Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.
Moderators:JJ, Beheerders
-
Giedo - Berichten:901
welke van de twee
Bericht
door Giedo » zo jan 09, 2005 3:17 am
Voor het eerst in 10 jaar denk ik erover om eens van Cannondale af te zien en een Specialized aan te schaffen, de M4 stumpjumper. Met een paar aanpassingen zoals een andere naaf achter en een setje hs 33"s.
En dit is de andere optie...
Ik vind de Cannondales van dit jaar gewoon niets aan maar ik ben een grote fan van Headshok vorken...
-
pinoisgeel - Berichten:1851
-
Contacteer:
Bericht
door pinoisgeel » zo jan 09, 2005 9:08 am
ga voor de specialized!
-
Plons - Berichten:5447
Bericht
door Plons » zo jan 09, 2005 10:25 am
wat vind je slecht aan cannondale van dit jaar ?
Als ik dat vragen mag, ...
-
Rinse Appelstroop
-
Contacteer:
Bericht
door Rinse Appelstroop » zo jan 09, 2005 11:46 am
Zijn allebei goeie fietsen, voordeel van de headshok voorvorken is dat ze stijf zijn, hoe dat met de fox is dat weet ik niet. En voor de kosten die jij aan hs33 en andere achternaaf spendeert kan je op de cannondale weer andere (hydro) schijven monteren.
Als je natuurlijk echt wanhopig bent stuur je het cannondale frame op, laat je het in het design wat jij wilt spuiten en je bent klaar!!
Blijft toch een persoonlijke mening, ik zou voor de spezi gaan puur omdat cannondale mijn merk niet is en k weet dat spezi"s goed sturen.
-
Zand er over - Berichten:858
Bericht
door Zand er over » zo jan 09, 2005 12:16 pm
Ik vind de looks van de c"dale beter als die van die jump stumper, headshok is zeker goed maar ik geloof dat ik zelf toch zeker voor de fox zou gaan...
-
Bericht
door Giedo » zo jan 09, 2005 1:02 pm
Plons schreef:
wat vind je slecht aan cannondale van dit jaar ?
Als ik dat vragen mag, ...
Ik vind ze niet slecht, allesbehalve. Ik rij nu al 10 jaar C"dale en heb er nooit problemen mee gehad, altijd fijne bikes geweest maar ik vind de nieuwe serie simpelweg niet mooi...
Nu heb ik met Specialized eigenlijk totaal geen ervaring en iedereen om me heen rijd C"dale dus heb ik er weinig feedback over...
Wat Rinse over de Headshock zegt is ook mijn grootste punt, ik vind ze ook superstijf en daarom super rijden. De Fox heeft meer veerweg, de Headshok een beter bereikbare lockout. De Fox schijnt ook heel stijf te zijn.
Mijn LBS is nu op wintersport maar volgende week mag ik proefrijden, kijken of ik meer te weten kom!
Bedankt vast!
-
BLRacing - Berichten:2754
Bericht
door BLRacing » zo jan 09, 2005 8:32 pm
Hebben alle Headshock vorken vanaf nu ook die magura cartridge of worden die alleen bij de topmodellen toegepast. Ik heb gelezen dat dit een grote vooruitgang is met betrekking tot de demping?
De spez zou mijn fiets worden. Ik vind die cannondales een lelijk qua kleur. Maar ze sturen wel messcherp. Overigens vind ik de lak kwaliteit van specialized ook niet alles hoor. Die mechanische schijven op de cannondale is niks dus die zal je wel willen ruilen voor wat anders denk ik.
Moeilijke keuze.
succes
-
somebody - Berichten:39
Bericht
door somebody » zo jan 09, 2005 9:17 pm
naar mijn bescheiden mening zou ik toch ook de specialized nemen.maar de cannondale heeft toch ook iets .ik denk met het feit dat je cannondale zo gewoon bent ,u er gewoon bij houden ,het gaat er tenslotte om wat jij vind en niet een ander,niet?
-
Bericht
door Giedo » ma jan 10, 2005 2:31 am
Tja, maar verandering van spijs...
