Mountainbike history, part vijfduizendtweeënzeventig

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

DeKerfs
Mountainbike history, part vijfduizendtweeënzeventig

Bericht door DeKerfs » do mar 18, 2004 9:40 pm

Onze sport is niet oud, dat is bekend. Een groepje pioniers begon in de jaren "70 met het omlaag rijden van Mount Tamalpais in Marin County California, aan de overkant van de Golden Gate Bridge. De meesten zullen de namen van Gary Fisher, Tom Ritchey en Joe Breeze bijv. wel kennen.

Zij waren zeker niet de enige die destijds de grond legde voor waar wij ons nu dagelijks druk over maken (ik in elk geval wel.....). Joe Breeze was degene die het eerste echte mountainbike frame bouwde, daarvoor waren het omgebouwde cruisers. Gary Fisher was voornamelijk de man die het commercieel tot een succes maakte en zelf nooit één frame gebouwd heeft.

Wellicht zijn de namen Charlie Cunningham, Steve Potts en Mark Slate een heel stuk minder bekend. Zij waren er ook als één van de eersten bij en hebben een zeer nadrukkelijke stempel gelegd op de sport en vooral de techniek. Charlie is een ras echte techneut en een willy wortel van een buitencategorie. Deze drie heren waren al vroegtijdig bezig met het bedenken van verbeteringen voor het materiaal in de sport. Zij begonnen een bedrijf; Wilderness Trail Bikes, onder de meesten wellicht beter bekend als WTB.

WTB heeft een groot aantal ideeën en ontwerpen op hun naam staan. Denk hierbij bijv. aan het Grease Guard systeem dat door Suntour in licentie gebruikt werd en de talloze banden die ze voor Specialized ontwikkeld hebben. Zo hielpen ze ook Araya aan de eerste tekeningen voor een mtb-specifieke velg en zetten ze Trek op de rails wat mountainbikes betreft (geometrie en de gehele productie). Daarbij ook de Roller- en Togglecam remmen die op U-brake nokken gemonteerd konden worden en o.a. door Suntour ook in licentie gebouwd werden. Veel van deze ontwerpen waren het gedachtengoed van Charlie. Hij ontwikkelde ook de WTB offroad drop bar, die een zeer ergonomische houding voor de handen gaf.

Afbeelding

Nee, geen racefiets stuur; een WTB Offroad drop bar. De zijkanten lopen onder 25graden schuin voor een betere positie van de handen.

Afbeelding

WTB Rollercam brake; de eersten waren volledig met de hand bewerkt en van de eerste serie is er ook geen één gelijk.

Afbeelding

WTB naaf; uitgerust met Grease Guard, wat o.a. ook voor bijv. trapassen gebruikt werd. Grease Guard was een systeem waarbij je van buitenaf lagers kon smeren zonder ze te demonteren. Suntour heeft dit concept ook een aantal jaren gebruikt in hun MTB groepen.

Zowel Charlie Cunningham als Steve Potts waren framebouwers met elk hun eigen ideeën. Steve bouwde frames op de manier zoals de meesten dat deden. In die tijd waren het, lomp gezegd, gewoon zowat racefietsen met dikke banden en een rechter stuur. Charlie was een visionair en bouwde als eerste (dus niet Gary Klein!) een aluminium mountainbike. Echter, wat men destijds als zeer futuristisch beschouwd werd, bleek dé lijn te zijn waaraan in de toekomst de meeste ontwerpen zich aan af konden spiegelen.

Afbeelding

Typische creatie van Steve Potts; horizontale en vooral korte bovenbuis, zoals destijds mensen als Tom Ritchey e.d. ook hun frames bouwde.

Charlie"s Indian frame kenmerkte zich door een (zeker voor die tijd) enorm aflopende en lange bovenbuis. Naast de 136mm dropout spacing (die destijds normaal gezien smaller was) en nog wat andere gimmick"s, bezat die Indian een groot aantal details die vandaag de dag als heel normaal worden gezien of als basis gelden voor elk ander ontwerp of geldende standaard. Niemand had ooit een sloping-frame (aflopende bovenbuis) gemaakt. Later is o.a. door Joe Murray het idee via Kona op de markt gelanceerd en brak het pas echt door.

Afbeelding

Afbeelding

Charlie met z"n creatie: de eerste alu mountainbike. Kompleet gepionierd in zijn garage. Alles was nieuw, dus ook de methode van bouwen e.d. Uiteraard uitgevoerd met zijn offroad drop bar. Destijds (én nog!) een heel aparte verschijning; dikke, onafgewerkte, blanke alu buizen met dikke lasnaden. De fiets zat vol met verstevigingen/gussets en dikke lasnaden.

