Re:Prijs je rijk......

Deel hier je goede en slechte ervaringen met betrekking tot service of garantie van een product, merk of dealer.

Moderator:Beheerders

BF = DeJean
Forumbeheerder
Berichten:5232
Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
Re:Prijs je rijk......

Bericht door BF = DeJean » do jan 27, 2005 4:32 pm

let"s cool it kids.

of een LBS je nu "ript" (Pornking"s point) of net een arme drommel is met heel de wereld tegen hem (Luc"s point) maakt geen zier uit: doe je huiswerk en tel uit je winst. Stop toch met die slachtoffer-rol

Als consument heb je maar 1 opdracht: shoppen!
Als een e-shop goedkoper is, én hij levert, dan weet je wat je te doen staat. En nee PK da is geen stenen in de vitrine van de lbs gooien, maar gewoon beslissen of je daar koopt. Argument pro lbs is service.

En of die duitse prijzen legit zijn of ni, daar lig ik echt ni wakker van. das t probleem van de zaakvoerders en de fiscus. Alsof wij belgen iemand op de vingers te tikken hebben qua belastingsontduiking ;-)

bottom line: als je teveel betaald hebt, is de lbs geen schurk, dan ben jij als consument gewoon lui/dom geweest door niet beter te sjoppen

ps: tussen e-shops onderling is t verschil soms enorm (voorbeeldje: DX klikpedalen bij barracuda: 75, bij Bike-discount: 49.)
Maar ook tussen "gewone winkels" . Kijk naar de prijzen bij Van Eyck in aalst. Ik heb al gehoord van lbs"en die daar kopen voor hun eigen stock....

Patman
Berichten:1360
Lid geworden op:za jul 07, 2001 2:54 am
Locatie:Wilrijk, Antwerpen in België
Contacteer:

Re:Prijs je rijk......