Maar C"dale stelt een beetje teleur wat betreft de "looks"...
Mijn keuze valt op het oog voor de Specialized, even nog de testritjes afwachten.
bedankt!!
-
Ruben
- Forumbeheerder
Bericht
door Ruben » ma jan 10, 2005 12:22 pm
En de alternatieve kleur van dit model?
De specialized ziet er natuurlijk ook meer racy uit omdat het een kleinere framemaat heeft dan de afgebeelde cannondale.
-
Bericht
door Giedo » ma jan 10, 2005 1:32 pm
Maar buiten de framekleuren en maten om, de Fox vork, is dat een goed alternatief voor de Headshock??
-
Gène - Berichten:2371
Bericht
door Gène » ma jan 10, 2005 6:32 pm
Zeer zeker is dat een goed alternatief. Ik heb nog niet een slecht woord gehoort over de fox voorvorken buiten het feit dat ze zo duur zijn. Maar dan hebbie ook wat zullen we maar zeggen.
Ik zou ook voor de specialized gaan. Ik rij nu ook i.c.m. HS 33 remmen, en ik heb alleen maar goede woorden voor die remmen. Ze zijn wel wat zwaarder maar goed.
De M4 stumpjumper stuurt idd best lekker en is redelijk comfortabel voor een hardtail. Toch is het geen relaxte tourfiets maar dan moet je ook niet voor een stumpjumper gaan kijken. Ik vind de afmontage"s van specialized wel waardeloos. Voorheen eiegen merk troep zoals: naven, balhoofd, crankstel. Nu hebben ze shimano crank wat al een hele vooruitgang is.
Maar op gebied van naven is het niks. Ik zou wat extra geld steken in een paar mooie stevige en lichtere wielen en een ander balhoofd.
Mijn specialized is helemaal getuned naar mijn smaak, alleen de shifters, vork, handvaten en trappers zijn nog orgineel.
Ik heb wel wat lak problemen gehad met specialized maar daar heb ik nieuw frame voor gekregen. Helaas heeft dat frame ernaast gelegen want het las werk bij het balhoofd is niet om over naar huis te schrijven.
Maar ik fiets er nog altijd met veel plezier op. Ik weet ook al dat de volgende fiets/frame ook weer een specialized wordt.
mzzl
Gène
-
rene - Berichten:781
Bericht
door rene » di jan 11, 2005 4:26 pm
Zou op de C"dale zeer zeker niet voor de transparante lak gaan: Heb ik ook gehad, en na een jaar kwam er
"houtworm" onder de lak.
Schijnt erg moeilijk te zijn, blanke lak op een alu frame, omdat er geen primer onder zit ofzo.
Verder heb ik ook goede ervaringen met C"dale. Waarom ga je niet gewoon voor een "overjarig" model? Is ws ook stukken goedkoper.
Laatst gewijzigd door
rene op ma feb 01, 2010 8:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ninko - Berichten:1229
Bericht
door Ninko » di jan 11, 2005 5:59 pm
met de geanodiseerde frames hebben ze bij specialized idd wel eens problemen gehad. Met de gelakte versies niet echt dat ik weet. Opzich is het specialized balhoofd niet slecht. De naven zijn idd wel eeen beetje locht.
Ik zou ook zeker voor de specialized gaan, vind de gepopnagelde cdale nou niet helemaal geweldig

...
Een fox is een erg stijve vork dus die moet een goed alternatief zijn voor een headshock
Ninko
-
BLRacing - Berichten:2754
Bericht
door BLRacing » di jan 11, 2005 8:42 pm
rene schreef:
Zou op de C"dale zeer zeker niet voor de transparante lak gaan: Heb ik ook gehad, en na een jaar kwam er
"houtworm" onder de lak.
Schijnt erg moeilijk te zijn, blanke lak op een alu frame, omdat er geen primer onder zit ofzo.
Verder heb ik ook goede ervaringen met C"dale. Waarom ga je niet gewoon voor een "overjarig" model? Is ws ook stukken goedkoper.
