Identificatieplicht

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

BOSS
Contacteer:
Identificatieplicht

Bericht door BOSS » di jan 04, 2005 9:20 am

Gisteren voor het eerst dit jaar op de fiets gestapt, ZONDER ID OP ZAK!!!!!!!!!!!
Dit gaat mij toch iets te ver.

Een sticker van NM vind ik meer dan genoeg ;D ;D

Eerste bekeuringen identificatieplicht uitgedeeld

Uitgegeven: 3 januari 2005 08:23
Laatst gewijzigd: 3 januari 2005 10:07
RIJSWIJK - In verscheidene plaatsen in Nederland heeft de politie het afgelopen weekeinde mensen bekeurd die zich niet konden identificeren. Sinds 1 januari is iedereen vanaf 14 jaar verplicht een identiteitsbewijs bij zich te hebben. Nog niet iedereen is daarvan doordrongen.

In Groningen kregen twee fietsers een proces-verbaal omdat ze zich niet konden identificeren. De politie had de twee laten stoppen omdat ze geen licht op hun fiets hadden. Toen agenten hun vroegen een identiteitsbewijs te tonen, kregen ze nul op het rekest. De fietsers moeten 75 euro betalen: 50 voor het ontbreken van een identiteitsbewijs en 25 voor de verlichting.

De politie in Utrecht pakte op nieuwjaarsdag twee jongens van 13 en 16 jaar op na een mislukte poging tot inbraak. Een jongen had geprobeerd met tegels een raam van de winkel in te slaan, de ander stond op de uitkijk. Het raam bleek echter steviger dan verwacht.

De zestienjarige kon zich niet legitimeren en kreeg twee processen-verbaal: voor poging tot inbraak en het zich niet kunnen legitimeren. De ander ging voor het tweede vrijuit.

dussssss©

AFTERBURNER

Re:Identificatieplicht

Bericht door AFTERBURNER » di jan 04, 2005 9:41 am

Hou je gewoon aan de regels. De politie mag nooit zonder aanleiding om je ID vragen. En ben je aan het streeten, tja, .... gewoon een kwestie van zorgen dat je niet gepakt wordt.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di jan 04, 2005 9:45 am

Politie gaat geen willekeurige controle acties houden, alleen als er "iets gebeurt" zullen ze erom vragen. Dus als je gepakt wordt door de boswachter op een plaats waar je niet mag fietsen ben je de lul.

Maar ik neem hem echt niet mee als ik ga fietsen, dan is ie met een paar maanden papier machee vrees ik...

pinoisgeel
Contacteer:

Bericht door pinoisgeel » di jan 04, 2005 9:57 am

ik neem ook nooit me id mee als ik fiets, vind het raar ook dat het dan moet...

Pimiento

Bericht door Pimiento » di jan 04, 2005 10:03 am

Het beste is je gewoon aan de regels houden. Heb je dat gedonder ook niet. Zo erg is die plicht niet vind ik.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di jan 04, 2005 10:30 am

En voor je het weet lopen er weer mensen met een embleem op hun jas rond... :-X

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » di jan 04, 2005 10:35 am

Wa is t probleem?

in belgie is iedereen verplicht om een ID kaart bij zich te hebben, tenzij je vlakbij je huis bent.
Politie vraagt die nooit zonder aanleiding.
Niemand die er een probleem van maakt. En niemand die een geel embleem op zn jas heeft.
Ik vind t abnormaal dat er geen identificatiesysteem is, zoals in de uk? Das toch vragen om ellende

Sven

Bericht door Sven » di jan 04, 2005 11:12 am

Je hebt nu een draagplicht, en ik heb er geen probleem mee.
Je moet toch ook al een collegekaart bij je hebben, en een ID-kaart kan er ook nog wel bij, de nieuwe zijn toch lekker klein.

By the way, als ik ga biken, neem ik altijd een kopietje mee, heb al eens tegen oom agent verteld dat ik mijn echte niet mee ga nemen ivm risico"s als breken en kwijtraken, en dat dat het geld niet waard is. Hij begreep het ook nog... Maar ja, dat was vroegàh!

jojo

Bericht door jojo » di jan 04, 2005 12:51 pm

Opzich is het helemaal niet zo slecht, indentificatieplicht. alleen als je gaat biken is het beetje onhandig. Op den duur is er van je paspoort niks meer over, ID kaart kun je natuurlijk wel makkelijk bij je steken.

Naast heb biken ik altijd wel rijbewijs bij me (standaard in mijn jaszak), maar hoe zal dat straks in de zomer wezen met 25 graden, en je hebt amper zakken om iets in te stoppen....

