Re:Het grote Oldschool Mag Scan topic

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » do jan 06, 2005 10:11 pm

(voorheen Het grote Bonty, Breezer, Brodie topic)

Ik post hier zo nu en dan wat 'Oldschool Mag Scans'. Spring gerust in.

Okay, aanvangen met Bontrager dan maar ?

Bontrager !!!

Specs, plaatjes e.d. van Race(Lite) en Titanium vind je hier:

Brochure, 1995
Afbeelding
2
3
4

De testcrew van MBUK was zeker content met de Race ORS die zij aan een test onderwierpen:

Test Bontrager Race ORS, MBUK Feb94
Afbeelding
2

Of zou dat uitstekende oordeel gevolg zijn van dat zij eerst door de meester zelf gepaaid zijn? :drunk: Interview met Keith in hetzelfde nummer:

Interview with Keith Bontrager, MBUK Feb94
Afbeelding
2
3
4

Uit de test valt te halen dat crew hem hoogstens liever 'slightly lighter' had gezien. Euh tsja euh, hmmm. Kijk je doet er wel een tijdje mee, zo"n Bontrager. Tenzij je natuurlijk je zadelpen maar een tweetal centimeters in het frame laat afzakken ;)
Laatst gewijzigd door Elevation12,000 op di nov 29, 2005 11:36 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Grobbebol

Re:Het grote Bonty, Breezer, Brodie topic

Bericht door Grobbebol » vr jan 07, 2005 9:01 am

Ik geloof dat ik weet wat het volgende project gaat worden....

Mooie post! :D

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » vr jan 07, 2005 11:22 am

Als je Bontrager zegt moet je ook Salsa zeggen, bon, begint niet met een "B" maar hoort er echt wel bij.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr jan 07, 2005 9:27 pm

Bontrager - Breezer kan ik nog redelijk volgen.. .maar Brodie is wel ff een slag apart... maar OK... omwille van het alfabet dan maar.

Ik zal nog wel wat mooie plaatjes bij elkaar zoeken. Nu ff te druk met een hoop dingen om er serieus voor te gaan zitten.

Voor nu mogen jullie het even doen met mijn high-light van afgelopen jaar.. en dé gebeurtenis van mijn mtb-carriere (....) tot dusver...

Overigens heb ik dezelfde initiale als Joe Breeze, niet dat je dar wat aan hebt. In elk geval begint mijn achternaam ook met een "B" dus ook hieral zitten we nogsteeds on topic ;)

Afbeelding

Afbeelding

En dan nog twee plaatjes van de voormalige inhoud van Joe"s zolder... tot uh.. 2 weken terug.

Afbeelding

Afbeelding

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr jan 07, 2005 9:50 pm

Hey die gast op die tweede foto drinkt een......BREEZER!!!!! ;D ;)

dusssss©

Sven

Bericht door Sven » vr jan 07, 2005 9:57 pm

BOSS schreef:
Hey die gast op die tweede foto drinkt een......BREEZER!!!!! ;D ;)

dusssss©

:o

Sinds wanneer is Becks breezer gaan produceren?

@Dekerfs, hoe fietst Joe nou eigenlijk? Did he blow your brains out? Of rijdt ie lekker relaxed zijn tochtje?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr jan 07, 2005 9:57 pm

Nee... één of ander (duits?) biermerk. Ik ben niet thuis in alcoholische versnaperingen, maar het is zeker geen Breezer ;)

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » vr jan 07, 2005 11:05 pm

Allom verwarring. Post niet slechts Bonty's, Breezer's en Brodie's en ook niet slechts merken beginnend met B.

Ok, het topic tendeert richting Breezer. Daar gaan we dan:

Test Breezer Thunder, MBA Aug92
Afbeelding
2
3

Voor deze bijzonder fraaie stalen Breezer's, kwamen diverse jaargangen in alu:
Afbeelding
Ook een lust voor het oog. Werden gemaakt bij American.

