Santos ssc02

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

keano16
Santos ssc02

Bericht door keano16 » ma sep 20, 2004 4:16 pm

hallo,

voor xc gebruik ben ik wle geinteresseerd in een santos maar heeft iemand hier ervaring met santos fietsen?

zelf dacht ik aan de santos ssc02 met XT-hs33 montage en een magura ronin voorvork.

of kan ik beter voor een ander santos model gaan, wil wel rond de 2000 euro blijven

graag reacties

BOSS
Contacteer:

Re:Santos ssc02

Bericht door BOSS » ma sep 20, 2004 4:50 pm

Santos DOEN!!!!
XT DOEN!!!!
HS-33 DOEN!!!!(wel model 2005 en firmtech met de Ronin uiteraard)
Ronin DOEN!!!!

wij hebben er ook 2 en bevalt prima, mocht je in Dld willen sjoppen kijk dan bij S-tec daar hebben ze een no name frame (eigen merk) wat hetzelfde is als de Santos maar wel wat euri"s goedkoper.

dusssss©

keano16

Bericht door keano16 » ma sep 20, 2004 5:24 pm

BOSS schreef:
Santos DOEN!!!!
XT DOEN!!!!
HS-33 DOEN!!!!(wel model 2005 en firmtech met de Ronin uiteraard)
Ronin DOEN!!!!

wij hebben er ook 2 en bevalt prima, mocht je in Dld willen sjoppen kijk dan bij S-tec daar hebben ze een no name frame (eigen merk) wat hetzelfde is als de Santos maar wel wat euri"s goedkoper.

dusssss©

dat is duidelijk ;D

maar welk model santos dan?
de ssc02 of misschien de ssc03 of om geld te besparen de ssc01, of gaat dit ten koste van de kwaliteit.

zijn er misschien nog alternatieven?

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma sep 20, 2004 6:48 pm

als je budget het toelaat de 03, tripple butted alu en een Chris King perdido balhoofd voor € 900,-

anders de 02, double butted en mogelijkheid tot schijven

01 zou ik persoonlijk niet doen.

dusssss©

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » ma sep 20, 2004 7:45 pm

Hoi Keano.

Ik heb gehoord dat Santos de veerweg van de Magura vorken terugbrengt naar 60mm, omdat dat beter bij de geometrie van de Santos past.

Zoek je puur een racer voor de Nederlandse XC parcoursen, is dat een prima keus. Maar alsj eook veel wilt toeren, kun je wellicht beter verderzoeken naar iets met 80mm veerweg.

Ik heb zelf een Ronin 110 Firmtech in mijn fully, en ben er aardig tevreden over.

Groeten, Lars

keano16

Bericht door keano16 » ma sep 20, 2004 8:11 pm

De Lars Cuevas schreef:
Hoi Keano.

Ik heb gehoord dat Santos de veerweg van de Magura vorken terugbrengt naar 60mm, omdat dat beter bij de geometrie van de Santos past.

Zoek je puur een racer voor de Nederlandse XC parcoursen, is dat een prima keus. Maar alsj eook veel wilt toeren, kun je wellicht beter verderzoeken naar iets met 80mm veerweg.

Ik heb zelf een Ronin 110 Firmtech in mijn fully, en ben er aardig tevreden over.

Groeten, Lars

Wat bedoel je precies met toeren? gewoon over de weg fietsen neem ik aan?

nu komt de vraag uiteraard, wat zijn de vergelijkbare alternatieven voor een voorvork dan

Ninko

Bericht door Ninko » ma sep 20, 2004 8:21 pm

Met een 60 mm veerweg stuurt die santos wat beter omdat ie erop is berekend dat er weinig veerweg nodig is i.v.m. nederlandse bossen etc. maar 80 mm gaat opzich net zo goed, Ronin is dus een goede keuze.
idd de scc03 is wel een heel erg mooi frame, natuurlijk erg mooie geometrie en dat balhoofd, Mocht het budget dat toelaten... En anders de scc02..

Ninko

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma sep 20, 2004 8:51 pm

Ik heb mijn 02 2 jaar gereden met een Quake CP-85 en dat gaat prima. Er zit nu een starre jaap in met 2,5 cm spacers. 60 mm zou voor mij niet werken, te veel voorover.

Mijn vriendin rijd met een O24U (80MM) en dat bevalt ook prima.

De ideale geometrie wordt idd bereikt met een SID(63mm), maja als je niet beter weet merk je het verschil echt niet.

