Magura Louise 2005 vs. Hope Mono Mini 2005

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Redge
Contacteer:

Bericht door Redge » do jan 06, 2005 9:03 pm

Wie kan het me vertellen? Wie van de twee is beter?

MAGURA LOUISE 2005 vs. HOPE MONO MINI 2005.

Mijn voorkeur ligt eigenlijk al bij de Hope"s vanwege het design (erg mooi) en de prijs. Maar is hij ook beter? En op welke vlakken scoort de de een beter dan de andere? Hopelijk kunnen we aan het eind van deze discusie een winnaar uitroepen.

Grtz

Redge

bart-fmx

Re:Magura Louise 2005 vs. Hope Mono Mini 2005

Bericht door bart-fmx » do jan 06, 2005 11:12 pm

louises gaan snel aan de kook (heb er zelf ook een)
ik zou voor de hope gaan

B@rt

Bericht door B@rt » vr jan 07, 2005 6:06 am

Ik heb gereden met de Louise van het modeljaar ervoor en nu net Mini"s gekocht. Probleem bij de Louise"s was dat de blokken vrij snel versleten waren. Verder een goede rem.

De Mini"s zijn mooier en luxer. Het gevoel in de remgreep is "harder". De remkracht wel iets hoger maar niet, zeg maar, 2 x zo hoog.

Wat mij betreft alletwee goed maar Hope net iets mooier....

Arno

Bericht door Arno » vr jan 07, 2005 8:47 am

Heb de 2004 Magura"s ( wat zijn eigenlijk de vernieuwingen van de 2005 versie ? ) en daar is niks mis mee. Moet wel zeggen dat het mijn eerste schijfremmen zijn dus geen vergelijkingsmateriaal.
Als je weet hoe je ermee om moet gaan en moet onderhouden werken ze altijd prima en heb ook geen last van voortijdige slijtage van m"n blokken, rij nu al 10 maanden met de originele blokken !

KoeniE

Bericht door KoeniE » vr jan 07, 2005 8:53 am

louise 2004 - 2005 zijn gewoon super. met 210 - 190 disc downhill waardig!

Plons

Bericht door Plons » vr jan 07, 2005 8:56 am

Ik vraag mij eigenlijk af wanneer ik eens voor de eerste keer van mijn leven eens met een set magura remmen mag rijden die WEL constant werken...

Ik rij nu al jaren en heb het nog nooit meegemaakt.

Nu heb ik weer met een setje nieuwe louise remmen gereden op een prophet cannondale en die dingen gingen super het eerst half uur en toen was het huilen met de pet op.
Na een onderhoudsbuurt, net hetzelfde...

Bij Rob Akkermans hebben ze zelfs een mechanic die ze de MaguraMeister noemen, omdat hij niks anders moet doen als magura schijfremmen herstellen (meestal gewoon nieuw steken want tis nogal hopeloos)

Magura ZUIGT !! Dat is al jaren lang mijn ervaring !

Arno

Bericht door Arno » vr jan 07, 2005 10:42 am

Well, in aansluiting hierop heb ik toch een vraag als dat mag:
Als ik met mijn Louise"s rij moet ik regelmatig de remmen even "oppompen" lijkt het. Remhendel moet ik dan vrij ver inknijpen en dit een keer of 5 snel herhalen zodat de rem eerder aangrijpt. Niet superstorend maar toch..
Is dit normaal ( fading ? ) of hoort dit niet zo te zijn ?

k@tze

Bericht door k@tze » vr jan 07, 2005 10:49 am

Wow, ga jij maar eens een lange afdaling in (alpen of zo..)... dan blokkeren je wielen vol automatisch.

Nee, dat hoort niet. Zo heb je een totaal onbetrouwbaar systeem wanneer het er op aan komt toch? Oplossing is doorspuiten en geen lucht er in laten anders heb je het direct weer. Check ook op lekkage van de leiding en aan sluitingen.

Arno

Bericht door Arno » vr jan 07, 2005 11:46 am

Dus dit is lucht in het systeem ? Zijn wel een keertje lichtelijk onvoorzichtig bijgevuld dus ik zal er eens naar laten kijken..

thanks !

k@tze

Bericht door k@tze » vr jan 07, 2005 12:29 pm

Arno schreef:
Dus dit is lucht in het systeem ?

Yep!

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » vr jan 07, 2005 1:03 pm

Plons schreef:

Magura ZUIGT !! Dat is al jaren lang mijn ervaring !

Ben anders dik tevreden met mijn Marta sl :) Remmen goed, werken fijn! Heb geen ervaring met hope maar wel met een aantal andere schijfremmen en k klaag niet over mijn marta"s

Sven

Bericht door Sven » vr jan 07, 2005 1:35 pm

Ik was ook altijd tevreden over mijn remmen. Maar na dit setje wordt het echt geen magura meer.
Eerst mijn clara"s. Fijne remmetjes, alleen de performance werd steeds minder.

