Re:Zelf een singlespeed frame bouwen?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:
Zelf een singlespeed frame bouwen?

Bericht door JJ » di okt 26, 2004 7:42 am

Voor de liefhebbers:

http://www.mtb-news.de/forum/showthread ... ge=1&pp=25

Die gast is echt leuk bezig..

JJ

walter

Bericht door walter » di okt 26, 2004 7:14 pm

CD"tje bestellen lijkt mij een goed plan.
Leuk projectje voor de lange winteravonden.
Heeft iemand nog een goede brander in de schuur staan?

steelhead

Bericht door steelhead » do jan 20, 2005 11:21 am

Ik ben al een tijd aan het bouwen. Ik heb voor mijn eerste frames een set bij Boels gehuurd. Wel even goed plannen. Je betaald per week. Eerst alle buizen op maat en dan zorgen dat je het project in een week af hebt.

Hubert !

Bericht door Hubert ! » do jan 20, 2005 12:38 pm

steelhead schreef:
Ik ben al een tijd aan het bouwen. Ik heb voor mijn eerste frames een set bij Boels gehuurd. Wel even goed plannen. Je betaald per week. Eerst alle buizen op maat en dan zorgen dat je het project in een week af hebt.

@ Steelhead: Hallo, je bent nieuw hier zie ik. Ik (en misschien) meer hebben je "werk" nog niet gezien. Heb je foto"s ? Ben zeer benieuwd !

steelhead

Bericht door steelhead » do jan 20, 2005 1:25 pm

Ik verwachte die vraag eigenlijk al! Ik ben nu aan een singlespeed CX bezig. (lekker optijd.... het CX seizoen is bijna voorbij)
Sloping top tube, remkabel door de bovenbuis, gepolijste stainless dropouts, Columbus nivacrom buizen (nemo, SLX en thron)

Ik hoop "em dit weekend af te hebben. Dan gaat "ie volgende week naar de spuiter (ze wordt roze!!). Deze krijgt als eerste de nieuwe decalls en messing balhoofd schild.

Ik zal zo spoedig mogelijk wat foto"s laten zien!

Ik heb al wat onderdelen liggen voor de afmontage: Brooks Sift, Look titanium stuurpen, Nitto moustache bar (of toch drop?), Dura Ace voornaaf (zoek nog een 32 gaats Dura Ace baan naaf??? wie helpt?), Mavic open pro velgen, Stronglight (TA) pro 5 vis crank met baan blad, Speedplay pedalen, XTR canti"s met matthauser blokken, etc...

Ik hou op.... ik wordt er zelf een beetje onrustig van!!!

Steelhead

Hubert !

Bericht door Hubert ! » do jan 20, 2005 3:30 pm

Klinkt goed ! Hoeveel frames heb je tot nu toe gebouwd ? Ist alleen voor jezelf of produceer je ook om er geld mee te verdienen / voor anderen ?
En idd dus, any pics ? :D

steelhead

Bericht door steelhead » do jan 20, 2005 3:40 pm

Ik ben nu aan mijn 7de frame bezig en mijn eerste singlespeed. Ik bouw voor mezelf en vrienden.
Ik ben er nog niet uit of ik dit ook voor geld wil doen. Ik wil zeker wel een deel van de investering terug proberen te verdienen.

Steelhead

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do jan 20, 2005 6:43 pm

Caspar, welkom op DP man!

Ben erg benieuwd naar foto materiaal van je werkzaamheden tot dusver.

Heb overigens vandaag (toevallig) een versie van de Paterek manual binnen gekregen. Zeker interessant!

steelhead

Bericht door steelhead » do jan 20, 2005 7:08 pm

Hoe plaats ik een foto???

steelhead

Bericht door steelhead » do jan 20, 2005 7:41 pm

Hier alvast een preview:
Afbeelding

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » do jan 20, 2005 8:12 pm

oef hier krijg ik het warm van.
dit is echt gaaf.
de serie op mtb-news kende ik al.

cool werk Casper!

lassen is 1 maar een mal (of hoe noem je zoiets) is natuurlijk ook niet onbelangrijk lijkt mij. die heb je ook zelf gemaakt?

steelhead

Bericht door steelhead » do jan 20, 2005 8:22 pm

Die mal heb ik ik niet zelf gemaakt. Ik wilde dat eerst wel, maar ik heb momenteel geen frees- en draaibank tot mijn beschikking. Helaas.