Een Ronin 80 MM firmtech (helaas alleen in geel, officieel...) gaat heel fijn rijden in een Santos 02 of 03.

dusssss©

marq

Bericht door marq » di sep 21, 2004 10:23 am

ik zou gewoon een santos met XT-HS33 nemen en natuurlijk een Ronin 80 mm. In NL heb je niets aan 110 mm. En die Ronin is een top-vork ;).
als je het geld hebt: neem dan de SFS, is niet verschrikkelijk veel duurder dan de SSC02 en ideaal voor marathon gebruik...
(maar misschien is mijn mening enigszins gekleurd omdat ik net zelf een SFS heb aangeschaft)

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » di sep 21, 2004 11:19 am

keano16 schreef:

Wat bedoel je precies met toeren? gewoon over de weg fietsen neem ik aan?

nu komt de vraag uiteraard, wat zijn de vergelijkbare alternatieven voor een voorvork dan

Met toeren bedoel ik alles behalve nederlandse XC wedstrijden. Dus denk aan MTB toertochten of marathons in Nederland en het buitenland. Wel degelijk echt mountainbiken dus!

Maar aan de reactie van Boss begrijp ik dat een 80mm vork ook aardig in een Santos zal passen. Je kunt bij Santos dan vast wel aangeven dat je de Asgard (=O24U) of Ronin gewoon op 80mm wilt houden!

110mm moet je inderdaad sowieso niet doen in een hardtail. Ik heb een 110 Ronin in een 100mm Full suspension en daar past het prima bij!

Groeten, Lars

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di sep 21, 2004 11:28 am

De Lars Cuevas schreef:

Maar aan de reactie van Boss begrijp ik dat een 80mm vork ook aardig in een Santos zal passen.

Groeten, Lars

aardig, aardig???,
ik denk dat 90% van de Santossen met een 80 MM vork rijdt. Onze werden ook alletwee standaard afgeleverd met 80 mm vorken. Van terugbrengen naar 60 heb ik iig nooit gehoord.

dusssss©

Zand er over

Bericht door Zand er over » di sep 21, 2004 1:17 pm

80 lijkt me het beste voor een santos. bij 60 mm kun je bijna al niet meer spreken van een vork vindt ik.. neem dan gewoon lekkere zachte handvatten. ! ;D das een stuk goedkoper en geeft net zo veel demping...
Wil je een santos kopen wacht dan in elk geval ff tot na de bike motion beurs. vaak worden de prijslijsten dan weer aangepast en de kans is naar mijn mening groot dat deze in elk geval niet omhoog zal gaan...

naast santos kun je ook nog kijken naar bijvoorbeeld commencal of giant..fietsen die naar mijn mening een veel mooier frame hebben als de santos

marq

Bericht door marq » wo sep 22, 2004 4:14 pm

BOSS schreef:
Ik heb mijn 02 2 jaar gereden met een Quake CP-85 en dat gaat prima. Er zit nu een starre jaap in met 2,5 cm spacers. 60 mm zou voor mij niet werken, te veel voorover.

De ideale geometrie wordt idd bereikt met een SID(63mm), maja als je niet beter weet merk je het verschil echt niet.

Een Ronin 80 MM firmtech (helaas alleen in geel, officieel...) gaat heel fijn rijden in een Santos 02 of 03.

dusssss©

Alleen kan Santos de 80mm Ronin Firmtech alleen in het zwart leveren en dus echt niet in het geel....

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo sep 22, 2004 4:36 pm

marq schreef:
[
BOSS schreef:

dusssss©

Alleen kan Santos de 80mm Ronin Firmtech alleen in het zwart leveren en dus echt niet in het geel....

Volgens mij komt de firmtech alleen in het geel, kijk maar op de site van magura.

dussssss©

FranQ

Bericht door FranQ » wo sep 22, 2004 6:06 pm

Ik heb een witte ;) ;D

Maar het is een prima fiets. Het verschil in geometrie is alleen te merken als je daar al ervaring mee hebt. Het stuurgedrag wordt iets langzamer, wat wel ten goede komt aan de rechtuitstabiliteit.

De Ronin vind ik ook een goed vork. Zeker in combinatie met FIRM tech remmen. Bevalt mij goed, en ze remmen voor Nederland en de Ardennen sterk genoeg.

Het is idd wel een goed idee wat iemand hier al aanhaalde, om te wachten tot de bikemotion. Dan kun je de Santos frames een in het echt aanschouwen in verschillende kleurstellingen.

