hoe weinig veerweg of welke discipline dan ook.
Een newbie op een HT BWB laten afdalen schiet ook niet op.
En een ieder moet kunnen kopen wat ie wil kopen...
echter blijf binnen je grenzen zeker met DH, met een BIG bike kun je veel verder gaan omdat ie wat vergevingsgezinder is mjaah als het dan fout gaat, gaat ie goed fout want de snelheid ligt veelal hoger als met ene medium bike of HT met 80mm vorkje.
Aan de andere kant je max. wil je toch uitproberen/opzoeken om vooruit te komen qua skills of niet?
Goede protectie dus noodzaak...
Ik hou het bij BMX én 4X want een DH gebakje is me teveel geld.
Re:Stelling: DH wordt te extreem?!
Steelboy schreef:
(Ik herinner me gebroken ribben...
das toevallig, ik ook!
maar goed,
om Martijn zn actie dr bij te halen, Martijn is een rijder met skills zoals velen weten. Wat Plons aanhaalde, big bike geen skills, klopt maar in dit geval is dat zeker niet zo. Iedere keer als er een dergelijk ongeval plaats vindt laait deze discussie op en gaat iedereen nadenken, toch? Je weet nou eenmaal dat jeux de boulles en curling minder risico"s met zich meebrengen dan DH en freeride, als je op je bike stapt weet je dat dr mogelijke risico"s aan zijn verbonden. Maar om nou te zeggen dat het te extreem wordt, vind ik niet. Kijk naar de bike scene in Canada, US en Australie waar locals way sickere tricks uithalen dan hiero. Maar goed, iedereen zal zo zn verhalen hebben van crashes en kwetsuren, de een heftiger dan de ander. Zolang we het spelletje maar serieus blijven nemen en bewust zijn van mogelijke risico"s is het prima, toch?
Re:Stelling: DH wordt te extreem?!
Heb geen DH ervaring maar het klinkt net als motorrijden. Plenty people kopen direct een ss (supersport) en willen graag een knee down maken. Op die manier pushen mensen zichzelf, kom je op onbekend terrein en verlies je het gevoel van controle en ga je fouten maken. Dit word soms nog eens versterkt door het rijden in een groep. Sommige mensen kunnen niet goed tegen zichzelf zeggen: fuck it, ik rijd wel mijn eigen tempo..
Re:Stelling: DH wordt te extreem?!
@ Steelboy: haal je je eigen argumentatie niet meteen onderuit? Het ligt volgens mij zeker niet aan de bikes op zich, maar aan het ventje dat erop zit zoals je zelf al zegt. De "industrie" is hier dus naar mijn mening zeker niet de hoofdschuldige.
@ Plons: jij weet goed genoeg wat voor bike ik heb en dat ik absoluut niet de skills heb om de limieten van die bike op te zoeken. Ik val dus in de categorie mensen die jij aanhaalt. Maar primo ik ben een liefhebber van mooie spullen en secundo mijn huidige bike geeft me wel het nodige vertrouwen om zelfs een aantal kleinere dingen (in de ogen van rijders met meer skills bedoel ik dan) te doen die me meer rijplezier bezorgen. En het is ook absoluut zo dat mijn bike me al de nodige fouten vergeven heeftWat is daar mis mee?
Bovendien ben ikzelf denk ik een vrij goed bewijs dat het niet aan de bike ligt, maar aan het feit of het ventje dat eropzit zijn eigen grenzen kent en ernaar rijdt. Ik fiets zelf ook al 20 jaar (zowel race als mtb) en heb al de nodige breuken achter de rug. Met DH ben ik nog maar enkele jaren bezig en ik rij zeer voorzichtig, gewoonweg omdat ik geen zin meer heb om om de haverklap met gebroken botten te zitten. Dat is een eigen zeer bewuste keuze. Gevolg is natuurlijk dat ik mij in de ogen van sommigen misschien belachelijk maak, maar dat kan mij dus eerlijk gezegd geen reet schelen.
