Rizerbar

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Dust2Dust
Rizerbar

Bericht door Dust2Dust » za dec 25, 2004 12:16 pm

Wellicht een onnozele vraag: Pro"s en Con"s van de Rizerbar in vergelijking tot een flatbar?

Anyone ??

Reg"s

Dust

Caramba

Re:Rizerbar

Bericht door Caramba » za dec 25, 2004 1:36 pm

Interessante vraag, zelf heb ik het idee dat je met een riserbar meer controle hebt, maar minder goed kan klimmen. Is dit ook zo?

Enduro

Bericht door Enduro » za dec 25, 2004 8:20 pm

Ik vind de riserbar een van de belangrijkste uitvindingen van de MTB.

Plons

Bericht door Plons » za dec 25, 2004 8:33 pm

Ik vind idd de riserbar na de spd"s, de uitvinding voor de MTB.

Maar let op : afhankelijk van waar je woont en wat je met je fiets doet.

Ik heb op al mijn fietsen riser bars staan, maar regelmatig mis ik toch een flat bar met barends, niet zozeer voor te klimmen maar om hard te knallen over mooie (gemakkelijke) paden.

Dus voor "race" toeren : flat : maar voor technische, fun tochten : riser.

Old Manitou

Bericht door Old Manitou » za dec 25, 2004 9:15 pm

klimmen met een riser dat zuigt enorm
geef mij daarvoor maar mijn plat stuur met bar-ends
ik kan zeker die bar-ends niet meer missen bergop
voor te free-riden en dh is dan weeral een riser beter

Caramba

Bericht door Caramba » za dec 25, 2004 11:03 pm

Old Manitou schreef:
klimmen met een riser dat zuigt enorm
geef mij daarvoor maar mijn plat stuur met bar-ends
ik kan zeker die bar-ends niet meer missen bergop
voor te free-riden en dh is dan weeral een riser beter

Helemaal mee eens, helaas is een riser met bar-ends "not done" :"(

Ik zat me net wat af te vragen: Is een stuurpen met wat meer rise (25 graden ofzo) en een flatbar niet hetzelfde als een stuurpen met 5 graden rise en een riserbar? Geeft dat nou hetzelfde effect? Iemand die dit uit kan leggen? Ik bedoel, als de plaats waar je het stuur vast pakt maar op dezelfde hoogte is en op dezelfde afstand van je af zit, maakt de vorm van het stuur dan nog uit?

Sven

Bericht door Sven » zo dec 26, 2004 11:35 am

Caramba schreef:
Interessante vraag, zelf heb ik het idee dat je met een riserbar meer controle hebt, maar minder goed kan klimmen. Is dit ook zo?

Riserbar is helemaal het einde... Qua klimmen heb ik alleen soms het gevoel dat ik net wat lager moet gaan met mijn torso om het voorwiel op de grond te houden, omdat je toch wat meer achterover zit.

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » zo dec 26, 2004 11:42 am

Afgelopen dinsdag heb ik voor het eerst een Riser gemonteerd, helaas nog geen serieuze test kunnen doen maar de eerste indruk is goed, net even iets rechter op zitten (en dat is fijn als je last van je rug hebt) en voor mijn gevoel meer controle.

Volgende week ga ik het bos, ik laat wat van me horen.

rene

Bericht door rene » zo dec 26, 2004 12:09 pm

Caramba schreef:
Helemaal mee eens, helaas is een riser met bar-ends "not done" :"(

Ik zat me net wat af te vragen: Is een stuurpen met wat meer rise (25 graden ofzo) en een flatbar niet hetzelfde als een stuurpen met 5 graden rise en een riserbar? Geeft dat nou hetzelfde effect? Iemand die dit uit kan leggen? Ik bedoel, als de plaats waar je het stuur vast pakt maar op dezelfde hoogte is en op dezelfde afstand van je af zit, maakt de vorm van het stuur dan nog uit?

Effect is hetzelfde. Riserbar is ws stuk breder, en kan zijn dat de stand van "t stuur iets anders is (backsweep of hoe noem je dat), zodat je handen een iets andere stand innemen. Je hebt ook XC stuurtjes met 3 of 5 graden "bocht"...
Persoonlijk vin" ik een riser 10x niks. Een gewoon stuur is me standaard al veel te breed, zelfs op m"n singlespeed...

