Re:Fox Talas in mijn Essence
Moderator:Beheerders
-
Je kan al aan de titel een beetje zien waar het over gaat, ik wil namelijk weten of een Fox Talas (130mm veerweg) in mijn commencal past, ik heb commencal al gemaild maar daar kreeg ik alleen het antwoord dat "het gedrag van mijn fiets zou veranderen" waar ik ook lekker veel aan heb ::)
Dus weet iemand misschien of dit past? het is een Commencal Essence uit 2004 zoals hier: http://www.commencal.com/bike/velo-comm ... sence.html
is afgebeeld, op het plaatje heeft hij een 80 mm vork, je kan er ook de geometrie bekijken in pdf formaat.
Kan iemand mij aub helpen met dit ??? :P ;D
Dus weet iemand misschien of dit past? het is een Commencal Essence uit 2004 zoals hier: http://www.commencal.com/bike/velo-comm ... sence.html
is afgebeeld, op het plaatje heeft hij een 80 mm vork, je kan er ook de geometrie bekijken in pdf formaat.
Kan iemand mij aub helpen met dit ??? :P ;D
Wat denk je zelf????
dussssss©
dussssss©
Ik heb een Talas in mijn RM Blizzard. Dat zou dus ook niet echt ideaal zijn. Maar wat ik doe is hem gewoon continue op 90 [mm] rijden.
Kom ik in het buitenland een keer een echte afdaling tegen, dan gaat hij gewoon wat hoger. Tot nu toe heb ik geen spijt gehad van deze vork, bevalt dus prima!
Kom ik in het buitenland een keer een echte afdaling tegen, dan gaat hij gewoon wat hoger. Tot nu toe heb ik geen spijt gehad van deze vork, bevalt dus prima!
- Xircuit
- Contacteer:
Niet doen. In mijn Commencal VIP (zelfde frame) heb ik een Manitou Black Elite 80-100. Als ik deze op 100 mm zet dan wordt het stuurgedrag al minder direct en minder precies als op 80 mm. 130mm lijkt me erg onverstandig. 100mm is de max.
Kies dan voor een F100 RLC en dan heb je ook een prachtig werkende vork.
EDIT: Ik lees in je onderschrift dat je je Essence wil ombouwen naar een Freeride HT, dat zou ik niet doen.
Koop eerst eens een ander kader als je serieus wil gaan freeriden.
Kies dan voor een F100 RLC en dan heb je ook een prachtig werkende vork.
EDIT: Ik lees in je onderschrift dat je je Essence wil ombouwen naar een Freeride HT, dat zou ik niet doen.

-
Het is niet echt freeriden wat ik ga doen alleen ga ik mn fiets zo bouwen dat hij wel een stairgap aankan , maar meer dan dat niet...
Ik dacht zelf ook al eraan om wat anders te kopen dan die Talas maar het probleem is dat al de foxes uit de 2005 lijn 130 mm zijn...
Of kan je toevallig een Vanilla/Float naar 100 mm brengen?
Ik dacht zelf ook al eraan om wat anders te kopen dan die Talas maar het probleem is dat al de foxes uit de 2005 lijn 130 mm zijn...
- Xircuit
- Contacteer:
DragonZzZ schreef:
Het is niet echt freeriden wat ik ga doen alleen ga ik mn fiets zo bouwen dat hij wel een stairgap aankan , maar meer dan dat niet...
succes! ::)
Ik dacht zelf ook al eraan om wat anders te kopen dan die Talas maar het
probleem is dat al de foxes uit de 2005 lijn 130 mm zijn...
De F100 R/L/C is 100mm, geen 130mm.
-
Ja weet ik, maar ik wil geen vork die alleen voor XC is gemaakt.
Net zoals de Float die ik nu heb alleen is die 80mm
....
Net zoals de Float die ik nu heb alleen is die 80mm