Veel suc6 met je koop

marq

Bericht door marq » do sep 23, 2004 9:39 am

Volgens mij komt de firmtech alleen in het geel, kijk maar op de site van magura.

dussssss©

ik wilde dus eigenlijk een gele firmtech 80 mm in m"n Santos, maar dat kunnen ze dus ECHT NIET. Die hebben ze gewoon niet bij Santos. Waarschijnlijk hebben ze een aparte bestelling een keer gedaan. Santos heeft of 110 zilver of 80 zwart.
Bij santos kun je op de website natuurlijk je eigen fiets samenstellen en die je gelijk welke (on-)mogelijkheden er zijn, en dit los van wat je op welke site ziet staan van bijv. magura.

althans, dit is wat mijn dealer zei.

Johnny Santos

Bericht door Johnny Santos » do sep 23, 2004 1:13 pm

Ik heb zelf sinds een paar jaar een ssc02. Is voor de Hollandse omstandigheden een perfecte fiets.
In de mijne zit een Marzochi mx-pro eta, met een veerweg teruggebracht naar zo"n 60mm. Vering is dus wel heel progressief. Weliswaar wel iets comfortabeler dan zachte handvaten, maar inderdaad niet veel meer dan dat. Hij stuurt als een scheermes, maar een beetje afdaling in de Ardennen gaat al met de billen stijf tegen elkaar. Maar nogmaals, qua snelheid in het Brabantse zand, niet te kloppen.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do sep 23, 2004 4:24 pm

marq schreef:

dussssss©

ik wilde dus eigenlijk een gele firmtech 80 mm in m"n Santos, maar dat kunnen ze dus ECHT NIET. Die hebben ze gewoon niet bij Santos. Waarschijnlijk hebben ze een aparte bestelling een keer gedaan. Santos heeft of 110 zilver of 80 zwart.
Bij santos kun je op de website natuurlijk je eigen fiets samenstellen en die je gelijk welke (on-)mogelijkheden er zijn, en dit los van wat je op welke site ziet staan van bijv. magura.

althans, dit is wat mijn dealer zei.

het is echt ongelofelijk vroegah was die firmtech alleen in het geel leverbaar en wilde iedereen een zwarte. Hebben ze eindelijk zwarte voor iedereen wil jij weer een gele............ ;D ;)
Ik zou es ff met Santos contact opnemen, het heten niet voor niks "custom made bikes"

dussssss©

Zand er over

Bericht door Zand er over » do sep 23, 2004 6:34 pm

Ik verwacht niet veel nieuws bij santos op de bike motion... vorig jaar viel het me ook erg tegen wat er daar te zien was.. Nu is er ook een race en atb met carbon achter vork.. dat is dan wel weer erg mooi maar wel 2 jaar later dan de andere merken... Ik verwacht veel qua prijs kwaliteit van de duitse merken op de bike motion.. cube, focus en ghost..

marq

Bericht door marq » do sep 23, 2004 7:19 pm

het is echt ongelofelijk vroegah was die firmtech alleen in het geel leverbaar en wilde iedereen een zwarte. Hebben ze eindelijk zwarte voor iedereen wil jij weer een gele............ ;D ;)
Ik zou es ff met Santos contact opnemen, het heten niet voor niks "custom made bikes"

dussssss©

ik wilde ook alleen maar een gele als er ook gele logo"s op konden worden gelaserd, maar dat kon ook niet. Zo custom dus net niet. Dus nu maar een zilveren logo met zwarte vork.

Johnny Santos

Bericht door Johnny Santos » di okt 05, 2004 12:23 pm

Sjesus, zijn de kleurtjes van de letters op de vork het belangrijkste?
MTB is sport, geen show.

Ninko

Bericht door Ninko » di okt 05, 2004 6:34 pm

tsjah als je iets duurs koopt, mag het er toch best mooi uitzien??

Ninko

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » di okt 05, 2004 7:15 pm

Johnny Santos schreef:
Sjesus, zijn de kleurtjes van de letters op de vork het belangrijkste?
MTB is sport, geen show.

http://home.graffiti.net/mountainbiking:graffiti.net/

de intro die je krijgt op deze site zegt het ....

voor een groot aantal mtb"ers is het een sport
voor enkelen..
voor sommigen..

;)

Cubeman

Bericht door Cubeman » di okt 05, 2004 7:58 pm

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » di okt 05, 2004 8:05 pm

Mierenneuker :P