Bericht door Patman » do jan 27, 2005 4:51 pm

"k Vind heel deze topic "n (te) aggressieve toon hebben :( al nuanceerde BF eea zonet op een correcte manier :)
Als ik een prijsvraag voor een produkt, dat ik niet zelf op voorraad heb, krijg dan raadpleeg ik de me bekende leveranciers voor dit specifieke produkt en geef ik m"n laagste prijs op basis van een billijke winstmarge door.
Soms is die prijs (heel) goed, soms niet.
Als ik toevallig zelf weet dat die prijs (te) hoog is in vergelijking met de concurrentie, dan durf ik dat ook te melden en evtl. zelfs een interessanter aankoopadres door te geven.
Ik kan erg makkelijk namen van klanten doorgeven die ik, voor bepaalde artikels, naar "n kollega verwezen heb. Zelfs als die kollega enkel goedkoper is door concurrentievervalsing!!
In het geval van de cranks voor Marc heb ik in de mail, waarin ik de prijs voor "n crankset met 180mm armen doorgaf, letterlijk aangegeven dat het duur was ...
Voor "n set met 175mm armen zou de situatie helemaal anders geweest zijn, dan zou ik ergens middenin het lijstje gestaan hebben: daarvoor kan ik namelijk putten uit het aanbod van een hele reeks leveranciers, terwijl ik dat voor "n 180mm versie niet kan.
Iedere winkel kan door z"n situatie produkt X voordelig aanbieden, terwijl hij dat voor produkt Y niet kan.
Voor een artikel dat in z"n zaak goed loopt kan hij ervoor kiezen om grotere aantallen aan te kopen en dus "n betere prijs te krijgen, terwijl dat voor een niet zo goed lopend produkt niet aangewezen is.
Hoe groter de afzetmarkt is (bvb. Duitsland), hoe groter het aantal produkten is waarvoor het zinnig is om in grote aantallen in te kopen. En geloof me, grote aantallen aankopen kan een belangrijke prijsverlaging betekenen en dat is zo in eender welke branche.
De groothandel, die heeft, let"s say, 20 stuks van iets op stock. Als ik er eentje aankoop betaal ik X€, als ik er 10 aankoop betaal ik X-(bvb) 30%.
Hun aankoopprijs is dezelfde, hun bruto winst op het los verkochtte stuk is mega veel hoger. Afzetterij?!
Nope, hun kosten per stuk zijn bij de verkoop van 1 stuk veel hoger dan de kosten per stuk bij "n gelijktijdige levering van 10 stuks ...!
Om nog niet te spreken van concurrentievervalsing door OEM aangekochtte produkten aftermarket aan te bieden.
Misschien moet heel het aftermarket systeem herbekeken worden, maar da"s een andere materie, al zou ik daar wel "ns graag met "n aantal mensen over brainstormen.
Aan de klant dan om evtl. aan prijsvergelijking te doen en dan te beslissen.
Al moeten appelen wel met appelen vergeleken worden en peren met peren: als iemand mij de prijs vraagt van "n frame met een bepaalde lakking, ga ik niet meteen de prijs van een framekit doorgeven.
Niet dat die framekit dan goedkoper zou geweest zijn dan bvb bij Bike Mailorder, maar een pakket zou wel goedkoper geweest zijn dan de optelling van de losse stukken van de kit.
Maar als iemand de prijs van iets vraagt, ga ik niet meteen rekenen vanuit de prijs die ik betaal bij aankoop van, let"s say, 10 stuks ...
Om in dit geval als duurste vermeld te staan, stoort me niet in het minst, dat is gewoon een correcte voorstelling van de situatie. Bij "n test met bvb. 10 verschillende produkten zal de opsomming echt niet altijd dezelfde zijn. Ik kan makkelijk "n aantal produkten aangeven waarvoor ik met vlag en wimpel onderaan de lijst zou staan.
Zaken die me wel storen zijn o.a.:
* mensen die om prijzen vragen (waarvoor ik soms aardig wat opzoekwerk doe om "n zo voordelig mogelijke prijs te kunnen opmaken) en die ik dan achteraf helemaal niet meer hoor.
Zeg dan toch gewoon dat mijn prijs in dit geval (veel) te hoog is (wat Marc ook deed, al had z"n mail, naar mijn bescheiden mening, ietwat "n vervelende ondertoon) en dat je dan ook verkiest om (ditmaal) elders aan te kopen.
Geen probleem, respekt zelfs daarvoor :)!
* mensen die, wanneer "n prijs te hoog is, meteen kortzichtig reageren en aan afzetterij gaan denken.
* mensen die op basis van een opgegeven (heel goede) prijs en (langere, maar voorziene) levertijd beslissen om te bestellen en geduld (ipv van iets meer te betalen voor een snellere levering) te hebben om dan op een zeker moment te komen vertellen dat ze elders (en duurder) aangekocht hebben zonder eerst te informeren hoe het dan gaat met wat ik al voor hen besteld heb of mensen die iets bestellen om vervolgens van de aardbodem verdwijnen. Weg werken op vertrouwen, welkom regel pas bestellen na betaling voorschot ...

Gebruikersavatar
Luc
Berichten:4164
Lid geworden op:do jul 12, 2001 8:04 am

Re:Prijs je rijk......

Bericht door Luc » do jan 27, 2005 5:05 pm

Voor mijn part koopt iedereen natuurlijk waar hij wil. Ik had alleen een vrij groot probleem met de redenering dat ABC een afzetter zou zijn alleen maar omdat zijn prijs voor een bepaald onderdeel hoger was dan ergens anders en heb dat ook duidelijk laten merken.
Wie dergelijke kortzichtige redeneringen naar buiten brengt, moet maar verdragen dat hij daarop aangesproken en eventueel afgebroken wordt.

Gebruikersavatar
@sph@ltdude
Berichten:2488
Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
Locatie:The Comfort Zone
Contacteer:

Re:Prijs je rijk......

Bericht door @sph@ltdude » do jan 27, 2005 5:33 pm

Patman schreef:
Om nog niet te spreken van concurrentievervalsing door OEM aangekochtte produkten aftermarket aan te bieden.


