Marzocchi DJ2 ("04) instellingen

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
MauiForce
Marzocchi DJ2 ("04) instellingen

Bericht door MauiForce » vr mar 05, 2004 2:22 pm

hallo,

kan iemand mij op een eenvoudig doch juiste manier uitleggen hoe da precies zit met de instelling van de vork. Vanboven heb ik ventieltjes voor de lucht en vanonder schroeven om open te draaien en dan met een speciale sleutel vermoed ik ?. Adjustability : PL/R

Internal rebound adjuster
External preload with air

hoe veranderen derijeigenschappen als ik de beiden verander ? Heb info gezocht op de site (bomber pdf-manual) maar ze vertellen niet expliciet wat het resultaat is van veranderde instellingen.

greetings michael

Lynx

Re:Marzocchi DJ2 ("04) instellingen

Bericht door Lynx » vr mar 05, 2004 4:39 pm

MauiForce schreef: hallo,

kan iemand mij op een eenvoudig doch juiste manier uitleggen hoe da precies zit met de instelling van de vork. Vanboven heb ik ventieltjes voor de lucht en vanonder schroeven om open te draaien en dan met een speciale sleutel vermoed ik ?. Adjustability : PL/R

Internal rebound adjuster
External preload with air

hoe veranderen derijeigenschappen als ik de beiden verander ? Heb info gezocht op de site (bomber pdf-manual) maar ze vertellen niet expliciet wat het resultaat is van veranderde instellingen.

greetings michael
De interne rebound (R = het terugkomen van je vork na het inveren) moet je instellen door de
topcaps met die ventielen eraf te draaien en met dat lange dunne staafje, wat bij je vork zit, kun je de rebound veranderen.
Ik moet wel toegeven dat ik eerst alle olie uit mijn vork heb gehaald om dat kleine inbus gedoe om de rebound in te stellen te kunnen vinden .
Achteraf gezien was het eigenlijk niet echt de moeite , er was niet extreem veel verschil te merken.

External preload (PL), hier kan je met een pompje lucht bij pompen om je vork "harder" te maken.
Voor Dirtjumpen pomp ik ze altijd erg hard op zodat mijn vork bijna rigid aanvoelt en voor afdalingen
laat ik bijna alle lucht eruit om ze boterzacht te maken.

Bij Marzocchi vorken kan je ook veel doen door er meer of minder olie in te steken, of olie met een
dikkere/dunnere viscositeit te gebruiken. Mijn DJ2 bottomde in het begin erg veel en ik heb er gewoon
wat 7.5 olie exrta in gedaan en de luchtdruk erg laag gehouden en ze bottomed nooit meer.
De olie vervangen doe je ook door de topcaps eraf te halen, de schroeven aan de onderzijde van je vork
zijn bedoeld om je hele vork uit elkaar te halen, niet om iets in te stellen.

hopelijk heb je der iets aan, maar probeer eerst eens met die AIR instelling te experimenteren en eventueel meer of minder olie te gebruiken en zo te zoeken naar wat je wil hebben.

MauiForce

Bericht door MauiForce » vr mar 05, 2004 6:27 pm

thnx,

Die uitleg is voor mij al veel duidelijker dan op de site van marzocchi staat.
heb nog enkele vraagjes.

- Hoe weet je hoeveel dat je de inbus in de vork hebt aangedraaid, en moet je de bijgedraaide slagen tellen, of is dat enkel in te stellen langs een kant ?

- Dat pompje, is dat iets speciaals van marzocchi met metertje, of moet er gepompt worden op gevoel?

mvg

michael

Lynx

Bericht door Lynx » vr mar 05, 2004 6:43 pm

- Hoe weet je hoeveel dat je de inbus in de vork hebt aangedraaid, en moet je de bijgedraaide slagen tellen, of is dat enkel in te stellen langs een kant ?
Dit is een beetje gokken, ik heb eerst de rebound inbus helemaal dicht gedraaid en van daaruit
gezocht naar de juiste instelling, nadat ik er terug olie had ingedaan en wist waar de inbus ongeveer was.
Niet echt een geweldig systeem, maar toen ik het eenmaal ingesteld had ben ik er afgebleven.

- Dat pompje, is dat iets speciaals van marzocchi met metertje, of moet er gepompt worden op gevoel?
Maakt niet zo veel uit, ik heb er eentje met metertje van 1 of ander goedkoop merk, het moet zeker niet het pompje van Marzocchi zijn en dat PSI metertje is handig, maar je zal toch moeten voelen of je vork hard/zacht genoeg staat en dan bijpompen of aflaten.

Plaats reactie