Re:voer voor natuurkundige (lichtere wielen)
Moderator:Beheerders
Een lichtere band en/of velg monteren maakt dat je fiets sneller gaat.
Maar hoeveel vermogen scheelt 200gram velg per wiel?
200gram band is nog effectiever, maar maakt het veel uit?
Maar hoeveel vermogen scheelt 200gram velg per wiel?
200gram band is nog effectiever, maar maakt het veel uit?
Re:voer voor natuurkundige (lichtere wielen)
Waarom vraag je je dat uberhaupt af?
Bovendien, een lichter wiel maakt je fiets helemaal niet sneller, wel reageert de fiets makkelijker op sturen, remmen of accellererereren. Er is dus geen eens een goed antwoord te geven...
Bovendien, een lichter wiel maakt je fiets helemaal niet sneller, wel reageert de fiets makkelijker op sturen, remmen of accellererereren. Er is dus geen eens een goed antwoord te geven...

Re:voer voor natuurkundige (lichtere wielen)
minder gewicht mee een berg op fiets maakt wel degelijk uit.
acceleren is toch ook snelheid?
waarom ik me dit afvraag? de mode is nog steeds lichtere wielen maar wat levert het op?
acceleren is toch ook snelheid?
waarom ik me dit afvraag? de mode is nog steeds lichtere wielen maar wat levert het op?
Re:voer voor natuurkundige (lichtere wielen)
nou, idd meer snelheid en sneller accelereren, maar je wilt vast vragen hoeveel km-ers dit zou schelen?
Geen flauw idee, vraag me ook af hoe je zoiets kan berekenen, maar qua gevoel denk ik wel dat het sneller gaat... Maarjah, hoeveel
:D
Geen flauw idee, vraag me ook af hoe je zoiets kan berekenen, maar qua gevoel denk ik wel dat het sneller gaat... Maarjah, hoeveel

Re:voer voor natuurkundige (lichtere wielen)
Behalve dat het waarschijnlijk afhankelijk is van de banden, ondergrond, gewicht van de rijder en de wind, is het vast heeeel simpel. 200 gram scheelt genoeg, als je maar niet te veel inlevert op gebieden waar je niet op wilt inleveren: grip, rolweerstand (niet waarschijnlijk), degelijkheid, lekbestendigheid...
Re:voer voor natuurkundige (lichtere wielen)
Als je echt sneller wilt gaan kan je jezelf denk ik beter een aerodinamische houding aanleren.
- Wat langere stuurpen (minimaal 4 vingers als je je elleboog tegen je zadel zet)
- Knieen naar je frame
en verder zullen er nog wel meer tips zijn om een optimale aerodinamische zit te bereiken.
En zou een band met minder rolweerstand niet meer acceleratie en snelheid opleveren dan 400 gram lichtere fiets ?
- Wat langere stuurpen (minimaal 4 vingers als je je elleboog tegen je zadel zet)
- Knieen naar je frame
en verder zullen er nog wel meer tips zijn om een optimale aerodinamische zit te bereiken.
En zou een band met minder rolweerstand niet meer acceleratie en snelheid opleveren dan 400 gram lichtere fiets ?
Re:voer voor natuurkundige (lichtere wielen)
Snelheid is niet hetzelfde als acceleratie.
Acceleratie geeft aan met welke mate de snelheid veranderd.
Een positief getal voor versnellen en negatief voor vertragen.
Wat betreft acceleratie is het van belang waar je die 200 gram afsnoept.
Hoe verder naar de buitenkant van het wiel deste meer profijt.
Lichtere banden hebben dus meer effect dan een lichtere naaf.
Het is zeker uit te rekenen maar ik denk dat dit meer zin heeft voor een wielrenner dan een mtber aangezien veel afhangt van de omgeving en de omstandigheden nou meestal niet echt constant te noemen zijn.
Nog een ding en dan hou ik me weer stil. Hoeveel invloed het heeft op je snelheid ligt ook aan je eigen gewicht. Het zal altijd wat schelen maar iemand van 65kg zal er meer van merken dan iemand van 90.
Eindconclusie:
Het kost gewoon minder energie om iets lichters voort te bewegen.