WTB moest het voornamelijk hebben van de ontwerpen die ze voor andere onderdeelfabrikanten maakten en van hun eigen lijn hoogwaardige en vooral duurzame producten. Daarmee heeft WTB een goede naam opgebouwd.

Er moest meer komen.... zo besloten de heren Charie, Steve en Mark de kennis bij elkaar te stoppen om een WTB frame neer te zetten. Natuurlijk de vooruit strevende kenmerken van Charlie’s ideeën, gekoppeld aan het staalwerk-meesterschap van Steve Potts. Hieruit ontstond de legendarische WTB Phoenix.

....

DeKerfs

Re:Mountainbike history, part vijfduizendtweeënzeventig

Bericht door DeKerfs » do mar 18, 2004 9:41 pm

....

Kenmerkend voor dit frame zijn details als de oversized zitbuis, kabelloop en zeer compacte bouw in hoogte richting. Het idee hier achter was het creëren van een strak sturende fiets die zeer vergevingsgezind was in hoogte richting. De geometrie was dan ook (wederom zeker voor die tijd) erg bijzonder. De frames waren laag en lang. Zodoende had je destijds het idee dat je op een te lage fiets reed, terwijl de bovenbuis wel toereikend was. Het lage frame hield in dat de zadelpen ver uit stak, wat garant staat voor meer comfort. Een lager frame stuur strakker, terwijl de platter liggende staande achtervork ook voor wat extra comfort zorgt.

Afbeelding

Phoenix van 1993-1994, stond destijds in de Mountainbike Plus en is nog steeds hier in Nederland aanwezig....

Afbeelding

Nog een versie, dit keer met de WTB offroad drop bar

Deze frames werden zeer gelimiteerd door Steve Potts in zijn garage in Mill Valley gebouwd. Slechts zo"n gemiddeld honderd van deze frames werden er per jaar door Steve gebouwd over een korte periode van een paar jaar.

Frames van tegenwoordig zijn steeds meer deze kant uit gegaan wat hoogte betreft. Meer vanwege de enorme vrijheid die ontstaat door een aflopende bovenbuis en de stijfheid die het frame mede hierdoor krijgt. Zodoende is dit beeld nu redelijk normaal. Destijds dus revolutionair. En nog steeds, in vergelijking met de huidige ontwerpen is een Phoenix een aparte verschijning doordat nog steeds tamelijk lang is, voor zijn framehoogte.

Helaas is ook WTB de prooi geworden van de steeds harder wordende commercie en is het eigenlijke WTB niets meer dan een naam. De heren Charlie, Steve en Mark zijn een paar jaar terug uitgekocht. Uit zeer betrouwbare bron (nl. de heren zelf) weet ik, dat dit niet op een nette manier is gegaan. De naam WTB lift nu nog steeds op het succes wat de heren bereikt hebben. Vandaar dat ikzelf ook met een rare bijsmaak de nu gebruikte slogan van WTB lees: "WTB 2004: Celebrating 21 years of Experience and Excellence"

Aangezien ik een redelijke klassieker-fetisch heb en ik een warm hart toe draag aan het WTB van weleer, is een Phoenix altijd al frame geweest dat tot m"n verbeelding sprak. Toen ik dan ook een kans zag, heb ik hem gegrepen en kan u hier mijn laatste aanwinst met trots laten zien;

Afbeelding

Exemplaar uit 1994. Het idee is om deze geheel in traditie met een WTB offroad drop bar en andere WTB spullen uit die tijd, op te bouwen. Zal echter wederom (zoals bij vele van mijn projecten) een lange-termijn-plan worden.

Betere foto"s van het frame/details volgen nog.

Gegroet,

DeDwerg

jojo

Bericht door jojo » do mar 18, 2004 10:01 pm

Mooi verhaal, en mooie bike natuurlijk ;)

Succes met de opbouw.

Ninko

Bericht door Ninko » do mar 18, 2004 10:20 pm

Erg mooi verhaal en prachtig frame Jeroen... Toch wel apart wat zij ook allemaal hebben bereikt...

Ninko

Pimiento

Bericht door Pimiento » do mar 18, 2004 10:31 pm

**** :o :o :omasterlijk :o :o :o****

Hoe je het toch iedere keer weer voor elkaar krijgt, niet te geloven!