Maar je kunt natuurlijk ook zorgen dat ze er niet om gaan vragen bij je

Mister P2
Contacteer:

Bericht door Mister P2 » di jan 04, 2005 1:01 pm

ik neem gewoon een kopie van me paspoort mee en als ze het er niet mee eens zijn dan komen ze maar mee dan laat ik het orgineel zien :P
maar idd inprinciepe mogen ze niet zomaar vragen om ID terzij ze er een aanleiding voor hebben

WhoCares

Bericht door WhoCares » di jan 04, 2005 1:51 pm

Ik heb mijn identiteitskaart / europas altijd in mijn portomonee zitten en die zit dan weer in een plastic zakje achterin mijn shirt.

Je heb toch ook van die nektasjes.

Afbeelding

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » di jan 04, 2005 1:55 pm

WhoCares schreef:
Ik heb mijn identiteitskaart / europas altijd in mijn portomonee zitten en die zit dan weer in een plastic zakje achterin mijn shirt.

Je heb toch ook van die nektasjes.

Afbeelding

Nektasjes zijn k*t! Lekker zweten !!

Rinse

dobbel our zero

Bericht door dobbel our zero » di jan 04, 2005 2:13 pm

Rinse

he rinse, pas jij nu maar op dat jouw lokale veldwachter jou niet oppakt

WhoCares

Bericht door WhoCares » di jan 04, 2005 2:31 pm

Rinse Appelstroop schreef:

Rinse

Je kunt natuurlijk alles verzinnen om iets niet mee te willen nemen. Maar er komt een moment dat je je het toch mee moet nemen , hoe je het wend of keert , op welke manier dan ook.

Wees eens kreatief !!

50 euro is ook een boel geld en die kun je beter aan je bike besteden dan aan ontvanger van de boete .

;)

jojo

Bericht door jojo » di jan 04, 2005 2:31 pm

Rinse Appelstroop schreef:

en een schurend toetje in je nek......

Pimiento

Bericht door Pimiento » di jan 04, 2005 2:50 pm

Ik heb in de auto altijd een kopie van mn rijbewijs ivm diefstal. Ben immers geen vrouw die alles lekker bij zich draagt in haar handtas (al zijn manbags tegenwoordig ook al best cool :-*). Tot nu toe heeft oom agent het altijd gepikt, maar als je in een controle rijd dan ben je wel de sjaak. Moet er toch maar over gaan nadenken het geval bij me gaan dragen, iig in de auto...

legion
Contacteer:

Bericht door legion » di jan 04, 2005 3:16 pm

Ik had altijd al een id bij me, standaard in m"n portomonee, maar als ik ga biken (xc dan) neem ik niet mijn hele portomonee mee, maar alleen wat losse euro"s, moeten ze maar niet moeilijk over doen. Ik ben niet van plan daar iets aan te gaan veranderen...

cHoc

Bericht door cHoc » di jan 04, 2005 4:52 pm

maak anders een copietje van je ID, en neem die mee, mocht je om wat voor reden aangehouden worden,
dan laat je die zien, maar dan moet je later wel ff langs komen op het bureau om het origineel te laten zien.

tenminste dat neem ik aan........

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » di jan 04, 2005 5:12 pm

JJ schreef: Politie gaat geen willekeurige controle acties houden, alleen als er "iets gebeurt" zullen ze erom vragen. Dus als je gepakt wordt door de boswachter op een plaats waar je niet mag fietsen ben je de lul.

Maar ik neem hem echt niet mee als ik ga fietsen, dan is ie met een paar maanden papier machee vrees ik...

Euhhh, een ID kaart is tegenwoordig identiek aan een creditcard/bankkaart, dus papiermachee wordt hij niet zo snel hoor ;)

Bovendien zou ik hem juist tijdens het fietsen altijd bij me dragen als ik jullie was, als er wat gebeurt onderweg weten ze in ieder geval wie ze moeten contacteren...

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » di jan 04, 2005 6:42 pm

ik ben het met Steelboy eens
het enige wat er gaat gebeuren is de eerste maanden gaan agenten op hun strepen staan en iedereen om zijn ID Kaart vragen, daarna worden alleen de "zwarte" nog maar naar hun ID kaart gevraagd.

en ik zal zeker naar de ID kaart van de agent vragen als ie de mijn zonodig moet zien, gelijk oversteken.

dus nee ik draag de ID kaart niet met fietsen.