Meer weten over Breezer MTB's door de jaren heen:
First Flight's Breezer's en Breezer 'time line'

De laatste site van voor de 'switch' naar 'commuterbikes' is trouwens nog steeds online: Klik hier!
Mijn impressie naar het zien van deze site: Het verval heeft nu flink doorgezet. :(

Desalnietemin de vroegere Breezer's blijven altijd in mijn geheugen gegrift als zijnde schitterende fietsen. ;) :)
Laatst gewijzigd door Elevation12,000 op di nov 29, 2005 11:38 am, 2 keer totaal gewijzigd.

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » za jan 08, 2005 12:57 am

;D Ha, zo heb ik nog ne American!

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za jan 08, 2005 9:52 am

Elevation12,000 schreef:
Mijn impressie naar het zien van deze site: Het verval heeft nu flink doorgezet. :(

Desalnietemin de vroegere Breezer"s blijven altijd in mijn geheugen gegrift als zijnde schitterende fietsen. ;) :)

Hier, wellicht begrijpelijk, ben ik het niet je eens. Joe is bezig in Amerika iets op te zetten wat daar echt uniek is. Wij zijn hier zeer gewoon geraakt aan het dagelijkse gebruik van de fiets. In Amerika krijg je op je 16de een grote auto van je pa. Dat wordt ook gepredikt... dat móet gewoon...

In Amerika wordt de fiets puur en alleen gezien als "exersizing machine". Dat wilt Joe dus veranderen en is een ware compange begonnen om het fietsen naar het werk bijv. goed te promoten. De fiets moet meer opgenomen worden in het gehele leven. Hij doet dan ook gigantisch veel moeite om overal fietspaden aan te leggen e.d. Check de foto van "mijn Breezer Goodies" en je zult de fiets map van Marin County ontdekken. Die is grotendeels te danken aan het werk van Joe.

Ik heb het hier met Joe al enkele keren goed overgehad. En nee, zijn fietsen zijn wellicht vanuit een fietsoogpunt niet je-van-het... maar daar draait het totaal niet om. Hij wil voor een schappelijke prijs iets aanbieden waardoor mensen wellicht eerder geneigt zijn om te gaan "commuten". In die markt is al amper vraag, laat staan voor high-end chi-chi commuter fietsen. Nee, gewoon no-nonsence fietsen die vooral functioneel zijn. Hij haalt erg veel inspiratie uit ons land, wat fietsen en het feit dat de fiets hier veel meer geintegreerd is in de maatschappij.

Zie het aub totaal los van zijn mountainbike tijdperk. Wat Joe momenteel aan het doen is, is een revolutie voor Amerika. Dat mag je gerust zo stellen.

@D"n Helle;

Joe mag dan inmiddels 50 jaar zij, hij is nog steeds een serieus fitte knakker. Hij is dagelijks bezig met fietsen en zodoende kan hij echt nog een behoorlijk potje pedaalduwen.

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » za jan 08, 2005 10:39 am

Jeroen,

Klik de link en je zal zien dat hij niet naar Joe's huidige website gaat, maar naar de laatste van voor de inzet op commuterfietsen. Wat ik zeg over verval slaat ook ondubbelzinnig op de site onder deze link.

Geloof mij maar; ik ben wel de laatste die zal beweren dat Joe's huidige initiatief een teken van verval is! Eerder een teken van beschaving!

Intermezzo zodoende FS adepten dit topic niet definitief de rug toekeren ;)

Test Mountain Goat Whiskey Town FS, MBA Oct92
Afbeelding
2
3
4

Uit het artikel valt duidelijk op te maken dat dit FS design niet echt de handjes op elkaar kon krijgen bij de crew van MBA. Maar ja, we praten hier dan ook over een fiets van '92. Wat ze toen al wel goed konden is 'paintjobs' maken, want de paintjob op deze Mountain Goat is natuurlijk gewoon schitterend....en nog wat meer, want ik zou het op een fietsen zetten als ik dit beest op me af zag sluipen :o
Laatst gewijzigd door Elevation12,000 op di nov 29, 2005 11:42 am, 2 keer totaal gewijzigd.

