body schoonmaken, hoe?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
hansje
body schoonmaken, hoe?

Bericht door hansje » do sep 09, 2004 8:53 pm

op nl.fiets kreeg ik weinig bruikbare reakties. ik hoop dat er hier wel kenners zitten.
ik heb het achterwiel van mijn atb gedemonteerd en alle onderdelen schoongemaakt en zo nodig vervangen. het enige deel dat niet verder uit elkaar kan is natuurlijk de body. (ik heb er wel eens ooit een gesloopt, maar die kreeg ik niet meer aan de praat).
de body ligt nu wel op mijn werkbank, maar hoe maak je zo"n ding goed schoon (zonder hem dus verder uit elkaar te halen)?
iemand tips?

bedankt

hansje

duidelijker met een onderwerp

Ninko

Re:body schoonmaken, hoe?

Bericht door Ninko » do sep 09, 2004 9:15 pm

gewoon niet, afblijven, en laten zitten...

Ninko

Zand er over

Bericht door Zand er over » vr sep 10, 2004 12:19 am

precies.. verkeerde of teveel vet zorgt er voor dat je pallen aan elkaar gaan plakken en dan doet ie ut niet meer....dus niet iets repareren dat niet kapot is.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr sep 10, 2004 7:21 am

Als hij droog is vanbinnen kun je hem uit elkaar halen om te reviseren. Is alleen speciaal tooltje voor nodig en het terug in elkaar zetten is even lasteig omdat die kogeltje zo verschrikkelijk klein zijn ;). Een LBS zoeken met de nodige ervaring en zin om er even tijd in te steken lijkt me een goed oplossing. Anders, als je speling hebt enzo, een nieuwe body monteren.

Rob G

Bericht door Rob G » vr sep 10, 2004 6:46 pm

Officieel mag je een body niet eens open maken en opnieuw vetten, dat is ook waarom shimano die tooltjes niet meer op de markt brengt. Hun visie is, body rot---> vernieuwen die handel. Moet eerlijk zeggen dat dat wel het beste is ook.

Je krijgt een body nooit meer echt lekker aan de gang, blijft makkelijk overslaan.

Een goeie fietsenboer moet nog wel zo"n tooltje hebben liggen en kan hem desgewenst voor je opengooien en de lagers opnieuw van een lik vet voorzien.

FranQ

Bericht door FranQ » wo sep 15, 2004 12:02 pm

Ik deed het zo: Bij de body van mijn wiel zaten nog 3 lagers dus moet je zorgen dat je die niet natmaakt op zoiets. De kant waar de palletjes aan zitten in een laagje wasbenzine dopen en een beetje heen en weer schuddelen. We zorgen dat je ze niet te ver diept, want je lagers mogen niet in de wasbenzine komen. Dan zijn als het goe dis de palletjes vet-vrij. Dan kun je ze eran halen, of dat kun je eerst doen en ze apart schoonmaken. (Afhalen doe je dmv de veerring eruit te halen) Dan kun je de body weer invetten. Gebruik wel een vet wat vloeibaar is. Want anders komen je palletjes niet snel genoeg terug. Ik gebruikte zelf een combinatie van olie"s Dit zal niet iedereen met me eens zijn en het aan alle kanten afraden maar bij mij werkt het! :P Eerst de body invetten, dan de palletjes terugmonteren en daarna nog wat fietsolie ertussen druppelen. Dan een beetje bewegen zodat de olie en het vet vermengt. Misschien werkt vloeibaar vet beter, maar dat had ik op dat moment niet bij de hand ;). Nu kun je alles weer terugmonteren. Vergeet ook niet de naaf zelf in te vetten. Als het goed is moet het geheel dan weer soepel werken. Bij mij wel althans 8)

suc6

raffar

Bericht door raffar » wo sep 15, 2004 2:58 pm

Ik heb de body uit mn wiel gehaald en heel goed schoongespoeld met wasbenzine. Je zet de body ondersteboven in een kommetje en giet de wasbenzine erin zodat het langs de binnen-zijkanten naar beneden loopt en wordt opgevangen in het kommetje. Herhalen met schone wasbenzine net zolang tot de wasbenzine die eruit komt helder is. Dan een niet al te dunne olie gebruiken om het geheel opnieuw te smeren en de body is schoon van binnen.

Succes!

rene

Bericht door rene » wo sep 15, 2004 3:00 pm

If it ain"t broke, don"t fix it . . . . ::)

Sir Gonz Lays

Bericht door Sir Gonz Lays » wo sep 15, 2004 3:08 pm

nee man lekker in elkaar laten zitten....

vriend van mij heeft t ook wel eens uit elkaar gehaald, nieuw (te dik) vet erin en fietsen, totdat t winter werd en toen werd t vet te dik waardoor de palletjes ineens bleven hangen. sta je raar te kijken als je ineens een extra vrijloop hebt in de traprichting.. toen hebben we zn fiets in een snackbar bij de verwarming gezet een uurtje, onder het genot van wat kroketten hebben we gewacht, toen deed ie t weer. die snekboer snapte er niks van... was wel humor

Rob G

Bericht door Rob G » wo sep 15, 2004 3:50 pm

In de winter nooit mensen over hun bevroren body zien staan pissen??? Raar gezicht maar het werkt wel, kun je weer een kwartiertje rijden en dan weer stoppen voor de volgende pisronde, want dan trapt de boel weer door...

Plaats reactie