Toen marta SL gekocht. Eerst zwaar overtuigd, maar de laatste tijd lijkt het wel dat ie niet tegen regelmatig gebruik kan.
Steeds lucht in het systeem, seals naar de 7e hemel, enz, enz. Laatst is zelfs de voorrem lekgesprongen tijdens onderhoud door de lbs. Wel een goeie garantie van magura door een verwisseling van remhendel. Nu na 2 weken rijden beginnen mijn remmen weer rustig te faden.
Korte conclusie: geen remmen voor de lange termijn.
Beter gezegd: ik begin het nu wel welletjes te vinden. Ik weet nu genoeg van magura, volgend setje wordt geen magura...

sissywax
Contacteer:

Bericht door sissywax » vr jan 07, 2005 2:43 pm

MIni....

Daarom....

Redge
Contacteer:

Bericht door Redge » vr jan 07, 2005 2:54 pm

DE TUSSENSTAND: Hope is aan de winnende hand, het lijkt dat niemand een minpunt kan vinden op deze set, terwijl Magura er erg slecht afkomt op een aantal trouwe fans na. Heeft Magura dan geen enkel beter punt dan de Hope"s?

Hope staat voor met 6 tegen 3

Plons

Bericht door Plons » vr jan 07, 2005 3:49 pm

Magura remmen beter, maar dan moeten ze wel werken.

Ik hoor echt bijna hetzelfde verhaal, ze werken super als ze nieuw zijn, maar na een tijdje moet je pompen voor er remdruk op te krijgen.

De allerbeste die ik tot nu toe heb gehoort van Magura (en dat door iemand die VEUL geld krijgt van Magura) was het volgende :

Als je Magura schijfremmen goed werken, zegt dat eigenlijk alles over je manier van fietsen....

(en dat was vooral ironisch bedoelt...)

Sven

Bericht door Sven » vr jan 07, 2005 3:56 pm

Plons schreef:
Magura remmen beter, maar dan moeten ze wel werken.

De allerbeste die ik tot nu toe heb gehoort van Magura (en dat door iemand die VEUL geld krijgt van Magura) was het volgende :

Als je Magura schijfremmen goed werken, zegt dat eigenlijk alles over je manier van fietsen....

(en dat was vooral ironisch bedoelt...)

Nice one.

Nadeel hope:
Vibraties tijdens remmen, piepen.
Slecht weer (vooral nat) ietwat minder performance.

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » vr jan 07, 2005 8:40 pm

Ik rijd al jarenlang [10 jr]met Hope en ondertussen rijdt half DP met Hopes geleverd door Bombproof.

Het zijn allereerst juwelen om te zien. Eigenlijk zonde om op je fiets te zetten.

Performance is in principe bizar goed te noemen, zo goed dat je direct merkt als er bijvoorbeeld een vingerafdruk op je schijf zit. Gek maar waar en voor mij een negatief punt. Alles moet extreem perfect zijn om extreem te kunnen remmen, hangt er ook vanaf wat je verwacht en hoe je remt. Ben je een normale rijder [en niet een rijder met een vaag downhill verleden] dan kun je dit eventuele minpunt wegstrepen.

Nog een heel ietsiepietsie klein minpuntje vind ik de eventuele mogelijkheid om te ontluchten. Je doet het in principe pas na 2 seizoenen, maar als je er geen kaas van hebt gegeten brengt het meer ellende dan goeds. Echter, -let wel- dit is bij ELKE schijfremset.

En laatste hele ietsiepietsie kleine minpuntje is het gewicht, het zijn volgens mij niet de lichtste op de markt.

Echter, bovenstaande punten vallen zo enorm in het niet vergeleken bij de looks en de uber performance tov Magura"s en anderen dat je gewoon die dingen MOET hebben.

Je weet me te vinden voor een setje.

E

Luc

Bericht door Luc » vr jan 07, 2005 9:00 pm

[quote="D"n Helle"]
Nadeel hope:
Vibraties tijdens remmen
[/quote]
Is op te lossen met je nokken vlak te frezen. Dat geldt trouwens voor elke schijfrem. Genoeg tijd nemen om de eerste montage direkt goed te doen, bespaart je veel kopzorgen later.

[ [quote="D"n Helle"]
piepen.
[/quote]
Dat piepen gaat vaak samen met het slechte weer. Hope blokjes hebben inderdaad de neiging om te peiepen als ze nat/vochtig zijn. Dit verdwijnt ook wel weer als ze na enkel flinke remmanoeuvers terug droog zijn.
Van mindere performance in natte omstandigheden heb ik nooit wat gemerkt.

Sven

Bericht door Sven » vr jan 07, 2005 9:49 pm

Luc schreef:
[ [quote="D"n Helle"]
Nadeel hope:
Vibraties tijdens remmen

Is op te lossen met je nokken vlak te frezen. Dat geldt trouwens voor elke schijfrem. Genoeg tijd nemen om de eerste montage direkt goed te doen, bespaart je veel kopzorgen later.