@ Plons: jij weet goed genoeg wat voor bike ik heb en dat ik absoluut niet de skills heb om de limieten van die bike op te zoeken. Ik val dus in de categorie mensen die jij aanhaalt. Maar primo ik ben een liefhebber van mooie spullen en secundo mijn huidige bike geeft me wel het nodige vertrouwen om zelfs een aantal kleinere dingen (in de ogen van rijders met meer skills bedoel ik dan) te doen die me meer rijplezier bezorgen. En het is ook absoluut zo dat mijn bike me al de nodige fouten vergeven heeftWat is daar mis mee?
Bovendien ben ikzelf denk ik een vrij goed bewijs dat het niet aan de bike ligt, maar aan het feit of het ventje dat eropzit zijn eigen grenzen kent en ernaar rijdt. Ik fiets zelf ook al 20 jaar (zowel race als mtb) en heb al de nodige breuken achter de rug. Met DH ben ik nog maar enkele jaren bezig en ik rij zeer voorzichtig, gewoonweg omdat ik geen zin meer heb om om de haverklap met gebroken botten te zitten. Dat is een eigen zeer bewuste keuze. Gevolg is natuurlijk dat ik mij in de ogen van sommigen misschien belachelijk maak, maar dat kan mij dus eerlijk gezegd geen reet schelen.
Re:Stelling: DH wordt te extreem?!
stelling :
big bike vergeeft veel, maar als de big bike niet meer kan volgen met iemand die niet over de nodige skills bezit, gaat het goed verkeerd. en zijn de gevolgen niet te overzien
daar gaat het vooral over.
big bike vergeeft veel, maar als de big bike niet meer kan volgen met iemand die niet over de nodige skills bezit, gaat het goed verkeerd. en zijn de gevolgen niet te overzien
daar gaat het vooral over.
Re:Stelling: DH wordt te extreem?!
Daar heb je dan weer wel gelijk in, maar ook dat heeft voor mij niet noodzakelijk met de bike zelf te maken. Bij iemand die zijn eigen skills te ver overschat, zal het met om het even welke bike regelmatig goed fout gaan en ligt het dus eigenlijk toch vooral aan de dommigheid van de zichzelf overschattende biker.
Re:Stelling: DH wordt te extreem?!
Ik moet zeggen dat deze discussies een beetje de sport opfokken. Het zet mensen ertoe aan dat ze zich teveel in gaan houden omdat ze bang zijn voor de mening van een ander. Tuurlijk moet je je eigen grenzen kennen, maar die moeten niet gesteld worden door mensen die vinden dat je het niet waard bent om een DH bike te rijden.
Ik zie gasten in T en BWB zenuwachtig rondrijden omdat ze de hete adem van zogenaamde critici in hun nek voelen...
Dat lijkt me niet de bedoeling van de sport...
Daarnaast zie ik genoeg gasten die hun machine wel voor een groot deel kunnen rocken, maar die totaal geen kaas hebben gegeten van hoe ze die een beetje in conditie moeten houden. Moeten we hen dan ook niet hun plezier ontnemen als we toch bezig zijn?
En de industrie die ons pushed? Hoezo? vraag maakt aanbod. Geen hond die werkelijk een 5th, een Foes of M1 nodig heeft, dat maken we onszelf wijs; de fetish van de biker en geen keiharde marketing van de industrie.
Ik zie gasten in T en BWB zenuwachtig rondrijden omdat ze de hete adem van zogenaamde critici in hun nek voelen...
Dat lijkt me niet de bedoeling van de sport...
Daarnaast zie ik genoeg gasten die hun machine wel voor een groot deel kunnen rocken, maar die totaal geen kaas hebben gegeten van hoe ze die een beetje in conditie moeten houden. Moeten we hen dan ook niet hun plezier ontnemen als we toch bezig zijn?
