Zij waren zeker niet de enige die destijds de grond legde voor waar wij ons nu dagelijks druk over maken (ik in elk geval wel.....). Joe Breeze was degene die het eerste echte mountainbike frame bouwde, daarvoor waren het omgebouwde cruisers. Gary Fisher was voornamelijk de man die het commercieel tot een succes maakte en zelf nooit één frame gebouwd heeft.
Wellicht zijn de namen Charlie Cunningham, Steve Potts en Mark Slate een heel stuk minder bekend. Zij waren er ook als één van de eersten bij en hebben een zeer nadrukkelijke stempel gelegd op de sport en vooral de techniek. Charlie is een ras echte techneut en een willy wortel van een buitencategorie. Deze drie heren waren al vroegtijdig bezig met het bedenken van verbeteringen voor het materiaal in de sport. Zij begonnen een bedrijf; Wilderness Trail Bikes, onder de meesten wellicht beter bekend als WTB.
WTB heeft een groot aantal ideeën en ontwerpen op hun naam staan. Denk hierbij bijv. aan het Grease Guard systeem dat door Suntour in licentie gebruikt werd en de talloze banden die ze voor Specialized ontwikkeld hebben. Zo hielpen ze ook Araya aan de eerste tekeningen voor een mtb-specifieke velg en zetten ze Trek op de rails wat mountainbikes betreft (geometrie en de gehele productie). Daarbij ook de Roller- en Togglecam remmen die op U-brake nokken gemonteerd konden worden en o.a. door Suntour ook in licentie gebouwd werden. Veel van deze ontwerpen waren het gedachtengoed van Charlie. Hij ontwikkelde ook de WTB offroad drop bar, die een zeer ergonomische houding voor de handen gaf.

Nee, geen racefiets stuur; een WTB Offroad drop bar. De zijkanten lopen onder 25graden schuin voor een betere positie van de handen.

WTB Rollercam brake; de eersten waren volledig met de hand bewerkt en van de eerste serie is er ook geen één gelijk.

WTB naaf; uitgerust met Grease Guard, wat o.a. ook voor bijv. trapassen gebruikt werd. Grease Guard was een systeem waarbij je van buitenaf lagers kon smeren zonder ze te demonteren. Suntour heeft dit concept ook een aantal jaren gebruikt in hun MTB groepen.
Zowel Charlie Cunningham als Steve Potts waren framebouwers met elk hun eigen ideeën. Steve bouwde frames op de manier zoals de meesten dat deden. In die tijd waren het, lomp gezegd, gewoon zowat racefietsen met dikke banden en een rechter stuur. Charlie was een visionair en bouwde als eerste (dus niet Gary Klein!) een aluminium mountainbike. Echter, wat men destijds als zeer futuristisch beschouwd werd, bleek dé lijn te zijn waaraan in de toekomst de meeste ontwerpen zich aan af konden spiegelen.

Typische creatie van Steve Potts; horizontale en vooral korte bovenbuis, zoals destijds mensen als Tom Ritchey e.d. ook hun frames bouwde.
Charlie"s Indian frame kenmerkte zich door een (zeker voor die tijd) enorm aflopende en lange bovenbuis. Naast de 136mm dropout spacing (die destijds normaal gezien smaller was) en nog wat andere gimmick"s, bezat die Indian een groot aantal details die vandaag de dag als heel normaal worden gezien of als basis gelden voor elk ander ontwerp of geldende standaard. Niemand had ooit een sloping-frame (aflopende bovenbuis) gemaakt. Later is o.a. door Joe Murray het idee via Kona op de markt gelanceerd en brak het pas echt door.


Charlie met z"n creatie: de eerste alu mountainbike. Kompleet gepionierd in zijn garage. Alles was nieuw, dus ook de methode van bouwen e.d. Uiteraard uitgevoerd met zijn offroad drop bar. Destijds (én nog!) een heel aparte verschijning; dikke, onafgewerkte, blanke alu buizen met dikke lasnaden. De fiets zat vol met verstevigingen/gussets en dikke lasnaden.
WTB moest het voornamelijk hebben van de ontwerpen die ze voor andere onderdeelfabrikanten maakten en van hun eigen lijn hoogwaardige en vooral duurzame producten. Daarmee heeft WTB een goede naam opgebouwd.
Er moest meer komen.... zo besloten de heren Charie, Steve en Mark de kennis bij elkaar te stoppen om een WTB frame neer te zetten. Natuurlijk de vooruit strevende kenmerken van Charlie’s ideeën, gekoppeld aan het staalwerk-meesterschap van Steve Potts. Hieruit ontstond de legendarische WTB Phoenix.
....