Re:Bauxiet, koolstof en wat lijm....

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

DeKerfs
Bauxiet, koolstof en wat lijm....

Bericht door DeKerfs » za jul 03, 2004 7:16 pm

Ganz het verkeerde onderwerp op de totaal verkeerde plek. I know, maar toch moest ik dit delen met jullie op doktersadvies.

Afbeelding

Bauxiet, koolstof en wat lijm.... de ingrediënten voor een oer Italiaans beroemd en berucht frame uit de stal van Alan. Dit is een vroeg jaren "90 frame dat destijds zonder logo"s verkocht werd via een groothandel in het zuiden des lands. Mijn LBS verkocht ze met de eigen naam op de onderbuis.

Ergens boven op zolder in een hoek heb ik nog een oudere crosser van Alan liggen. Ooit voor niets gekregen nadat de eigenaar geen vertrouwen in het barrel meer had, omdat de alu verlijmde vork zowat kompleet in elkaar zakte.

Dat was ook het probleem waar Alan de roemruchte naam van gekregen heeft; de frames waren niet stijf (geen wonder, alu buizen met diameters zo klein als dat van staal) en er zijn verhalen in de Fiets ooit verschenen over de "helden" die op de alu Alan"s de Mt Ventoux af durfde.... regelrecht levensmoe werd men geacht...

Afijn; de alu versies zijn idd gewoon slap. Misschien daarom juist wel dat de crosser nog steeds gezien wordt in het crosscircuit hier in de regio; slap in de zin van comfort is niet onverdienstelijk bij de veldcrossen.

Dit frame is echter uit carbonbuizen. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het zelfs een redelijk mooi frame vind. Het heeft gewoon iets. Al is het regelrecht tegendraads met wat ik normaal gezien mooi vind.

Ook heb ik het idee dat dit frame lang niet zo slap is, als de alu versie van Alan.

Afbeelding

Al met al een frame in een zeer berispelijke staat en basis voor een leuke racefiets die ik ga gebruiken voor mn avondse trainingsrondjes in de winterseizoenen.

Afmontage staat nog ter discussie. Aanvankelijk had ik het idee een racefiets met Suntour Superbe op te bouwen, maar dit is eigenlijk een té echte Italiaan. Daar hoort niets anders op dan Campa natuurlijk. Daart komt bij dat ik buiscommandeurs niet echt zie zitten en Suntour nooit een soort van STi unit gemaakt heeft. Campa wel....

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za jul 03, 2004 7:18 pm

[Reclamemode]
Owjah... bijna vergeten: natuurlijk een dank in de richting van Kivada Wielersport te Middelrode die mij dit apart gevalletje in handen hebben gegeven. ;)
[/Reclamemode]

Pino

Bericht door Pino » za jul 03, 2004 7:35 pm

[quote="DeKerf"s"]
Daart komt bij dat ik buiscommandeurs niet echt zie zitten en Suntour nooit een soort van STi unit gemaakt heeft. Campa wel....
[/quote]

Foei, de Kerf !
Wat dacht je van de X-command (of hoe ze ook heten mochten) vleugelmoerachtige commandeurs (uiteraard van Suntour) om naast de remgrepen te monteren?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za jul 03, 2004 8:45 pm

Pino; ik zit niet zo in de racelarij... dus ik laat mij graag de les gelezen worden. Ik zeg; u kunt mij vast wel aan foto"s helpen van die geweldige Suntour shifters??

Maar dan nog; ik geloof dat het Campa gaat worden..... Goed, die Suntour Superbe groep komt dan wel op een volgend frame.... ;)

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » za jul 03, 2004 11:33 pm

[quote="DeKerf"s"]
ik laat mij graag de les gelezen worden[/quote]

Naast het spanken door Steelboy & papa Plons?

MavErik
Contacteer:

Bericht door MavErik » za jul 03, 2004 11:59 pm

Geinig framepje, al vind ik die drop-outs en lugs er een beetje lomp uit zien.

Suntour shifters:
Afbeelding

Van eBay

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » zo jul 04, 2004 4:38 pm

Trek,Brightstone en Volgens mij ook Koga hebben net zo een Frame gehad volgens mij.Ik weet het van Trek zeker omdat een collega er een had.
Trek is ermee gestopt omdat het verlijmen een te duur productie procces was.
Verder een mooi frame.
Grtn....