Tsja, wat doet er nu aan concurrentievervalsing, de winkel die OEM groepen aanbiedt voor weinig of Shimano die aan de gewone LBS alleen dure aftermarketgroepen verkoopt........ ik denk dat ik het wel weet :?

Patman
Berichten:1360
Lid geworden op:za jul 07, 2001 2:54 am
Locatie:Wilrijk, Antwerpen in België
Contacteer:

Re:Prijs je rijk......

Bericht door Patman » do jan 27, 2005 5:43 pm

@sph@ltdude schreef: [
Patman schreef: Om nog niet te spreken van concurrentievervalsing door OEM aangekochtte produkten aftermarket aan te bieden.
Tsja, wat doet er nu aan concurrentievervalsing, de winkel die OEM groepen aanbiedt voor weinig of Shimano die aan de gewone LBS alleen dure aftermarketgroepen verkoopt........ ik denk dat ik het wel weet :?
Dat is nu precies waar ik wel "ns zou willen over brainstormen: het al dan niet nuttig zijn van het gebruikelijke distributiesysteem met een aantal tussenstappen tussen fabrikant en consument.
De evtle. toegevoegde waarde, met bijhorende prijs versus een evtl. ander model.
Want het is net het door elkaar lopen van verschillende modellen dat heel het probleem, waar het in deze topic om gaat, veroorzaakt ...

Gebruikersavatar
@sph@ltdude
Berichten:2488
Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
Locatie:The Comfort Zone
Contacteer:

Re:Prijs je rijk......

Bericht door @sph@ltdude » do jan 27, 2005 5:56 pm

Als alle LBS"en gewoon direct van de fabriek kopen (of anderszins op voordelige wijze aan grote hoeveelheden kunnen geraken) kunnen ze redelijk concurreren met Salden en consorten, en door ietsjes duurder te zijn (15 of 20% ofzo, nu is het zo dat een Ultegra groep bij de brave LBS zowat 2 x zo duur is als bij de dumpers) voldoende marge hebben om én zelf goed van te eten én goeie service te kunnen geven.....

Moraal van het verhaal: vrije markt? Ja! Maar wel voor iedereen dan, en fuck de importeurs en fabrikanten die kunstmatige prijzen hanteren?

Gebruikersavatar
Luc
Berichten:4164
Lid geworden op:do jul 12, 2001 8:04 am

Re:Prijs je rijk......

Bericht door Luc » do jan 27, 2005 6:57 pm

Niet alle fabrikanten willen rechtstreeks aan een LBS verkopen. Je bent in veel gevallen verplicht om via de distributeur te gaan.

Gebruikersavatar
@sph@ltdude
Berichten:2488
Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
Locatie:The Comfort Zone
Contacteer:

Re:Prijs je rijk......

Bericht door @sph@ltdude » do jan 27, 2005 7:36 pm

Daarom is mijn stelling: fuck de distributeur.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten:4164
Lid geworden op:do jul 12, 2001 8:04 am

Re:Prijs je rijk......

Bericht door Luc » do jan 27, 2005 7:50 pm

Daar ben je vet mee als de fabrikant tegen jou zegt "f u c k you, koop bij de distributeur of koop niet"

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Re:Prijs je rijk......

Bericht door Steelboy » do jan 27, 2005 7:57 pm

Mensen,

allereerst moet ik even vermelden [SPAM ALLERT!] dat ik ook ooit wat bij Pat heb gekocht... Misschien niet voor de beste prijs, maar wel een faire! En wat belangrijker is: ik heb er geen moment een slecht gevoel over gehad!

Over de OEM vs normale inkoop traject discussie: al wordt het verboden aan ALLE winkeliers om OE spullen bij de fabrikant te kopen, dan nog blijft het troebel... Dealers die afspraken maken met Duitse (vaak) fabrikanten om gezamenlijk OE in te kopen onder naam van de fabrikant...

Daar kan geen Profile keten tegenop...

Enwat BF zei: niet zeuren als je een prijs betaald, dan eerst maar beter zoeken...

