Re:hoe lichtgewicht kan een mtb, wat weegt een onderdeel
Moderators:JJ, Beheerders
Weet niet of die Fishbones net zo betrouwbaar zijn als de Big Foot van Tune ........
@DeKerfs, Als je een fiets een jaar mee wilt laten gaan, dan bouw je een Seven op. Zou ik ook doen .......... ;D
@DeKerfs, Als je een fiets een jaar mee wilt laten gaan, dan bouw je een Seven op. Zou ik ook doen .......... ;D
Setzer schreef:
[legion schreef:
...met ongeveer gelijk gewicht.
En daar ging het nou net om gewicht. Ik neem aan dat je met die Scott die Hardtail van Nino bedoeld. Nino is zo"n beetje de uberweightweenie van MTBR (Ik noem disctabs van je SID RACE wegslijpen, ITM Magnesium van lak ontdoen dat scheelt nl. weer). Over deze fiets, en om het uiteindelijke totaal gewicht te krijgen, is weldegelijk nagedacht .
Hij is trouwens al weer bezig om hem nog lichter te krijgen, kijk maar op MTBRs saving weight forum.
stzr. (met 1 fiets onder de 10 kilo, en 3 er boven)
Nee, ik bedoelde die strike, niet helemaal duidelijk van mij, sry.
Wat betreft betrouwbaarheid v.d. fishbone"s ben ik niet mee bekend maar was slechts "t eerste wat in me op kwam. Tijd terug stond hier iets over een titanium versie van "t XTR "03 trapstel, dat zou excl. bladen maar dus incl. as 350g moeten wegen.
De lichtste Extralite cranks zijn enorm slap, heb ik uit zeer betrouwbare bron...
FRM heeft nu een versie van het systeem wat de huidige XTR en XT cranks/trapassen heeft. Enkel met een lichtere crank en een alu as (dat laatste doet mij fronzen...). Is (meen ik) ruim 100 gr. lichter dan een full XTR setje...
FRM heeft nu een versie van het systeem wat de huidige XTR en XT cranks/trapassen heeft. Enkel met een lichtere crank en een alu as (dat laatste doet mij fronzen...). Is (meen ik) ruim 100 gr. lichter dan een full XTR setje...
-
de nieuwe race face zouden ook lichter en zker zo stijf zijn als de nieuwe xtr
heb dat ook maar gelezen
ik heb die iets oudere next lp waarvan ik heel te vreen van ben
heb dat ook maar gelezen
ik heb die iets oudere next lp waarvan ik heel te vreen van ben
[quote="DeKerf"s"] "form follows function"....
[/quote]
waar haal je die uitdrukking nou in eens vandaan?ik bedoel daar kwam ooit een architect mee.
[/quote]
waar haal je die uitdrukking nou in eens vandaan?ik bedoel daar kwam ooit een architect mee.
Gebruikte held Scot Nicol ook nogal eens...
(voor zij die het niet weten, Scot is geestelijk vader van Ibis Cycles....)
[quote="DeKerf"s"]
[/quote]
en auteur van het standaardartikel over het gebruik van verschillende materialen voor frames
[/quote]
en auteur van het standaardartikel over het gebruik van verschillende materialen voor frames
Pino schreef:
Zeg maar een soort bijbel, ligt hier onder mn kussen idd

