Magura Julie ontluchten

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
lexus
Magura Julie ontluchten

Bericht door lexus » za dec 06, 2003 5:08 pm

He hoi hallo
Heb sponzige remmen >:(,wordt er een beetje slecht remmend :o van.
Waarschijnlijk heeft de bike onderste boven gelegen en is er aan de remhendels geknepen ???
Wie kan me de juiste procedure vertellen?
Heb ik bv speciaal gereedschap nodig wat ik weer bij de (dure) fietsenboer op de hoek moet kopen. >:( >:( >:(

baquelappe

Re:Magura Julie ontluchten

Bericht door baquelappe » ma dec 08, 2003 12:18 am

lexus schreef:
Waarschijnlijk heeft de bike onderste boven gelegen en is er aan de remhendels geknepen ???

haha, voor zover ik weet (en ik weet veel hoor ::)) worden remmen daar niet sponsig van. of er moet al lucht in de reservoirs zitten...

Enfin, vanuit de klauw nieuwe versie olie inspuiten en boven aan bij reservoir alles opvangen. Zo vervang je de olie, en ontlucht je het at the same time. Goochel alleen zelf maar uit hoe je alles gaat opvangen :D

PsYkO

Bericht door PsYkO » ma dec 08, 2003 10:50 am

http://www.magura.com/english/frameset/default.htm

En dan de download faq"s pakken van de julie"s

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » ma dec 08, 2003 5:39 pm

@lexus, je hoeft de moderator geen berichtje te sturen als je tevreden bent met de geonden informatie.

legion
Contacteer:

Bericht door legion » di dec 09, 2003 11:49 am

baquelappe schreef:
[
lexus schreef:

haha, voor zover ik weet (en ik weet veel hoor ::)) worden remmen daar niet sponsig van. of er moet al lucht in de reservoirs zitten...

Bij heel wat systemen kan er lucht in de leidingen komen als ze op de kop staan. Ik neem aan dat je weet wat daar het gevolg van is.....

N I E L S

Bericht door N I E L S » di dec 09, 2003 12:33 pm

zoals welke systemen bedoel je legion?
ik bedoel, dat zou wel heel vervelend zijn als je bijvoorbeeld je band aan het plakken bent en voila, je remmen zijn kut... :(
zounwel willen weten of mijn systeem ook zon systeem is--> XT schijfremmen

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo dec 10, 2003 10:28 pm

nou welke systemen verliezen kracht als ze op hun kop staan??

Matthijs_XtC

Bericht door Matthijs_XtC » do dec 11, 2003 9:03 am

rustig, rustig! Ik dacht dat in principe alle opensystemen lucht in het systeem kunnen krijgen als je ze op de kop zet. Zelf heb ik de magura marta, en die heeft er zeker last van. In het reservoir zit altijd een heel klein luchtbelletje, komt omdat het afdekkapje voorzien is van een heel klein gaatje. Bij het op de kop zetten van je bike gaat lucht naar waar dat heen hoort te gaan, naar boven dus! Dus je leiding in, en ieder systeem gaat vroeg of laat slechter werken als er lucht in komt, hoe klein dat luchtbelletje ook mag zijn. Wil je dit voorkomen dan moet je voordat je de bike op z"n kop zet je remhendel inknijpen en vastzetten, met een elastiekje ofzo. Zo komt er geen lucht in. Niet handig bij schoonmaken of lekke band, maar dat kan je oplossen door je wiel eruit te halen, blokje tussen je remblokken leggen (net zo dik als je schijf natuurlijk), rem aanknijpen en vastzetten en dan bike op de kop zetten. Hoop gedoe, geef direct toe, maar anders kan je een paar keer per jaar naar je bikeshop en voor 30 euro de boel laten ontluchten. Of je koop zelf een ontluchtingsset, kan je meteen lekker prutsen!

koenstantijn

Bericht door koenstantijn » do dec 11, 2003 10:01 am

Ik kan je vertellen dat bij de MPH systemen van giant veel problemen zijn met lucht in de leidingen als hij op zn kop staat/hangt..
laatst meegemaakt dat de bike vanaf oostenrijk in de zon achter op de auto had gestaan bij aankomst in nederland zaten de remmen helemaal vast.. kwestie van lucht en warmte wat hij niet aankant...

ben niet bang voor je xt"s die hebben er geen last van...
dat is 1x goed afvullen en het werkt perfect...

Greetzz Koenie

N I E L S

Bericht door N I E L S » do dec 11, 2003 3:53 pm

ha :

dus in principe alleen open systemen?
na die heb ik dus niet met mn XT"s ;)
kan ik lekker ondersteboven biken ;D

legion
Contacteer:

Bericht door legion » do dec 11, 2003 8:37 pm

Ik val niet graag in herhaling maar er doolt hier ergens een heel toepasselijke signature rond.

En omdat ik "t niet laten kan: Theoretisch gezien is XT in principe bij benadering wat je noemt een tamelijk open systeem. Min of meer dan...