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » di jan 11, 2005 3:36 pm

;D Nice done!
Now, show us a Salsa.... ???

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » di jan 11, 2005 3:58 pm

I would like to, but I don't have :(

Ander hoogwaardig staal dan maar?

Uit Canada dit keer:

Test Brodie Expresso, MBA May94
Afbeelding
2
3
4

Brodie Expresso; fenomenaal!!! :arms:
Laatst gewijzigd door Elevation12,000 op di nov 29, 2005 11:43 am, 2 keer totaal gewijzigd.

EL PERRO

Re:Het grote OLDSCHOOL Mag Scan topic

Bericht door EL PERRO » di jan 11, 2005 7:02 pm

Serotta? :P

Elevation12,000

Re:Het grote OLDSCHOOL Mag Scan topic

Bericht door Elevation12,000 » di jan 11, 2005 8:39 pm

Serotta. Een folder dit keer:

1995 Serotta mountainbike brochure
Afbeelding
2
3
4
5
6
7
8

Folder komt uit '95, zeg maar uit de (korte) periode dat Ben Serotta en Chris Chance de handen ineen geslagen hadden. Foto's op fraaie locaties, zoals nabij Frank Loyd Wright's Guggenheim. Merkwaardig blijft de keuze de fietsen op de plaat te zetten in een metropool en niet in bosrijke omgeving...of de 'mountains'. Wilde Serotta graag uitdragen dat haar 'roots' in NY lagen? Of dat zij deel uitmaken van de -stedelijke- oostkust cultuur?

Grappig is verder dat de op één na laatste pagina de zoveelste variant op het AMP thema laat zien.

Serotta: Van oorsprong wegfietsen bouwer die begin jaren negentig toch echt wel stevig op mountainbike's inzette. Nog maar enige maanden geleden heeft Ben besloten de mtb modellen uit zijn gamma te halen. Ben daar niet super rouwig om daar je op het eind wel zag dat Serotta's 'commitment' toch wel heel duidelijk bij wegfietsen lag. Kunstwerkjes zijn het echter altijd geweest.

Beroemdste Serotta rijder is zonder twijfel voormalig presidentskandidaat John F. Kerry:
Afbeelding
Aan zijn 'smile' zien is hij er wel content mee.

Zelf vind ik dat Serotta's altijd een royale dosis klasse uitstralen. Mooie fietsen.
Laatst gewijzigd door Elevation12,000 op di nov 29, 2005 11:45 am, 2 keer totaal gewijzigd.

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » di jan 11, 2005 9:11 pm

Ik brak mijn Collorado"s om de 2 maanden, tot Vertex het beu werd, toen "kreeg" ik een American die ze nog ergens op stock hadden liggen.... :? Was wel fun om 5 fietsen voor de prijs van 1 te hebben maar ze snapten gevaarlijk tijdens het rijden op de meest onmogelijke plaatsen.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di jan 11, 2005 9:56 pm

EL PERRO schreef:
Ik brak mijn Collorado"s om de 2 maanden, tot Vertex het beu werd, toen "kreeg" ik een American die ze nog ergens op stock hadden liggen.... :? Was wel fun om 5 fietsen voor de prijs van 1 te hebben maar ze snapten gevaarlijk tijdens het rijden op de meest onmogelijke plaatsen.

Soortgelijke verhalen over die Serotta"s heb ik vaker gehoord jah. Ze waren de tijd wat buizentechnologie redelijk vooruit bij Serotta, maar idd met de nodige risico"s van dien...

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » di jan 11, 2005 11:21 pm

:"( toch skone fietskes, nice paintjobs, buizen die conisch gebutt waren om balhoofd en bracket stijver te maken, geometrie die op suspensionforks voorzien was.... :"(

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » wo jan 12, 2005 10:46 am

Brodie stelt nu niet veel meer voor.
Heb er in Canada een hoop gezien, en geen enkele die me wat deed. Ik gooi die dus op de hoop fietsmerken-die-zwaar-overhyped-worden-door-chauvenistische-canadezen-die-zich-willen-afzetten-tegen-de-US

zo kan ik er een aantal noemen.