En de industrie die ons pushed? Hoezo? vraag maakt aanbod. Geen hond die werkelijk een 5th, een Foes of M1 nodig heeft, dat maken we onszelf wijs; de fetish van de biker en geen keiharde marketing van de industrie.
Re:Stelling: DH wordt te extreem?!
ik vind het meer dan normaal dat iemand groeit in hetgeen dat hij doet, ik denk dat niemand leert downhillen met remmen los, of voor den 1e keer een drop van 2 meter gaat springen.
Ik denk ook wel dat de media e.d. veel te ver gaan. Ze moeten sensatie verkopen, anders wordt er niet naar gekeken.... Eigenlijk vind ik redbull rampage bv ook wat te ver gaan, zieke drops, no handed en van dat allemaal... absolute wereldklassen met een vleugje *jackass*. Doorsnee mensen die dit niet kunnen inschatten zien enkel het jackass gedeelte ervan terwijl die mensen allemaal veel ervaring hebben. Langs de ene kant ben ik wel gelukkig dat goed materiaal veel geld kost, beetje drempel verlagend voor 14-jarige jackass wannabee"s. en als ze dan een "carrefour big bike" hebben, dan is de fiets rapper kapot dan ze erop kunnen springen.
Ik denk ook wel dat de media e.d. veel te ver gaan. Ze moeten sensatie verkopen, anders wordt er niet naar gekeken.... Eigenlijk vind ik redbull rampage bv ook wat te ver gaan, zieke drops, no handed en van dat allemaal... absolute wereldklassen met een vleugje *jackass*. Doorsnee mensen die dit niet kunnen inschatten zien enkel het jackass gedeelte ervan terwijl die mensen allemaal veel ervaring hebben. Langs de ene kant ben ik wel gelukkig dat goed materiaal veel geld kost, beetje drempel verlagend voor 14-jarige jackass wannabee"s. en als ze dan een "carrefour big bike" hebben, dan is de fiets rapper kapot dan ze erop kunnen springen.
Re:Stelling: DH wordt te extreem?!
Luc schreef:
Met DH ben ik nog maar enkele jaren bezig en ik rij zeer voorzichtig, gewoonweg omdat ik geen zin meer heb om om de haverklap met gebroken botten te zitten. Dat is een eigen zeer bewuste keuze. Gevolg is natuurlijk dat ik mij in de ogen van sommigen misschien belachelijk maak, maar dat kan mij dus eerlijk gezegd geen reet schelen.
En dat waardeer ik... echter, juist doordat de fiets meer aan kan, bestaat er het gevaar dat je dingen gaat doen die je zelf nog niet aan kunt... daar schuilt het gevaar.
Jij hebt dit blijkbaar ook in de gaten, doordat je naar eigen zeggen voorzichtig en voor de lol rijdt!
Re:Stelling: DH wordt te extreem?!
Steelboy schreef:
[Luc schreef:
Met DH ben ik nog maar enkele jaren bezig en ik rij zeer voorzichtig, gewoonweg omdat ik geen zin meer heb om om de haverklap met gebroken botten te zitten. Dat is een eigen zeer bewuste keuze. Gevolg is natuurlijk dat ik mij in de ogen van sommigen misschien belachelijk maak, maar dat kan mij dus eerlijk gezegd geen reet schelen.
En dat waardeer ik... echter, juist doordat de fiets meer aan kan, bestaat er het gevaar dat je dingen gaat doen die je zelf nog niet aan kunt... daar schuilt het gevaar.
Jij hebt dit blijkbaar ook in de gaten, doordat je naar eigen zeggen voorzichtig en voor de lol rijdt!
En hiermee bevestig je nogmaals mijn argument (en ontkracht je het jouwe des te meer vind ik) dat het vooral aan het ventje ligt en niet aan de bike of marketing ... Iedereen met een minimum aan gezond verstand zou toch moeten weten dat een superbike wel zo fijn is en wel degelijk z"n voordelen heeft, maar je moet er nog altijd zelf mee rijden. Als iemand zo dom is om zomaar te reageren op een marketing hype, dan ligt dat volledig aan die persoon zelf en niet aan de marketing op zich, da"s tenslotte nu net het doel van marketing, die jongens doen maar net hun werk. Ik vind dat er over het algemeen nogal licht over de verantwoordelijkheid van de consument gedaan wordt.
