Digitale Fotografie en zever Topic

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Plons
Digitale Fotografie en zever Topic

Bericht door Plons » wo jan 14, 2004 8:19 am

Omdat sommige topics helemaal off topic gaan indien er gezeverd wordt over fotografie.

En omdat hier heel wat hobby-isten en pro"s zitten, kunnen we beter hier verder koekebakken vlaaien over fotomachienkes en trallalalalaal

Plons

Re:Digitale Fotografie en zever Topic

Bericht door Plons » wo jan 14, 2004 8:23 am

Quote van: BOSS op 13 Januari 2004, 23:06:15 zo jij hebt hem echt flink uit de broek laten hangen zeg
Maar wat ga je in vredesnaam doen met die 70-200 (=eigenlijk 105-300)????

je dwergponies kloos uppen ofzow.

en wanneer komt die 11.2 mp versie, anders cancel ik mijn bestelling nog ff

de nieuwe zou uitkomen in februari maart (superbowl usa)
Net zoals met de D2H van Nikon (Xtreme Games/gravity games Premiere) gaat Canon dus wachten tot DE sport gebeutenis van het jaar in de States

Dat nieuw toestel heeft geen 11.1 maar 8mp, 4 fotos per seconde (snel genoeg) en zou minder dan 3000$ gaan kosten maw vrij goedkoop.

Opgelet : net als met de D1 zullen er massa"s problemen mee zijn bij de eerste release.
De meeste van mijn collega"s werken met die D1 en die hebben allemaal hun toestel verscheidene malen moeten terugsturen naar canon om de AF te regelen.
Nu krijg je bij de aankoop van een D1 een software pakket maar dan moet je wel weer een computer hebben met firewire anders kan je de settings nog niet veranderen, (Setting 5 voor MX toestanden)

Wat ik met die 105-300 doe, gewoon lekker posen in het paddock..
Ik heb zoveel geld dat ik Motocross tijdschriften gewoon betaal om mijn fotos te publiceren.
Op mijn payroll staan Racerx, Motorgazet, MXlarge, AMA usa, Motonews, S72, Youthstream : ik betaal hun gewoon.
ZO kan het namelijk ook.

De reden waarom ik geen D1 kocht was het feit dat ik vrij nieuw ben in this ballpark, maar aangezien het vrij goed loopt (zeg zelf wie welk tijdschrift wordt niet graag betaald om fotos te publiceren ?), ben ik al aan het denken om een tweede toestel bij te kopen, want de D10 kan niet echt tegen modder en water, en neem maar aan van mij dat kom je hennig wat tegen op de GP"s.

En aangezien ik liever fiets als trek (hmm hmmmm) heb ik de canon nog niet gebruikt bij het fietsen, daar gebruikte ik de Nikon Coolpics 5400 met Groothoeklens voor, maar de laatste tijd neem ik altijd een Nikon PS (of hoe heet die weer) mee, klein en handig.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo jan 14, 2004 8:39 am

8 mp dus nog steeds geen 100% chip.
Dat vind ik het enige nadeel aan die 10D, dat je met die verlengingsfaktor zit, ben nl. nogal een groothoekmannetje.
en die 1DS, vond ik nou net ff te duur om "te kijken" of ik het wat vind.

dusssss©

Plons

Bericht door Plons » wo jan 14, 2004 8:45 am

Dat is inderdaad een groot probleem met de D10.

Maar dat is trouwens bijna het geval voor elke digi. (behalve de D1 reeks)

ik heb trouwens deze ook besteld ;
Afbeelding

15-35 wide angle 2.8

is op moment de enigste lens van canon die wide genoeg is.

Wordt blijkbaar ook veel gebruikt voor mtb fotografie, in de mx/sx is het standard gerief.

Plons

Bericht door Plons » wo jan 14, 2004 8:53 am

BOSS schreef:
8 mp dus nog steeds geen 100% chip.
Dat vind ik het enige nadeel aan die 10D, dat je met die verlengingsfaktor zit, ben nl. nogal een groothoekmannetje.
en die 1DS, vond ik nou net ff te duur om "te kijken" of ik het wat vind.

dusssss©

Ik denk dat die nieuwe met een verlenging van 1.2 gaat werken, dat zou dan weer lekker zijn.

