Re:Magura Royal blood met shimano = probs

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
BLRacing
Magura Royal blood met shimano = probs

Bericht door BLRacing » zo mar 13, 2005 2:51 pm

Ik ben er misschien heel laat mee maar het volgende is mij dus vorig jaar overkomen. In juli vorig jaar heb ik mijn enduro laten servicen bij een shop in Amersfoort. Onder andere mijn XTR schijfremmen laten nakijken en ontluchten.
Wat hebben ze nou gedaan. Ze hebben alle olie eruit gehaald en er Magura Royal Blood in gespoten. Waarom ze dat hebben gedaan beats me. Toen kreeg ik al het gevoel dat dit wel eens een interessant avontuur kon gaan worden ;D.

Vakantie Frankijk: De eerste druppel zag ik al na een dag en de rest van de vakantie ging eigenlijk best goed met de remmen behalve dat de Koolstop remblokken letterlijk in de fik vlogen.

Cristalp week: Hier begon de ellende. Eerste paar dagen zag ik al de lekkages aan het reservoir ernstiger werden. Toen heb ik bij een shop shimano remolie gehaald en dit in de leidingen gespoten. Volgende dag zijn we gaan fietsen en echt uit alle mogelijke openingen kwam olie. Een zeer kritieke situatie aangezien een vriend van mij ook al met lekkages aan zijn Hope schijfjes zat. Hij kon dus al niet meer fietsen omdat zijn probleem onoplosbaar bleek. Uiteindelijk heb ik met het lenen van zijn achterem toch de Cristalp uit kunnen rijden.

De voorrem was kompleet naar de filistijnen. Alle afdichtingen waren opgevreten door het gebruik van een ander merk olie. Achterrem was in orde maar de voorrem werd uiteraard door mijn dealer vervangen in combinatie met garantie van Shimano.

Conclusie: Minerale olie betekend niet dat Royal Blood van Magura uit te wisselen valt met Shimano Oil ondanks dat het allebei minerale oliën zijn. Het staat ook bovenop het kapje van het reservoir, alleen shimano olie gebruiken.
Dus Hierbij wou ik jullie even waarschuwen dat je bestens de adviezen van de fabrikanten kan opvolgen en niet zomaar oliën van andere merken moet gaan gebruiken. Zelfs voor remblokken wil ik jullie waarschuwen. Gebruik het standaard spul of ga voor een groot gerenomeerd merk als EBC.

You have been warned ;)

Sven

Bericht door Sven » zo mar 13, 2005 3:06 pm

Staat er niet op die kapjes:

"Use only Shimano Mineral Oil"

::) Beetje raar dat ze dat bij jou hebben geflikt....

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » ma mar 14, 2005 10:17 am

zeer vreemd

ik heb da royal blood al een jaar in mn XT"s zitten, en da werkt gewoon.

mtbgappie

Bericht door mtbgappie » ma mar 14, 2005 6:09 pm

ja ik gebruik ook dat spul van magura want dat van shimano hadden we even niet meer en rij er nu mee dan een jaar mee zonder ook maar iets aan problemen
dus misschien had jij super pech

bettes

Bericht door bettes » ma mar 14, 2005 6:46 pm

Zeker dat ze er geen dot olie (voor hope, hayes, synthetisch dus) in hebben gedaan? dan krijg je de verschijnselen die jij beschijft. Een minerale olie is niet, of veel minder aggresief. Daardoor kunnen de seals van een magura/shimano geen synthetische olie aan en harden de seals van hope/hayes uit als je er minerale olie in gooit.

Zo een dingen zijn de reden waarom ik alles zelf heb leren doen aan mijn bike...

greetz
bettes

BLRacing

Bericht door BLRacing » di mar 15, 2005 12:16 pm

De monteur zij zelf dat hij er Royal blood in heeft gedaan :?. Maar ja dat kan ik niet zien behalve dat royal blood blauw is dacht ik maar dat weet ik niet meer. Ik vond die monteur al niet zo snugger overkomen dus misschien heeft hij er inderdaad DOT olie ingekieperd ;D. Maar nogmaals hij zei zelf dat ie er Koningklijk Bloed in had gedaan >:(.

