Re:De bike van Ronny Poelvoorde...

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Cubeman
De bike van Ronny Poelvoorde...

Bericht door Cubeman » za mei 22, 2004 2:46 pm

Ik zit net in het mei nummer van O2 Bikers te lezen en zie daar de bike van Ronny Poelvoorde:

http://www.mtb-sport.nl/dp/cyclecrosser-01.jpg
http://www.mtb-sport.nl/dp/cyclecrosser-02.jpg

Deze Belgische meneer heeft laast enkele wedstrijden gewonnen in de Belgian Cup en waarschijn lijk nog wel wat meer ook.
Hij komt uit het cyclocrossen, en niet onverdienstelijk ook!

Nu schrijven ze iets waar ik sterk aan twijfel!
Ze stellen zijn bike voor als een 29" wielmaat model.
Nu zijn er een paar dingen waar ik aan twijfel als ik z"n bike zie:
- Hij gebruikt Dugast tubes, die zijn er geloof ik niet in 29"
- Hij gebruikt Mavic Ksyrium wielen, die zijn er volgens mij niet in 29"
- Hij gebruikt een Duratec Sonix CX frame, dat is er niet in 29" uitvoering.

Nu kunnen ze het frame aangepast hebben omdat hij een teamrijder is en als cyclocross bike ook een Duratec gebruikt.
Maar de wielen niet want dat zijn gewoon standaard race wielen voor tubes.
En Dugast tubes zijn zeer zeldzaam en volgens mij niet leverbaar in 29" wielmaat.

Het lijkt mij gewoon dat deze meneer zijn cyclocross bike voorzien heeft van een recht stuur en wat MTB onderdeeltjes en dus met z"n 28" cyclocross wiel rond fietst.
AKA het is helemaal geen 29" volgens mij!

Is er iemand die weet hoe het werkelijk zit???

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » za mei 22, 2004 3:04 pm

Jouw conclusie over de wielen en banden is correct. Maar het is, volgens de UCI, wel een echte 29"! Dat geeft al aan hoe slecht de UCI reglementen zijn.

Wat 29" wordt genoemd, is eigenlijk gewoon 28" 29" is gewoon een beetje een fantasieterm om het verschil met 26"aan te duiden.

De velgomtrek van "29" en 28"is gelijk. De wielen op deze fiets zijn dan ook standaard 28" Mavics en 28" tubes.

Het beste wat de UCI kan doen is de minimum bandbreedte aangeven voor een mountainbike. Zo voorkom je dat mensen met dunne, dure crosstubes gaan rijden. En in de meeste cyclo-fietsen passen waarschijnlijk geen dikke banden ;D

Groet, Lars

MavErik
Contacteer:

Bericht door MavErik » za mei 22, 2004 3:12 pm

29" zijn 28" velgen(racefiets maat dus) met brede banden in een standaard mtb frame, een cyclocross frame of in speciale frames voor grote wielen. Het wordt effectief 29" door de grotere banden.
http://www.fisherbikes.com/fisher101/ => 29" wheels
Cloxxki kan je er wel meer over vertellen :)

janman

Bericht door janman » za mei 22, 2004 3:25 pm

Hebd ge die dubbele plaat vooraan al gezien :o
Die kerel rijdt gewoon 46 en 34 binnenplaat. Benieuwd of hij er in houffalize ook mee rijd ;D Das gewoon onmogelijk denkik. Het is daar constant op je 22 rondpeddele...

Exar

Bericht door Exar » za mei 22, 2004 3:43 pm

Ik denk dat iemand als Poelvoorde met 46/34 wel rond komt in Houffa (ons aller Bart B. deed de Transalp met een dubbel). Over de andere wielmaat voor die Duratec: die dingen zijn gewoon custom, zonder veel te zeuren, zo te krijgen.

Ninko

Bericht door Ninko » za mei 22, 2004 4:18 pm

janman schreef:
Hebd ge die dubbele plaat vooraan al gezien :o
Die kerel rijdt gewoon 46 en 34 binnenplaat. Benieuwd of hij er in houffalize ook mee rijd ;D Das gewoon onmogelijk denkik. Het is daar constant op je 22 rondpeddele...

