hallo,
ik heb een P3 standaard met XT derailleur, nu ben ik vandaag achter een tak blijven hangen, en heb ik die mooi meegenomen in de draaiender onderdelen, en die heeft heel veel druk uitgeoefend op de derailleur.
Aan de derailleur is er een klein schroefje dat je tegen het kader aandraait (een of andere regeling, welke weet ik niet precies (weet iemand waarvoor dit dient ?)).
Nu is het probleem dat het soort rondel vast aan het derailleur (gaat over de schroef wat het dereailleur op het kader bevestigd) waar dat schroefje opzit, gescheurd is. Het hangt er nog allemaal aan, maar het is een beetje scheef en schakelen gaat ook niet meer helemaal normaal. Waar het schroefje contact maakt op het kader is een klein pad uitgefreest. maar het spul zit er nu half langs en kan er ook onderdoor schieten.
Zijn zo van die prutse onderdelen apart te verkrijgen ?
Ik ga nu verder blijven reiden maar als de derailleur total loss is, heeft er dan iemand een tip voor een goede derailleur (urban/beetje bos/veel jump/geen XC), zou een deore volstaan, of ga ik dan weer rap stukken hebben?
Sram derailleurs, werken die ook met shimano shifters ?
greetings michael
Re:XT derailleur
Moderator:Beheerders
-
Met dat schroefje kan je de positie van het bovenste derailleurwieltje veranderen t.o.v. de cassette. Als je met een 11-23 cassette gaat fietsen, moet je dit schroefje bijna eruit draaien, zodat de parallellogram beweging van de achterderailleur beter en nauwkeuriger onder de cassette beweegt. Bij een 11-32 cassette draai je dit schroefje helemaal erin, zodat de parallellogram meer schuin staat.
Nu is het probleem dat het soort rondel vast aan het derailleur (gaat over de schroef wat het dereailleur op het kader bevestigd) waar dat schroefje opzit, gescheurd is. Het hangt er nog allemaal aan, maar het is een beetje scheef en schakelen gaat ook niet meer helemaal normaal. Waar het schroefje contact maakt op het kader is een klein pad uitgefreest. maar het spul zit er nu half langs en kan er ook onderdoor schieten.
Jouw P3 heeft toch zo"n replacable dropout. Als je die vervangt dan kan je je derailleur weer goed monteren. Of is je XT-derailleur ook kapot?
P.
Jouw P3 heeft toch zo"n replacable dropout. Als je die vervangt dan kan je je derailleur weer goed monteren. Of is je XT-derailleur ook kapot?
P.
de p3 heeft geen replacable drop-out, en het is het ringetje waat dat schroefje inzit, dat gescheurd is (dus een onderdeel van het derailleur). Maar dordaat het gescheurd is (eigenlijk half afgebroken en sheef, hierdoor draait de dereilleur ook niet meer vlekkeloos rond) , raakt de punt van de schroef ook niet meer mooi op het kader en kan ie erachter schieten, en dan draait de derailleeur ver door.
http://www.shimano-europe.com/cycling/p ... D_M750.pdf
het is onderdeel aan schroefje 3 dat stuk is.
greetings michael
http://www.shimano-europe.com/cycling/p ... D_M750.pdf
het is onderdeel aan schroefje 3 dat stuk is.
greetings michael
-
He dat pdf"je verklaart een boel. Goede actie van je.
Dat onderdeeltje kan je bij elke shimano service center (bijna alle betere fsb"n) kopen.
Dus scoor maandag meteen zo"n dingetje, voordat je je XT-derailleur en wat allemaal nog meer naar de knoppen helpt.
Mzzl,
P.
Dat onderdeeltje kan je bij elke shimano service center (bijna alle betere fsb"n) kopen.
Dus scoor maandag meteen zo"n dingetje, voordat je je XT-derailleur en wat allemaal nog meer naar de knoppen helpt.

Mzzl,
P.
PaNtOkRaTo schreef:
Met dat schroefje kan je de positie van het bovenste derailleurwieltje veranderen t.o.v. de cassette. Als je met een 11-23 cassette gaat fietsen, moet je dit schroefje bijna eruit draaien, zodat de parallellogram beweging van de achterderailleur beter en nauwkeuriger onder de cassette beweegt. Bij een 11-32 cassette draai je dit schroefje helemaal erin, zodat de parallellogram meer schuin staat.
Dat schroefje moet toch zo ver mogelijk uit zonder dat het spul rare geluiden gaat maken (= derailleurwieltje té dicht bij de cassette)? Ik rijd 11-32 en mijne is helemaal uit.
-
Oh, dat zal best. Je moet dat schroefje in ieder geval DIE kant opdraaien, die het beste is voor je werking van je achterderailleur....... ;D
Ik gebruik dat schroefje nooit. Standaard staat ie altijd goed.
Ik gebruik dat schroefje nooit. Standaard staat ie altijd goed.