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » wo jan 12, 2005 1:29 pm

Brodie vind ook ik tegenwoordig meer 'marketing' dan 'substance'. Ik neem dat als je zegt 'hypemerk' dat je dan refereert naar het nieuwe Brodie en niet naar de oude zoals de Expresso hierboven. De nieuwe interesseren mij ook helemaal niets. Echt niets.

Op de houdbaarheid van Serotta's: Tsja, voor stevige fietsen surft men naar Het grote Fat Chance topic. Wat scrollen biedt ook wel uitkomst.

Dit gezegd hebbende post ik nog snel even deze:

Offroad Toad, MBA May94
Afbeelding
2
3

Niet de meest stevige, maar dat kan je van menig vrouwpersoon ook zeggen....en die trap ik dan ook niet mijn bed uit :o

Aan deze Toad heb je een schitterende fiets die ook nog eens behoorlijk exclusief is. Da's mooi, want dan blijven er lekker veel over om de ogen uit de steken ;)
Laatst gewijzigd door Elevation12,000 op di nov 29, 2005 11:47 am, 2 keer totaal gewijzigd.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo jan 12, 2005 7:33 pm

Rare manier van zadelpen klemming echter;

zat ong. 10 cm. onder de kruising van de bovenbuis-zitbuis-staande vork. Zou lichter zijn. Jah best.. maar men vergat wel dat je een langere zadelpen nodig had ;)

Overigens zijn eer een groot aantal Toad"s gelast door Chris DeKerf. Daarnaast heeft Toad nog 1-2 mensen gehad die voor hun de frames lastte.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo jan 12, 2005 9:01 pm

Op verzoek van vrind Katze en nog wat meer mensen;

Salsa"s:

Dancing the Salsa

Skitterende kleur!

Mét Rollercam onder aan de chainstays

Mét Campa derailleurs

De Drie Musketiers:

Afbeelding

Van links naar echts; Ross Shäfer (Salsa), SteveMcMachon en Keith Bontrager.

Ondanks dat Ross zijn Salsa verkocht heeft en zijn compaan Soulcraft Cycles is opgestart, blijft hij bezig. Check zijn huidige website; www.six-ninedesign.com

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo jan 12, 2005 9:33 pm

Scot Nicol"s creaties:

Het wijle Ibis Cycles. Naar verluidt schijnt het zo te zijn dat Scot momenteel druk bezig is met Ibis Mk II.. dus met een nieuw bedrijf om zijn creaties weer tot leven te wekken.

Afbeelding
*let vooral niet op de misplaatste bar ends in stand "touring"...

Ibis stond naast mooi strak werk ook bekend om de humor... Hier hun kabelgeleiding; "The Handjob"

Afbeelding

Op een ouw fiets moettu ut leren...

Afbeelding

Hier twee plaatjes van een zéér zeldzame Ibis. Weet eigenlijk niet zo zeer of hij ooit in productie is gekomen. We praten hier van begin jaren "90, dat men dus al met carbon aan het experimenteren was.

Afbeelding

Afbeelding

Cyclocrosser mét Rollercam remmen....

Afbeelding

Flat bar"s suck
2
3
4

Urban fixy

Scot Nicol turning a corner Repack-style

Ibis Trails, 26x24"

Afbeelding

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo jan 12, 2005 9:35 pm

[quote="DeKerf"s"]
Scot Nicol turning a corner Repack-style
[/quote]

Valt me nu eigenlijk pas op dat Scot hier een Breezer Shirt aan heeft ;) Dit is overigens in 1982.

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » do jan 13, 2005 1:49 am

Het handje van the "handjob" lieten ze bij Ibis door een juwelier maken!!!
De buizen voor het frame hadden custom butts, iets dikker dan standaard, die noemden ze MORONtubing= MOre ON tubing.....
Thanx 4 the nice pics piepel! :P nu nog een collectie WTB? :-*

Plaats reactie