Ninko

Bericht door Ninko » zo jul 04, 2004 4:43 pm

Al jouw fiets komen uit die bekende ton ondertussen of niet Dekerf ::) ::)
Tsjah... leuk framepje... voel er niet echt iets voor maargoed... laat maar eens zien als hij af is...

Ninko

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo jul 04, 2004 9:58 pm

Ninko schreef:
Al jouw fiets komen uit die bekende ton ondertussen of niet Dekerf ::) ::)
Tsjah... leuk framepje... voel er niet echt iets voor maargoed... laat maar eens zien als hij af is...

Ninko

Ninko.. ik geloof niet dat iemand hier geïnteresseerd is wat "jij voelt".... ;) Die praatjes hou je maar mooi voor je... ;)

Pino

Bericht door Pino » ma jul 05, 2004 7:38 am

Heb je er een zadelpen voor?
Mogelijk is het zo"n belachelijk afwijkende maat als 25.0.
Kan ik die spanten van de zolder mogelijk een beetje ontlasten.

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » ma jul 05, 2004 9:46 am

[offtopic]

Waarom maken we er geen Singespeed/Tandem én Retro Forum van?

[offtopic]

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma jul 05, 2004 10:37 am

Xircuit™ schreef:
[offtopic]
Waarom maken we er geen Singespeed/Tandem én Retro Forum van?
[offtopic]

Geen goed idee, want dan moet het, afgaande op dit bericht (wat ook gedoogd wordt ;) ) het Singlespeed/Tandem/Retro/race forum worden. En dat is niet waarvoor het in den beginne opgezet is.

Af en toe een Retro bike of Racer is no problem, maar de hoofdzaak blijft ss en tandem.

Het is jammer dat DP alleen MTB gegricht is, een Race Onderdeel zou er van mij wel in mogen, maar ja, Ruben is de baas en hij heeft wel gelijk dat hij DP en het forum wil afbakenen, anders komen straks ook de bakfiets en step liefhebbers aankloppen voor een plaatsje op het forum, en dat wil toch niemand (nou ja, bijna..)

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » ma jul 05, 2004 9:01 pm

JJ schreef:
anders komen straks ook de bakfiets en step liefhebbers aankloppen voor een plaatsje op het forum, en dat wil toch niemand (nou ja, bijna..)

... nou.. nu je er over begint...

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » ma jul 05, 2004 9:01 pm

Pino schreef:
Heb je er een zadelpen voor?
Mogelijk is het zo"n belachelijk afwijkende maat als 25.0.
Kan ik die spanten van de zolder mogelijk een beetje ontlasten.

Uiteraard moet hier een 25.0 pen in. Wat heeft u in de aanbieding voor mij Pino??

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » ma jul 05, 2004 10:25 pm

Ik heb nog wel een USE liggen. En een zelfbouw pen. allebei in 25.0 uitvoering...

Gène

Bericht door Gène » wo jul 07, 2004 6:26 pm

Is idd wel een mooi frameke, dat carbon steekt trouwens wel mooi af tegen dat roestige olievat.
Ik zou er een Rekord Carbon groep op gooien met van die campa hoge velgen, als grap.. Nee een "oude"campa groep zou mooi staan.
mzzl
Gène

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo jul 07, 2004 7:37 pm

Heb inmiddels die beslissing al genomen en idd, dat wordt Campa.

Pino

Bericht door Pino » wo jul 07, 2004 7:37 pm

ÃŒk moet nog ergens een doos hebben met een 25.0 Campa pen. Nog effe doorzoeken.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo jul 07, 2004 9:12 pm

Pino schreef:
ÃŒk moet nog ergens een doos hebben met een 25.0 Campa pen. Nog effe doorzoeken.

Go Pino! Go Pino!! Of meer: Acceso Pino, Acceso Pino!!! (om in de Campa regionen te blijven...)

