raar geluid bij demper

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
BOSS
Contacteer:
raar geluid bij demper

Bericht door BOSS » zo mar 21, 2004 6:11 pm

mogge,

ik heb een Rocky Mountain Element 70 met een Fox pro pedal demper erin. Al sinds het begin heb ik last van een tikkend geluid uit de regio van de demper. Mijn LBS heeft hier al 3 keer naar gekeken en bij de laatste inspektie kwam hij tot de konklusie dat het niet op te lossen was.
Ik rij dus nu met een tikkende fiets rond en als ik ergens een teringhekel aan heb is het aan tikkies/kraakjes/piepjes. >:( >:(

Nou heb ik vanmiddag zelf maar eens de demper eraf gehaald om te kijken waar het euvel precies zit.....en gevonden!!!!!

Het zit hem in het voorste bevestigingspunt van de demper, (het zwarte driehoekje op de foto) daar gaat een inbusstiftje in die aan de andere kant vastgeschroefd word door een boutje. Dat stiftje moet je zien als een soort asje en die heeft dus behoorlijk veel speling op de gaatjes in het frame waar hij door moet, en dat tikt dus (bij het inveren en op hobbelige stukjes)
Het is nog niet ingesleten.
Bij het achterste bevestigingspunt (zilverkleurige gedeelte)is deze speling te verwaarlozen en tikt het dus ook niet.

Mijn vragen:
#is hier wat aan te doen???
#zo ja, wat???

Mijn lbs zegt dat er nix aan te doen is en dat ik ermee moet leren leven, en daar pas ik dus voor.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dusssss©

k@tze

Re:raar geluid bij demper

Bericht door k@tze » zo mar 21, 2004 6:27 pm

Heb je RM zelf al gecontacteerd hierover? mailtje? misschien dat zij raad weten.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo mar 21, 2004 7:43 pm

k@tze schreef:
Heb je RM zelf al gecontacteerd hierover? mailtje? misschien dat zij raad weten.

van de RM site:

Questions?
Please contact your local dealer for questions regarding your Rocky Mountain Bicycle.

vandeweek maar ff m"n LBS bellen.

dusssss©

Sven

Bericht door Sven » zo mar 21, 2004 8:14 pm

En jij zegt erbij:
Mijn lbs zegt dat er nix aan te doen is en dat ik ermee moet leren leven, en daar pas ik dus voor.

Ik zou eens op hoge poten naar mijn lbs gaan om te vertellen dat je niet voor niets zo"n duur frame hebt gekocht.

Dat moet op zijn minst te verhelpen zijn...

Caramba

Bericht door Caramba » ma mar 22, 2004 5:40 am

Een boutje met een iets grotere diameter, evt. busjes van demper ook uitboren?

Crash

Bericht door Crash » ma mar 22, 2004 8:34 am

Ey ik had dat onderlaatst ook en ik dacht van das mn demper !
Maar t was mn crank !

Rinuz

Bericht door Rinuz » ma mar 22, 2004 10:10 am

Bij iemand met een draaibank kunststof busjes laten maken die de speling opvangen. Als blijkt dat de ruimte te klein is kun je de gaten in je frame iets groter maken, zodat je genoeg "vlees" hebt om busjes te maken. Is weinig werk en niet echt moeilijk. Gewoon even de schijfmaat er tegen aan en je weet wat de speling is en hoe groot je bussen moeten worden. Ik heb in Eindhoven wel een adresje voor je.

BLRacing

Bericht door BLRacing » ma mar 22, 2004 10:19 am

Reken maar dat dat gaat inslijten. Als het echt een groter gat is als de as dan weet je wat de consequentie is. Je kan het wel heel strak aandraaien maar dat zal niet veel uitmaken. Misschien wel heel rigoreus maar ik denk dat het wel eens een nieuw frame kan worden. Ik weet niet of het ook bij andere mensen zo is maar ik zal hier zeker werk van maken. ;)

Rinuz

Bericht door Rinuz » ma mar 22, 2004 10:27 am

@caramba; de bussen in je demper zijn glijbussen met een speciale coating aan de binnenzijde. Als je deze gaat uitboren dan is de werking niet meer zoals die bedoelt is. Daarnaast zijn ze maar 0.5mm dik, dus dat gaat zoiezo wat lastig worden. Deze bussen komen in standaard maten, het is dus een beter plan om je as dikte hier op aan te passen.

Dit even ter leering ende vermeak.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma mar 22, 2004 2:08 pm

ik denk dat mijn LBS/vertex/RM het maar even moet oplossen voor mij, desnoods idd een nieuw frame.
Ik heb nog eens goed gekeken en er zit gewoon redelijke speling op.