[quote="DeKerf"s"]
De lichtste Extralite cranks zijn enorm slap, heb ik uit zeer betrouwbare bron...
[/quote]
En die cranks zijn ook echt gigantisch slap...
[/quote]
Ninko schreef:
[ [quote="DeKerf"s"]
[/quote]
Al mee gereden Ninko....??
De "standaard" versie"s van FRM waren niet echt de stijfste... de nieuwe XTR-a-like versie.. weet ik niet. Verwacht alleen niet dat die armen veel stijver zijn, dan de voorlopers, gezien de constructie...
nee niet mee gereden... maar die cranks zijn wel zo dun en van binnenuit helemaal weggefreesd...
mvg Ninko
mvg Ninko
Dan zullen die Cannondales en Kleins wel ontzettend slap zijn ....Ninko schreef: nee niet mee gereden... maar die cranks zijn wel zo dun en van binnenuit helemaal weggefreesd...
mvg Ninko
P.S. het enige dat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid over de FRM cranks te zeggen is, dat ze waarschijnlijk een stuk zwaarder zijn dan de folder/verkoper/fabrikant aangeeft.
Dat valt bij FRM voor een Italiaanse fabrikant reuze mee. Gewichten kloppen zeer redelijk!
Snap het niet altijd ontzettend kneiteren op gewicht van de fiets en dan 5 marsen 6 snickers en 3 bidonnen meenemen. Wat dan niet eens schoon opgaat. Of met een zwemband plaatsnemen op het zadel. Heb wel eens iemand ventieldopjes zien weggooien om gewicht te besparen. Het is natuurlijk goed om op je gewicht te letten maar let op het totale plaatje. Ga zelf ook afvallen want dat scheelt weer kom op een vet percentage van 12% en je zit goed. Als je dan weer zwaarder wordt door het trainen dan geeft dat niet dan ga je weer harder!!!! O en denk ook aan wat je aantrekt licht maar ook zo min mogelijk vocht opnemen als het dan regent en je draagt bv wol dan zuigt dat water op= gewicht.
Binker schreef:
Snap het niet altijd ontzettend kneiteren op gewicht van de fiets en dan 5 marsen 6 snickers en 3 bidonnen meenemen. Wat dan niet eens schoon opgaat. Of met een zwemband plaatsnemen op het zadel. Heb wel eens iemand ventieldopjes zien weggooien om gewicht te besparen. Het is natuurlijk goed om op je gewicht te letten maar let op het totale plaatje. Ga zelf ook afvallen want dat scheelt weer kom op een vet percentage van 12% en je zit goed. Als je dan weer zwaarder wordt door het trainen dan geeft dat niet dan ga je weer harder!!!! O en denk ook aan wat je aantrekt licht maar ook zo min mogelijk vocht opnemen als het dan regent en je draagt bv wol dan zuigt dat water op= gewicht.
Ik denk dat je het niet helemaal begrepen hebt.
Niemand is hier begonnen over het "nuttig" zijn van lichte spullen.
Op enige rationele denkwijze zijn "weight-weenies" zelden of nooit te betrappen.
En dat willen we ook graag zo houden.
Ben het eens als je het over niet "nuttig"hebt. Probeer juist de ratio erin te brengen zodat je nog meer gewicht kan gaan besparen. Oftewel kijk eens verder dan je fiets zodat je nog meer "nutteloze" gewichtsbesparingen kan doen. en nog meer irrationeel handelen!
Leuk he.
Leuk he.
Maar een nat pak met een zware fiets is iets... een nat pak en een lichte fiets is nog steeds lichter...
It all adds up. Misschien ver gezocht, maar daar zit wel een waarheid in. Maar goed, daar hebben we het in het verleden al meerdere keren over gehad (zin en onzin...).

It all adds up. Misschien ver gezocht, maar daar zit wel een waarheid in. Maar goed, daar hebben we het in het verleden al meerdere keren over gehad (zin en onzin...).
Gewoon de kick een superlicht fietsje op te bouwen dat toch nog redelijk betrouwbaar is. Ik vind het knap! En vind het mooi hoe sommigen er mee bezig zijn. Anderen vinden het geweldig een bruut downhillmonster op te bouwen. Ieder zijn ding !
... of te wel... iedere gek.. z"n gebrek (of meerdere, in some cases, the hardcases...)
Nog even en hele volksstammen gaan hun fiets tunen!
De stevigheid (en het gewicht) afstemmen op noodzaak. Dat in plaats van marge"s aanhouden om juist te zorgen dat het onder alle omstandigheden heel blijft (DH als in extreme vorm).
De stevigheid (en het gewicht) afstemmen op noodzaak. Dat in plaats van marge"s aanhouden om juist te zorgen dat het onder alle omstandigheden heel blijft (DH als in extreme vorm).
ik wou al zeggen
je kunt je beter afvragen
hoe breekbaar kan een fiets :P
je kunt je beter afvragen
hoe breekbaar kan een fiets :P
Erikje schreef:
Die zou ik wel eens voor 2 minuten willen proberen....![]()
Erikje
2 minuten haalt die fiets niet......wedden!!!!
dusssss©
Staat een leuk artikel over de fiets van een lezer in de nieuwe Duitse BIKE
7,4 KG
check it out
7,4 KG

check it out
[quote="DeKerf"s"]
[/quote]
ALU as gaat prima hoor. Ik rij al jaren (op veel verschillenden fietsen) met een Coda Magic, ook met alu as...
Moet zeggen, ga liever daarmee heuvel af dan met FRM...
[/quote]
ALU as gaat prima hoor. Ik rij al jaren (op veel verschillenden fietsen) met een Coda Magic, ook met alu as...
Moet zeggen, ga liever daarmee heuvel af dan met FRM...
En dan ook nog even mijn mening over tunen:
Licht kan iedereen! Het gaat erom (voor mij dan) dat je fiets en licht en sterk /hoedbaar is. Mooi ook natuurlijk en niet te duur is helemaal leuk (kan je er meer kopen nl.)
Licht kan iedereen! Het gaat erom (voor mij dan) dat je fiets en licht en sterk /hoedbaar is. Mooi ook natuurlijk en niet te duur is helemaal leuk (kan je er meer kopen nl.)