-
- Berichten:1881
- Lid geworden op:vr okt 19, 2001 10:46 am
Re:Stelling: DH wordt te extreem?!
Mjin view:
Ik ben opgegroeid met atb"s, zit aan evenzoveel jaren als Plons.
In 1992 was een RockShox met elastomeren al uniek wel 45mm veerWEG met de nadruk op weg foetsie.
Pas later VEEL later kwamen de 15cm achtervering fietsen, man dan had je wat zeg een echte Canondale Super V DH4000.........inmddels al een veredelde cross country fiets.
Echter doordat je jarenlang afgestraft bent geweest voor je stuurfouten weet je wel hoe een fiets zich gedraagd in de grensgebieden of eroverheen.
Dat is een elementaire solide basis onmisbaar imho.
Vandaag de dag zijn de FS-en voor jan modaal bereikbaar. Probleem is dat de basis ontbreekt. Als het dan misgaat gaat het goed mis.
En als je bij de minder ervaren rijder ziet bij welke snelheid het al misgaat kunnen we ons alleen maar gelukkig prijzen dat het niet vaak ersntiger afloopt.
In mijn optiek laat een moderne FS met mega remmen enorme snelheden en fouten toe die uiteindelijk grote crashes kunnen veroorzaken.
Downhill parcoursen worden steeds uitdagender, echter je zit zelf op die fiets en een ieder dient zijn eigen grens te trekken. In die context kunnen de parcoursbouwers en de fietsenfabrikanten NIETS worden aangerekend.
DH is een serieuze aangelegenheid en gezien het aantal bomen waar je op kunt klappen vind ik de verwondingen nog meevallen.
Dat sommigen jackass achtig vliegen [In Schoorl achter het parcours werden HELE GROTE JUMPS >5m met de wielen los van duin naar duin gemaakt] baart mij wel zorgen. Dan is het niet de vraag of er ooit een DP dode valte te betreuren, maar wanneer hij valt te betreuren.
GVD klink als een ouwe lul zeg.
Moet maar weer eens snel naar een funpark whoei.
E
Ik ben opgegroeid met atb"s, zit aan evenzoveel jaren als Plons.
In 1992 was een RockShox met elastomeren al uniek wel 45mm veerWEG met de nadruk op weg foetsie.
Pas later VEEL later kwamen de 15cm achtervering fietsen, man dan had je wat zeg een echte Canondale Super V DH4000.........inmddels al een veredelde cross country fiets.
Echter doordat je jarenlang afgestraft bent geweest voor je stuurfouten weet je wel hoe een fiets zich gedraagd in de grensgebieden of eroverheen.
Dat is een elementaire solide basis onmisbaar imho.
Vandaag de dag zijn de FS-en voor jan modaal bereikbaar. Probleem is dat de basis ontbreekt. Als het dan misgaat gaat het goed mis.
En als je bij de minder ervaren rijder ziet bij welke snelheid het al misgaat kunnen we ons alleen maar gelukkig prijzen dat het niet vaak ersntiger afloopt.
In mijn optiek laat een moderne FS met mega remmen enorme snelheden en fouten toe die uiteindelijk grote crashes kunnen veroorzaken.
Downhill parcoursen worden steeds uitdagender, echter je zit zelf op die fiets en een ieder dient zijn eigen grens te trekken. In die context kunnen de parcoursbouwers en de fietsenfabrikanten NIETS worden aangerekend.
DH is een serieuze aangelegenheid en gezien het aantal bomen waar je op kunt klappen vind ik de verwondingen nog meevallen.
