Re:voer voor natuurkundige (lichtere wielen)

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

D33N

Bericht door D33N » di jun 08, 2004 4:12 pm

als je de tijd die je hier over nadenkt nou in het trainen stopt, kom je zo ook wel een minuutje eerder boven ;)
ik bedoel, je begrijpt de basis toch, gewicht besparen aan de buitenkant (de band) probeer dat dan en kijk of het fijner is :P hoef je ook niet moeilijk te rekenen.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » di jun 08, 2004 4:43 pm

last van het warme weer?8)

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » di jun 08, 2004 7:11 pm

wat ik nooit begrijp is waarom mensen reageren als ze niet geinteresseerd zijn in het onderwerp...

zelf ben ik ook wel benieuwd of er een formule gemaakt kan worden om een en ander te berekenen...

testen hoeveel watt benodigd is om tot een bepaalde acceleratie te komen kunnen ze in bepaalde magazines in ieder geval al, maar zo bereken zal niet zo simpel zijn..

aab

Bericht door aab » di jun 08, 2004 8:16 pm

msxx schreef:
wat ik nooit begrijp is waarom mensen reageren als ze niet geinteresseerd zijn in het onderwerp...

zelf ben ik ook wel benieuwd of er een formule gemaakt kan worden om een en ander te berekenen...

testen hoeveel watt benodigd is om tot een bepaalde acceleratie te komen kunnen ze in bepaalde magazines in ieder geval al, maar zo bereken zal niet zo simpel zijn..
die formule hoeft niet gemaakt te worden want die is er al, ik kan hem alleen niet meer vinden :-[

Ninko

Bericht door Ninko » di jun 08, 2004 9:15 pm

Koenstantijn,... wat is er licht aan die shimano wielen... de xtr wielset weegt nog 1650 gram...dat vind ik eigenlijk nogal zwaar hor,,, en die xt wielset zit ook op 1760 gram ofzoiets :o :o

Ninko

legion
Contacteer:

Bericht door legion » di jun 08, 2004 9:30 pm

aap met een B schreef:
die formule hoeft niet gemaakt te worden want die is er al, ik kan hem alleen niet meer vinden :-[

Voor een gezette afstand (s) met een helling (a) en een weerstand (F[sub]w[/sub]), maar dat heeft allemaal geen lor te maken met écht mountainbiken, in de praktijk kom je op oneindig veel verschillende antwoorden uit.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » do jun 10, 2004 12:48 pm

[quote="DeKerf"s"]
[
Steelboy schreef:
niet zeuren, wielen kopen en karren... who cares about gewicht... (ja, iedereen behalve ik dus...)

??

Die Hugi SS naaf incl. Hugi spaken en velg heb jij ook alleen maar gekocht vanwege de looks....?? ;)
[/quote]

Je zult zien wat ik er dit weekend weer in heb ;)

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » do jun 10, 2004 7:29 pm

Gène schreef:
bij auto"s doen ze dat ook. Je kunt dan plakjes lood tegen de velg aan plakken van 5, 10 of 15 gram. Maar ik denk niet dat dat veel oplevert.

Ik denk dat je beter een zwaarder wiel kunt nemen om te trainen en een lekker licht wiel bij de wedstrijd. Moet je eens kijken hoe je naar voren vliegt.
mzzl
Gène

Je bent in goed gezelschap als je dat denkt: De roemruchte Gert Jan Theunisse schrijft in zijn boek (de fiets, de fiets en verder niets), dat hij vroeger trainde met een achtervelg VOLLEDIG GEVULD MET LODEN KOGELTJES!!!!!!!!! ;D ;D ;D

En zijn trainingsmaten zich maar afvragen waarom ze GJ in de trainingen zo goed de baas konden, hahaha

Groeten, Lars

fredo

Bericht door fredo » za jun 12, 2004 12:10 pm

doordat je wielen ronddraaien, zal die 200gram profijt er eigenlijk ongeveer 400gram zijn.
het is namelijk roterend gewicht: hoe verder je gewicht van je naaf is verwijderd, des te zwaarder het wordt door te roteren.
Zo zal een lichter band meer toedragen dan een lichter velg.

aab

Bericht door aab » za jun 12, 2004 4:36 pm

legion schreef: [
aap met een B schreef: die formule hoeft niet gemaakt te worden want die is er al, ik kan hem alleen niet meer vinden :-[
Voor een gezette afstand (s) met een helling (a) en een weerstand (F[sub]w[/sub]), maar dat heeft allemaal geen lor te maken met écht mountainbiken, in de praktijk kom je op oneindig veel verschillende antwoorden uit.
jonge, we hebben het hiet niet over een afstand of helling met weerstand.
het gaat om het accelereren, en het maakt geen hol uit of dat nou berg op of af is op asfalt of in de bagger.
het is gewoon een feit dat een lichter wiel sneller accelereert.
maar de maar omdat de gemiddelde straal e de daarbijbehorende massa zo moeilijk te berekenen is bij een wiel heeft het toch geen zin om met formules te gaan gooien

Space Man Spiff

Bericht door Space Man Spiff » zo jun 13, 2004 6:48 pm

volle wielen van een koersfiets hebben ook een gewicht voor het tijdrijden. een beetje zoals die oude stoomlocomotieven.

BLRacing

Bericht door BLRacing » ma jun 14, 2004 4:58 pm

legion schreef:
Allejezus wat een achtelijk topic! Je kan toch zelf ook wel in zien dat dat geen een rit hetzelfde zal zijn. Als je geen intelligente vragen hebt, doe dan ook niet je best om te komen met iets wat er misschien vaag op lijkt. :?