Abuse that Sl*t

Bericht door Abuse that Sl*t » do mar 18, 2004 11:02 pm

prachtig verhaal een een meesterlijk frame, maar 1 vraagje, komt het door de foto dat het lijkt of de zadelpen smaller moet wezen als het frame? ( foto van het frame)

legion
Contacteer:

Bericht door legion » do mar 18, 2004 11:11 pm

Da"s wel een hele omslachtige manier om te zeggen dat je een nieuw frame gekocht hebt ;). Anyway, mooi frame met kennelijk een mooie historie.

Is die bontrager al haast rij-klaar? en je SC?

Exar

Bericht door Exar » do mar 18, 2004 11:24 pm

[quote="DeKerf"s"]
Aangezien ik een redelijke klassieker-fetisch heb
[/quote]

No shit, sherlock! Wat vinden pa en ma er nou van?

Plons

Bericht door Plons » vr mar 19, 2004 7:13 am

RRRRRRRRRRRRR tot de RRRRRRRde macht !

M@lphy

Bericht door M@lphy » vr mar 19, 2004 11:08 am

Hoe zit het dan met je Santa Cruz Heckler; Mr. Old Skool Starre Hardtail Bikert?

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » vr mar 19, 2004 11:19 am

Fantastisch is dat he. Wat is DP zonder een industrieel archeoloog als DK

TRouwens, Jeroen
Ik heb DIT nog liggen voor een Kerfse afmontage (beste naaf die ik ooit gehad heb) u weet me te vinden. Het doosje heb ik niet meer.

Afbeelding

Pimiento

Bericht door Pimiento » vr mar 19, 2004 4:53 pm

BF = Chief Wiggum schreef:
Het doosje heb ik niet meer.

Nou, dan hoeft ie em ook niet meer! Wat is die naaf nu zonder doosje?!! ;)

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr mar 19, 2004 6:09 pm

Pimiento schreef:
[
BF = Chief Wiggum schreef:
Het doosje heb ik niet meer.

Nou, dan hoeft ie em ook niet meer! Wat is die naaf nu zonder doosje?!! ;)

maakt niet uit.. ik heb hier dozen genoeg (....) ;)

Ninko

Bericht door Ninko » vr mar 19, 2004 6:46 pm

Nou heb je idd wel een hoop projecten DK... een dranghek... een phoenix... een dekerf... een bontrager... en nog iets zelf bouwen misschien??

Ninko

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » za mar 20, 2004 9:00 am

DeKerf"s: RESPECT!!!!!!!!!

Maar kom je nog wel aan fietsen toe??? :-*

Ik ken je verder niet zo goed, alleen via hier en 1 x op een meeting.
Toch ff wat vraagjes, gewoon uit intresse. (zeg maar;"de man achter de passie")
Hoe is het nou zo gekomen???
Maw, is dit gewoon een fetish naast een kantoorbaan oid?
Of werk je in de fietsbranch?

Om zulke projekten te starten moeten je kontakten wel heel verspreid zijn.
En waar haal je al die historie vandaan man, echt petje af hoor.
Ben je nou iemand die de zolders van elke fietsboer in NL al heeft afgestruind, of doe je veel via het web??

Succes

dusssss©

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za mar 20, 2004 10:36 am

BOSS schreef:
DeKerf"s: RESPECT!!!!!!!!!

Maar kom je nog wel aan fietsen toe??? :-*

Ik ken je verder niet zo goed, alleen via hier en 1 x op een meeting.
Toch ff wat vraagjes, gewoon uit intresse. (zeg maar;"de man achter de passie")
Hoe is het nou zo gekomen???
Maw, is dit gewoon een fetish naast een kantoorbaan oid?
Of werk je in de fietsbranch?

Om zulke projekten te starten moeten je kontakten wel heel verspreid zijn.
En waar haal je al die historie vandaan man, echt petje af hoor.
Ben je nou iemand die de zolders van elke fietsboer in NL al heeft afgestruind, of doe je veel via het web??

Succes

dusssss©

Ik ben technisch tekenaar/constructeur van beroep bij een kleine machinebouwer. Heb van jongsaf aan altijd al wat met techniek gehad. Ik kan niet precies uitleggen waar precies de passie vandaan komt. Mountainbiken doe ik sinds "97 ong. Heb ook de nodige uren (naast mn studie destijds) gesleuteld bij een respectabele fietsenmakert hier in de regio.