[ [quote="D"n Helle"]
piepen.
[/quote]
Dat piepen gaat vaak samen met het slechte weer. Hope blokjes hebben inderdaad de neiging om te peiepen als ze nat/vochtig zijn. Dit verdwijnt ook wel weer als ze na enkel flinke remmanoeuvers terug droog zijn.
Van mindere performance in natte omstandigheden heb ik nooit wat gemerkt.
[/quote]

Performance: vergeten er bij te zetten: ietwat minder
Maar dan nog... Het blijven geweldige remmen. Vooral het CNC-werk is en blijft mooi.

Luc

Bericht door Luc » za jan 08, 2005 4:30 pm

[quote="D"n Helle"]
Vooral het CNC-werk is en blijft mooi.

[/quote]
Als je dat maar weet :o Ik heb net de Mono6 op m"n Foes gemonteerd, als je die calipers van dichtbij ziet, ow ow ow, instant orgasm !!! En niet eens zo heel duur: 270,00E/set bij Patman ...

Bruno

Bericht door Bruno » za jan 08, 2005 8:23 pm

Ik heb een jaar Marta"s gehad, nooit problemen mee gehad (kan je je vragen stellen over mijn manier van fietsen natuurlijk ::)) en heel tevreden over de remprestaties, ik dacht dat Magura vooruitgang had gemaakt tov 3-4jaar terug. Toen begonnen ze meestal al heel gauw te lekken. Maar na hetgeen wat ik hier lees denk ik dat je er gewoon geluk mee moet hebben, en de kans dat je een slechte set hebt lijkt groter dan dat je een goede krijgt :-[.

Ik zou ook al voor de Mini"s gaan omwille van de prijs, daarbij de look en de kwaliteit van Hope. een volledige (VR & AR) set Mono Mini"s kost rond de 360€ :P.
En je kan verschillende kleuren levers, expansievat-kapjes en dopjes voor de caliper als optie krijgen :P CUSTOMIZEN!! ;D

"K heb ook M4"s gehad (vorig model) en altijd heel tevreden over. (en hope blokjes gaan LANG mee)

Wat je daar zegt over piepen komt bij veel schijven voor hoor, heb nu XT 4 piston en als "t nog maar koud en mistig is janken ze enorm, bij droog hoor je ze amper. Met mijn M4"s heeft het ook ff geduurd en pas als ze 100% perfect uitgelijnd stonden was het janken weg, lichtjes piepen bleven ze wel doen. Mijn Marta"s hebben ook altijd lichtjes gepiept, ook bij droge omstandigheden, bij nat ook een stuk harder.
Wat hier ook bij zou moeten helpen is het feit dat de calipers nu "mono" blok gefreesd zijn wat de stijfheid ervan ook bevordert en dus volgens mij ook ervoor zal zorgen dat er minder vibraties gaan optreden => piepen. Shimano heeft nu ook monoblok calipers ipv bvb die XT 4piston die uit 2 helften bestond.
En natuurlijk zachte blokjes, die maken ook al minder lawaai dan harde.

Bij mij is het al zo"n gewoonte geworden dat het me zelfs geruststeld als ze lichtjes piepen, als ik niets hoor heb ik het gevoel dat er wat scheelt. (ze moeten ook niet kei hard janken natuurlijk, da"s wel irritant). Verder mag er wel niks aan mijn fiets rammelen of ik word zot :D

O ja, "k heb ook heel even met hayes gereden en als je wil gaan die ook geluidjes maken hoor :) Maar Hayes vond ik zelf niet progressief genoeg, heel veel kracht, maar doseren staat niet duidelijk in hun woordenboek (toch niet zoals bij hope e.d.) Wel kracht TE over.

Redge
Contacteer:

Bericht door Redge » zo jan 09, 2005 11:47 pm

Bruno schreef:
Ik zou ook al voor de Mini"s gaan omwille van de prijs, daarbij de look en de kwaliteit van Hope. een volledige (VR & AR) set Mono Mini"s kost rond de 360€ :P.

Kijk eens bij www.bike-box.de, daar heb je een set Mini"s voor € 300 :o

Brum.

Bericht door Brum. » ma jan 10, 2005 10:22 am

Als je het de andere kant van de oceaan op gaat zoeken lukt het ook wel voor €220-250 :)

Bruno

Bericht door Bruno » ma jan 10, 2005 1:35 pm

Brum. schreef:
Als je het de andere kant van de oceaan op gaat zoeken lukt het ook wel voor €220-250 :)

heu, voor een complete set, VR & AR? vorig jaar kostte 1 rem bij ons ongeveer zoveel, kan me niet echt voorstellen dat ze in Amerika zoveel goedkoper zijn.

Brum.

Bericht door Brum. » ma jan 10, 2005 1:48 pm

$150 per rem, $300 totaal, wat een euro of €220 is met de huidige koers.

CRC doet ze voor €290 per set.

Gesloten