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » zo dec 26, 2004 12:29 pm

even OT:

Hoe breed moet een riserbar zijn? veel breder als een flat?

/OT

Dust2Dust

Bericht door Dust2Dust » zo dec 26, 2004 3:09 pm

Thnx folks,

Uit de reacties begrijp ik dat de Pro"s en Cons van de RiSerbar t.o.v. een flatbar in grote lijnen zijn gebaseerd op persoonlijke voorkeur en het al dan niet hebben van bar-ends. Dit betekent dus gewoon: kopen en proberen, waarbij ik zelf geneigd ben om dan gelijk maar bij Easton te gaan kijken, iemand tips hieromtrent?

Reg"s

Dust

k@tze

Bericht door k@tze » zo dec 26, 2004 3:19 pm

Ikzelf gebruik ook overal een riser op en het verhaal van Plons bevestig ik hierbij. Af en toe mis je wel eens de diepe zit met bar ends bij flinke beklimmingen. Maar Easy-does-it want met een riser kom ik ook boven. Voor de rest heb je meer controle en is het relaxter.

Tip is misschien dat je hem altijd kunt inkorten als het te breed is. Voor enduro en xc zit ik meer op een lengte van 65cm en bij dh zit het al op 70cm. Het is een persoonlijke voorkeur, maar naarmate je meer controle nodig hebt, wil je graag een breed stuur hebben.

BLRacing

Bericht door BLRacing » zo dec 26, 2004 6:06 pm

Ik wissel nog wel eens van stuur. Voor marathons meestal een flat maar ik merk wel dat een riser beter voor mijn rug is. Vooral bij de Cristalp van dit had ik enorm veel last van mijn rug dat ik af en toe stukken moest lopen om mijn rug te sparen. Riserbar betekend meer controle, dat is wel zeker. En een stuur met een buiging van meer dan 5 graden is ook wel zo handig.

King Zeus @ DirtE19

Bericht door King Zeus @ DirtE19 » zo dec 26, 2004 11:19 pm

www.Xircuit.tk schreef:
even OT:

Hoe breed moet een riserbar zijn? veel breder als een flat?

/OT

Ik neem mijn stuurtje gewoon zo breed dat mijn armen parrallel staan (dus gewoon op schouderbreedte), zo krijg ik minder snel kramp in mijn armen tijdens bunny-hops, het fietst relaxter enzo... EN zo haal je het speelgehalte van je fiets ook omhoog :D

Greetz King Zeus

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » ma jan 03, 2005 12:16 pm

Ik heb gister een rondje posbank gemaakt met de riser (FSA XC 280), beviel erg goed. Met klimmen blijft het wiel aan de grond (no probs) en het geeft een wat relaxtere zit. Het sturen lijkt ook makkelijker te gaan, meer controle. Een blijvertje dus!

Caramba

Bericht door Caramba » ma jan 03, 2005 2:10 pm

Woei! Ik heb een Woodman Wide "n Wild XS gekocht! Moet hem nog binnen krijgen, dus nog even afwachten.

Cubeman

Bericht door Cubeman » ma jan 03, 2005 2:27 pm

Persoonlijk kan ik ook niet zonder barends, als ik ze niet heb mis ik ze ook echt.
Ik rij ook veel op de weg en daar krijg ik zonder barends gewoon last van m"n polsen en handen.
Ik gebruikt nu op beide bikes een Syntace Duraflite Carbon stuur met 9 graden bend, bevalt me veel beter dan m"n vorige Race Face Air Alloy met 3 graden bend.
Ik denk dat het gewoon heel persoonlijk is wat je lekker vind en ook afhankelijk van je manier van fietsen.

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » ma jan 03, 2005 3:59 pm

Cubeman schreef:
Ik denk dat het gewoon heel persoonlijk is wat je lekker vind en ook afhankelijk van je manier van fietsen.

Daar sluit ik me helemaal bij aan, ben zelf een groot fan van een riserbar! Mis barends eigenlijk zelden..

chieldebiel

Bericht door chieldebiel » ma jan 03, 2005 7:39 pm

En het staat mooier, maar da"s persoonlijk. Ik heb een 2,5" riser op m"n zaskar en wil nooit iets anders meer.

legion
Contacteer:

Bericht door legion » ma jan 03, 2005 8:27 pm

Meestal heeft een riserbar meer backsweep dan een flatbar en dat is, anatomisch gezien, een stuk beter. Ik rij nu nog met een flatbar op m"n xc barrel, maar dat is waarschijnlijk de laatste flatbar die ik ooit heb gekocht...