Dat sommigen jackass achtig vliegen [In Schoorl achter het parcours werden HELE GROTE JUMPS >5m met de wielen los van duin naar duin gemaakt] baart mij wel zorgen. Dan is het niet de vraag of er ooit een DP dode valte te betreuren, maar wanneer hij valt te betreuren.
GVD klink als een ouwe lul zeg.
Moet maar weer eens snel naar een funpark whoei.
E
Re:Stelling: DH wordt te extreem?!
Elke hobby/sport brengt de nodige risico"s met zich mee, waar jij je als beoefenaar terdege van bewust moet zijn. Dat is een keuze die je vooraf moet maken, als je met de gevolgen geen vrede kan nemen in het geval het misloopt, moet je gewoon iets anders kiezen. DH is gevaarlijk, dat weet je. Fabricanten leveren gewoon het spul waar wij om vragen, wat wij ermee doen is onze verantwoordelijkheid. (ik lag zelf 8 maanden hospitaal na een motorongeluk op circuit, fout van een andere piloot, met als resultaat dat mijn lichaam vol metal zit en steeds pijn heb. Spijtig, niet mijn schuld, maar je dient te weten dat zoiets kan gebeuren en de risico"s EN gevolgen aanvaarden, niet zeuren achteraf.)
Re:Stelling: DH wordt te extreem?!
BOMBPROOF erik schreef:
Vandaag de dag zijn de FS-en voor jan modaal bereikbaar. Probleem is dat de basis ontbreekt. Als het dan misgaat gaat het goed mis.
E
Ben het eens met Erik en natuurlijk de starters van de stelling, rij nu een jaar of 10 ATB in Nederland en daar buiten, dus kan zeggen dat ik qua techniek een goed tot uitstekende basis heb. Mag dan wel geen echte DH-bak hebben, maar kan met mijn kona op elk parcours uit de voeten. En als ik het niet vertrouw dan gewoon afstappen - beter met grote verhalen zelf naar huis, als door één groot verhaal naar huis gebracht worden.
En tuurlijk als je je grenzen wil verleggen dan ga je wel eens onderuit. Maar dan weet je van te voren dat je hier kans op hebt en stel je je er op in.
Dus de algehele stelling klopt (volgens mijn mening dan); als je de techniek niet hebt, heb je ook niks aan die dikke 20 cm veerweg, vroeg of laat kom je ergens waar je de techniek nodig hebt.
Conclusie; leer eerst maar eens op een normale fully of hardtail naar beneden te komen en dan mag je het op een grote DH-bak proberen ;D.
En dit hierboven is geen gezever, ben er zelf ook hardleers achtergekomen, door lekker stoer in de alpen zo"n dikke bike te huren en dan naar beneden te racen. Naar mate je dan de grens verlegd gaat de bike met jou opstap en niet jij met de bike en dan moet je oppassen. Dus bij mij was de lol er toen vlug af en ben lekker op mijn Super V"tje naar beneden gegaan. Iets minder hard maar wel met controle waardoor je een veel lekkerder gevoel krijgt als je een keer een mooie drop of sprong maakt.
-
- Forumbeheerder
- Berichten:5232
- Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
Re:Stelling: DH wordt te extreem?!
een van de hoofdredenen waarom ik in DH zit is net omdat ik vind dat de risico"s zo goed meevallen.
Ik ben bijna 11 jaar aan t rijden, waarvan een 5tal in DH. Gevolgen: 1 gebroken duim, 1 gebroken sleutelbeen, een serie littekens en een drankprobleem
Mocht ik evenlang voetballen of judo doen, waren mijn knieen gegarandeerd veel meer kapot.
Mocht ik MX rijden had ik geen enkel bot meer over
Mocht ik een baan moto hebben leefde ik misschien niet meer.
Voorbeeldje: Todtnau wildride: nix leuker als beide remmen effie aantikken aan die gravel bocht en dan volle bak gas bijgeven: met twee wielen door de bocht driften. op een R1 zou ik in een rolstoel zitten.
My point: ken je grenzen.