Plons

Bericht door Plons » wo jan 14, 2004 9:06 am

Trouwens die D300 van Canon mag er ook best wezen, zeker als je niet te veel in de regen, zand en modder loopt.

Steve hier op het forum heeft er eentje gekocht, maar ik geloof dat ook hij moest wachten op zijn toestel.

Frapant :

in een survey bij ons op de mx blijkt het volgende :

2002 : Canon use 60% Nikon 35%
2003 : Canon use 85% Nikon 10%
2004 : geen idee maar op de eerste sx-en kom ik alleen nog maar canon"s tegen.

Het wordt hoog tijd dat Nikon wakker schiet op digi vlak (tenminste voor mx/sx)
want er zijn genoeg mensen die nog schieten op film/dia met Nikon en niet van zinnes zijn om weer ne keer nieuwe lenzen te kopen.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo jan 14, 2004 9:29 am

ik heb ook zitten denken aan die 16-35/2.8 maar had wat tests gelezen en daar komt die 17-40/4.0 er toch wat beter uit zeker op de volle opening(4.0) met name de scherpte in kontrastrijke gebieden (bomen tegen een lucht bijv.) was aanzienlijk beter, maar goed dat zal allemaal wel weer marginaal zijn en de gewone steveling ziet t verschil niet.

Die D300 is idd een wereldcamera voor dat geld, zelfde chip als 10D alleen plastic body en wat minder instelmogelijkheden, maar ja het belangrijkste blijft toch de lens en aangezien de bodyprijs niet heel veel scheelt tussen 10D en 300D, was voor mij de keuze snel gemaakt.
En die 300D met die 70-200 erop ligt ook niet lekker in de hand, dan heb je die batterygrip wel nodig.

dusssss©

Plons

Bericht door Plons » wo jan 14, 2004 9:34 am

Trust me, ne D10 met battery grip, 550, 70-200 usm ligt dan wel lekker in de hand, maar ga toch maar naar de gym om te trainen.

De eerste avond met dit geval, had ik meer verzuring in mijn poot dan 48 keer todtnau

Wij gebruiken vooral die 2.8 wideangle om dit effect te creeeren :
Afbeelding

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo jan 14, 2004 9:54 am

Die is NIET geschoten met een wide angle :?

Maareh met welke software "ontwikkel" jij je RAW beelden, met die van Canon of die van eyeone???
En tot hoeveel kan je dan een print maximaal uitvergroten op een goede printer(Epson 2100 bijv.)

dusssss©

Plons

Bericht door Plons » wo jan 14, 2004 10:11 am

Oeps verkeerde link, ff aanpassen.

Ik werk NOOIT in raw, altijd hoogste Jpeg.

Mijn D10 is ten eerste niet snelgenoeg om in raw weg te schrijven, en mijn opdrachtgevers wensen geen raw bestanden te ontvangen. (raar maar waar) het duurt gewoon te lang om door te mailen.

Ik dacht in het begin dat zij zeker raw bestanden wouden hebben, maar tot nu toe wenst iedereen JPEG en tot hiertoe geen klachten.

Ik bewerk de fotos gewoon met fotoshop, maar niet veel, want mijn usa klanten vragen gewoon onbewerkte fotos, zij hebben daar een paar idioten die niks anders doen dan photoshop.
Ik heb trouwens double spread paginas gezien in tijdschriften op 4.1 Mp en moet eerlijk toegeven dat ik hennig onder de indruk was. Het maakt echt heel veel uit wat de printstudio en de photoshop guy kan.

Ik print zelf nooit fotos, die stuur ik naar een fotoboer hier, en heb goede resultaten tot 40/30 cm

Groter nog nooit geprobeerd, want 95% prints zijn 20/15 en dan zijn ze in mijn ogen goed genoeg.
Ik ben trouwens geen fotograaf, ik trek fotos daarmee uit.
Zolang mijn klanten content zijn is voor mij alles goed.