Zo"n ding heet in het Engels: Jig en in het Duits: Rahmenbau Lehre. In het Nederlands weet ik het niet. Ik denk mal??

Steelead

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » do jan 20, 2005 9:28 pm

wat kost een gemiddeld buizen setje?

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do jan 20, 2005 10:25 pm

Nice.....

steelhead

Bericht door steelhead » do jan 20, 2005 10:33 pm

Dat ligt eraan. Maar je bent algauw, incl. lugs en nokjes, zo"n 150 - 200 euro kwijt. De nieuwe super staal sets kunnen tot 300 euro gaan (enkel buizen, 8 stuks)

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » do jan 20, 2005 10:52 pm

Erg tof, graag zou ik ook nog eens zoiets maken. Respect!

En staal is inderdaad echt! rrrr....!

Hubert !

Bericht door Hubert ! » vr jan 21, 2005 7:31 am

We want more, we want more ........

Sjef

Bericht door Sjef » vr jan 21, 2005 9:48 am

Ziet er zeer profi uit hoor, petje af. Daar gaat mijn werktuigbouwkundig hart wel van kloppen!
Is die mal ook nog instelbaar voor andere geometrieen of kun je hier maar een frame maat mee maken?
Maar als je leipere staalsoorten gaat gebruiken dan krijg je natuurlijk ook dingen als voorverwarmen voor het lassen en eventueel nog warmtebehandelen achteraf enzo? En dat doe je niet in de oven in de keuken neem ik aan?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr jan 21, 2005 10:07 am

Sjef schreef:
Ziet er zeer profi uit hoor, petje af. Daar gaat mijn werktuigbouwkundig hart wel van kloppen!
Is die mal ook nog instelbaar voor andere geometrieen of kun je hier maar een frame maat mee maken?
Maar als je leipere staalsoorten gaat gebruiken dan krijg je natuurlijk ook dingen als voorverwarmen voor het lassen en eventueel nog warmtebehandelen achteraf enzo? En dat doe je niet in de oven in de keuken neem ik aan?

Een lasmal moet altijd instelbaar zijn... geen enkele fietser heeft dezelfde fiets nodig ;)

Warmtebehandelingen zijn in vrijwel alle gevallen bij staal niet nodig. Sterker nog, een aantal high-end materialen die momenteel toegepast wordt voor staal, harden juist alleen uit bij de "kamertemperaturen". Ga je die warm houden, dan zal de buis niet echt veel sterker worden, daar waarhij het bij kamertemperaturen wel in sterkte toe neemt (Reynolds 853, Columbus Foco etc)

steelhead

Bericht door steelhead » vr jan 21, 2005 10:38 am

Op deze pagina kun je alles vinden om zelf een frame te maken. Ook een houten mal. Ik heb ook zo"n ding gemaakt. Werkt best goed. Alleen heb ik bijna de schuur afgebrand. Hou dus wel een emmer water bij de hand.

http://www.geocities.com/smonfrey/

succes.

Steelhead

Sjef

Bericht door Sjef » vr jan 21, 2005 1:20 pm

[quote="DeKerf"s"]
Een lasmal moet altijd instelbaar zijn... geen enkele fietser heeft dezelfde fiets nodig ;) [/quote]

Dat leek me ook al, maar dat maakt de mal natuurlijk wel een stukje ingewikkelder en dus ook duurder.