Morgen is m"n LBS weer open, ik ga maar es fijn bellen ::)

dusssss©

Caramba

Bericht door Caramba » ma mar 22, 2004 3:30 pm

Rinuz schreef:
@caramba; de bussen in je demper zijn glijbussen met een speciale coating aan de binnenzijde. Als je deze gaat uitboren dan is de werking niet meer zoals die bedoelt is. Daarnaast zijn ze maar 0.5mm dik, dus dat gaat zoiezo wat lastig worden. Deze bussen komen in standaard maten, het is dus een beter plan om je as dikte hier op aan te passen.

Dit even ter leering ende vermeak.

De bussen van mijn beide dempers zijn toch echt 15mm buitendiameter en 6mm binnendiameter, ik zou ze met gemak naar 8mm (M8 bouten) op kunnen boren. Maar volgens mij begrijpen wij elkaar niet helemaal, of hebben we het over compleet andere dempers/bussen ???

Rinuz

Bericht door Rinuz » ma mar 22, 2004 5:08 pm

Aha je snappez! Ik bedoel de glijbus die echt in je demper is gesperst, die wil je niet slopen. Jij bedoelt de (alu) bussen die de ruimte tussen demper/frame/bout opvangen, deze kun je idd wel wat ruimer maken. Of dat het probleem verhelpt is nog maar de vraag. Hangt van het systeem af waarmee de bout door het frame gaat. Bij mijn fiets (is giant maar met exact zelfde systeem) zitten er nog kleine alu busjes tussen het frame en de bout. Als tussen deze busjes en het frame speling zit heeft een grote bout niet direct zin.

Als de bout zelf tevens direct contact heeft met het frame, is het waarschijnlijk een speciale bout zonder draad op dit stuk. Even een M8 ipv M6 gaat dan ook niet.

Hmmm toch altijd lastig uitleggen als je geen schetsje kunt maken. Ik hoop dat mijn idee helder is.....

En natuurlijk is dit eigelijk gewoon het probleem van de dealer, als je "m daar gekocht hebt tenminste. Mocht dat niet zo zijn, dan is een oplossing ook niet zo moeilijk te genereren.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di mar 30, 2004 8:12 pm

Mijn LBS heeft nu nieuwe bussen & boutjes(asjes) besteld om zo het probleem trachten op te lossen.

Ik ben echter van mening dat het aan het frame ligt(te grote gaten erin gefreesd), maja wie ben ik :? :?

Eerst dit maar eens proberen.

dusssss©

Caramba

Bericht door Caramba » wo mar 31, 2004 4:14 pm

Hebben jouw asjes schroefdraad? De mijne wel, als je die vaak in en uit je frame haalt slijt je frame daar ook van en worden de gaten dus groter.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo mar 31, 2004 4:29 pm

Caramba schreef:
Hebben jouw asjes schroefdraad? De mijne wel, als je die vaak in en uit je frame haalt slijt je frame daar ook van en worden de gaten dus groter.

nope, hij is hol van binnen met daar schroefdraad, er gaat een boutje in om hem vast te zetten zeg maar.

Bij de achterbrug zit het asje echt superstrak in de brug, maar aan de voorkant van de demper zit er gewoon speling op. Volgens mij los je dit niet op door een ander setje asjes/bussen van de dezelfde maat erin te stoppen, maar goed ik zal mijn LBS een kans geven om het op deze manier proberen op te lossen.

Ik heb iig weinig vertrouwen in deze oplossing.

dusssss©

Caramba

Bericht door Caramba » wo mar 31, 2004 5:03 pm

Ok, dat systeem ken ik, lijkt mij ook dat je daar niks mee opschiet. Maar ik ben benieuwd....

Rinuz

Bericht door Rinuz » wo mar 31, 2004 7:09 pm

@boss, lijkt me idd niet dat nieuwe bussen met de zelfde maat het probleem oplossen. Mits je huidige bussen goed maatvast zijn, dus niet stikum een paar tiende te klein. Zoals ik al eerder poste is het een kleine moeite om busjes te maken die wel exact in je frame passen. Het is natuurlijk wel noodzakelijk dat de gaten nog niet uitgelubberd zijn. Anders moet je de gaten opnieuw ruimen zodat ze weer perfect rond zijn. Voordeel is dat je dat ook de exacte maat weet. Stuur maar een mail als je nog meer info nodig hebt. Het zou zonde zijn om het frame weg te moeten doen hiervoor.

Lang leven de schuifmaat!

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di apr 06, 2004 4:24 pm

vandaag met de bike bij de LBS op de koffie geweest.
En wat ik al vermoedde klopte idd; het asje heeft speling op het frame.
Vertex had nog een element staan en zou kijken of die hetzelfde probleem heeft, is dit niet het geval dan krijg ik dat asje opgestuurd om te proberen.
Mocht dit asje ook speling op het frame hebben, dan krijg ik een nieuw frame.

Ik ben bang dat het de laatste optie word......

dussssss©

Plaats reactie