Irmo
Contacteer:

Bericht door Irmo » wo jan 14, 2004 10:19 am

Zo zo de 16-35....leuk. Heb zelf 17-35, nog wat zachter bij 2.8 dan de 16-35, maar voor de rest perfecte lens. Ben zelf dus ook niet blij met de nog niet fullsize sensoren (en dat zal Canon ook lekker zo laten....alleen de duurste fullsize...waarom hebben ze anders de EF-s fitting geintroduceerd)

Heeft een van jullie ervaring met de Sigma 70-200 EX?

Plons

Bericht door Plons » wo jan 14, 2004 10:31 am

Ik heb geen ervaringen met sigma lenzen, omdat ik maar één lens heb op die canon.

Ik heb nu wel een 16-35 2.8 in bestelling staan.
reden : bij sx heb ik dikwijls het probleem dat ik te kort op het parkoer sta, en niet achteruit kan omdat ik dan weer op het parkoer sta wat achter mij loopt.
Als je trouwens dit weekend naar de sx van dortmund hebt gekeken op eurosport, zie je op een bepaald moment een yamaha rijder zijn controle verliezen op de woops, en mist de losvliegende motor net een fotograaf. Raad eens wie daar het geluk van zijn leven had ?

Ik blijf trouwens bij die EF lensen, want geef eerlijk toe, die zijn super.
Ze kosten dan wel kluiten, maar tis de lens die het maakt en niet de body.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo jan 14, 2004 11:15 am

Eindelijk weer een boeiend topic!

Zelf ben ik een van de ongelukkigen die met Nikon fotografeerd... dat maakt de overstap naar een digitale (en dus Canon) kostbaar, want dan wil je ook weer leuke lenzen en flitsers erbij...

Wordt tijd dat Nikon eens wakker wordt en een goed alternatief biedt.

...anders denk ik dat ik maar een keer een zeepje voor Plons op ga rapen... ::)

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo jan 14, 2004 11:27 am

Irmo schreef:
Zo zo de 16-35....leuk. Heb zelf 17-35, nog wat zachter bij 2.8 dan de 16-35, maar voor de rest perfecte lens. Ben zelf dus ook niet blij met de nog niet fullsize sensoren (en dat zal Canon ook lekker zo laten....alleen de duurste fullsize...waarom hebben ze anders de EF-s fitting geintroduceerd)

Heeft een van jullie ervaring met de Sigma 70-200 EX?

geen ervaring met DIE lens, maar over het algemeen is Sigma redelijk, optisch gaat het wel, maar mechanisch zijn ze een stuk minder. Voor de amateur die niet mega veel schiet prima lens. maar voor een pro als Plons en mij, die de camera elk uur van de dag gebruiken is dit niet aan te raden. Die Sigma"s slijten gewoon veel eerder.
Er is dus een reden waarom ze zoveel goedkoper zijn jah.
Alle waar naar z"n geld zeg ik altijd maar.

dusssss©

Irmo
Contacteer:

Bericht door Irmo » wo jan 14, 2004 12:08 pm

Hm reviews die ik las waren positief over mechanische kant, maar minder positief over de optische. Jammere van de 70-200 L van Canon vindt ik a) de prijs en b) de "kijk mijn dure canon pro lens" witte coating. Maar ok, geef mij 1400 euro en ik stap over die 2 punten heen.

Ook op mijn oh-zo-kleine wishlist; de Leica Digilux 2....gimme!

Hm ook apart, Kodak dumpt APS cams;
http://www.dpreview.com/news/0401/04011301kodakfilm.asp

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo jan 14, 2004 12:25 pm

Irmo schreef:
Hm reviews die ik las waren positief over mechanische kant, maar minder positief over de optische. Jammere van de 70-200 L van Canon vindt ik a) de prijs en b) de "kijk mijn dure canon pro lens" witte coating. Maar ok, geef mij 1400 euro en ik stap over die 2 punten heen.

Ook op mijn oh-zo-kleine wishlist; de Leica Digilux 2....gimme!

