Re:website maken

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
ZAG
website maken

Bericht door ZAG » vr dec 03, 2004 7:48 pm

ik wil een website gaan maken met een eigen domeinnaam.
Ik weet dat je je moet registreren voor een domeinnaam, maar hoe ga je verder te werk? Wat zijn goede sites voor het registeren. En als je een naam hebt, hoe upload je je site?
Waar maken jullie meestal je sites mee?

Caramba

Bericht door Caramba » vr dec 03, 2004 7:57 pm

Een domeinnaam registreren gebeurt bij SIDN. Maar als particulier moet dat via een webhost bedrijf zoals Dolphin Internet Services bijvoorbeeld.

Zie ook: Uitleg SIDN

Uploaden kan je gewoon al met je webbrowser of een ftp programma. Over het maken van sites kan ik je niet zo heel veel vertellen, want ik maak ze nooit...

SebaZ

Bericht door SebaZ » vr dec 03, 2004 10:39 pm

Als je een .com /of .net huurt dan hoef je niets te registreren.
Ik vind die registratie bij SIDN voor .nl domeinen erg irritand.

R@coon

Bericht door R@coon » zo dec 05, 2004 12:24 pm

Als je wilt beginnen met websites maken is Dreamweaver (Macromedia) erg handig. Zogenaamd: What you see is what you get.

De basis, maar eerst je index.htm(l) dat is je start pagina, vandaar kan je "m verder uitbouwen. Als je "m af hebt "upload" je "m naar je "webspace" en klaar

** allemaal dure termen voor het sturen van je pagina naar een of andere harde schijf bij (meestal) een internetprovider, als je bijvoorbeeld chello hebt is je webspace http://members.chello.nl/~gebruikers.naam/ maar dat moet je nakijken bij internet provider.

(stel bij chello) als je dan http://members.chello.nl/~gebruikers.naam/ in toetst kom je dus op http://members.chello.nl/~gebruikers.naam/index.htm uit (dat is altijd de start pagina, htm of html extensie maakt niet uit, maakt je programma zelf aan)

Als je wilt inloggen op je "webspace" gebruik ik/je zogenaamd FTP, gewoon net zoiets als HTTP -> inloggen door (stel chello) ftp://members.chello.nl/ dan login en ww invullen of meteen d.m.v. ftp://gebruikersnaam:wachtwoord@members.chello.nl

Hopelijk ben je al iets wijzer, voor meer hulp, mail maar ff.

>> R@coon

rene

Bericht door rene » zo dec 05, 2004 1:04 pm

Misschien is een gratis domeinnaam een idee? Check www.dot.tk
Anders werkt bijvoorbeeld nxs.nl heel aardig...
@Sebaz: hoezo een dot com niet registreren?
@Racoon: nadeeltje van Dreamweaver is, dat de site niet altijd "standard compliant" is, waardoor bijvoorbeeld onder netscape of mozilla rare dingen kunnen gebeuren / delen niet werken . . .

ZAG

Bericht door ZAG » zo dec 05, 2004 1:30 pm

maar hoe upload ik de site onder de naam www.mijnnaam.nl?
moet ik het dan eerst uploaden naar bijv chello(ik heb casema) en als iemand dan www.mijnnaam.nl intoets komt die bij de website die ik bij chello heb gezet, als ik dat heb doorgeloppeld?

Het hoeft geen uitgebreidde site te worden, even wat korte informatie.
Maar ik heb hem wel nodig, ben sinds kort namelijk agent voor kitesurfboards uit tarifa voor nederland. Daar moet ik dan wel een website voor hebben.

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » zo dec 05, 2004 1:42 pm

Via www.dot.tk heb ik www.xircuit.tk geclaimt. Vrij simpel en binnen 5 minuten geregeld. De stie zelf heb ik met lycos tripod sitebuilder gemaakt, dat werkt vrij simpel. Het kost in het begin even wat tijd om de site op te zetten maar je wordt er van zelf handig in. Het origineel URL (http://sunnxircuit.tripod.com) is via dot tk gelinkt naar www.xircuit.tk.

R@coon

Bericht door R@coon » zo dec 05, 2004 3:25 pm

rene schreef:
@Racoon: nadeeltje van Dreamweaver is, dat de site niet altijd "standard compliant" is, waardoor bijvoorbeeld onder netscape of mozilla rare dingen kunnen gebeuren / delen niet werken . . .

Maar wat zou je dan aanraden ? Ik vind Dreamweaver toch wel erg fijn werken...gewoon in de disclaimer zetten: Mocht deze pagina niet correct geladen worden...dan heb je pech. ;)

janman

Bericht door janman » zo dec 05, 2004 3:31 pm

Een maand gelede kende ik niets af van sitesmaken.
Met een beetje handigheid kom je er na een tijdje wel. Ik gebruik frontpage ( verry simple ! ) en FTP pro voor te uploaden. Verder heb ik een .TK adressje aangemaakt.