Plons heeft deels gelijk in de zin dat big bikes de grenzen verleggen en voor onervaren rijders fel vervagen. Gert heeft gelijk dat iedereen toegan moet hebben tot die bikes, zodat de sport geen elite ding is.
Luc heeft gelijk dat ondanks bike en gear, het op jezelf aankomt. En das nu net de 2e hoofdreden waarom ik graag DH doe. De confrontatie met jezelf: conentratie, kracht, reflex, inschatting, techniek, inzicht.......
Maar ja t gaat al eens mis. kijk naar John whatshisname. Pro rijder die zich in coma gereden heeft. Ik ben zelf niet het grote talent dat ik wilde zijn, maar de confrontatie met mijn grenzen, da is de essentie van de sport. En HIER kom t de kat op de koord: ni marketing pressure is t probleem, PEER PRESSURE daar draait t om.
Hoe reageer je onder druk van je vrienden die staan te kijken. Voorbeeld: I screw up. Ik weet da ik maar half zo goed rij als ik iemand zie kijken. Stevo daarentegen, krijgt er een push van en gaat nog een stap verder dan mochtt er niemand zijn. Misschien verklaart dit bijvoorbeeld dat hij meer crashes heeft dan ik.
Peer pressure maakt dat je een grotere fiets koopt dan goed is om de zaak te leren, peer pressure maakt dat je grotere dingen doet dan je aankan. En tot op zekere hoogte is dat goed. Anders reed iedereen nog gewoon cyclocross. Maar als t fout gaat zit dit er vaak tussen...
Ik ben bijna 11 jaar aan t rijden, waarvan een 5tal in DH. Gevolgen: 1 gebroken duim, 1 gebroken sleutelbeen, een serie littekens en een drankprobleem

Mocht ik evenlang voetballen of judo doen, waren mijn knieen gegarandeerd veel meer kapot.
Mocht ik MX rijden had ik geen enkel bot meer over
Mocht ik een baan moto hebben leefde ik misschien niet meer.
Voorbeeldje: Todtnau wildride: nix leuker als beide remmen effie aantikken aan die gravel bocht en dan volle bak gas bijgeven: met twee wielen door de bocht driften. op een R1 zou ik in een rolstoel zitten.
My point: ken je grenzen.
Plons heeft deels gelijk in de zin dat big bikes de grenzen verleggen en voor onervaren rijders fel vervagen. Gert heeft gelijk dat iedereen toegan moet hebben tot die bikes, zodat de sport geen elite ding is.
Luc heeft gelijk dat ondanks bike en gear, het op jezelf aankomt. En das nu net de 2e hoofdreden waarom ik graag DH doe. De confrontatie met jezelf: conentratie, kracht, reflex, inschatting, techniek, inzicht.......
Maar ja t gaat al eens mis. kijk naar John whatshisname. Pro rijder die zich in coma gereden heeft. Ik ben zelf niet het grote talent dat ik wilde zijn, maar de confrontatie met mijn grenzen, da is de essentie van de sport. En HIER kom t de kat op de koord: ni marketing pressure is t probleem, PEER PRESSURE daar draait t om.
Hoe reageer je onder druk van je vrienden die staan te kijken. Voorbeeld: I screw up. Ik weet da ik maar half zo goed rij als ik iemand zie kijken. Stevo daarentegen, krijgt er een push van en gaat nog een stap verder dan mochtt er niemand zijn. Misschien verklaart dit bijvoorbeeld dat hij meer crashes heeft dan ik.
Peer pressure maakt dat je een grotere fiets koopt dan goed is om de zaak te leren, peer pressure maakt dat je grotere dingen doet dan je aankan. En tot op zekere hoogte is dat goed. Anders reed iedereen nog gewoon cyclocross. Maar als t fout gaat zit dit er vaak tussen...
Re:Stelling: DH wordt te extreem?!
OK, klaar... en dan nu iedereen fietsen met wat dan ook