Ga fietsen man...

edit: misschien een beetje ongenuanceerd, maar ik blijf er bij.

Afbeelding AfbeeldingWaarom reageer je dan op iets wat je niet interesseert :?
Als iemand wat wil weten over een onderwerp dan mag dat toch gewoon.

legion
Contacteer:

Bericht door legion » ma jun 14, 2004 7:31 pm

Aab, dan nog heb je alleen een acceleratie en Jurriaan vraagt wat het verschil in vermogen is bij het fietsen (een mountainbike rit dus) toch?
Dat verschil zal iedere rit sterk verschillend zijn, true or false?

En kleine dwerg, wie zegt dat mij dit niet interesseert? Als je daar nog op wil reageren doe je dat maar via m"n mail, liever nog heb ik gewoon helemaal geen gezeik...

BattleSickO

Bericht door BattleSickO » ma jun 14, 2004 9:40 pm

Nos snel even een opmerking:

Met lichtere wielen heb je eigenlijk een dubbel effect:

1 vermindering van de transleren massa: bijvoorbeeld 400 gram op een totaal gewicht van 10 kg is toch vier procent massabesparing. Op zich toch niet heel onaardig. Bovendien heb je met minder massa ook minder weerstand of verlies.

2 vermindering van de aan te drijven massa(traagheid), al is een en ander natuurijk ook afhandelijk van de overbrengingsverhouding :

Jtot= Jcranck + +xJpedaal tov de trapas + Jtrapas
+ J ketting + (overbrengingsverhouding in het kwadraat x (Jachternaaf + J rest van achterwiel enzo ;) )
dus als je eens niets te doen hebt kan je al die getallen een keer benaderen of inschatten om te zien hoeveel jverschil het maakt, heb nu daar even geen zin in maar misschien kom ik er nog wel een keer op terug

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » ma jun 14, 2004 9:46 pm

dat laatste is voor mij gevalletje fiets verkopen en nieuwe kopen. scheelt 3 kilo. (van 13 naar 10)kost 5000euro.

wel intressant om dit al te lezen. maar we komen nog steeds niet verder dan dat het scheelt.

Suicide Rider

Bericht door Suicide Rider » vr jun 18, 2004 8:45 pm

Ik studeer Natuurkunde in Eindhoven en ik kan bevestigen dat aap met een B de enige is die niet alleen serieus is, maar ook nog eens dubbel en dik gelijk heeft EN er ook nog eens verstand van heeft. Op pagina 1 lost hij een integraal op... na klaar is clara!! DAT IS HET GEWOON.

Mensen die er niets van snappen hebben niets te melden hierzo!

aab

Bericht door aab » vr jun 18, 2004 10:15 pm

we rekenen later wel af ( in natura?)

Suicide Rider

Bericht door Suicide Rider » vr jun 18, 2004 10:28 pm

wat jij wil schat! ;)

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » za jun 19, 2004 10:04 pm

maar natuurkundige maak het eens praktischer. vol de getallen eens in de formules in?
over hoeveel vermogen hebben we het? ga ik er echt voordeel bij halen bij 600gram minder wielen.

Suicide Rider

Bericht door Suicide Rider » zo jun 20, 2004 1:11 pm

Ik ga eraan rekenen, kheb nu tentamens....dus berekening volgt

aab

Bericht door aab » ma jun 21, 2004 9:00 pm

Jurriaan schreef:
maar natuurkundige maak het eens praktischer. vol de getallen eens in de formules in?
over hoeveel vermogen hebben we het? ga ik er echt voordeel bij halen bij 600gram minder wielen.
ja voor ons, doe eens niet zo vaag.
600 gram wat?! een 600 gram lichtere velg of een 600gram lichtere naaf, dat scheelt nogal wat.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » za jun 26, 2004 8:18 pm

300gram per velg

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo jun 27, 2004 10:19 am

Jurriaan schreef:
300gram per velg

volgens mij is het verschil tussen de lichtste en zwaarste velg van Mavic veel minder dan 300 gram.
Lijkt mij dus een nutteloze berekening worden.
Ik zou bijv. veel meer geintresseerd zijn in een verschil van bijv 50 gram, lijkt mij relevanter als je een keuze moet maken tussen 2 types velgen.

dussssss©

Old Manitou

Bericht door Old Manitou » zo jun 27, 2004 11:22 am

raar ik heb nochtans twee velgen vervangen en lichtere spaken genomen en ik heb bijna 800gr gewonnen
ik reed vroeger rond met een SUB 121 velg van Mavic (oude free-ride/dDH velg)
ik heb nu een xc velg genomen en sapim spaken en heb bijna 800gr gewonnen tov van de oude wielen

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo jun 27, 2004 11:51 am

Great Manitou schreef:
raar ik heb nochtans twee velgen vervangen en lichtere spaken genomen en ik heb bijna 800gr gewonnen
ik reed vroeger rond met een SUB 121 velg van Mavic (oude free-ride/dDH velg)
ik heb nu een xc velg genomen en sapim spaken en heb bijna 800gr gewonnen tov van de oude wielen

::) ::) ::)

Ja logisch maar da"s toch geen afweging die een XCer of een DHer hoeft te maken lijkt mij.
Het verschil tussen 2 XC velgen zal nooit 300 gram per velg bedragen.

dusssss©

Plaats reactie