Hm ook apart, Kodak dumpt APS cams;
http://www.dpreview.com/news/0401/04011301kodakfilm.asp

Ja het eerste jaar gaat het mechanisch nog wel, maar daarna moet je maar afwachten (afhankelijk van hoeveel je schiet uiteraard).
En dat witte is niet voor posers(als Plons) maar heeft weldegelijk een funktie. Wit geleid warmte minder dan zwart en is dus beter voor je lens als je bij de Australian open met 50 graden op het centre court zit.

dusssss©

Plons

Bericht door Plons » wo jan 14, 2004 12:26 pm

Hola,

ik ben geen pro, ik poets wc"s voor mijn living.

Alleen tijdens het weekend als er MX/SX is, wordt mijn beebie misbruikt.
Dat is nl handig aan digitaal, ik schiet gemakkelijk tot 2000 shots op een weekend.

Plons

Bericht door Plons » wo jan 14, 2004 12:29 pm

Heeft iemand trouwens (goeie) ervaring met Giga cards ?

Ik schiet zelf met een 512 steno, snel genoeg naar mijn goesting.
Maar soms zou ik ook eens graag in RAW en JPEG schieten, en dan zit die snel vol.

Trouwens ik krijg hier net de Motorgazet aan.
Dat is nou een mooi voorbeeld van "hoe verneuk ik een mooie foto".

Ik voorzie hun van een plaatje, en afgedrukt zie je dan dat hij op nikske trekt.
Maw je mag nog zo een perfecte foto maken als je wilt als fotograaf, als afprinter kan je alles toch maar mooi verkloeten.

Animine

Bericht door Animine » wo jan 14, 2004 12:39 pm

Nikon brengt dit voorjaar een nieuw digitaal toestel uit, namelijk de D70, er zijn nog niet veel specs van bekend maar zou de tegenhanger moeten worden van de Canon 300D.

Ik heb zelf net een klein speledingetje gekocht, een Sony DSC-P92, ik kon niet meer wachten (lees sparen) op een duurder toestel.

Greetz,
Animine

Irmo
Contacteer:

Bericht door Irmo » wo jan 14, 2004 12:40 pm

...of je stuurt een selectie van pics op naar een blad, en vervolgens wordt precies die ene afgedrukt waarvan je zoiets had "minder"....

Maar nee, geen ervaring met 1gb cards.

@BOSS; zit wat in dat wit, alleen zou ik dan toch als canon zijnde alle L lenzen wit maken.

MxMasterMike

Bericht door MxMasterMike » wo jan 14, 2004 4:41 pm

Hee, hou eens op met dat gezever over cameraÂ’s, ik was net een beetje aan het afkicken. Gelukkig schaft mÂ’n werk binnenkort een D10 aan. Want ik moet ook al een Apple G5 van mezelf aanschaffen.

Weet iemand toevallig of de reactie tijd van de ontspanknop net zo snel is als bij de analoge EOS cameraÂ’s?

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo jan 14, 2004 5:39 pm

MxMasterMike schreef:
Hee, hou eens op met dat gezever over cameraÂ’s, ik was net een beetje aan het afkicken. Gelukkig schaft mÂ’n werk binnenkort een D10 aan. Want ik moet ook al een Apple G5 van mezelf aanschaffen.

Weet iemand toevallig of de reactie tijd van de ontspanknop net zo snel is als bij de analoge EOS cameraÂ’s?

Ik heb hem nog niet maar naar verluid is dat idd net zo snel.

dusssss©

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo jan 14, 2004 7:11 pm

ik gebruik wel eens een digitale Canon SLR en merk geen verschil met mijn analoge wat betreft reactietijd...

Hydraulic_Pimp

Bericht door Hydraulic_Pimp » wo jan 14, 2004 7:51 pm

MX Plons schreef:

Steve hier op het forum heeft er eentje gekocht, maar ik geloof dat ook hij moest wachten op zijn toestel.

Idd, in Belgie alleen zou al een back order van 4000 zijn voor de 300D, gelukkiglijk ga ik via via hopelijk de mijne mss morgen ofwel maandag binnen krijgen.

Normaal komen er alleszins eind januari weer 80 binnen.

Plons

Bericht door Plons » wo jan 14, 2004 8:19 pm

MxMasterMike schreef:

Jep, even snel.

Plaats reactie