Denk je dat je daar met een wedstrijd nou echt op die 22 komt??

Ninko

Cubeman

Bericht door Cubeman » za mei 22, 2004 5:12 pm

Nog gekker, op die bike zit voor 48-34 en achter een XTR 11-32 cassette.
De banden zouden Dugast 37mm tubes zijn.

Zijn motto is: al verlies ik met 29" wielen 20 meter in de afdalingen, ik pak in de klimmen 50 meter terug.
In de O2 Bikers stond dat organisatoren al spreken dat de parcoursen maar wat zwaarder en technischer moeten worden zodat 29" geen voordeel meer is.
Ook staat er min of meer dat het een gat in het regelement van de UCI is dat dit kan.

Dus als ik het goed begrijp zit het verschil tussen 28" en 29" niet in de velg maar in het verschil in hoogte van de band?!?

Brum.

Bericht door Brum. » za mei 22, 2004 5:32 pm

Bij de UCI hebben ze gewoon die wielmaat (28") toegestaan. Ze stellen verder geen eisen aan de breedte waardoor niet alleen de 29" fietsen van oa Nishiki en Fisher gebruikt kunnen worden, maar ook veldfietswielen met bijbehorende banden...

In de DMT zag je dit goed terug, sommige rijders hadden de ene dag (technisch) een "gewone" fiets met 26" wielen. Als ze meer voordelen hadden met grote wielen: een 29" fiets met brede banden. Je zag ook 26" fietsen met 28" wielen erin met CX bandjes erom om zo de snelheid van de grote wielen te hebben, maar toch het comfort/controle van de verende vork te behouden...

Reek: Grunendahl deed zelfs aan deze XC wedstrijd mee op z"n CX fiets maar maakte helemaal niets klaar en is op de singletracks nog enkele keren op z"n smule gegaan (mooi!)

Hier moet echt iets aan gedaan worden! Een regel aangaande minimale bandbreedte zou idd de oplossing zijn, want op snelle parcoursen hebben de grote wielen teveel voordeel. Maar hé, het heeft ook een positieve uitwerking als organisatoren door deze wazige regels de wedstrijden technischer gaan maken.... :P

PS. die fiets is waarschijnlijk gewoon een 26" versie. 28" wielen met lage banden past meestal gewoon, in mijn fiets passen ook gewoon reetfietswielen met reetfietsbanden, moet je enkel schijfnaven in de wielen spaken. Door de Pace word de montage wat vergemakkelijkt, bij verende vorken is de ruimte tussen kroon en banden bij 28" wielen nógal krap!

fredo

Bericht door fredo » za mei 22, 2004 5:47 pm

Als je met een cyclo-cross fiets (want dat is t eigenlijk) nu ook al XC wedstrijden kunt rijden. Kan ik enkel concluderen dat XC-wedstrijden niet meer zijn, wat ze zouden moeten zijn. :?

legion
Contacteer:

Bericht door legion » za mei 22, 2004 6:55 pm

Precies, "t probleem zit em niet zo zeer in de uci regel, beter zouden de circuits wat technischer worden...

Zand er over

Bericht door Zand er over » za mei 22, 2004 7:24 pm

ik vind het wel grappig.. boswielrenners die op "omgebouwde racefietsen" want dat zijn cyclocrossers toch eigenlijk.. de mountainbikers in de zeik zetten..vraag je toch wel af wat het bestaansrecht van 26 inch atb is...