[of-topic]WTF dit is wel ernstig slecht. Laat ik nou net hetzelfde probleem hebben met mijn Ultegra Shifters van 5 jaar terug. Ze zijn erg lelijk geworden door houtworm

. Tot twee weken geleden wist ik niet eens hoe dat zou komen. Ik wist niet eens dat alle Ultegra componenten gelakt werden in tegenstelling tot Dura-Ace (geannodiseerd). Dit heb ik vernomen uit de Fiets. Zonde van je fiets
-
rene - Berichten:781
Bericht
door rene » di jan 11, 2005 8:48 pm
drie woorden: ga-ran-tie ;D
-
Bericht
door Giedo » vr jan 21, 2005 2:11 am
Mijn keuze was gevallen op de Specialized, alles rond bij mn LBS... Ben net thuis, belt ie me op dat de bike pas begin april in mijn maat (21 INCH) geleverd kan worden.
Dus terug naar C"dale gegaan en dit is hem geworden...

Maar dan in deze kleur (de onderste)

En met een paar aanpassingen... XT BB, XT cranckstel, XT shifters, RooX stem en zadelpen en een Flite natuurlijk!!
Maar bedankt voor de reacties en er komt snel een foto als ik hem heb!!!
-
Sjef - Berichten:510
Bericht
door Sjef » vr jan 21, 2005 9:39 am
Mooie bike hoor! Het heeft blijkbaar zo moeten zijn.
En zeg zou zelf, je wil toch niet op zo"n suffe Specilized gezien worden
Heeft de Headshok wel een Magura cartridge?
Ik heb een aantal 2005 modellen zonder zien staan.
Ik begreep dat het namelijk wel nogal een verbetering zou zijn.
-
Binker - Berichten:610
Bericht
door Binker » vr jan 21, 2005 10:26 am
Beter vond de schijfrem van de eerste C"dale niet heel erg kick. Beter rij je dan hs33"s. Veel plezier ermee
-
Bericht
door Sjef » vr jan 21, 2005 4:01 pm
Ja die ja. Ik heb bij 2 Cannondale dealers 2005 modellen zonder gezien. Volgens mij moet je door op wat strepen te gaan staan er wel voor kunnen zorgen dat je zo"n cartridge krijgt. (Het prijsverschil met de DL80 cartridge is overigens niet zo groot, iets van 40 euro geloof ik. Dus upgraden zou ook nog kunnen)
Dit lijkt mij de oude.
-
Bericht
door Giedo » za jan 22, 2005 12:58 pm
Maar goed, is het ook echt een upgrade?? Weet je ergens testverslagen ervan??
-
Bericht
door Sjef » ma jan 24, 2005 9:53 am
Testverslagen niet zozeer. Wel gehoord van Rob Akkermans en Kristoph van Probike/Eighty-Aid dat het (nog) een stuk beter was dan de oude vork. Grotere luchtkamer/demper, daardoor soepeler aanspreken en echt 80mm veerweg.
Volgens mij is een DL80 cartridge ongeveer net zo duur als de Magura cartridge. Het zou dus niet zo"n probleem mogen zijn om hem eventueel om te laten wisselen. Maar misschien praat ik wel poep en zit er wel gewoon de nieuwe cartridge in, gewoon even checken bij je LBS.
-
Bericht
door Giedo » di jan 25, 2005 7:00 pm
Info uitwisselen is geen poep praten hoor!!
Morgen ga ik er even heen om te informeren wat en hoe!! Bedankt voor de tip en ik hou je op de hoogte!!
-
Soepkieken17 - Berichten:12
Bericht
door Soepkieken17 » di jan 25, 2005 10:16 pm
Sjef schreef:
Dit lijkt mij de oude.
Klopt. Check de duurdere modellen (F3000sl bijvoorbeeld), daar is sprake over de Headshok Super Fatty Ultra 80 DL
R, met regelbare
Rebound dus ... De gewone DL (zoals op de F600sl) is de "klassieke" headshok, zonder magura-cartridge ...