Pino

Bericht door Pino » do jul 08, 2004 8:45 am

[sub]bingo ! [/sub]

Het is niet de nieuwe, in doos, die is 26.8, maar een oude gekraste Record pen in 25.0mm. Het nodige kraswegwerk en polijstarbeid is zeker op z"n plaats.

Liefst te ruilen tegen een klassiek ogende pen met enige setback voor de Breezer (diameter heb ik nog niet onderzocht).

Luc

Bericht door Luc » do jul 08, 2004 10:38 am

DK, ik heb thuis ook nog een quasi volledige Campa Record groep liggen van +/- 15-20 jaar oud, incl. 2 wielsets met tubes ... you let me know ...

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do jul 08, 2004 8:13 pm

Pino schreef:
[sub]bingo ! [/sub]

Het is niet de nieuwe, in doos, die is 26.8, maar een oude gekraste Record pen in 25.0mm. Het nodige kraswegwerk en polijstarbeid is zeker op z"n plaats.

Liefst te ruilen tegen een klassiek ogende pen met enige setback voor de Breezer (diameter heb ik nog niet onderzocht).

In jouw Breezer moet een 27.2. Ik heb eigenlijk zelf nu niet echt iets liggen. Kan je me eens een plaatje regelen van die 25.0 pen??

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do jul 08, 2004 8:15 pm

Luc schreef:
DK, ik heb thuis ook nog een quasi volledige Campa Record groep liggen van +/- 15-20 jaar oud, incl. 2 wielsets met tubes ... you let me know ...

I remember Luc. Dat is alleen wel een tikkie té oud. Misschien leuk om eens een echt oud ding mee op te bouwen.

Luc

Bericht door Luc » do jul 08, 2004 9:13 pm

Ben niet zo op de hoogte van de juiste jaartallen. Ik heb e.e.a. net even proberen te checken, maar ik vind nergens een serie- of typenummer. Maar het gaat wel degelijk om de Campa Nuovo Record, enige mogelijk nuttige aanduiding vond ik op de achterderailleur: "pat. 11". Deze groep stond gemonteerd op een racer die ik van een vriend gekregen heb, één van de allereerste Colnago Master frames (ja, die met de "vierkante"/"gedeukte" hoofdbuizen) die in België werden ingevoerd, toen nog enkel exclusief verkrijgbaar voor een aantal selecte teams. Hij heeft er 2 seizoenen competitie mee gereden en het frame is allesbehalve op, niks van overdreven slapte te merken.

Ik heb daar dus los van liggen:
- crankstel 52-42, 170mm.
- pedalen (ja, met de lederen witte Campa lintjes)
- voorderailleur
- achterderailleur
- 2 wielsets, incl. tubes en 1 reservetube (ja, 6-sp. Who needs all those fucking gears anyway. Stoempen op die pedalen !!!)
- headset (1" draad, uiteraard)
- remgrepen
- remmen
- shifters (ja natuurlijk om op de schuine buis te monteren)

Voor de BB zal je de Colnago erbij moeten nemen, want die heb ik er met geen mogelijkheid uit gekregen, nochtans ettelijke dagen in kruipolie staan weken en zwaar op staan sleuren met een fameuze hefboom. Het enige resultaat was een GROTE maat Engelse sleutel met verneukte klauwen, net zoals die van de grote bankschroef, waar ik het ook mee geprobeerd heb. Aan de BB cup is na al dat geweld zelfs met een vergrootglas nauwelijks wat te zien, van hard metaal gesproken ...
Of het waar is weet ik niet, maar ik heb vernomen dat de BB"s in die tijd bij Campa zelf in de frames gezet werden en vastgedraaid met een hefboom van zomeer even een 2-tal meters !!! Krijg dat maar eens terug los ...

Frame is antracietbruin met gechromeerde headtube lugs, gechromeerde vork (gebogen, wat dacht je), aan beide kanten gechromeerde staande en liggende achtervork, overal klavertjes en met Ernesto"s handtekening op de bovenbuis. Detail voor de liefhebbers: BB huls is onderaan opengewerkt in de vorm van een klavertje ...

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » zo jul 11, 2004 12:17 am

oei Luc jij hebt wel erg mooi race spul liggen.
je zou er bijna door gaan racefietsen

Plaats reactie