werking van schijfremmen omdraaien
Moderator:Beheerders
- dobbel our zero
- Berichten:1210
- Lid geworden op:wo mar 12, 2003 10:18 am
- Locatie:Rotterdam
wat ik me dus afvroeg,
kun je de werking van schijfremmen ook omdraaien?
hiermee bedoel ik dus dat als je de remhendel inhoud de remmen niet aangrijpen,
en wanneer je ze los laat ze wel aangrijpen.
(dus eigenlijk het zelfde principe als luchtremmen op een vrachtwagen of trein)
en indien dit mogelijk is, kan het ook bij Hayes HFx Mag?
kun je de werking van schijfremmen ook omdraaien?
hiermee bedoel ik dus dat als je de remhendel inhoud de remmen niet aangrijpen,
en wanneer je ze los laat ze wel aangrijpen.
(dus eigenlijk het zelfde principe als luchtremmen op een vrachtwagen of trein)
en indien dit mogelijk is, kan het ook bij Hayes HFx Mag?
- Xircuit
- Berichten:3504
- Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
- Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
- Contacteer:
Re:werking van schijfremmen omdraaien
Lijkt me erg moeilijk, in principe wordt zorgt de remhendel er voor dat de olie wordt samengeknepen zodat de blokken naar binnen worden geduwt. Als je dit principe zou willen omdraaien zou je het systeem moeten vullen tot dat hij zo vol zit dat hij altijd remt en vervolgens een soort van dumpvat moeten maken waar de remvloeistof heen gaat als je hem in knijpt. Vrij lastig verhaal lijkt me. Ik denk dat "t practisch onmogelijk is.
Maar waarom zou je dit willen?
Maar waarom zou je dit willen?
Re:werking van schijfremmen omdraaien
Lijkt me niet mogelijk, aangezien je de olie door de hendel heen knijpt, je zou dan de hele hendel moeten verbouwen als je dit zou willen.
Daarbij als je dus niet wilt remmen moet je je hendel altijd ingeknepen hebben, zodra je dus op een lang stuk komt waar je niet hoeft te remmen kun je je handen dus niet ff laten rusten.
Het zou ook behoorlijk wennen wezen als je de eerste keer er mee rijdt, je zal je denk ik snel keertje vergissen, wat niet zo fijn is voor je zelf
Daarbij als je dus niet wilt remmen moet je je hendel altijd ingeknepen hebben, zodra je dus op een lang stuk komt waar je niet hoeft te remmen kun je je handen dus niet ff laten rusten.
Het zou ook behoorlijk wennen wezen als je de eerste keer er mee rijdt, je zal je denk ik snel keertje vergissen, wat niet zo fijn is voor je zelf

- dobbel our zero
- Berichten:1210
- Lid geworden op:wo mar 12, 2003 10:18 am
- Locatie:Rotterdam
Re:werking van schijfremmen omdraaien
Xircuit™ schreef:
Maar waarom zou je dit willen?
nou, ik heb iets wat roteerd, maar eigenlijk wil ik dat niet,
maar het moet wel zo of en toe te positioneren zijn,
heb thuis nog wat remspul over vandaar.
Re:werking van schijfremmen omdraaien
Waarom precies schijfremmen? Ik denk dat het principe daarvoor te moeilijk is. Ik zou iets knutselen met een rem van een wielrenfiets. Flink stevige veer erin doen, en dan de kabelloop van onder laten komen ipv boven.
Dit zou moeten betekenen dat je dan het "iets" kunt controleren.
Heeft het specifiek met de fiets te maken?
Dit zou moeten betekenen dat je dan het "iets" kunt controleren.
Heeft het specifiek met de fiets te maken?
- dobbel our zero
- Berichten:1210
- Lid geworden op:wo mar 12, 2003 10:18 am
- Locatie:Rotterdam
Re:werking van schijfremmen omdraaien
ik heb al iets bedacht,
een trekveer eraan, en daarna weer een hefboom om de veerkracht wanneer het moet op te heffen
bedankt voor de reacties gasten
een trekveer eraan, en daarna weer een hefboom om de veerkracht wanneer het moet op te heffen
bedankt voor de reacties gasten

Re:werking van schijfremmen omdraaien
Succes
En hou ons op de hoogte

Re:werking van schijfremmen omdraaien
ik leen je fiets maar niet

-
- Berichten:3652
- Lid geworden op:wo jul 04, 2001 9:25 pm
Re:werking van schijfremmen omdraaien
dobbel our zero schreef:
heb thuis nog wat remspul over vandaar.
heb je soms nog een hayes MAG remhendel (of binnenstuk) liggen?
Re:werking van schijfremmen omdraaien
dat kan toch niet zo moeilijk zijn!
op je remgreep zijn 2 bevestigingen:
1 als scharnier en
1 met de eigenlijke olieleiding
je moet enkel een constructie bedenken om die 2 op een praktische manier om te wisselen. (je zal wss nog ergens een veer moeten plaatsen)
op je remgreep zijn 2 bevestigingen:
1 als scharnier en
1 met de eigenlijke olieleiding
je moet enkel een constructie bedenken om die 2 op een praktische manier om te wisselen. (je zal wss nog ergens een veer moeten plaatsen)
- KillerPiet
- Berichten:253
- Lid geworden op:di jul 01, 2003 4:43 pm
- Locatie:Ehv
Re:werking van schijfremmen omdraaien
da flow schreef:
dat kan toch niet zo moeilijk zijn!
op je remgreep zijn 2 bevestigingen:
1 als scharnier en
1 met de eigenlijke olieleiding
je moet enkel een constructie bedenken om die 2 op een praktische manier om te wisselen. (je zal wss nog ergens een veer moeten plaatsen)
En waar wil je je remdruk vandaan halen dan?
- dobbel our zero
- Berichten:1210
- Lid geworden op:wo mar 12, 2003 10:18 am
- Locatie:Rotterdam
Re:werking van schijfremmen omdraaien
heb nu een drukveer gebruikt, doormiddel van een hefboom kan dit dan weer gelost worden