Zie hier het resultaat :

www.janverbeeck.tk

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » zo dec 05, 2004 4:04 pm

ZAG schreef: maar hoe upload ik de site onder de naam www.mijnnaam.nl?
moet ik het dan eerst uploaden naar bijv chello(ik heb casema) en als iemand dan www.mijnnaam.nl intoets komt die bij de website die ik bij chello heb gezet, als ik dat heb doorgeloppeld?

Het hoeft geen uitgebreidde site te worden, even wat korte informatie.
Maar ik heb hem wel nodig, ben sinds kort namelijk agent voor kitesurfboards uit tarifa voor nederland. Daar moet ik dan wel een website voor hebben.
Als jij dat domein geclaimd heb krijg je van hun gegevens, log in, pasword etc en hoe je moet inloggen op hun server. Je moet je spullen toch ergens op kwijt he!

Dan neem je gewoon een FTP progje (FlashFXP, wsftp of what ever) dan log je in op jouw schuifruimte op de server en dump je je bestanden (foto"s, tekst, index en wat je allemaal met dreamwaver, frontpage, Express Thumbnail creator oid gemaakt hebt) en dan.. ALS je index goed is moet je site gewoon werken op je www.jenaam.dinges

Ik heb hier op de uni schijfruimte die toegangelijk is via internet. Daar heb ik dus een gallery opgemaakt met Express thumbnail creator. En heb een indexje gemaakt met achtergrondje en de links naar al die gallery"s. Heeeeeel sloeber maar kan wel aan iedereen mijn foto"s laten zien!

Hetzelfde geldt voor de webspace die ik van mijn provider heb gehad.

http://home.kabelfoon.nl/~adl/

Die gallery is zelfs met photoshop gemaakt (way easy). Voor photoshop en die thumbnail creator geldt dat je zelf alleen de link naar die gallery hoeft te maken. De rest doet t progje voor je!

Suc6 ermee he

rene

Bericht door rene » zo dec 05, 2004 4:24 pm

R@coon schreef:
Maar wat zou je dan aanraden ? Ik vind Dreamweaver toch wel erg fijn werken...gewoon in de disclaimer zetten: Mocht deze pagina niet correct geladen worden...dan heb je pech. ;)

Als je al Photoshop hebt: Imageready. (zit er bij in). Maakt minder mooie html (nogal), maar werkt wel overal op . . .
Overigens moet "t met dreamweaver ook wel kunnen lijkt me... (zou "t vreemd vinden als het niet zo was) Heb dat alleen nog nooit uitgezocht. Wat ik wilde was net zo makkelijk te realiseren onder Adobe IR. En nu heb ik m"n site làten bouwen ;D (nog niet helemaal zoals "ie moet zijn, hopenlijk in 2005 wèl): www.damkot.com
Vwb die disclaimer: als iedereen dat nu eens deed . . . Kon iedereen tenminste zien hoeveel sites slecht werken onder Mozilla, (dus slecht ontworpen zijn IMHO) omdat blijkbaar het gros van de wereld Microschoft gebruikt :?

ZAG

Bericht door ZAG » zo dec 05, 2004 6:33 pm

ok, ik maak dus een site met een prog(een vriend van me heeft geloof ik wel frontpage, hoeveel kost het anders?), de domeinnaam moet ook lukken, maar wat is html of FTP precies?

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » zo dec 05, 2004 6:47 pm

frontpage is vast wel te downloaden.

HTML is de taal waarin je t moet/kunt schrijven.

FTP = File Transfer Protocol. Dus een manier om bestanden te delen/verplaatsen

R@coon

Bericht door R@coon » zo dec 05, 2004 10:51 pm

rene schreef:
[
R@coon schreef:

Als je al Photoshop hebt: Imageready. (zit er bij in). Maakt minder mooie html (nogal), maar werkt wel overal op . . .
Overigens moet "t met dreamweaver ook wel kunnen lijkt me... (zou "t vreemd vinden als het niet zo was) Heb dat alleen nog nooit uitgezocht. Wat ik wilde was net zo makkelijk te realiseren onder Adobe IR. En nu heb ik m"n site làten bouwen ;D (nog niet helemaal zoals "ie moet zijn, hopenlijk in 2005 wèl): www.damkot.com
Vwb die disclaimer: als iedereen dat nu eens deed . . . Kon iedereen tenminste zien hoeveel sites slecht werken onder Mozilla, (dus slecht ontworpen zijn IMHO) omdat blijkbaar het gros van de wereld Microschoft gebruikt :?

Ik gebruik dreamweaver ook echt om de site te maken, dingen als achtergronden, logo"s, buttons, enz... maak ik allemaal met Photoshop en plaats ik gewoon als rollovers of backgrounds in mn html

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » ma dec 06, 2004 12:55 pm

ik zit bij Protagonist met mijn site www.opticillusions.nl
Ze regelen ook je domeinnaam registratie.
Je krijgt een FTP site, daar kun je je zooi uploaden.
Daarnaast krijg je een andere link met een username en wachtwoord. Daar kun je emailadressen aanmaken, de zooi beheren, webstats checken etc etc.