Gebruikersavatar
@sph@ltdude
Berichten:2488
Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
Locatie:The Comfort Zone
Contacteer:

Re:Prijs je rijk......

Bericht door @sph@ltdude » do jan 27, 2005 8:00 pm

In dat geval is het eveneens f u c k de fabrikant. Afbeelding

Nee ik zeg het allemaal een beetje gechargeerd nu natuurlijk, maar wat ik bedoel, het verhaal is aan de ene kant de "reguliere" markt van de gewone LBS"en waarin de prijzen vreselijk hoog zijn doordat fabrikanten en distributeurs alleen kunstmatig duur aftermarketspul leveren, en aan de andere kant de "dumpers" die op creatievere wijze aan hun spullen komen en zo voor 50% van de MSRP kunnen verkopen.

De klant heeft op deze manier het gevoel dat hij genaaid wordt als hij bij zijn LBS koopt, de LBS is pissig op S-Tec omdat hij vindt dat die de markt verziekt, maar feitelijk is deze situatie dus het gevolg van het beleid van de fabrikant om met exclusieve distributeurs etc te willen werken.

Patman
Berichten:1360
Lid geworden op:za jul 07, 2001 2:54 am
Locatie:Wilrijk, Antwerpen in België
Contacteer:

Re:Prijs je rijk......

Bericht door Patman » do jan 27, 2005 8:00 pm

Wat @sph@ltdude een aantal posts geleden zei is, zoals hij zelf ook al aangeeft, iets te eenvoudig voorgesteld: een fabriek kan niet dagelijks een beetje van dit en een beetje van dat fabriceren: per produktie moet er een bepaalde (grote hoeveelheid) gefabriceerd worden, anders wordt het bereduur. Bovendien kunnen ze ook niet dagelijks bvb 20.000 pakketten versturen, want dan wordt het bereduur. En grote stocks aanleggen kost ook heel veel geld. Praktisch gezien kan het wel, maar dan verdwijnt de distributeur eigenlijk niet, wordt hij gewoon geïntegreerd in de fabrikant, waardoor het kostenplaatje niet eens (zo drastisch) zou dalen.
Alternatief is voor een shop om in te kopen als een distributeur, maar heb je er enig idee van wat een voorraad het zou zijn als je van elk artikel in de winkel gelijk bvb "n halve zeecontainer zou moeten inkopen en wat het bijhorend benodigd kapitaal zou zijn ???
"n Winkelier moet ook z"n stock redelijk snel kunnen aanvullen en af fabriek mag je tot 6 maanden rekenen tussen moment van bestelling en moment van levering.
Want dan moet het gefabriceerd worden met de volgende produktieplanning en dan zit er nog +/- "n maand zeevervoor aan vast. Als de fabrikant voorraad houd en je regelt het vervoer per vliegtuig zou het sneller kunnen, maar dan gaat het prijskaartje dus weer flink omhoog.
Neen, zo eenvoudig is het niet ...
Fabrikant handelt met, let"s say, enkele honderden invoerders. Die handelen elk met, let"s say, enkele honderdduizenden winkeliers en die handelen met, let"s say, verschillende miljoenen consumenten. Als je er "n stap tussenuit haalt, moet de vorige in lijn de infrastruktuur regelen om plots met vele malen meer klanten te handelen. Zou dan het prijskaartje fel dalen? "k Denk het niet :(
Waarom zijn OEM produkten af fabriek (in geval ze technisch identiek zijn!!!) goedkoper dan aftermarket?
Produktieaantallen!
Wat is de reden van bestaan van OEM produkten?
Ze zijn bedoeld om als een totaalpakket verkocht te worden (in dit geval "n komplete fiets), waardoor de kosten per item lager liggen dan wanneer de som van de delen gemaakt worden: behandeling, verzending, verpakking, ...
Je mag bvb de kost van aftermarket verpakking niet onderschatten. Eigenlijk raar, want die gooi je weg en toch zal het z"n belang in de verkoop hebben, vermoed ik, vermits quasi iedere fabrikant z"n best doet om sjieke verpakkingen uit te vinden.
Ik werkte ooit voor "n zuivelfabrikant en die maakte een bepaalde platte kaas.
Die maakte hij onder eigen naam en ook onder private label. Eén van die private labels verkocht die per potje effectief goedkoper dan wat wij, als reizigers, ze aan de voedingswinkel op de hoek dienden te verkopen.
Raar? Neen: heel het verhaal draait rond kosten per unit ...
Fabrikant -> consument rechtstreeks zou ook kunnen. Goedendag mijnheer China: voor mij "n achterderailleur graag. Geen probleem: da"s dan een opleg van 200% voor stukverkoop.
En verzending: per boot (bvb 25,00€: verzending, douanebehandeling, ...) en levering binnen "n dikke maand of per vliegtuig (120,00€) en levering binnen een vijftal dagen, aub?
Neen, alle gekheid op "n stokje, "k wil alleen maar aangeven dat het bedenken van "n nieuw model niet zo heel eenvoudig is :)
Let op: allemaal mijn redenering, laat maar komen die gedachten :)