Cubeman

Bericht door Cubeman » za mei 22, 2004 8:05 pm

Brum. schreef:
PS. die fiets is waarschijnlijk gewoon een 26" versie. 28" wielen met lage banden past meestal gewoon, in mijn fiets passen ook gewoon reetfietswielen met reetfietsbanden, moet je enkel schijfnaven in de wielen spaken. Door de Pace word de montage wat vergemakkelijkt, bij verende vorken is de ruimte tussen kroon en banden bij 28" wielen nógal krap!
Dat zou dus niet passen want hij gebruikt wel XTR V-brakes.
Het is dus denk ik gewoon een cyclcross frame want je zit wel aan de hoogte van de remnokken gebonden.(tenzij je met adapters gaat werken)
Het is overigens wel een kleine maat met z"n 46cm voor een boswielrenner van 1.70m lang!
Dat is dan vast om het nog enigszins op een MTB te laten lijken:)

Exar

Bericht door Exar » za mei 22, 2004 8:20 pm

Nee, het is wel degelijk een ATB frame (anders had er wel Rebel of iets dergelijk op gestaan) maar met custom specificaties, zoals b.v. hogere v-brake nokken (de velgrand van een ksyrium zit nu eenmaal een stukje hoger dan van een ATB velg).

Cubeman

Bericht door Cubeman » za mei 22, 2004 8:31 pm

Dat zou ook nog kunnen, want het is een Sonic CX die ook als ATB op de site staat.
www.duratec.be

Alleen dan zal het wel aangepast zijn aan 28"
- hogere remnokken
- hoger mannetje
- 130mm spacing van de patten (of een 5mm spacer/Crossmax as)

Eigenlijk best een brute bike als je mij vraagt!
Zo"n boswielren-bike kan best aardig/bruut/vet/cool zijn!

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » za mei 22, 2004 10:01 pm

28=29 en 29=28

Die 29" wielen zijn dus gewoon 28" wielen, zou bij de totale omtrek van het wiel de banden betrekken, kom je uit op 29" totaal.

toch? :D

sj0erd

Bericht door sj0erd » zo mei 23, 2004 2:24 pm

Bij het voorwiel is het iig geen probleem, want die aparte v-brake nokken kun je op iedere hoogte op die Pace zetten.

Bracket

Bericht door Bracket » zo mei 23, 2004 5:16 pm

Xircuit™ schreef:
28=29 en 29=28

Die 29" wielen zijn dus gewoon 28" wielen, zou bij de totale omtrek van het wiel de banden betrekken, kom je uit op 29" totaal.

toch? :D

jep

FranQ

Bericht door FranQ » ma mei 24, 2004 12:59 pm

Ik moet ook toegeven dat deze fiets er bijzonder strak uitziet. Ik zou er best eens op willen rijden, zal wel erg snel zijn (afgezonderd dat ik met m"n knieen tegen t stuur kom dan ;))
Maar op sommige parcoursen is zo"n fiets echt vele in het voordeel.

Maar wat ik bij mezelf wel merk is het volgende: in het begin toen ik hoorde cxers gaan medoen enz. dacht ik dit is niet echt goed voor de mtb sport. Maar nu ze een paar maanden meedoen en alle comotie erover is ontstaan heb ik toch zoiets van ja misschien zit er in 28/29" ook wel wat. Als het parcour zich ervoor leent, waarom niet? Wie zegt dat 26" de ideale bandenmaat is? Ik denk dat het momenteel vooral aan de organisatoren van de wedstrijden ligt of er 28" fietsen meedoen of niet.
Nog iets, het is wle jammer dat die Dugast tubes zo duur zijn want ze schijnen super goed te zijn. Maar wat als je er nou mee lek rijdt? Wat moet je dan doen? Want een ander wiel steken mag niet :P
Waarom bouwt Dugast geen 26" tubes? Ik kan me vaag iets herinneren dat Bart Brentjens eens is gaan praten met Dugast maar is daar ooit iets uitgekomen?

ROXY

Bericht door ROXY » ma mei 24, 2004 4:30 pm

FranQ schreef: Maar op sommige parcoursen is zo"n fiets echt vele in het voordeel.