BF: vragen om ellende? hoezo? wordt de Nederland nu in eens veiliger omdat iedereen een ID kaart draagt?
Gelul, tot 1-1-05 kon een agent iemand meenemen naar het buro om zijn ID te achterhalen(kan vast nog steeds). En wist ie daarna dus ook wie het was.
Een crimineel gaat nu echt niet braaf met zijn ID op zak lopen omdat de overheid dat wil.

legion
Contacteer:

Bericht door legion » di jan 04, 2005 7:13 pm

Het is natuurlijk wél een goede manier om een bloei te creeëren in de branche waar ze die dingen vervalsen...

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di jan 04, 2005 8:38 pm

The Pyreneeën King schreef:
ik ben het met Steelboy eens
het enige wat er gaat gebeuren is de eerste maanden gaan agenten op hun strepen staan en iedereen om zijn ID Kaart vragen, daarna worden alleen de "zwarte" nog maar naar hun ID kaart gevraagd.

en ik zal zeker naar de ID kaart van de agent vragen als ie de mijn zonodig moet zien, gelijk oversteken.

dus nee ik draag de ID kaart niet met fietsen.

BF: vragen om ellende? hoezo? wordt de Nederland nu in eens veiliger omdat iedereen een ID kaart draagt?
Gelul, tot 1-1-05 kon een agent iemand meenemen naar het buro om zijn ID te achterhalen(kan vast nog steeds). En wist ie daarna dus ook wie het was.
Een crimineel gaat nu echt niet braaf met zijn ID op zak lopen omdat de overheid dat wil.

Precies...

Ik nam nooit wat mee als ik ging fietsen, zelfs geen reserve biba... ik laat een ander me toch niet vertellen wat ik wel en niet moet doen zeker?
Zwart-wit gesteld, dat geef ik graag toe en als ik in de auto rijd heb ik (meestal ::)) mijn paspoort en rijbewijs wel bij...

Bottom line: ik vind het onzin en zou het erg jammer vinden als binnenkort de eerste biker een bon kreeg wegens buiten de paden rijden én geen ID bijhebben... waar is de "dat lossen we samen wel op" mentaliteit gebleven?

Overigens vind ik het ronduit schandalig dat afgelopen zaterdag in ik meen Grunn al de eerste boetes uitgeschreven zijn: aan mensen die uit de kroeg kwamen en zonder licht fietsten. En wie moet er betalen als je paspoort gestolen / vermist is... precies... het mes snijdt aan beide kanten in dit geval...

Mathijs

Bericht door Mathijs » di jan 04, 2005 8:48 pm

Idd, of het nu in een klap veiliger wordt? Neej! Als het nodig was konden ze iemand mee nemen naar het bureau, en daar de legitimatie achterhalen.

Als ik street heb ik hem altijd wel bij me (zit standaard in m"n portemonnee, ook voor 01-01-05), oom agent kan dan nog wel eens lastig worden. En ik heb geen zin om zomaar ff 50 euro neer te leggen.

Luc

Bericht door Luc » di jan 04, 2005 10:24 pm

... daarna worden alleen de "zwarte" nog maar naar hun ID kaart gevraagd. ...

Ach zo, en er was dus tot nu toe waarschijnlijk absoluut geen sprake van extra (gerechtvaardigd of niet laat ik in het midden) controle van vreemdelingen door de Nederlandse politie ?

[
... Gelul, tot 1-1-05 kon een agent iemand meenemen naar het buro om zijn ID te achterhalen(kan vast nog steeds). En wist ie daarna dus ook wie het was. ...

Jaja, met alle tijdverlies vandien. Nu kan de identiteit gewoon ter plekke vastgesteld worden met een minimum aan tijdverlies voor beide partijen. In het geval dat oom agent dan beslist dat het eigenlijk allemaal zo erg nog niet is, krijg je gewoon je ID kaart terug en elk vervolgt zijn weg. Zo is oom agent dan ook weer meteen veel sneller beschikbaar om ander onheil te bevechten ... Of een ander scenario: je wordt gecontroleerd omdat je nu toevallig vrij goed past bij een persoonsbeschjrijving van een of ander boefje. Met je ID op zak wordt heel simpelweg onmiddellijk en ter plekke je identiteit vastgesteld en besloten dat hyet om een vergissing ging. Zonder ID wordt je alsnog als een boefje naar het bureau geleid ...

Allemaal gewoon ophouden met kinderachtig te doen en gewoon dat ID op zak hebben, zo eenvoudig is het. Wie niks mis doet, heeft er absoluut geen last van want er zal niet om gevraagd worden. Wie stout geweest is, moet maar op de blaren zitten.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » di jan 04, 2005 10:45 pm

wie stout is geweest draagt die ID kaart (niet lijkt mij).

er veranderd dus wezelijk niks, behalve dan dat "onschuldige" burgers nu in eens 2 boetes krijgt bij een overtreding.

Plaats reactie