Dus zolang het spul sterk en stijf genoeg is zal men altijd naar lichter streven.
plus de pimp daddy, kijkeenshoelichtmijnfietsis, factor natuurlijk
Acceleratie geeft aan met welke mate de snelheid veranderd.
Een positief getal voor versnellen en negatief voor vertragen.
Wat betreft acceleratie is het van belang waar je die 200 gram afsnoept.
Hoe verder naar de buitenkant van het wiel deste meer profijt.
Lichtere banden hebben dus meer effect dan een lichtere naaf.
Het is zeker uit te rekenen maar ik denk dat dit meer zin heeft voor een wielrenner dan een mtber aangezien veel afhangt van de omgeving en de omstandigheden nou meestal niet echt constant te noemen zijn.
Nog een ding en dan hou ik me weer stil. Hoeveel invloed het heeft op je snelheid ligt ook aan je eigen gewicht. Het zal altijd wat schelen maar iemand van 65kg zal er meer van merken dan iemand van 90.
Eindconclusie:
Het kost gewoon minder energie om iets lichters voort te bewegen.
Dus zolang het spul sterk en stijf genoeg is zal men altijd naar lichter streven.
plus de pimp daddy, kijkeenshoelichtmijnfietsis, factor natuurlijk

Re:voer voor natuurkundige (lichtere wielen)
eigen lichaams gewicht moet je niet naar kijken maar naar energy per kg(dacht ik) dat geleverd kan worden.Dit hangt dan wel weer samen met het gewicht maar dan meer in de zin van overgewicht, te mager is ook niet goed dan gaat je energy per kg weer omlaag.
Re:voer voor natuurkundige (lichtere wielen)
Op analyticcycling.com/ stata wel iets over wielen en inertie en zo.
Re:voer voor natuurkundige (lichtere wielen)
een wiel draait rond, en als een wiel zwaarder is moet je duss meer gewicht rond draaien, daarom is het belangrijker gewicht in ronddraaiende delen te sparen, als in delen die zeg maar niet in andere richting bewegen als de rijrichting.. ofwat
Re:voer voor natuurkundige (lichtere wielen)
maar als het eenmaal draait....ole..!
en wat is het effect van een 165 mm schijf itt een 200+ mm schijf..
mooi man...heerlijke discussies! als je van "..achter de komma" houdt
en wat is het effect van een 165 mm schijf itt een 200+ mm schijf..

mooi man...heerlijke discussies! als je van "..achter de komma" houdt
Re:voer voor natuurkundige (lichtere wielen)
ik weet niet of dit een broodje aap verhaal is, maar:
Ik heb wel eens gehoord dat men tijdens strandraces, waar niet veel gecornered en geremd moet worden, de wielen op bepaalde punten(tegen de velg aan) verzwaard om zo een soort vliegwiel effect te verkrijgen. accelereren gaat langzamer, maar eenmaal op snelheid ben je ook niet meer te stoppen....
dusssss©
Ik heb wel eens gehoord dat men tijdens strandraces, waar niet veel gecornered en geremd moet worden, de wielen op bepaalde punten(tegen de velg aan) verzwaard om zo een soort vliegwiel effect te verkrijgen. accelereren gaat langzamer, maar eenmaal op snelheid ben je ook niet meer te stoppen....
dusssss©
Re:voer voor natuurkundige (lichtere wielen)
bij auto"s doen ze dat ook. Je kunt dan plakjes lood tegen de velg aan plakken van 5, 10 of 15 gram. Maar ik denk niet dat dat veel oplevert.
Ik denk dat je beter een zwaarder wiel kunt nemen om te trainen en een lekker licht wiel bij de wedstrijd. Moet je eens kijken hoe je naar voren vliegt.
mzzl
Gène
Ik denk dat je beter een zwaarder wiel kunt nemen om te trainen en een lekker licht wiel bij de wedstrijd. Moet je eens kijken hoe je naar voren vliegt.
mzzl
Gène
Re:voer voor natuurkundige (lichtere wielen)
is dit een grap of ben je echt zo domGène schreef:
bij auto"s doen ze dat ook. Je kunt dan plakjes lood tegen de velg aan plakken van 5, 10 of 15 gram. Maar ik denk niet dat dat veel oplevert.