Ik hoop dat ze je bij Commencal keihard laten stikken als je een garantieframe wil!
De Essence is een XC bak, en nog vrij licht ook, als je daar stairgaps en ander UA geweld mee wilt gaan doen kun je op je vingers tellen dat hij niet lang heel zal blijven.
Een Float (gespacerd naar 100mm) of een Talas op 100mm moet wel gaan lijkt me zo, maar bij meer veerwegen word het stuurgedrag erg "lui"...
Maar koop anders gewoon een frame wat gemaakt is voor je rijstijl!!!1111
De Essence is een XC bak, en nog vrij licht ook, als je daar stairgaps en ander UA geweld mee wilt gaan doen kun je op je vingers tellen dat hij niet lang heel zal blijven.
Een Float (gespacerd naar 100mm) of een Talas op 100mm moet wel gaan lijkt me zo, maar bij meer veerwegen word het stuurgedrag erg "lui"...
Maar koop anders gewoon een frame wat gemaakt is voor je rijstijl!!!1111
BOSS schreef:
Wat denk je zelf????
Vrij overbodig, zo"n reactie. Schiet de man echt iets mee op!
-
@Brum cker nog nooit Huckmeisters gezien ofzo heh? die fietsen blijven toch ook echt heel en dat zijn zeker geen Freeride fietsen maar gewoon XC fietsen zoals Giant XTC"s
DragonZzZ schreef:
@Brum cker nog nooit Huckmeisters gezien ofzo heh? die fietsen blijven toch ook echt heel en dat zijn zeker geen Freeride fietsen maar gewoon XC fietsen zoals Giant XTC"s
Ajazeker.
Jij was een huckmeister, we wisten helemaaal niet hoe goed je was qua biken, hoe je flow was.
Jongen, grow up, ook al wil je het zo graag, ik hoop (net als brum) dat je geen garantie krijgt. Een Talas in een commencal geeft al problemen. Laatst is hier ook al iemand met een commencal geweest die een scheur in zijn bovenbuis had. En die had een normale 100 mm vork erin. Zijn garantie was ook poep.
Ik zou voor een ander frame gaan, ik geef je 2 maanden voordat je frame begraven kan worden...
-
Ik zeg toch niet dat ik zo goed ben ofzo?
Ik wou alleen zeggen dat zij ook XC fietsen gebruiken en dat die niet braken, ik zei niet van kijk dat kan ik ook allemaal precies het zelfde dus het kan wel, toch?
Lees voortaan ff goed voordat je antwoord.
Ik zeg ook niet dat mn frame niet gaat breken, ik zeg alleen dat het niet per se hoeft.
Ik wou alleen zeggen dat zij ook XC fietsen gebruiken en dat die niet braken, ik zei niet van kijk dat kan ik ook allemaal precies het zelfde dus het kan wel, toch?
Lees voortaan ff goed voordat je antwoord.
Ik zeg ook niet dat mn frame niet gaat breken, ik zeg alleen dat het niet per se hoeft.
keep it nice people >:(
-
Ja uhm... jullie zeggen nou wel steeds van, dat frame van die fiets kan dat echt niet aan, dan gaat hij kapot hoor bla bla bla, ik wil niet vervelend doen hoor.. maar ik heb zelf een Bulls Pro 7.50, met een paar xtra"s zoals betere velgen en schijfremmen, maar daar kan ik ook mee bunnyhoppen en daar kan hij ook best tegen, geen probleem, stairgappen kan hij ook wel, en een Commencal Essence is een beetje hetzelfde soort fiets als een Bulls Pro 7.50 dus daar moet het ook op kunnen.
=_=
=_=
Ja, behalve natuurlijk dat die Bulls van pisbakkenstaal gemaakt is en zo"n 33% zwaarder is dan die Commençal. Als je wilt springen en moeilijk doen, pak dan gewoon een frame dat er voor gemaakt is. Ik help je wel van dat Essence frampje af

-
Kzei toch niet dat ik van mn frame af wou dacht ik heh 
Ik zal maar niet meer praten over stairgaps dan zeuren minder mensen.

Ik zal maar niet meer praten over stairgaps dan zeuren minder mensen.
-
Uhm, Exar, volgens mij hebben wij het niet over dezelfde fiets.. XD
Mijn Bulls Pro 7.50 is namelijk zelfs nog ietsje lichter (heeeel klein beetje) als een Commencal Essence...
Mijn Bulls Pro 7.50 is namelijk zelfs nog ietsje lichter (heeeel klein beetje) als een Commencal Essence...
-
En trouwens, mijn Bulls Pro 7.50 is niet gemaakt van staal, maar van aluminium. ;D
-
Of..... jij moet een wc hebben van aluminium, dat zou ook nog kunnen natuurlijk XD
Figure of speech, natuurlijk. Ik verwacht niet dat dat Bulls frame lichter is dan het Essence frame, en ook met die Bulls moet je nog geen stairgaps gaan doen en dan verwachten dat alles heel blijft. Zo lastig is het toch niet? Use the right tool for the right job!
-
ben ik t helemaal mee eens, koop gewoon iets wat t aankan.... afgezien daarvan reed een hans rey vroeger toen er nog geen verschil was tussen xc en dh fietsen ook gewoon alles met een gt zaskar... zaskar is dan wel toevallig een erg sterk freem in verhouding.. maar stairgaps met een licht xc ijzer... mmm, zou t niet teveel doen..... tenzij je enorm smooth kan rijden..
(en dan is de geometrie nog steeds bout voor freeriden, waar je wel "gedeeltelijk" iets aan kan doen trouwens )
koop gewoon ipv een talas vork van 800 euro (of wat kost zon ding) een kona shred complete bike... kan je veel meer mee
of0 nog beter, koop nooby zn azonic ds streetfiets, inclusief launch ramp voor 800.
(en dan is de geometrie nog steeds bout voor freeriden, waar je wel "gedeeltelijk" iets aan kan doen trouwens )
koop gewoon ipv een talas vork van 800 euro (of wat kost zon ding) een kona shred complete bike... kan je veel meer mee
of0 nog beter, koop nooby zn azonic ds streetfiets, inclusief launch ramp voor 800.
toto schreef:
[BOSS schreef:
Wat denk je zelf????
Vrij overbodig, zo"n reactie. Schiet de man echt iets mee op!
ik vind het een vrij overbodige vraag, als je er iets langer over nadenkt kom je zelf ook tot de konklusie dat een XC frame wat gebouwt is voor een 80MM vork niet werkt om te freeriden met een 130MM vork.
Probleem is dat sommige mensen niet nuchter nadenken voordat ze een vraag stellen.
dusssss©
-
Ik was wel degelijk nuchter toen ik de vraag stelde ik wou alleen weten wat de maximale lengte van de vork kon zijn, ik snap niet dat iedereen nu opeens problemen gaat maken over of je nou wel of niet met een XC fiets kan freeriden
-
ik vindt dat je t gewoon moet proberen..... ja echt hoor, als je m heel houdt ben je namelijk degene die t smooths kan rijden op heel dp hier!! ;

ja en als je mazzel hebt sloop je alleen je frame en blijft je vork gewoon heel :-*
dussssss©
dussssss©