Caramba

Bericht door Caramba » ma jan 03, 2005 8:31 pm

Meer backsweep is 1 van de redenen (wil ook meer rechtop zitten) dat ik een riser gekocht heb. Ik kon kiezen uit 3 en 9 graden (Woodman Wide "n Wild XS9) Krijg hem als het goed is volgende week binnen, zal mijn bevindingen plaatsen :D

Dust2Dust

Bericht door Dust2Dust » za jan 08, 2005 12:20 pm

Zit in spanning te wachten op de ervaring met de woodman, heb je al gereden?? afhankelijk hiervan wordt het dan wellicht een woodman (of toch easton?)

Grtz,

Dust

Ninko

Bericht door Ninko » za jan 08, 2005 4:25 pm

Wat me opvalt is dat in dit topic het aspect gewicht niet wordt genoemd.
Wat in veel topics zo"n beetje de leidraad is wordt hier helemaal weggelaten...
Een riser is toch wel bijna zo"n 2 keer zo zwaar als een normaal stuur en voor de gewichtfreaks kan ik me wel voorstellen dat dat een prob is...

En kan iemand vertellen wat er zoveel fijner is aan zo"n grote backsweep. Ik rij altijd met flatbars., en die hebben dat niet echt... zitten je polsen anatomischer (ofzoiets :D)??
En met echt volaanzetten houdt een riser dan niet lastiger vast?

Ninko

Sven

Bericht door Sven » za jan 08, 2005 4:34 pm

Ninko schreef:

En kan iemand vertellen wat er zoveel fijner is aan zo"n grote backsweep. Ik rij altijd met flatbars., en die hebben dat niet echt... zitten je polsen anatomischer (ofzoiets :D)??
En met echt volaanzetten houdt een riser dan niet lastiger vast?

Ninko

Ik vind een riser fijner bij aanzetten, je zit wat rechter...
En qua anatomie: steek je hand eens vooruit en kijk hoe pols tov je onderarm staat... Je ziet bijvoorbeeld bij je linkerarm dat je hand naar links staat gericht. Daarom ook die backsweep.

Caramba

Bericht door Caramba » za jan 08, 2005 5:32 pm

Dust2Dust schreef: Zit in spanning te wachten op de ervaring met de woodman, heb je al gereden?? afhankelijk hiervan wordt het dan wellicht een woodman (of toch easton?)

Grtz,

Dust
\

Ik ga m"n spulletjes maandag bij het postkantoor ophalen (was niet thuis toen ze kwamen bezorgen :( ) dus zal kijken of ik het maandag avond al gemonteerd heb. En ik heb gekozen voor woodman, omdat hij ten eerste vrij goedkoop is (29,95 bij B2B) veel backsweep heeft, 30mm rise en maar 630mm breed, dan hoef ik hem waarschijnlijk ook niet in te korten. De meeste riser bars vind ik nogal breed voor op een XC fiets. Je moet nog wel tussen de bomen door passen op een smalle single track!

@Ninko: Gewicht boeit me helemaal niks ;) Heb laatst nog m"n Ritchey SPD pedalen vervangen door Cranckbrothers Mallet C"s, hele fijne pedalen, maar ook een stuk zwaarder ja. Ik ga nu van een Carbon flatbar naar een alu riser. Tja, wordt ie weer 120 gram zwaarder :P

Overigens zit ik me net te bedenken dat in theorie een stuur met wat meer backsweep heel rustig voor de polsen moet zijn. En wel hierom: als ik bij de sportschool m"n onderarmen train deed ik dat eerst gewoon met een rechte stang (net zoals je je spierballen traint) maar dan andersom, dus met de bovenkant van je handen naar boven toe wijzend. (Zie: Animatie)
Dat begon op een moment heel pijnlijk te worden voor m"n polsen.
Nu doe ik hetzelfde maar dan met een Afbeelding
Door zo"n stang te gebruiken belast je je polsen veel minder.

Plaats reactie