Re:voer voor natuurkundige (lichtere wielen)
het versnelt sneller.
en als het op snelheid is eenmaal en het blijft die snelheid houden maakt het geen drol it.
en omdat remmen negatieve versnelling is remt het ook nog eens beter.
massa traagheids moment ( I )= de intergraal van r[sup]2[/sup]x dm
dus als m minder word wordt I ook minder.
nog effectiever is dus om de straal kleiner te maken want dat is exponentieel.
effe anders
je kenetische energie is 1/2mV[sup]2[/sup] dus als je m(assa) hoger wordt en je wilt de zelfde(omtrek)V(snelheid) van je wiel halen dan heb je dus meer (potentiele)energie nodig.
en nou einde discussie
en als het op snelheid is eenmaal en het blijft die snelheid houden maakt het geen drol it.
en omdat remmen negatieve versnelling is remt het ook nog eens beter.
massa traagheids moment ( I )= de intergraal van r[sup]2[/sup]x dm
dus als m minder word wordt I ook minder.
nog effectiever is dus om de straal kleiner te maken want dat is exponentieel.
effe anders
je kenetische energie is 1/2mV[sup]2[/sup] dus als je m(assa) hoger wordt en je wilt de zelfde(omtrek)V(snelheid) van je wiel halen dan heb je dus meer (potentiele)energie nodig.
en nou einde discussie
Re:voer voor natuurkundige (lichtere wielen)
BOSS schreef:
ik weet niet of dit een broodje aap verhaal is, maar:
Ik heb wel eens gehoord dat men tijdens strandraces, waar niet veel gecornered en geremd moet worden, de wielen op bepaalde punten(tegen de velg aan) verzwaard om zo een soort vliegwiel effect te verkrijgen. accelereren gaat langzamer, maar eenmaal op snelheid ben je ook niet meer te stoppen....
dusssss©
ze gebruikten vaak van die speciale strandslicks van 1 kg t stuk..
Re:voer voor natuurkundige (lichtere wielen)
BOSS schreef:
ik weet niet of dit een broodje aap verhaal is, maar:
Ik heb wel eens gehoord dat men tijdens strandraces, waar niet veel gecornered en geremd moet worden, de wielen op bepaalde punten(tegen de velg aan) verzwaard om zo een soort vliegwiel effect te verkrijgen. accelereren gaat langzamer, maar eenmaal op snelheid ben je ook niet meer te stoppen....
dusssss©
Is dit niet een beetje het idee van een (komt ie...) "Perpetuem Mobile" (waarschijnlijk helemaal verkeerd geschreven) Maar voor diegene die niet gespeend zijn van wat middelbareschool natuurkunde. Dat is een "mobile" die als ie eenmaal opgang is voor zijn eigen aandrijving zorgt (zonder er meer energie in te stoppen)
Dus die blokjes zouden voor vliegwieleffect zorgen; maar ze moeten ook weer omhoog, bewezen dat de "Perpetuem Mobile" onmogelijk te creeeren is, zou dit dus ook een zwaarder nadelig effect hebben dan een positieve bijdrage leveren.
Re:voer voor natuurkundige (lichtere wielen)
Dat valt wel mee, zwaardere wielen zijn moeilijker af te remmen, of dat nou door zand of door remmen is. Bij Trek geloof ik hadden ze ooit het plan om kwik te nemen dat in de naaf zat bij het versnellen (zodat je er geen nadeel van had) en op het vlakke door de spaken naar de velg vloeide (zodat je er voordeel van zou hebben) ergens (ter hoogte van de UCI gok ik) is het mis gegaan toen.
Re:voer voor natuurkundige (lichtere wielen)
Gène schreef:
bij auto"s doen ze dat ook. Je kunt dan plakjes lood tegen de velg aan plakken van 5, 10 of 15 gram. Maar ik denk niet dat dat veel oplevert.
Ik denk dat je beter een zwaarder wiel kunt nemen om te trainen en een lekker licht wiel bij de wedstrijd. Moet je eens kijken hoe je naar voren vliegt.
mzzl
Gène
Als mijn pa dit leest (hij = wegenwacht) kan ik hem wegdragen.......