Daniel air

Bericht door Daniel air » do dec 11, 2003 9:53 pm

koenstantijn schreef:
Ik kan je vertellen dat bij de MPH systemen van giant veel problemen zijn met lucht in de leidingen als hij op zn kop staat/hangt..
laatst meegemaakt dat de bike vanaf oostenrijk in de zon achter op de auto had gestaan bij aankomst in nederland zaten de remmen helemaal vast.. kwestie van lucht en warmte wat hij niet aankant...

ben niet bang voor je xt"s die hebben er geen last van...
dat is 1x goed afvullen en het werkt perfect...

Greetzz Koenie

Bij die MPH"s kan niet zomaar lucht in komen wnat dat is een gesloten systeem.

Daniel

N I E L S

Bericht door N I E L S » do dec 11, 2003 11:39 pm

legion schreef:
Ik val niet graag in herhaling maar er doolt hier ergens een heel toepasselijke signature rond.

En omdat ik "t niet laten kan: Theoretisch gezien is XT in principe bij benadering wat je noemt een tamelijk open systeem. Min of meer dan...

JIJ generaliseert MIJ ! (?)

koenstantijn

Bericht door koenstantijn » vr dec 12, 2003 10:30 am

thr3E schreef:
[
legion schreef:

JIJ generaliseert MIJ ! (?)

wat op papier staat is niet zo interesant als de ervaringen... met xt is hetnog nooit voor gekomen bij mij of een van mijn bikende collega"s met die remmen...
MPH heb ik al vele klachten over gehoord.. en het gaat mij niet over het giant verhaal want de remmen komen van hope af.. en de xt remmen van grimeca...

Greetzz Koenie

KoeniE

Bericht door KoeniE » vr dec 12, 2003 12:36 pm

Denk dat hier nu enige verwarring ontstaat tussen de echte KoeniE en die nepperd hier die denkt dat hij het weet ! ;D

zie mijn sig ;)

Wytze

Bericht door Wytze » vr dec 12, 2003 3:02 pm

Dat die MPH"s vast zaten komt natuurlijk gewoon door het drukverschil in de bergen en hier op ons zeeniveautje, die kan ik nog bedenken, idd MPH is gesloten dus waar moet die lucht vandaan komen

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » di dec 16, 2003 11:25 am

Hoe zit het met de remvloeistof?

Is die net zoals de remvloeistof in auto"s hygroscopisch ( of zo iets), dat ze wateraantrekken?

Want dan kan ik me voorstellen dat er lucht in de leidingen komt.
De vloeistof trekt water aan, door het remmen stijgt de temperatuur in de leidingen, water verdampt hierdoor onstaat luchtin de leidingen en dus sponzige remmen!

Maar kan dat ook met bike remmen gebeuren? En alleen met open systemen (met resevoir bij de hendels) of ook met gesloten systemen. En dan ook bij HS33 remmen??

grtz Stefan

walter

Bericht door walter » di dec 16, 2003 6:24 pm

DOT remvloeistof is hygroscopisch. Maar kan wel hogere temperaturen weerstaan.
Daardoor kunnen gesinterde remblokjes gebruikt (geleiden goed warmte- remklauw wordt heet) worden, die wat slijtvaster zijn als de organische.
Minerale olie is niet hygroscopisch, maar kan niet die extreem hoge temperaturen aan. Daarom geen gesinterde blokken, maar organische (geleiden slecht warmte, remklauw blijkt koel)

Ook open systemen zijn dicht, tenzij er iets kapot is, dus om vocht zou ik me geen zorgen maken. En zelfs wanneer er wat water in komt, dan nog moet je remvloeistof een stuk heter worden dan 100 graden voordat er gasvorming onstaat, staat namelijk flink onder druk tijdens "t remmen.
Beetje vergezocht. Net als de meeste verhalen over schijfremmen. Meestal zijn het slappe excuses om slechte producten te maskeren.

HS33 is een gesloten systeem gevuld met minerale olie.

Gesloten = zonder reservoir om overdruk op te vangen.
Open = met reservoir om overdruk op te vangen.
Overdruk ontstaat wanneer je remklauw warm wordt.
Bij een open systeem kan de uitgezette olie in een reservoirtje wegstromen, zodra je even de rem loslaat.
Bij een gesloten systeem kan dat niet, met als gevolg dat de blokjes steeds dichter op de schijf komen en uiteindelijk zelfs vast kunnen lopen.

Het reservoirtje in een open systeem is echt wel olie en luchtdicht afgesloten, maar er zit vaak wel een luchtbel ingesloten. Zit namelijk buiten het circuit wat je kunt ontluchten.
Geen probleem, totdat je je bike op z"n kop zet, en de rem in knijpt.
Je kan dan lucht in de remleiding pompen.
Zaak is dus die luchtbel zo klein mogelijk te houden en nooit op z"n kop de remmen in te knijpen. Zeker niet wanneer er geen schijf tussen de remblokken zit. (Is nl. vaak het geval wanneer de bike op z"n kop staat)
Om "t nog wat verwarrender te maken zijn er systemen die gesloten zijn, maar wel met reservoir. Dit reservoir dient niet als overloop, maar om de blokjes te kunnen stellen.
Bijv Hope en MPH.

Plaats reactie