Op een of andere manier doet mij het wat "authentieke" spul me gewoon meer. Dat is met veel spul zo (auto"s bijv.). Onze sport is nog niet zo heel erg oud en daarom is het nog goed na te gaan hoe men destijds als een stel pioniers te werk ging. Dat facineert me gewoon op een bepaalde manier.

Misschien ook wel omdat de sport in ware technische zin redelijk elementair is. Je hebt een stuks "gereedschap" nodig voor het uitoefenen dat feitelijk gewoon heel recht door zee ontstaan is. Een bepaalde behoefte waaraan voldaan werd met verbeteringen van bepaalde concepten of het bedenken van iets geheel nieuws. Wat steeds naar voren lijkt te komen is de in eerste instantie lijkende "eenvoud" van het rijwielconcept, maar aan de andere kant de diversiteit van vele ideeën en ontwerpen die van een technisch hoogstand niveau zijn. Alles is enorm gebasseerd op pure werking. Niet zo zeer om de vorm of kleur. Dát was in het begin misschien nog wel méér het geval dan tegenwoordig.

Juist dat spreekt me aan. Als machinebouwer ben ik bezig met het ontwerpen/uitwerken van machines die werken... de uitstraling is van totaal ondergeschikt belang. Echter, een sport evalueerd en mensen hebben bepaalde voorkeuren. Je moet je onderscheiden, niet alleen in technische zin en kwaliteit, maar dus ook in de aantrekkingskracht die je uitoefend op een potentiele klant. Daarom is er ook helemaal niets mis met "vormgeving" bijv.

De technieken die men bij bijv. stalen frames gebruikt(-e), zoals solderen e.d., zijn echte ambachten die gewoon niet veel meer uitgeoefend worden. Ook dat is iets wat ik gewoon enorm mooi vind... Vaak heeft dit te maken met een bepaalde tijdsfactor die mee speelt en zijn de methoden vaak meer uit pure passie van de ambachtsman dan door commercieel belang nog steeds te vinden. Dát vind ik mooi....

Maar nogmaals; waar die interesse onstaan is... zou ik eigenljk niet aan kunnen geven. Passie voor het creëren van iets waaraan je veel plezier kan beleven.. nostalgie. En misschien ook wel omdat velen in de wereld als maar door gaan.... niet of nauwelijks stil staan bij wat er vooraf ging aan iets (moet je ook niet te vaak doen...), maar misschien juist daarom vind ik het zo mooi ;)

En ten slotte; of ik nog aan fietsen toe kom: al het materiaal wat ik heb zal of wordt gebruikt. Maak de nodige km"s op jaarbasis en geniet van elk moment dat ik met de sport en het materiaal bezig kan zijn. Kick op lange ritten. 1-2uur fietsen kán zeker leuk zijn. Maar 4+ uur stoempen op een ongeveerde fiets op een heftig terrein is voor mij ook een enorme uitdaging. Onze sport is veel omvattend en ontdek zelf ook steeds weer nieuwe dingen of manier om de sport te bedrijven. Ik ben daarom ook misschien geen ras echte XC-nicht (geen wedstrijden e.d.)... ik ben een mountainbiker ;)

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za mar 20, 2004 10:36 am

[quote="DeKerf"s"]
... ik ben een mountainbiker ;)
[/quote]

hmm... en een enorme ouwehoer...

Pottser

Bericht door Pottser » za mar 20, 2004 1:01 pm

The truth and nothing but the truth. Amen

hvnu

Bericht door hvnu » za mar 20, 2004 10:10 pm

Hey die kast heb ik thuis ook. Alleen dan met zilveren handvaten.

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » zo mar 21, 2004 9:08 pm

Mooi frame dk, en een (hoe zeg je dat netjes) nog veel mooier verhaal. Leuke van oude fietsen is dat er een enorm verhaal achter zit. En het verbazende dat dat bij veel van jou fietsen zo is. (je hebt mij ooit een mail gestuurd met een verhaal over je DK Team SL)

Maar ja dat krijg je met veel oude fietsen!

goed bezig, en ga zo door!

Rinse

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za apr 03, 2004 11:34 am

Ik haalde het in t begin van dit topic al aan; de WTB offroad dropbar die Charlie Cunningham uitgewerkt had.