Bij auto"s doen ze dat om onbalans uit een wiel te corrigeren......en voor geen enkele andere reden.
Weer wat geleerd....
dusssss©
Re:voer voor natuurkundige (lichtere wielen)
niet zeuren, wielen kopen en karren... who cares about gewicht... (ja, iedereen behalve ik dus...)
Re:voer voor natuurkundige (lichtere wielen)
Steelboy schreef:
niet zeuren, wielen kopen en karren... who cares about gewicht... (ja, iedereen behalve ik dus...)
??
Die Hugi SS naaf incl. Hugi spaken en velg heb jij ook alleen maar gekocht vanwege de looks....??

-
- Berichten:254
- Lid geworden op:zo apr 27, 2003 3:18 pm
Re:voer voor natuurkundige (lichtere wielen)
Translatie:
Kracht = Massa X Versnelling
Rotatie:
Moment = Massatraagheidmoment X Hoekversnelling
Om dat om te rekenen naar een vermogen ken ik de formule niet gelijk, zal het morgen eens even opzoeken.
Zoals reeds gezegd, het massatraagheidsmoment wordt voornamelijk bepaald door de massa aan de buitenkant..
Kracht = Massa X Versnelling
Rotatie:
Moment = Massatraagheidmoment X Hoekversnelling
Om dat om te rekenen naar een vermogen ken ik de formule niet gelijk, zal het morgen eens even opzoeken.
Zoals reeds gezegd, het massatraagheidsmoment wordt voornamelijk bepaald door de massa aan de buitenkant..
Re:voer voor natuurkundige (lichtere wielen)
oke we gaan de goede kant op.
stop eens wat getallen in de diverse formules dat maakt het al tasbaarder(raar woord).
gewicht sparen aan de buitenkant had ik inderdaad al begrepen.
zo las(waar las ik dat ?) ik onlangs dat 1 kilo minder fiets en of mens de alp du huez op fietsen scheelt 1 minuut in de eindtijd. en voor 1 minuut koop ik geen lichter setje wielen.
maar ik kan me voorstellen dat 1 kilo lichter aan de buitenkant van de wielen meer uitmaakt. zeke romdat je bij mtb veel minder een constante snelheid rijdt dan bij de racefiets
stop eens wat getallen in de diverse formules dat maakt het al tasbaarder(raar woord).
gewicht sparen aan de buitenkant had ik inderdaad al begrepen.
zo las(waar las ik dat ?) ik onlangs dat 1 kilo minder fiets en of mens de alp du huez op fietsen scheelt 1 minuut in de eindtijd. en voor 1 minuut koop ik geen lichter setje wielen.
maar ik kan me voorstellen dat 1 kilo lichter aan de buitenkant van de wielen meer uitmaakt. zeke romdat je bij mtb veel minder een constante snelheid rijdt dan bij de racefiets
Re:voer voor natuurkundige (lichtere wielen)
Allejezus wat een achtelijk topic! Je kan toch zelf ook wel in zien dat dat geen een rit hetzelfde zal zijn. Als je geen intelligente vragen hebt, doe dan ook niet je best om te komen met iets wat er misschien vaag op lijkt. 
Ga fietsen man...
edit: misschien een beetje ongenuanceerd, maar ik blijf er bij.

Ga fietsen man...
edit: misschien een beetje ongenuanceerd, maar ik blijf er bij.
-
- Berichten:169
- Lid geworden op:ma aug 11, 2003 4:54 pm
Re:voer voor natuurkundige (lichtere wielen)
De xtr wielen zijn natuurlijk geweldig goed (zeggen ze dan) en de XT wielen volgen daar op.. die zijn bijna goed.. en schelen kwa draaien niet veel wand de velgen en de spaken aan de buitenkant van het wiel zijn gelijk maar de naaf van xtr is iets lichter.. daardoor heb je een licht wiel aan de buitenkant en een licht in het midden.. zo bij xt licht van buiten en iets zwaarder van binnen.. toch scheelt het je 350 euro in prijs.. that"s why I drive XT
enne ze zijn lichter dan de standaard nieuwe crossmaxx
Greetzz
enne ze zijn lichter dan de standaard nieuwe crossmaxx
Greetzz