Gebruikersavatar
@sph@ltdude
Berichten:2488
Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
Locatie:The Comfort Zone
Contacteer:

Re:Prijs je rijk......

Bericht door @sph@ltdude » do jan 27, 2005 8:05 pm

Patman schreef:
Wat is de reden van bestaan van OEM produkten?
Ze zijn bedoeld om als een totaalpakket verkocht te worden (in dit geval "n komplete fiets), waardoor de kosten per item lager liggen dan wanneer de som van de delen gemaakt worden: behandeling, verzending, verpakking, ...


Even terzijde, als je bij Salden een groep voor weinig koopt kun je cranklengte, schroefdraad bracket en cassette gewoon kiezen hoor :)

Patman
Berichten:1360
Lid geworden op:za jul 07, 2001 2:54 am
Locatie:Wilrijk, Antwerpen in België
Contacteer:

Re:Prijs je rijk......

Bericht door Patman » do jan 27, 2005 8:08 pm

@sph@ltdude schreef: [
Patman schreef: Wat is de reden van bestaan van OEM produkten?
Ze zijn bedoeld om als een totaalpakket verkocht te worden (in dit geval "n komplete fiets), waardoor de kosten per item lager liggen dan wanneer de som van de delen gemaakt worden: behandeling, verzending, verpakking, ...
Even terzijde, als je bij Salden een groep voor weinig koopt kun je cranklengte, schroefdraad bracket en cassette gewoon kiezen hoor :)
Teken dat ze niet enkel in staat zijn om gewoon goedkoop in te kopen, maar zelfs zo uitgebreid dat ze het zich bovendien kunnen veroorloven om zelfs verschillende specs te voorzien.
Groot kapitaal daar of veel creativiteit :)
Als je bvb enkele miljoenen te veel hebt, is het misschien wel interessanter om een populaire produkten aan te verkopen en tegen een dumpmarge weer te verkopen dan om je geld op de bank te zetten ;)
Geld maakt geld, remember ...

Gebruikersavatar
@sph@ltdude
Berichten:2488
Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
Locatie:The Comfort Zone
Contacteer:

Re:Prijs je rijk......

Bericht door @sph@ltdude » do jan 27, 2005 8:10 pm

Overigens: is het nu echt nodig dat Shimano bijvoorbeeld alleen al 6 verschillende racegroepen voert? Als ze nou 105 afschaften en alleen nog maar Ultegra maakten zou het dan misschien niet heel goed mogelijk zijn om iedereen een Ultegra groep voor te schotelen tegen de prijs die je nu voor een 105 groep betaalt? Tuurlijk, want ontwerp, productie,distributie zou dan een stuk grootschaliger, efficienter en dus goedkoper kunnen.

Patman
Berichten:1360
Lid geworden op:za jul 07, 2001 2:54 am
Locatie:Wilrijk, Antwerpen in België
Contacteer:

Re:Prijs je rijk......