Als jullie andere ervaringen hebben met royal blood dan zal het misschien wel eens kunnen betekenen dat er juist DOT in is gegooid ;D

freeko

Bericht door freeko » wo mar 16, 2005 10:07 pm

Kun je wel bij nieuwe hayes remmen de dot 4 vervangen door minerale olie of geeft dat ook problemen???

bettes

Bericht door bettes » wo mar 16, 2005 10:28 pm

neen, minerale olie in remmen voor Dot geeft harde seals op termijn. Maar dot olie is makkelijker te vinden dan minerale olie(in ieder tankstation bijna), hierdoor gaat zich dat probleem niet snel stellen.

stelregel: minerale olie in je remmen voor minerale olie, dot in dot remmen en balsamico op je wokgroenten ;)

greetz
bettes

legion
Contacteer:

Bericht door legion » wo mar 16, 2005 11:11 pm

En als je Dot 4 en 5 door elkaar gaat gooien, gaat dat nog problemen opleveren?

bettes

Bericht door bettes » wo mar 16, 2005 11:36 pm

neen, normaal niet. Staat normaal wel op de busjes op of ze mengbaar zijn of niet. Ik heb hier een busje 4 die mengbaar is met 5.1 (niet 5 want is geloof ik minerale olie voor citroens of zo)
Maar als je iets beter zoekt vind je ook wel 5.1 die heeft een hoger kookpunt dan 4 en gaat daarom minder snel bubbels en lucht op de rem vormen... als je hard remt dan toch.

Maar normaal kan je de twee mengen, toch is het beter om ze gescheiden te houden... even de 5.1 eruit laten en terug vullen met 4.

greetz
bettes

wictor

Bericht door wictor » vr mar 18, 2005 10:31 am

Hmm. Ik heb een week of twee geleden ook wat Royal Blood in m"n XTR"s gedaan. "k Zie nie wat voor verschel er zou zijn. Zowel Royal Blood als Shimano troep zijn hoofdzakelijk dezelfde substantie.

Ik weet dat Magura USA ooit gezegd heeft: ""tuurlijk kan er Shimano olie in, maar dan ben je wel je garantie kwijt". Net als met andere remblokken. Ik heb nog nooit van seal problemen gehoord.

Ik denk - eerlijk gezegd - dat bij Benjamin het probleem eerder een kwestie is van overflow onder hoge druk/temperatuur. In dat steile straatje in Verbier ging de olie nochtans koken, en de meeste remmen hebben een overflow gaatje bij het reservoir (om een exploderende pakkingen te voorkomen).

Als ik m"n Rocky een nacht ondersteboven laat staan komt er bij m"n Hayes Mag+ ook een druppelje olie uit de het overflow gaatje.

BLRacing

Bericht door BLRacing » za mar 19, 2005 9:45 pm

Ja maar dan zat het gaatje overal ;D want hij lekte echt uit alle hoeken en gaten. Wat we ook probeerden, de lekkages waren niet te stoppen.
Hoe bevallen jouw xtr"s tot nu toe Eric?

wictor

Bericht door wictor » ma mar 21, 2005 10:17 am

"t Is nog even wennen. DualControl is lang niet zo"n drama als ik had verwacht, en de remmen doen het op zich goed. Ik heb de blokjes ingeremd en voor de zekerheid even uitgebakken.