Maar wat ik bij mezelf wel merk is het volgende: in het begin toen ik hoorde cxers gaan medoen enz. dacht ik dit is niet echt goed voor de mtb sport. Maar nu ze een paar maanden meedoen en alle comotie erover is ontstaan heb ik toch zoiets van ja misschien zit er in 28/29" ook wel wat. Als het parcour zich ervoor leent, waarom niet? Wie zegt dat 26" de ideale bandenmaat is? Ik denk dat het momenteel vooral aan de organisatoren van de wedstrijden ligt of er 28" fietsen meedoen of niet.
Ja, ok, daar heb je wel een punt hoor, maar ik vind het ook een nare gedachte... :?

En op deze manier werken ze het nog in de hand dat teamrijders en rijders met meer middelen steeds meer afstand kunnen nemen. Iemand die nu en dan eens een wedstrijdje wil meerijden, en die toch wel best sterk is wordt zo afgestraft. Deze persoon gaat niet speciaal een fiets kopen voor die paar wedstrijden, en zal dus op snelle parcours serieus in het nadeel zijn.
Zo wordt het verschil tussen de top en de subtop nog groter, en verhoogt de drempel om wedstrijden te gaan rijden aanzienlijk, wat ik persoonlijk niet zo positief vind.
Er is momenteel al een groot gebrek aan geldschieters in de wedstrijdsport. Als deze sport dan nog minder toegankelijk wordt, waardoor nog minder mensen geïnteresseerd zijn, dan gaat het helemaal fout.
Vele sub-toppers zijn verantwoordelijk voor een groot deel van het publiek. Zij brengen heel hun familie en vriendenkring op de been. Als deze afhaken, dan blijven ook die mensen weg, met alle gevolgen vandien...

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » ma mei 24, 2004 5:24 pm

true Rox maar das zowiezo een algemeen probleem.
onafgezien van de bandenmaat moet de ene t doen met een Kyoso en altus versnellingen terwijl the next guy op de parking een Santa Blur uithaalt, met Minute vorkje erin, tubeless XTR remmetjes......

Je zult er nog hebben met lockout suspension, spv, of zelfs een Ht voor hardpack.....
En dan spreken we nog ni over DH, waar genoeg sukkels zoals ik met topfietsen rondkarren terwijl echte talenten amper aan materiaal geraken.

ROXY

Bericht door ROXY » ma mei 24, 2004 6:52 pm

zelfkennis is het begin... ;)

Ik maak me ook wel een beetje schuldig met me Yeti! :-[ :?

FranQ

Bericht door FranQ » zo mei 30, 2004 1:41 pm

Nog even terug te komen op de tubes van Dugast. Gister in Houffa dus de Dugast tubes gezien. Poelvoorde rijdt ermee maar ook een paar anderen gezien met Dugast tubes op een Ambrosio velg (26") met een Schwalbe Racing Ralph profiel ;D Kijk dat is stoer 8) Vraag me wel af hoelveel dat zou wegen en hoeveel verschil het maakt met fietsen. En wat ze doen als ze lek rijden, of zouden die niet lek kunnen? ::)
Vind het wel een leuke ontwikkeling, wel een exclusieve ontwikkeling want Dugast tubes zijn duur, erg duur :P

We zien wel wie er nog meer mee gaat rijden.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo mei 30, 2004 7:12 pm

Heb die Ronny P. vandaag gezien, incl. vélo. Ik moet zeggen, de banden zijn groter/dikker dan aanvankelijk gedacht werd aan de hand van de foto"s. Dat gezien te hebben, wetende dat ze op zeer lage spanning gereden kunnen worden, zou het nog "te doen" zijn op een parcours als Houffa. Waar het niet dat Ronny reeds in de kwalificatie zaterdag al afstapte, zover ik gehoord heb althans....

Cubeman

Bericht door Cubeman » ma mei 31, 2004 6:52 pm

Ik vraag me af of hij de Dugast tubes met rode of met zwarte letters gebruikt!
Die rode zou wel erg vet zijn namelijk!

Exar

Bericht door Exar » ma mei 31, 2004 9:46 pm

Niet zo gek ook dat hij afstapte, zoveel comfort/controle komt er niet uit die bandjes en een starre Pace.

Plaats reactie