Warmtebehandelingen zijn in vrijwel alle gevallen bij staal niet nodig. Sterker nog, een aantal high-end materialen die momenteel toegepast wordt voor staal, harden juist alleen uit bij de "kamertemperaturen". Ga je die warm houden, dan zal de buis niet echt veel sterker worden, daar waarhij het bij kamertemperaturen wel in sterkte toe neemt (Reynolds 853, Columbus Foco etc)

Aha, oké. Ik zit niet zo heel diep in de staalsoorten zoals ze voor fietsen gebruikt worden. Ik weet dat bij bepaalde hoge sterkte staalsoorten zo"n voor (en na) behandeling juist vaak wel nodig is.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » vr jan 21, 2005 2:20 pm

steelhead schreef:
Dat ligt eraan. Maar je bent algauw, incl. lugs en nokjes, zo"n 150 - 200 euro kwijt. De nieuwe super staal sets kunnen tot 300 euro gaan (enkel buizen, 8 stuks)

dat is nog te over zien.

en bij mij komt bij het zien van die foto het idee van zelf een frame bouwen weer boven drijven.
misschien toch eens babbelen met de plaatselijke smit om beter te leren lassen.

lijkt mij geweldig om op je eigen gelaste frame rond te fietsen! (gewicht van frame intresseert me weinug)volgens mij koop je dan nooit meer iets anders..

steelhead

Bericht door steelhead » vr jan 21, 2005 2:47 pm

Zo ben ik ook begonnen. Ooit eens bedacht dat het wel leuk zou wezen als.... maar nooit verder gegaan. Totdat ik een ontwerp had en Nederlandse framebouwers daar raar tegenaan keken. (en dat ook lieten weten) Toen heb ik besloten het zelf te gaan doen. Het geeft veel voldoening om op je eigen fiets te zitten. Zeker als mensen je gaan vragen waar je die hebt gekocht!!! (bos veren in je kont!!!!)

Over die "superstalen" kan ik nog meedelen dat de fabricage van zo"n frame vrij ingewikkeld wordt (nog ingewikkelder als een gewoon frame). Het materiaal is hard en erg dunwandig, dit maakt bewerken lastig.
Als je begint is het aan te raden om met een simpele soort te beginnen. Ik heb mijn eerste twee frames niet eens laten lakken, zo slecht waren ze.

Bij een bedrijf dat Aircraftspruce heet kun je aerospace graded stalen buizen kopen in engelse maten (dunwandig) legering 4130. dat is ideaal spul om mee te beginnen. Eindeloos veel maten (diameters en wanddiktes).
De oorspronkelijke MTB"s werden ook van dat spul gemaakt, nog steeds weleens geloof ik. Ik vraag me af of dat spul qua legering erg afwijkt van Reynolds 531? (531 is de oerlegering voor framebuizen en volgens sommige nog steeds de enige echte set) Het probleem is dat die buizen (aircraftspruce) uit de US moeten komen en daardoor relatief hoge verzend kosten krijgen.
Bij Aircraftspruce kun je ook veel framebouw (eigenlijk voor vliegtuigjes) gereedschap kopen!!

Steelhead

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » vr jan 21, 2005 4:35 pm

Hoeveel uur gaat er +- in zon frame zitten?

steelhead

Bericht door steelhead » vr jan 21, 2005 4:41 pm

Er zijn (ervaren) framebouwers die zeggen in een dag een frame te kunnen bouwen en lakken. (zal wel een lange dag zijn).

Mijn eerste frame heb ik in een paar weken gebouwd. (vrije tijd). Je moet eigenlijk het wiel zelf uitvinden. Elke stap moet je bedenken en misschien eerst een keer oefenen.
Voordat je kunt beginnen heb je misschien al een paar weken slapeloze nachten gehad. Beslissen wat je gaat maken kan ook moeilijk zijn. Welke geo, kleur, buizen, nokjes,.....?

Het is een ideaal winter project denk ik!

Ik heb er al lang over zitten denken om een soort starters-kit samen te stellen en aan te bieden aan geïnterreseerden. Misschien moet ik dat maar eens gaan doen.

Steelhead

Plaats reactie