Ik ben de enige van het team die geen last heeft van vroegtijdige slijtage. Het drukpunt is o.k. (maar niet zo hard als Hope of Hayes), en de remkracht is voldoende - misschien zelfs meer dan m"n 165 Hope Mini"s. Pieper e.d. heb ik ook nog geen last van gehad.

michel2

Bericht door michel2 » do mei 05, 2005 9:37 am

hoi leerink, wat een verhaal zeg!altijd kut dat gekloot met schijfremmen. wat ik me afvraag is het volgende hoe veel tijd zat er tussen het verlaten van de fietsen maker en het fietsen in franrijk en de transalp?

als ik het zo lees denk ik dat de olie prima was die er in zit, het probleem zal um in de bbb blokken liggen, ik had in het verleden meer contact met margura en die vertelde mij dat ook bbb blokken ook veel warmer werden dan hun eigen blokken, wat er toe leid dat het hele systeem veel heter word en dat het overdrukventiel niet meer toereikend is.

een probleem hier bij is dat je dit in nederland niet merkt maar als je dus inderdaad half weg een afdaling staat in de dolemieten!!wat bij jouw dus frankrijk werd.

verder als ik het goed begrepen heb kun je bijna alle dot mengen behalve 5.1 maar goed,mengen doen we in de keuken en anders liever niet!

hoe is dit nu verder afgelopen wat zeiden ze in ammersfoort?ik moet zeggen dat ik dacht dat dat beste een goed zaak was met bekwaam personeel!

groetjes michel

walter

Bericht door walter » vr mei 06, 2005 11:06 pm

Vreemd verhaal, dat Shimano remmen van gaan lekken van Royal Blood.
Zelf geen ervaring mee, maar ik vraag me af of ze ook niet hadden gelekt als een vergiet, wanneer ze er meteen S. olie in hadden gedaan.
Je zegt dat ze de olie hebben vervangen, daar moet een goede reden voor zijn geweest, oftewel er mankeerde waarschijnlijk al eerder iets aan de rem.
Shimano gebruikt ook geen wonderolie (letterlijk en figuurlijk), net als Magura. Of geloven jullie graag dat er speciaal vor de remmetjes van dhr. Shimano een nieuwe olie wordt uitgevonden?

Kjiratsiekoedel
Contacteer:

Bericht door Kjiratsiekoedel » zo mei 08, 2005 7:44 am

michel2 schreef:
als ik het zo lees denk ik dat de olie prima was die er in zit, het probleem zal um in de bbb blokken liggen, ik had in het verleden meer contact met margura en die vertelde mij dat ook bbb blokken ook veel warmer werden dan hun eigen blokken, wat er toe leid dat het hele systeem veel heter word en dat het overdrukventiel niet meer toereikend is.

Dit zegt iedere fabrikant natuurlijk. "t Kan best waar zijn, maarja....

[
michel2 schreef:
verder als ik het goed begrepen heb kun je bijna alle dot mengen behalve 5.1 ....

Ik heb het eens opgezocht.
dot 5 kan je niet mengen met welke dot olie dan ook (mineraal)
dot 5.1 kan worden gemengd met dot 4 (synthetisch)
dot 3, 2, 1 worden volgens mij niet meer gebruikt

walter

Bericht door walter » wo mei 11, 2005 1:13 pm

Ik lees:
DOT

DOT betekent: Department Of Transport. Dit is een organisatie die bepaalt waaraan remvloeistoffen moeten voldoen. Remvloeistoffen zijn er in vele kwaliteiten. Bekend zijn de DOT 3, 4, 5 en 5. 1. De soorten 3, 4 en 5.1 zijn op glycolbasis en kleurloos tot een beetje ambergeel en zijn onderling te mengen. DOT 5 is op siliconenbasis en mag niet worden vermengd. Omdat remvloeistof sterk hygroscopisch is, moet je geen oude gebruiken, maar steeds nieuwe, goed afgesloten remvloeistof.
Meer DOT leesvoer.
Lijkt me duidelijk genoeg.
Verder mogen jullie www.dot.gov eens doorspitten.
Anders levert dit misschien nog wat extra info op.
ff je frans wat ophalen.

Plaats reactie