Met andere woorden, check www.protagonist.nl en zie wat ze je te bieden hebben.

Arnetteman

Animine

Bericht door Animine » ma dec 06, 2004 1:19 pm

R@coon schreef:
[
rene schreef:

Gewoon website zodanig coderen dat ie in alle browsers zichtbaar is, kruipt wel veel tijd en werk in, maar ja dan heb je ook wat...

ZERO

Bericht door ZERO » ma dec 06, 2004 5:55 pm

http://www.arobia.nl/

die kunnen dit alles voor je doen, en het voordeel van zon site is dat het erg makkelijk bij te houden is, jij kan zelf inloggen en nieuws toevoegen, waar je ook bent als je maar een pc met internet hebt.
KOst je dan alleen wel wat geld, maar dan heb je wel een mooie website

deze is in arobia gemaakt en heb ik gedaan http://jpzeewolde.arobia.nl

en volges mij kunnen ze bij arobia ook een domeinnaam voor je registreren enzo

ZAG

Bericht door ZAG » di dec 07, 2004 9:24 pm

ik heb frontpage kunnen downloaden op kazaa, heb alleen een product key nodig. waar haal je die vandaan? ik heb de 2003 versie

Sven

Bericht door Sven » di dec 07, 2004 10:18 pm

Check mail, aangezien openbaar maken illegaal is... :-*

w3lab

Bericht door w3lab » vr dec 10, 2004 10:16 pm

aangezien dit mijn vakgebied is en ik het vak op de universiteit doceer, zal ik je even van wat tips voorzien.

NOOIT aan frontpage beginnen, frontpage genereert enorm veel crap-code.

Dreamweaver is een prima what you see is probably what you get pakket, is even een weekendje uitzoeken hoe alles werkt, maar als je na wat uren noeste arbeid is het een erg fijn pakket.

begin bij de basis door zelf te coden, er zijn genoeg goede tutorials op het web te krijgen, http://www.w3schools.com is over het algemeen erg fijn. Een prettig pakket om puur in code te werken is ook editplus of htmlkit, MAAR coden gaat ook uitstekend in dreamweaver

hosting is ook enorm veel over te vinden op het net, bovendien heeft iedereen wel een kennis die ook ergens iets gehost heeft, vraag het aan hem en wat zijn ervaringen zijn..

Sven

Bericht door Sven » za dec 11, 2004 2:52 pm

w3lab schreef:
aangezien dit mijn vakgebied is en ik het vak op de universiteit doceer, zal ik je even van wat tips voorzien.

NOOIT aan frontpage beginnen, frontpage genereert enorm veel crap-code.

Als je op de universiteit doceert, zul je ook moeten toegeven dat die crapcode helemaal niks uitmaakt, en dat je beter frontpage kunt gebruiken ivm met zijn gebruiksvriendelijkheid.

[
w3lab schreef:

begin bij de basis door zelf te coden, er zijn genoeg goede tutorials op het web te krijgen, http://www.w3schools.com is over het algemeen erg fijn. Een prettig pakket om puur in code te werken is ook editplus of htmlkit, MAAR coden gaat ook uitstekend in dreamweaver

Ik zou zelf een beginner niet aanraden om te beginnen met zelf coden, je gaat moeilijke termen neergooien waar je later bij denkt wat voor een functie je hebt. Niet dat Fro(n)tpage alles is, maar door een klik-sleep systeem maak je het wel gemakkelijk voor de gebruiker en hoeft ie zich niet te bemoeien met codes.

Meer what you see what you get dan dreamweaver...

Maja, dat is dan de mening van een afgestudeerd mbo"er ICT-beheer...

Irmo
Contacteer:

Bericht door Irmo » ma dec 13, 2004 10:37 pm

@D"n Helle; die crapcode maakt steeds meer uit. Zoals je weet gebruiken steeds meer luitjes niet meer Internet Explorer (verouderd, slecht, onveilig), maar alternatieven zoals Firefox. En die pikken die foutieve zooi nu net niet. Terwijl ze de correcte code tenminste zo behandelen als de standaarden het voorschrijven...

Dus idd; geen frontpage.

w3lab

Bericht door w3lab » vr jan 07, 2005 4:53 pm

Je wil niet weten wat voor crap frontpage allemaal genereerd, en dan mag je wel simpel via wat muisclicks een site inelkaar knutselen, maar dreamweaver heeft ook een prima interface, en daarbij is de crap al stukken minder.

En zelf coden, inderdaad misschien schrikt het in het begin een beetje af, maar een basic site is echt niet zo moeilijk om te maken als je er even voor gaat zitten. Als ik het aan communicatie miepjes kan leren op de uni, kunnen bikkelharde bikers het zeker ;)

Plaats reactie