Bericht door Patman » do jan 27, 2005 8:12 pm

@sph@ltdude schreef: Overigens: is het nu echt nodig dat Shimano bijvoorbeeld alleen al6 verschillende racegroepen voert? Als ze nou 105 afschaften en alleen nog maar Ultegra maakten zou het dan misschien niet heel goed mogelijk zijn om iedereen een Ultegra groep voor te schotelen tegen de prijs die je nu voor een 105 groep betaalt? Tuurlijk, want ontwerp, productie,distributie zou dan een stuk grootschaliger, efficienter en dus goedkoper kunnen.
De drang naar diversiteit en vernieuwing is idd. misschien wel verantwoordelijk voor een groot stuk van het kostenplaatje ...
Hehe, we zijn precies aan het chatten ;)

Gebruikersavatar
@sph@ltdude
Berichten:2488
Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
Locatie:The Comfort Zone
Contacteer:

Re:Prijs je rijk......

Bericht door @sph@ltdude » do jan 27, 2005 8:15 pm

Nog een voorbeeld. De 2003 Campa Record groep. In 2004 verkocht Campa nagenoeg dezelfde groep als Chorus, maar dan ..... 30% (?) goedkoper. Weer een bewijs voor mijn stelling dat de industrie kunstmatige prijzen hanteert.

Is bekend natuurlijk, na introductie van iets nieuws eerst ff de top van de markt afromen en daarna de technologiën ook aan de massa verkopen (en ondertussen weer iets nieuws ontwikkelen voor de snobs)

Gebruikersavatar
@sph@ltdude
Berichten:2488
Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
Locatie:The Comfort Zone
Contacteer:

Re:Prijs je rijk......

Bericht door @sph@ltdude » do jan 27, 2005 8:17 pm

Haha kijk eens wat ik typte terwijl jij jouw post typte :D

Inderdaad de eindeloze drang naar innovatie (en heel veel innovaties zijn helemaal niet echt innovatief, of gewoon nutteloos) drijft de prijzen lekker op.

Patman
Berichten:1360
Lid geworden op:za jul 07, 2001 2:54 am
Locatie:Wilrijk, Antwerpen in België
Contacteer:

Re:Prijs je rijk......

Bericht door Patman » do jan 27, 2005 8:18 pm

"k Vind het bovendien interessant om erover te discussiëren omdat het een marktverschijnsel is dat overal voorkomt en niet enkel in de fietswereld.
Goed mogelijk dat het inkomen van sommige DP"ers op dit eigenste ogenblik in gevaar is doordat het bedrijf, waarvoor ze werken, het moeilijk heeft door net hetzelfde fenomeen ...

Patman
Berichten:1360
Lid geworden op:za jul 07, 2001 2:54 am
Locatie:Wilrijk, Antwerpen in België
Contacteer:

Re:Prijs je rijk......

Bericht door Patman » do jan 27, 2005 8:19 pm

@sph@ltdude schreef: Haha kijk eens wat ik typte terwijl jij jouw post typte :D

Inderdaad de eindeloze drang naar innovatie (en heel veel innovaties zijn helemaal niet echt innovatief, of gewoon nutteloos) drijft de prijzen lekker op.
LOL
Maar "k ga nou terug aan de slag en lees morgen wel weer welke hersenspinsels er nog bijkwamen :)

Gebruikersavatar
@sph@ltdude
Berichten:2488
Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
Locatie:The Comfort Zone
Contacteer:

Re:Prijs je rijk......

Bericht door @sph@ltdude » do jan 27, 2005 8:30 pm

Onze consumptiemaatschappij in een notendop :?

Want ja we willen natuurlijk wel vering, hydraulische schijfremmen, geïndexeerd schakelen, klikpedalen etc.

Overigens, de pioniers in Marin County in de 70"s hadden dat allemaal niet, en hadden die nu minder lol dan wij met biken? Vast niet.

Back 2 basics dan maar? ??? :D

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Re:Prijs je rijk......