Zolang ik al van het bestaan van dat stuur afweet, heeft het me erg geboeit. Ben de jongste tijd veel bezig geweest met de ergonomische achtergrond van zulke sturen. (Jeff Jones heeft ook een mooie eigen interpetatie, www.jonesbikes.com)

Strek je armen vooruit en je merkt al vrij snel dat je handen beide aflopend onder een hoek van zeg 25graden komen te staan. Om deze stand is heel het WTB stuur heen gemaakt. Als je ook de foto"s bekijkt van mensen die met zo"n stuur rijden, zie je ook, dat het er op een of andere manier gewoon natuurlijk uitziet.

Ik heb opzich geen problemen met een recht stuur, maar rij ook weer niet bar-ends. Toch besloten eens het "alternatieve" stuur eens te gaan proberen. De WTB offroad dropbars worden al een tijd niet meer gemaakt, zijn legendarisch en gaan momenteel voor schrikbarende prijzen op bijv. eBay.com de wereld rond.

Geluk was aan mijn zijde toen ik er een vond en ik deze voor een goede prijs kon kopen.

Afbeelding

Afbeelding

Dit stuur is absoluut geen racebocht. De zijkanten, lopen onder een hoek af en de ideale handpositie is redelijk snel gevonden ín de bocht zelf.

Afbeelding

Afbeelding

(gezien van achteren, voor de duidelijkheid.)

Hier Jacquie Phelan (vrouw Charlie Cunningham), mét WTB Offroad drop"s:

Afbeelding

Afbeelding

Op de laatste foto zit Jacquie erg diep. Dat is niet altijd even bevordelijk voor het offroad rijden, maar goed is de te zien, hoe neutraal de handen staan.

Hier enkele "live" foto"s van de grip positie op dit geweldige stuur. Nu ik er een heb, en hem al wat heb kunnen "droog proberen" word ik nog enthausiaster! Dit voelt echt zeer goed aan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het ziet er wellicht totaal niet uit, maar dit is een zeer geweldige uitvinding. Het plan is om dit stuur zo snel mogelijk op een van mn fietsen te gaan uitproberen. Wil hem voorlopig op een singlespeed zetten, maar ook op een versnellingen-fiets. Dat zal inhouden dat ik nog een tweede exemplaar moet vinden.

Je monteert hier bijv. standaard aero-racefiets remgrepen op. Is aan te komen. Om te schakelen zal je of STI"s (liever niet) kunnen monteren, of bar-end shifters. Die laatsten vragen het verplaatsen van je hand, om te kunnen schakelen. Niet bevordelijk.

Charlie zou Charlie niet zijn, als hij daar ook geen oplossing voor zou hebben.

Afbeelding

Dat beugeltje vinden, zal echt haast onmogelijk blijken. Geen nood... zoiets is volgens mij met wat knutselwerk zelf te maken. Dat gaan we dus ook eens proberen.

Nogmaals; een geweldig stuur!! Ik ben content ;)

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » za apr 03, 2004 1:34 pm

je houding wordt uiteraard wel een stuk racier, hoe ga je dit dan oplossen???
Of leg je je daar bij neer?

dusssss©

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za apr 03, 2004 2:39 pm

BOSS schreef:
je houding wordt uiteraard wel een stuk racier, hoe ga je dit dan oplossen???
Of leg je je daar bij neer?

dusssss©

Nou, de houding word meer richting race, als je de hoogte van het stuur niet aanpast. Doel is dus gewoon het stuur op een dusdanige manier te plaatsen, zodat je net zo diep zit als normaal gezien op je fiets. Dit is enkel te bereiken door een steil omhoog lopende stuurpen te monteren. Zoals de Phoenix hieronder ook heeft;

Afbeelding

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » za apr 03, 2004 3:03 pm

ik moet zeggen zo"n stuur ziet er vrij logisch/komfortabel uit kwa ergonomie dan, ik ben benieuwd hoe je het vind fietsen.

Btw. wordt het niet eens tijd om te investeren in een nieuw hifi setje, ik zie daar warempel nog een cassette deck, met auto reverse???? ;D ;D :P Of is dat een retro setje?????

dusssss©

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za apr 03, 2004 3:18 pm

BOSS schreef:
ik moet zeggen zo"n stuur ziet er vrij logisch/komfortabel uit kwa ergonomie dan, ik ben benieuwd hoe je het vind fietsen.

Btw. wordt het niet eens tijd om te investeren in een nieuw hifi setje, ik zie daar warempel nog een cassette deck, met auto reverse???? ;D ;D :P Of is dat een retro setje?????

dusssss©

Die stereo is van onzen Pa. Ikzelf kan me daar zowiezo niet mee bezig houden, al die "luxe artikelen" ;)

Plaats reactie