Bericht door Jurriaan » do jan 27, 2005 9:45 pm

de consument bepaald de markt. De markt wordt gemaakt door de fabrikant.
Als de marketing klopt dan koopt de consument het.

De Winter in Arnhem kan wel concureren met de meeste Duitse online winkels. Simple omdat de Winter geen winkel is maar een distributeur. Zo staan ze ook in de goudengids, maar ze verkopen wel direct aan de consument.

Duitse winkels als s-tec voeren een eigen merk waardoor ze rechtstreeks in kunnen kopen bij de fabriek. Dat ze het vervolgens niet op een frame monteren maar rechtstreeks verkopen daar kijkt geen fabrikant naar.

ga je voor serivce, wat de meeste consumenten nog steeds doen. die hebben geen zin in gezoek op internet. dan ga je naar de LBS.
en anders zoek je op internet.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten:4164
Lid geworden op:do jul 12, 2001 8:04 am

Re:Prijs je rijk......

Bericht door Luc » do jan 27, 2005 10:13 pm

The Pyreneeën King schreef:
De Winter in Arnhem kan wel concureren met de meeste Duitse online winkels. Simple omdat de Winter geen winkel is maar een distributeur. Zo staan ze ook in de goudengids, maar ze verkopen wel direct aan de consument.

Wat dan eigenlijk weer een vorm van oneerlijke concurrentie is t.o.v. de "gewone" winkels die geen distributeursstatus hebben en dus hun winstmarge moeten berekenen op een hogere aankkoopprijs dan die distributeur.

Gebruikersavatar
MarinTi
Berichten:1252
Lid geworden op:wo jan 21, 2004 1:44 pm

Re:Prijs je rijk......

Bericht door MarinTi » do jan 27, 2005 11:03 pm

[quote][ [quote]

Dat is dan zeker een foute vermelding:

De Winter is zeker geen distributeur maar gewoon een detaillist .
En weet je wat: ze kopen gewoon de Shimano parts in bij Shimano Nederland.

Waarom dan toch zo goedkoop, vraag je je misschien af:

Het is een tweemanszaak (man en vrouw) in een klein pand,
in een wat mindere buurt van Arnhem.
Helemaal zonder complete fietsen, presentatie of werkplaats!

Zij kunnen de groepen en parts vanwege de grote afname
tegen zo"n 15%-20% lagere prijs aankopen dan een gemiddelde LBS.
Afgezet tegen de lage kosten die ze hebben,
kunnen zij eenvoudig genoegen nemen met een kleinere marge.
Zeker omdat daar toch de nodige volume tegenover staat.

Het is gewoon een klein afhaalcentrum voor losse fietsonderdelen,
daar kan een gespecialiseerde LBS qua prijs nooit tegenop!

Als je zelf sleutelt misschien een logische keus,
maar iemand met 2 linker handen en/of
weinig kennis van zaken heeft er waarschijnlijk vrij weinig te zoeken.


Zand er over
Berichten:858
Lid geworden op:do mar 07, 2002 8:08 am

Re:Prijs je rijk......

Bericht door Zand er over » do jan 27, 2005 11:35 pm


Het verschil komt voor een groot deel uit de oem markt. Deze onderdelen worden gewoon bij shimano benelux gekocht maar dan worden ze niet door shimano benelux in een mooi zilver doosje gestopt. Je koopt ze dus zoals shimano benelux ze ontvangt uit taiwan, gewoon in een grote doos. Shimano stuurt dus geen spullen naar adressen buiten hun eigen distri center omdat het distri center anders geen bestaansrecht heeft....
Waarom doet niet elke LBS dit?? simpel, ze mogen het niet. Deze onderdelen zijn alleen bestemt voor zaken die zelf fietsen afmonteren.
Deze onderdelen komen op de vrije markt doordat men inkoopt voor 300 fietsen terwijl er maximaal 100 gebouwt worden.. Voila een hele berg goedkopen onderdelen die scherp kunnen worden aangeboden.

Gesloten